Vi Bilägares forum

Ny Bil, Felsökning av Autobroms / Front Assistant

Ny Bil, Felsökning av Autobroms / Front Assistant

Hej

1/10 Hämtade jag ut en ny Octavia Combi 4x4. Autobromsen och/eller avståndsvarningen fungerade inte. Bilen inlämnad 3 x utan att verkstaden hittat felet. Sist byttes "starttändkontakten" utan att felet avhjälptes. Märkesverkstaden säger att radarn är omkalibrerad flera gånger utan att det hjälper. Man säger att inget syns i datafelsökningen och att man av arbetsmiljöskäl inte får testa eller felsöka Autobroms i riktig trafik. Är detta bara Skodas eller alla bilmärkens policy att varken kunna laga eller felsöka Autobroms av arbetsmiljöskäl och bara lämna åter trasiga bilar till kunden? Jag tycker varje märkesverkstad borde ha en sån där "stor badboll i aluminiummaterial" som demostrerar autobromsen i reklamen. Att sitta i ett moment 22 med trasig bil som förvägras reparation känns inte bra.

Uppdaterat: 2015-11-16 11:14

Kommentarer

Håller med dig till fullo. Har dom försökt åtgärda felet 3 gånger utan framgång så ligger väl ett återköp av bilen inom möjligheternas ram enligt konsumentköplagen - om jag inte minns fel. Kontakta din kommuns konsumentrådgivare och kolla. Och som du säger - en "krock-boll" borde ju finnas för sådana här verkstadstester. Fungerar inte heller den adaptiva farthållaren med sina olika inställningar av "känslighet" (avstånd till framförvarande) ?

Uppdaterat: 2015-11-16 11:22

Vilken verkstad har du anlitat?
Vissa har inte kunnandet..

Uppdaterat: 2015-11-16 11:30

Största VAG återförsäljaren / märkesverkstaden i min länsdel. Orginalåterförsäljaren som säljer VAG, Skoda och Mitshubishi. De omsatte 153 miljoner 2014 så det är ingen liten verkstad. 12 personal på verkstaden, 3 på reservdelar.

Uppdaterat: 2015-11-16 12:00

Pi, Min bil har Autobroms / Front assistant men sorgligt nog inte adaptiv farthållare.

Uppdaterat: 2015-11-16 12:04

Det är just detta med dessa system att när de fallerar så kan det bli både dyrt och krångligt.

Uppdaterat: 2015-11-16 12:15
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Detta måste väl räknas som ett väsentligt fel som gör att du kan kräva återköp. När man tar upp det med en firma så brukar felet hittas väldigt snabbt. Passa på att byta märke nu när du har chansen. Den här firman har väl ändå förbrukat sitt förtroende tycker jag.

Uppdaterat: 2015-11-16 12:16
ÅkeMjuk

Häv köpet eller kräv att de åtgärdar felet så att bilen fungerar som tänkt, du har lagen på din sida i det här fallet.

Så här står det i Konsumentköplagen...

"Fel på varan
Om det är fel på din vara kan du

kräva avhjälpande, det vill säga att få varan reparerad
kräva omleverans, det innebär att du får en annan, likvärdig vara
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att det ska fungera som säkerhet för ditt krav.
Företaget har rätt att i första hand erbjuda dig att reparera varan eller ge dig en annan likvärdig vara - om det sker inom rimlig tid och inte leder till extra besvär för dig.

Skadestånd
Du har rätt till ersättning för kostnader som du fått på grund av felet på varan. Du kan också få ersättning om något som tillhör dig eller din familj har skadats, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar ditt golv.

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om
den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med företaget, till exempel vad gäller mängd eller kvalitet
bruksanvisning saknas
företaget inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om, till exempel att cykeln inte har en pakethållare
företaget har installerat varan och installationen är felaktig
den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris."

