Vi Bilägares forum

Nya Consumer Report

Nya Consumer Report

http://teknikensvarld.se/audi-gor-bast-bilar-enligt-ny-undersokning-403175/

Audi i topp! :)

2017-03-02 07:46

Kommentarer

Nu skulle ju jag kunna skriva en lång tråd om att man kan lägga ihop 2+2 av alla dessa undersökningar och se en röd tråd osv, men vi kan notera att både Lexus och Toyota faller även i denna undersökning. Sedan kan man också se, givet att man lägger ihop 2+2 och ser den berömda tråden, att flertalet konkurrenter både är ikapp och förbi märket med världens bästa kvalitet.

Sedan finns där som alltid osäkerheter i sådana här undersökningar - mer eller mindre stora. Men det resonemanget är ju ogiltigförklarat av vissa krafter här i trådarna så det argumentet gäller således inte nu heller - om man nu skall vara konsekvent vill säga...

:-) o;)

MVH AL.

2017-03-02 09:03
Scio me nihil scire.

Denna undersökning är helt irrelevant då den inte tar tillräckligt stor hänsyn till faktorn driftsäkerhet vilket är den parameter som ALLA vet värdesättes högst vid ett bilköp ;-)

OBS!
Jag är partisk i frågan då jag är indoktrinerad av de germanska återförsäljarna, en gång sektmedlem, alltid sektmedlem...

2017-03-02 09:19

Å andra sidan kan man ha råd att köra Audi i USA då dom ju inte har svenska verkstadspriser även om det förstås är irriterande nog med oplanerade verkstadsbesök.

2017-03-02 09:23
Vidstige skrev:

Å andra sidan kan man ha råd att köra Audi i USA då dom ju inte har svenska verkstadspriser även om det förstås är irriterande nog med oplanerade verkstadsbesök.

Jag har en bekant som bott flera år i USA. Han sa att folk för det mesta bara bytte olja och filter på service för att kostnaderna var så höga på en fullservice. Priserna kanske är lägre än I Sverige men inte lägre i förhållande till vad folk i genomsnitt tjänar där.

2017-03-02 10:00
trasten skrev:

Vidstige wrote:Å andra sidan kan man ha råd att köra Audi i USA då dom ju inte har svenska verkstadspriser även om det förstås är irriterande nog med oplanerade verkstadsbesök.
Jag har en bekant som bott flera år i USA. Han sa att folk för det mesta bara bytte olja och filter på service för att kostnaderna var så höga på en fullservice. Priserna kanske är lägre än I Sverige men inte lägre i förhållande till vad folk i genomsnitt tjänar där.

Intressant fråga.

Kanske nån har koll på vad en fullservice hos en auktoriserad märkesverkstad kostar i USA på t.ex. en Audi, Volvo eller Toyota så man kan jämföra med motsvarande i Sverige.

Det kanske inte är så oerhört dyrt i Sverige jämfört med länder med samma levnadsstandard.

2017-03-02 10:31

trasten, medelklassen har betydligt mer pengar efter skatt än vad vi har i Sverige. Sen förändras bilden en hel om vi blandar in barn och barnfamiljer. Vi svenskar är inte så rika som vi tror, amerikanare är betydligt rikare.

2017-03-02 10:41

Jag hittar inte biltillverkarna som har bättre kvalité än Lexus och Toyota i Consumer Reports lista här.
http://www.consumerreports.org/car-reliability/car-brands-reliability-how-they-stack-up/

Eller här!
http://www.consumerreports.org/car-reliability/the-most-and-least-reliable-cars-by-class/

Uppdaterat: 2017-03-02 11:21
Vidstige skrev:

trasten, medelklassen har betydligt mer pengar efter skatt än vad vi har i Sverige. Sen förändras bilden en hel om vi blandar in barn och barnfamiljer. Vi svenskar är inte så rika som vi tror, amerikanare är betydligt rikare.

Och ändå lämnar dom inte in bilen på storservice för att det kostar för mycket.

