Ljudplåga

58 inlägg 0 nya
Ljudplåga

SR wrote:
Bilar med hög musik som kör runt på nätterna var den enskilt största orsaken till att personer ringt till polisen i Värmland och Dalarna under sommaren. Nu efterlyser polisen en tydligare lagstiftning för att få stopp på problemet. – Det låter jätteilla. Det skakar i golvet, i balkongen och i fönstren.

Har märkt att en del bilar eller ibland A-traktorer passerar i byn intill (västsvensk stad) och där man först tror att det handlar om en jordbävning beroende på att bara bastoner hörs. Att boende kan störas är inte svårt att förstå.

Inrikesministern (ni vet vem) ska alltså studera hårdvaran på plats vilket borde vara rekord i hörsamhet mot boende som klagat.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=7556126

6.15

SVT hade ju ett reportage om bilar som bullrar, och folk kunde skriva kommentarer om sin syn på saken.
Och jag håller med om att det är störande, med kraftig bas, som slår igenom väggarna.
Det var många som påpekade just A-traktorer och även USA-bilar.
Jag la till en kommentar om att även hög arabisk musik var störande, men se - det tog de inte med. De hade nämligen en moderator som valde noga vad som fick komma med....

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Haha Hultarn, visst kan man störas av olika musikval men min upplevelse av dessa som har volymen på max är att det ofta inte ens går att urskilja musik. Det verkar mer handla om att annonsera sin existens för omgivningen: - "Se på mig. Jag har en fantastisk ljudanläggning".

Förr i tiden när vi hade fotpatrullerande poliser kunde ju dessa gå fram till ett störigt fordon och knacka lite i taket med batongen. Det funkar inte lika bra med dagens fjäderbatonger.

6.15

Så arabisk musik på hög volym skulle vara mer störande än Sven-Ingvars på maxvolym? Nej! Alla människor har olika musiksmak, det är musikgenren som ska avgöra vad som är störande och inte, utan ljudnivån.

Och ja, tonåringar i Epa-traktorer som åker runt i bygden med maxvolym på, det är störande. Frekvensen av epa-traktorer har ökat, de har blivit vanligare. När jag var ung på 70- och 80-talet så var det fortfarande moppe som gällde.

Senast häromdagen såg jag en XC90 reggad som EPA-/A-traktor. Låg på under 30 på en högtrafikerad, 1-filig 70-väg utan omkörningsmöjligheter men när vi kom fram till en rondell så blev det fart på ekipaget... Märkligt beteende.

Epa åt alla.
För er som är irriterade i dag kan jag säga att det kommer att bli 400% fler Epa på vägarna nästa sommar när man nu lättat på reglerna. :)

15000:- på en V70 och 10000:- på ett bra ljud med bas och du har en bra Epa nästa sommar. ;)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Är det detta du syftar på mso: "Den 15 juli ändras kraven för A-traktorer
Då tas kravet bort att fordonets hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal. A-traktorns högsta hastighet får fortfarande vara högst 30 km/h."

Förstår ärligt inte riktigt vad det betyder.

6.15

Ljudplåga

Vid närmare eftertanke kanske inte ljudplågan är den värsta. Det är snarare det hinder som uppstår i form av köbildningar.

6.15

...och idag såg jag en relativt fräsch XC70 i form av en EPA/A-traktor. Gissningsvis med en 15-åring bakom ratten...

pinjong wrote:
Är det detta du syftar på mso: "Den 15 juli ändras kraven för A-traktorer
Då tas kravet bort att fordonets hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal. A-traktorns högsta hastighet får fortfarande vara högst 30 km/h."
Förstår ärligt inte riktigt vad det betyder.

Förr var det svårt att bygga en Epa och det krävdes ett tekniskt kunnande.
Nu är det relativt lätt och dom flesta bilar kan byggas till en Epa.

Vi kommer alla bli mer medveten om problemet med 30km/h och köbildningar.

Sanna mina ord.
Dom kommer att bli många snabbt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hellre att dom åker i en saktagående XC70 än dom där mopedbilarna som inte ens klarar en kollision med en välväxt sork.

Passerar regelbundet en Cayenne med LGF-skylt i trakterna av Enköping.

Nåja, får en viss myndighet hålla på som de vill så kör vi snart alla LGF om nollvisionen ska kunna hållas!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

mso 1000 wrote:
Förr var det svårt att bygga en Epa och det krävdes ett tekniskt kunnande.
Nu är det relativt lätt och dom flesta bilar kan byggas till en Epa.
Vi kommer alla bli mer medveten om problemet med 30km/h och köbildningar.
Sanna mina ord.
Dom kommer att bli många snabbt.

Aja, jag tänker att det handlar om en övergång från mekanisk strypning till en elektronisk. Och det vet ju alla hur mycket lättare det är att påverka den när raksträckan dyker upp. Du har säkert rätt i din oro även om det fortfarande är ett landsbygdsfenomen. Mer eller mindre.

6.15

Nja - problemet har snabbt krupit närmare städerna - och även relativt stora städer med svenska mått mätt. I mina ögon har dessa fordon inget existensberättigande längre - lika lite som moppebilar för 15-åriga förare.

Där jag bor finns ett stort existensberättigande för enkla fordon. Det är främst tjejer som kör dem för att ta sig från gårdarna till staden för att umgås med vänner. Kollektivtrafiken är inte vad den skulle kunna vara. Visst skulle de kunna cykla eller åka vanlig moped, men vägen mellan Enköping och Uppsala är inte lämplig för det.

Mäkinen - men frågan är också om en 15-åring bakom ratten på t ex en XC90 och på allmän väg är speciellt lämpligt... Sen blir hastighetsskillnaden väldigt stor på många vägar vilket är ett problem i sig - speciellt som de nyare varianterna av dessa fordon ser ut som vanliga bilar på håll.

Ja lite snörök och en halvt översnöad LGF skylt då är det riktigt kritiskt.
Ja man kan bli mörkrädd av konsekvenserna.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

I fredags eftermiddag hamnade jag i en kö på väg ut till Tjörn. Kön började strax efter avfarten från E6:an. I täten låg två mopedbilar och omkörningsmöjligheterna från avfarten till en bra bit efter broarna är i princip 0. Det handlar om ca 10 km. Förutom risker och lagbrott som de köande bilarna tar, så torde miljön ta stryk av köandet.

Väl över på ön, så vek en av moppebilarna av på en parkeringsplats, medans den i täten fortsatte. Föraren av mopedbilen på parkeringsplatsen stack ut en mobiltelefon genom sitt nedvevade fönster för att med ett flin videofilma kön.

Har man riktig oflax, så är mopedbilarna utbytta mot omreggade pickuper och då är det inte 45 km/h vi köar i, det är 30 km/h.

Jag tycker inte att denna typ av fordon hör hemma i dagens trafikmiljö. När det gäller s.k. A-traktorer (30 km/h och då ombyggda bilar), så är jag övertygad om att lagskrivaren när det begav sig inte avsåg det vi ser idag. Med s.k. mopedbilar, är situationen annorlunda, eftersom det är lagskrivet i vår union. Likafullt borde dessa presumtiva likkistor förpassas till soptippen.

+100 på det inlägget, Audi !

Såja gubbar, ni har väl själva varit i mopedåldern? Fast då fanns inte dessa mopedbilar.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.