Om de trilskas så sätt hårt mot hårt och hota med en anmälan till Konsumentverket om du inte får gehör för dina krav, det brukar ta rätt bra.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Inga andra märkes erfarenheter med Autobromsfel (Förutom VAG/Skoda)? Vore intressant att veta hur Volvo, BMW, Ford, Reanault. Peugeot. MB, Toyota m.fl felsöker autobromsen eller om alla märken har arbetsmiljöregler som stoppar felsökning / testning av funktionerna. Är hela branschen lika handlingsförlamad inför felsökning / diagnostik av autobromsen?

Uppdaterat: 2015-11-16 13:55

Om jag förstår dig rätt så signalerar systemet ett fel. Så länge den gör det så är det väl ingen idé att testa autobromsfunktionen? Vad säger GA, man borde ha kontaktat dom för konsultation.

Uppdaterat: 2015-11-16 14:43

Vem vet, de kanske har fuskat även här och satt dit en attrapp ;)

Uppdaterat: 2015-11-16 16:34

Ja - det går ju inte att testa i trafik men med en "boll" borde det ju gå. Sen är det ju som Trasten säger - är det en felsignal så finns ju ingen anledning att testa innan man hittat felet som orsakar felsignalen. Jag skulle i vart fall gå tillbaka till säljaren och kräva återköp eftersom dom tydligen inte lyckats åtgärda detta på 3 försök och det är ju ett synnerligen allvarligt fel.

Uppdaterat: 2015-11-16 18:37

Bilen var in till orginalverkstaden idag igen, Inget blev bättre. Ingen felsignal, i displayen, inget i diagnostiken säger de. Men heller ingen funktion, Inga varningar i displayen, inga ljudvarningar och inga bromsförsök om än det sista är svårt och livsfarligt att testa. Nu är jag satt på väntelista till dess en likadan Skoda kommer in på service. Då ska de felsöka min bil parallellt med en hel Skoda. Octavia Combi av samma modell. Jag har ingen aning hur länge jag får vänta. Så här ska det fungera enligt instruktionsbok om än grafiken i displayen är annorlunda på Octavia https://youtu.be/-O6eZzawSYE

Uppdaterat: 2015-11-17 20:07

Men nu förstår jag nog inte riktigt vad du anser att problemet är... Autobromsen griper ju inte in förrän väldigt sent så den kan du ju knappast verifiera funktionen av. Hade du haft adaptiv farthållare så hade du ju kunna uppleva hur bilen bromsar in när du närmar dig nån form av hinder. Vad är det egentliga problemet som du ser det ?

Uppdaterat: 2015-11-17 21:07

Som jag skriver Inga varningar i displayen, inga ljudvarningar och inga bromsförsök om än det sista är svårt och livsfarligt att testa. Se förardisplay och lyssna när du ser filmen. Displayen ser annorlunda ut på octavia, men den ska varna när man ligger nära.

Uppdaterat: 2015-11-17 23:46

Fast nåt bromsförsök från autobromsen lär du inte få uppleva om du inte är extremt nära att krocka. Och varningen kommer ju bara strax före så jag tror att det blir svårt att testat detta. Jag missuppfattade dig nog initialt - trodde du hade nån felindikering som inte verkstan kunde åtgärda. Har bl a kört Golf 7 med autobroms och adaptiv farthållare men inte upplevt några sådana varningar i vanlig kökörning i stadstrafik så jag är lite frågande till hela problemställningen.
Provkör en ny Golf och kolla hur den uppför sig för det sitter nog samma system i den som i Octavian. Däremot kan det eventuellt vara ett annat autobromssystem i Fabian.

Uppdaterat: 2015-11-18 00:12

Trist situation!
Har själv kört en Octavia 4x4 i tjänsten ett par gånger. Den modellen har Front Assistent-systemet och ligger man "för nära" bilen framför kommer det upp en varning om detta (ingen inbromsning eller annan åtgärd från bilen, men bara en varning från systemet). Så det verkar helt uppenbart att det är något fel på just din bil.

Inte är någon dum nog att lita på att autobromsen sköter bilkörandet, ingen kan väl tro att folk är så dumma?