2017-03-02 11:40

Nja, jag har inte full koll. Men har mkt släkt i varierande delar av USA (Arkansas, Minnesota, New Hampshire... bl.a.) och med ett par pratar jag inkomster, ett par har vi talat bilar.
Inkomsten efter skatt är högre i procent räknat för många, men det finns extremt många som har två jobb eller mera för att klara ekonomin. Många, även i det vi kallar medelklass, får matkuponger för att klara familjen. Så skillnaderna är extremt stora vad gäller inkomster. När det gäller bilar så ligger servicekostnaden för ex. motsvarande min Ford Focus betydligt lägre i USA: ca 400:- för en service motsvarande den Motorcraftservice som kostar 1895:- i Sverige. MEN i USA tillkommer sedan på det angivna priset kostnader för förbrukningsmaterial, miljöavgifter mm så priset seglar upp till ungefär det dubbla vid betalning. Vet dock inte om det bara är Ford som har det debiteringssystemet. I USA (fortfarande Ford) är också elsystem och felkodsavläsning tydligt exkluderat, men det vet jag ärligt inte om man kollar i Sverige heller vid en normal service? Så det är en bild. Min tremänning i New Hampshire har dock gett mig hisnande exempel på höga reparationskostnader på den Jeep Cherokee de hade tidigare. Men jag har ingen aning om det trots allt var billigare än i Sverige, men ca 5000 dollar för en reparation av fyrhjulsdriften och 1200 dollar för byte av styrstag... men priserna säger mig egentligen inget.

2017-03-02 11:53
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Det jag tycker är intressant är att de märken som både har ordning på sin kvalitet och driftsäkerhet toppar listan. Audi har fin driftsäkerhet och absolut goda prestanda och därför vinner man totalt sett. Samma sak med BMW. Lexus är däremot en medelmåtta på kvaliteten men har fin driftsäkerhet. För Toyota gäller samma sak, dålig kvalitet men bra driftsäkerhet (kopplat till generös goodwill)

Så skall man tro på CR har Audi, BMW och en radda andra märken högre kvalitet än både Lexus och Toyota. Den sistnämnda hamnar bland de sämsta och Lexus når medelgod nivå.

MVH AL

2017-03-02 14:17
Scio me nihil scire.
trasten skrev:

Och ändå lämnar dom inte in bilen på storservice för att det kostar för mycket.

Så ingen medelklass-amerikan gör storservice på Audi? Det var faktiskt en nyhet...

Uppdaterat: 2017-03-02 15:16

Så medelklass-amerikanen kör bara Audi? Det var också en nyhet...

Uppdaterat: 2017-03-02 16:02
brut 33 skrev:

När åren och milen rullar på stämmer inte listan dock:-)

Läs årets Dekra-rapport som kom häromveckan, inga japaner kvar i toppen när bilen rullar på.

2017-03-02 18:39

Jag tror verkligen att dessa rapporter kan vara ordentligt missvisande. Den som har köpt en "premiumbil" vill nog ofta tro att hen köpt något fantastiskt. Den som köper en billig bil är ofta helt ointresserad av fordon och kan bli jättesur när bilprovningen slår ner på trasiga glödlampor. Flera bekanta kör bilar som platsar i premiumklassen. När deras bilar pajar hittar de alltid ursäkter för "egentligen" är ju deras märke bäst. Det påminner om sportsupportrar: Man hejar på det lag som farsan hejade på. Det spelar ingen roll om laget förlorar tusen matcher i rad, de är ändå bäst. Premiumbilen är också bäst för det "ska" vara så. Själv har jag kört erkända skitbilar utan att de gått sönder mer än att det gått åt lite slitdelar. Jag har ägt snitsarmärken där oförlåtliga fel uppstått trots att jag skött dem bra. De enda någorlunda tillförlitliga (tycker jag) bedömningarna av bilmärken och bilmodeller är de man får av bilprovningar och försäkringsbolag. Åtminstone när garantitiden gått ut. Världens bästa bil? Rolls Royce? Många skulle nog chansa på RR om frågan ställdes. Hur bra skulle en Rolle vara som pendlarbil till jobbet? Jag inbillar mig att den skulle vara rätt kass efter några år. Skulle en Rolls-köpare våga påstå att bilen är dålig? Knappast.

