Nya siffror: Då blir elbilen billigare att köpa än förbränningsbilen

14 inlägg 0 nya
Nya siffror: Då blir elbilen billigare att köpa än förbränningsbilen

Det innebär att en elbil med kort räckvidd kostar lika mycket att köpa som en konventionell förbränningsbil 2024–2025. Elbilar med längre räckvidd kommer ned i "förbränningsbilspris" 2026–2028.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190408/nya-siffror-da-blir-elbilen-billigare-att-kopa-an-forbranningsbilen/

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Går för långsamt... Jag har sagt det tidigare att jag är rädd att man måste skaffa ny elbil om 3 år eller rättare sagt, jag byter bil vart tredje år vilket blir nästa gång om tre år och att då vänta ytterligare 3 år eller 6 år från och med nu kommer nog innebära dyyyra skatter för fossilt.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Tillgången på Kobolt för tillverkning av batterierna sägs bli brist på redan 2020, som kanske kan bromsa elbilstillverkningen om man inte hittar annat att tillverka batterierna av. Förmodligen så hittar man så klart alternativ till Kobolt, annars får du vänta med att byta bil bejje.

Hittade en artikel här om tillgången på Kobolt:-
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/den-har-viktiga-metallen-hotar-elbilens-framtid?fbclid=IwAR2vWaUUvlt4Mb04_B9bLbyjmITnyKfkah03Yq6nR2kvheNyB93XA0jXNAc

Då kanske det är dags att faktiskt titta på vilka som har lagt mödan på att minimera koboltanvändandet i batterierna.....och kanske på hög nivå sätta en gräns för hur stor halt kobolt det får vara i massproducerade batterier.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190402/avslojat-volkswagen-anvander-fyra-ganger-mer-kobolt-an-tesla/

Henrik M wrote:
Då kanske det är dags att faktiskt titta på vilka som har lagt mödan på att minimera koboltanvändandet i batterierna.....och kanske på hög nivå sätta en gräns för hur stor halt kobolt det får vara i massproducerade batterier.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190402/avslojat-volkswagen-anvander-fyra-ganger-mer-kobolt-an-tesla/

Då undrar man ju, varför använder VW 4ggr så mycket kobolt när det inte behövs? Känns som totalt onödigt slöseri med resurser. Hade VW haft mycket längre räckvidd i sina batterier p.g.a. det hade jag förstått, men nu är det ju snarare tvärt om och då finns det ingen logik alls mer än att VW är inkompetenta .

- Peugeot 308 SW GT -2019

Detta visar åter igen att Testla besitter en kunskap i batterier och elektrifiering som än så länge andra saknar fullt ut.
Det som ändock imponerar på mig är att man på så kort tid lyckats bygga bilar med hög klass och högt tekniskt innehåll.

*Robban

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190409/bilkoparna-avslojar-darfor-valjer-jag-inte-en-elbil/

https://www.nordicenergy.org/wp-content/uploads/2019/03/NORDISK-ELBIL-BAROMETER_pressekonferanse.pdf

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kanske är billigare med en högre halt kobolt?

Fast det är väl Panasonic som till stor del ligger bakom batterierna i Tesla,

Min erfarenhet av batterier säger att olika kemier ger väldigt olika egenskaper så att ha olika mängd kobolt lär påverka på något mer sätt än hur många barn som jobbar i Kongo. Det kan vara skillnad i temperaturpåverkan, laddhastighet, livslängd, möjlighet till stort effektuttag osv.

Mäkinen: Men då med tanke på Teslas så verkar det ju inte vara direkta negativa aspekter av att använda mindre Kobolt.....Med tanke på deras effektuttag, livslängd, laddhastighet m.m jämfört med de som använder mer Kobolt....
Skulle gissa att det är som någon sa att det blir billigare i nuläget med mer Kobolt så de märken som inte satsar helhjärtat just nu på batteribil tar en genväg helt enkelt....

Jag har försökt hitta fakta om kobolthaltens påverkan, men det är svårt att hitta källor som inte är påverkade av ekonomiska intressen. Enligt The Verge tappar man livslängd när man minskar mängden kobolt och man ökar risken för överhettning.
https://www.theverge.com/2018/6/21/17488626/elon-musk-cobalt-electric-vehicle-battery-science

Nu har ju Tesla köpt Maxwell som påstås vara på väg att lansera torra batterier med högre energitäthet så något annat kanske händer.

Henrik M wrote:
Mäkinen: Men då med tanke på Teslas så verkar det ju inte vara direkta negativa aspekter av att använda mindre Kobolt.....Med tanke på deras effektuttag, livslängd, laddhastighet m.m jämfört med de som använder mer Kobolt....
Skulle gissa att det är som någon sa att det blir billigare i nuläget med mer Kobolt så de märken som inte satsar helhjärtat just nu på batteribil tar en genväg helt enkelt....

Eller så är det så att vissa satsar på att tillverka billigare elbilar? VW ID ska ju inte kosta några 6-700k.

Model 3 är iof inte så dyr i USA. Såg ett klipp på youtube där en snubbe beställde en Model 3 med något pluspaket och den enklare varianten av autopiloten. Efter avdragen i Californien så kostade den ca $34000.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.