Uppdaterat: 2015-11-18 08:26
Power to the people
Grosser skrev:

Trist situation!
Har själv kört en Octavia 4x4 i tjänsten ett par gånger. Den modellen har Front Assistent-systemet och ligger man "för nära" bilen framför kommer det upp en varning om detta (ingen inbromsning eller annan åtgärd från bilen, men bara en varning från systemet). S

OK - då tillhör jag väl de fåtal som håller rimligt avstånd till framförvarande eftersom jag inte upplevt dessa varningar...:)

Uppdaterat: 2015-11-18 09:20
Pi skrev:

Grosser wrote:Trist situation!
Har själv kört en Octavia 4x4 i tjänsten ett par gånger. Den modellen har Front Assistent-systemet och ligger man "för nära" bilen framför kommer det upp en varning om detta (ingen inbromsning eller annan åtgärd från bilen, men bara en varning från systemet). S
OK - då tillhör jag väl de fåtal som håller rimligt avstånd till framförvarande eftersom jag inte upplevt dessa varningar...:)

Jag sällar mig till din skara Pi, men i Stockholmstrafiken är det svårt att undvika hur andra bilister kör.. ;-)

Uppdaterat: 2015-11-18 10:06
Power to the people

Att felsöka i trafiken förstår jag att man inte gör.....
Nog skulle jag kunnat tumma på arbetsmiljöregler när jag jobbade på verkstad, men att komma tillbaks och säga"du har rätt, den funkar inte, vi tar tag i det när plåtverkstan är klar med bilen"....
Det skulle stoppa mig....
Då får man be kunden köra under felsökningen!

Uppdaterat: 2015-11-18 11:24

...men jag skulle inte vilja åka med ens under en sån "testkörning", ducce... Om inte annat så skulle nog risken vara uppenbar att det skulle bli lite blött i byxorna...:)
Sen skulle jag verkligen uppskatta om fler bilar var utrustade med autobroms och får varningar i instrumentpanelen när de ligger alltför nära - det skulle kanske innebära färre "rövslickare" i trafiken. Och det tror jag faktiskt att även Antifeministen skulle uppskatta...:)

Uppdaterat: 2015-11-18 12:12

Nä, där bangar nog de flesta mekar ur......
Visst är det bra, och jag tror faktiskt, som så mycket annan teknik i bilarna, kommer dessa grejor att gå sönder när bilarna är relativt nya, pga bristande kvalite, som vanligt....
När prylarna antingen gått i 10 år, eller är bytta på garantin, kommer de hålla bilen ut....

Uppdaterat: 2015-11-18 14:55
duccedriver skrev:

Att felsöka i trafiken förstår jag att man inte gör.....
Nog skulle jag kunnat tumma på arbetsmiljöregler när jag jobbade på verkstad, men att komma tillbaks och säga"du har rätt, den funkar inte, vi tar tag i det när plåtverkstan är klar med bilen"....
Det skulle stoppa mig....
Då får man be kunden köra under felsökningen!

Man har ju haft kunder som har kommit med körbarhetsproblem vid 200km/h. Det är inte heller lämpligt att pröva!

Uppdaterat: 2015-11-18 20:25

Din autobroms elekyronik låter också trasig Pi. Se på filmen hur en Skoda ska reagera. Att inte få displayvarning i tät statstrafik, köer och filbyten låter omöjligt på lång sikt. Det är lite trafikfarligt att testa, men kom överens med en kompis och testa att ligga nära. Själv bor jag i norrland så vi har många öde vägar. Min Octavia varnar varken i display eller med ljud fast jag nästan är klistermärke på bilen framför. Även verkstaden tycker det är fel fast de inte hittar orsaken.

Uppdaterat: 2015-11-18 23:58

Då vill jag klargöra att det inte är min Golf 7:a som jag kört - jag har "tyvärr" en Golf 6:a utan autobroms och adaptiv farthållare.. Och den var säkert inte felaktig - bara jag som körde defensivt och med bra avstånd till framförvarande. Så Anti behöver inte vara orolig. Och dina påståenden Anti är nog lika felaktiga som vanligt...:)

Uppdaterat: 2015-11-19 00:57