2017-03-02 18:47
Vidstige skrev:

Jag accepterade din sifra på 1,36 kr i skatt per mil. Dock gällde diskussionen procent kontra faktiska pengar. Så nu ljuger du. Dessutom är det väl rimligt att trasten backar upp sin påsteende om att folk i usa inte har råd att serva sina audis, är väl en s.k.urban legend. Amerikanare är rikare överlag än svenskar, det är väl en jobbig sanning kan man tro. Har man ont om pengar kanske man ska avstå audi, både i sverige och i usa.

Hörru Vidstige - detta är ingen kritik mot dig utan ärlig nyfikenhet. Hur vet man att amerikanare överlag är rikare än svenskar? När man reser i USA ser man ytterst välmående områden som nästan luktar pengar och dessutom områden som är fattig misär. Jag läste för ett par år sedan att Tyskland (jo, just det land som anses hålla Grekland och Spanien över ytan flytande) är ett riktigt fattigt land i Europa. Varför? Tyskarna äger oftast inte sitt boende - de är hyresgäster. I Sverige med vår bostadsbubbla verkar snart alla vara förmögna då bostadsrätter i snart sagt varje byhåla kostar hundratusentals kronor. Upplys mig så blir jag tacksam.

2017-03-02 19:27

Lite svårt att se att audi är rätt märke att köpa om man inte har råd att serva och jag undrar om det inte säger mer om märket än om ägarna

Sverige är inte med på topp 10, usa är nr1.

http://fortune.com/2015/09/30/america-wealth-inequality/

2017-03-02 19:58
Vidstige skrev:

Lite svårt att se att audi är rätt märke att köpa om man inte har råd att serva och jag undrar om det inte säger mer om märket än om ägarna
Sverige är inte med på topp 10, usa är nr1.

fortune.com/2015/09/30/america-wealth-inequality/

Lite skillnad på BNP och BNP per valuta iofs...
Men medel-Trump är rikare än medel-Löven även i en sån jämförelse. Sen kan börja filosofera om antal arbetade timmar per år, sjukförsäkringar, skolavgifter osv men då skulle det ju börja gränsa till politik och det här är ju ett bil-forum. Så vi kör den här i stället:
https://youtu.be/_aa7AwPc6s8

2017-03-02 20:41
Vidstige skrev:

trasten, du som påstod att folk inte har råd att serva sina audi i usa, inte jag. Så varesgod berätta vad fullservice kostar där. Du framställde det dessutom som alla, dom flesta, inte har råd att göra den servicen. Din bild av amerikanare blir alldeles för vinklad och ensidig, det är trots allt världens rikaste och mäktigaste land vi talar om. Så när du sticker ut huvudet så hårt får du komma med mer fakta än att nån bekant till dig har sagt nåt. Du accepterar dessutom inte såna utsagor från andra.

1. Jag sa aldrig att dom inte hade råd. Jag sa att dom inte gjorde det för att det var dyrt, en viss skillnad.
2. Du drog in Audi inte jag.
3. Om jag har hittat folk ( medelklass ) som tycker det är dyrt att lämna bilen på service trots att du säger att det är svinbilligt så tyckte jag att det var värt att nämna.

Så Audiservicebollen är din. Varsågod!

2017-03-02 21:57

När man kollar på såna hära ägarundersökningar är det lätt att stirra sig blint på just driftsäkerhetsfaktorn istället för att kolla på helheten av resultatet. Sammanlagt så har Audi och BMW en solid produkt. Audi och BMW har satsat mycket på att det ska vara en upplevelse att köpa en bil istället för att det bara är en tråkig banktransaktion. Prestanda är även en faktor där Audi och BMW har lyckats profilera sig.

Kan rekommendera denna dokumentär om varför Audi, BMW, Mercedes och VW har lyckats så väl.

https://youtube.com/watch?v=lfF6YNXMNg4&t=33s

2017-03-02 22:47
Vidstige skrev:

Sverige är inte med på topp 10, usa är nr1.
http://fortune.com/2015/09/30/america-wealth-inequality/

Tack för källan Vidstige. Statistik är aldrig enkelt. Man kan ofta bevisa vad man vill om man tolkar statistik som man önskar. Redan titeln - "Amerika är det rikaste - och mest ojämlika landet i världen" ger anledning att tänka en gång extra. Om vi tar bort de tio, hundra eller tusen rikaste personerna i USA tror jag att siffrorna blir väldigt annorlunda. I artikeln anges Sverige som världens näst mest ojämlika land. Det hade jag ingen aning om. Är det verkligen så illa? Hur som helst - all heder till Vidstige som kan ange en källa till sina påståenden. Det kan inte alla göra.

2017-03-02 22:55

En kommentar till om servicepriser i USA då, kollade lite med släkten: En normalservice på min tremännings nya bil, en Passat Sedan 2016, ligger i det området på ca 250 dollar hos en allbilsmekaniker. De har dock valt något som jag inte begriper mig på som kallas Prepaid maintenance, lyckas inte riktigt begripa hur det skiljer sig från våra serviceintervaller. Nån sorts prisgaranti om jag förstår rätt. Men de lämnar in bilen var 20 000:e mile på märkesverkstaden och betalade nu 543 dollar - första service på den bilen. Och ja, de tycker det är dyrt. Han jobbar som snickare och hon som ekonom på ett fraktföretag och är typisk medelklass, med en bra villa (dock en bit från staden), Vet att han tjänar runt 30 dollar/timme, har ingen koll på hennes lön, men ungefär samma tror jag, fast hon har nån sorts fast 14-dagarslön.

2017-03-03 17:51
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Prepaid maintenance är så vitt jag vet som våra Serviceavtal, dvs servicen ingår / är förbetald.
Att de ändå fått betala kan i så fall bero på att verkstaden gjort saker som inte ingår i avtalet.

2017-03-03 18:39

Hela den här diskussionen hade fått en helt annan dimension om de som påstår att service är billigt i USA bara kunde presentera några som helst siffror på att det verkligen förhåller sig så.

Men icke, istället koncentrerar man sig på att nedvärdera och förlöjliga de som bemödat sig med att åtminstone försöka lägga fram belägg på att det kanske rent av är ett rakt motsatt förhållande.

Själva Trump himself skulle ha applåderat i stum beundran...

2017-03-03 20:01

Nu gällde debatten USA och inte Sverige där det redan konstaterats att vi har Europas högsta verkstadspriser.

Hur det nu förhåller sig i USA vet vi ju inte, att det är en hårt konkurrensutsatt marknad säger inte att det per automatik blir billigare för gemene man, speciellt inte inom servicesektorn, se sjukvården t.ex.

Men jag håller med om att det är svårt att hitta siffror på verkstadspriser "over there" och fram till dess så får vi lita på Trastens utsago, eller bevisa motsatsen, så enkelt är det.

2017-03-03 22:11

En sak till, USA har ingen motsvarande svensk bilbesiktning som påtalar fel och brister.

Så egentligen gäller det, krasst sett, att bara hålla bilen rullande utan att ta hänsyn till service säkerhet och dylikt.

2017-03-03 22:53

http://www.alternet.org/media/exposed-behind-brain-drain-consumer-reports
Hmmmm....

2017-03-04 08:04

Kollade med en kollega i LA och senaste servicen på hans Q7 bensinare kostade 630 USD (vanlig mellanservice) på märkesverkstad. Det skulle jag säga är ungefär som vad det kostar här.

2017-03-04 09:50

I denne rapport er alt med også om bilen ser godt sej fræk mm hvis det er fejl vi taler om vinder lexus

Uppdaterat: 2017-03-04 10:06
Swemba skrev:

Kollade med en kollega i LA och senaste servicen på hans Q7 bensinare kostade 630 USD (vanlig mellanservice) på märkesverkstad. Det skulle jag säga är ungefär som vad det kostar här.

Ja det är nog ungefär som här. Sen vet jag inte om det skiljer på vad servicen innehåller på den marknaden kontra svenska.

2017-03-04 10:27

Se nyeste J D Pieers på. Din side motor / Norge. Liste de første 5 er 1 Lexus 2 Porsche 3 Toyota 4 Mercedes 5 Hundai 16 Audi 17 Volvo 21 Jeg grinerAudi. /DKW og Fiat i bunden tak

Uppdaterat: 2017-03-05 10:56

Powers skulle der stå

2017-03-05 10:57

Ibland undrar jag om A.L lever i verkligheten? Påstår du att Toyota inte är driftsäkra för att de har bra goodwill? Hahaha, jag har haft 2 Toyotor, kört mer än 12000 mil och bytt bromsklossar och EN glödlampa utanför vanlig service på dessa bilar (äldre än 8 år var de dessutom). Audi som du påstår är driftsäkra, har väldigt många som jag känner som fått problem med allt möjligt, där reparationskostnaderna legat mellan 2000-20000 kr på relativt nya bilar. Audi har tagit på sig många fall av goodwill för att de antagligen är medvetna om att kvaliteten inte är synk med priset på bilarna.En kille på jobbet fick skrota sin Avensis ifrån 1998, inte för att den inte funkade... utan för att rosten åt upp saker och ting. Men funkade gjorde den, klockrent efter över 28000 mil. Prius är väl också (även om jag inte vet mycket om just den modellen) en av de mest driftsäkra bilar som finns. Min mosters man har haft Toyota i hela livet, men det är för att han enbart kör bilarna och inte ens tvättar dem (växer mossa på taket). Bilarna har han bytt efter ca 15 år, med nästan noll kronor i inbytesvärde då bilarna varit i uruselt skick men de FUNKADE! Så nä, Toyota är nog det mest driftsäkra du kan köra, och antagligen det jag skulle rekommendera någon att köpa som inte är intresserad av bilar.

Uppdaterat: 2017-03-05 12:39
Styggavargen

Styggavargen, ja det är därför Toyota är stora och tjänar mycket pengar. Tidigare har man hört att stor vinst handlar om att man gör bra grejor, ju högre vinst desto bättre grejor. Så helt klart är Toyota/Lexus en bra referens när det gäller problemfrihet/driftsäkerhet. Många tillverkare brukar även nämna själva Toyota när dom ska jobba med kvalitet. Även inom andra branscher används Toyotas produktionsmodell för att utveckla och effektivisera företag. Vad man däremot kan säga om Toyota idag är att man har många gamla modeller och är i ett stort behov av att förnya sig, vilka man också håller på att göra. Helt nya plattformar, motorer etc är på igång. Kanske kommer problemfriheten gå ner lite men samtidigt blir det ju trevligare bilar. Man har ändrat strategi och vill nu göra mer attraktiva bilar, roligare att köra, mer bilkänsla etc. Nya Camry och nya C-HR är första exempel på det nya Toyota. Denna nya consumer report tror jag bara reflekterar Toyotas äldre modellprogram.

2017-03-05 14:17

Bilismen är en del av samhället och därmed är det omöjligt att inte åtminstone nudda vid politiska ställningstaganden när det gäller trafik, klimat, infrastruktur osv. Sedan tycker jag att inläggen bör hållas på en vettig nivå och inte behöver bryta ut i olika anklagelseakter även om provokation ibland finns och ibland bara uppfattas men egentligen inte finns. Vill man reagera på något så är det alltid bäst att försöka skriva ett roligt eller underfundigt svar även om känslorna svallar. Det är aldrig klokt att skriva inlägg om man inte är lugn och balanserad.

Uppdaterat: 2017-03-05 17:54

Nu har jag tröttnat rejält!
Jag har annat att göra än att spendera 2 timmar månad morgon med att rensa trådar från skit som inte hör hemma där.
Vidstige, du har nu förstört tråd på tråd med politiskt skitsnack! På något konstigt sätt lyckas du prockla in politik i precis varenda tråd som du blandar dig i. Du har uppenbarligen inte förstått reglerna så därför stängs du nu av. Hur länge är upp till ViB att ta ställning till.

Till er andra som hänger på så fort det blir politiskt i trådarna säger jag bara, lägg ner!
Blir det så att jag upprepade gånger får radera eller redigera av den anledningen så kommer även era konton att inaktiveras.

Precis som pinjong är inne på så är det svårt att inte nudda vid dessa ämnen ibland men det får finnas en gräns hur mycket vi svävar ut politiskt.

2017-03-06 09:18

Jeg gentager se venligst på din side motor Norge der ser i JD Powell 1 Lexus. 2 Porhe. 3 Toyota, altså Din Side Motor Norge

Uppdaterat: 2017-03-06 11:04

Undskyld siden ligger nu på Vg. No bilsiden. Se disse biler er bedst. Vg.no

2017-03-06 11:11