Vi Bilägares forum

För kundens bästa.

För kundens bästa.

Har en kollega vars Nissan Leaf 24kWh blixten slog ner i förra året. Efter det byttes ombordladdare och DC/DC-converter. Sedan dess har bilen haft problem att ta emot laddning.

Plötsligt gick den inte ladda alls, gick igång i 5 min sen stannade och satte felkod på ombordladdaren. Efter att ha betalt 35000 ur egen ficka (elbolaget tyckte inte dom hade något ansvar alls...) var han så tillbaka och fick svaret att batteriet måste bytas. Detta utan att ens titta på bilen.

Sa att jag kan kolla på den, ska mycket till för att ett batteri ska gå sönder.

Sagt o gjort, börjar med nollställning av felkoder för att framkalla felet. Räcker ju mycket riktigt med 5 min i laddaren så slutar den ladda och sätter felkod.

Börjar med en hälsokontroll, batteriet hade ganska rejäl obalans på nästan 100mV mellan högsta och lägsta cellen, men inget som är illavarslande då lägsta cell låg på 3,712 och hösta på 3,810 (ett urladdat litiumbatteri är ca 3,7, plus minus något hundratal mV beroende på kemi) och ca 4,2 fulladdat, de flesta bilar stannar dock på mellan 4,0 och 4,1.

Gör en kontroll av pilotstiften vilket indikerar på inga problem, däremot är isolationsmätningen inte perfekt och jag misstänker först en bränd kabelmatta.

Gräver mig ner till ombodladdaren under baksätet och upptäcker flera lösa skruvar, varav en verkade hjälpa till med skärmning av HSP-komponenter. Drar åt dom och känner på kontakten till laddporten som klickar till.

Efter det kopplar jag in bilen varpå den stannar. Surt.

Eftersom de flesta batterier balanserar sig genom att bränna topparna för att jämna ut cellspänningen misstänkte jag att låg effekt, 6 A enfas (1,3kW minus förluster), inte räcker till så säger jag till laddboxen att bilen får dra så mycket ström den vill, varpå det genast rusar upp i nästan 4 kW, dagen efter är bilen fulladdad.

Kör lite resor, lämnar bilen nån dag med ca 70-80% ett par gånger och laddar den sedan fullt, cellspänningen skiljer nu 2mV och guessometern visar plötsligt mer rätt, bilen går inte längre, men mätaren visar mer rätt.

Kör ett tag och bilen håller sig, lämnar tillbaka till en nöjd kollega som precis sparat ett okänt antal kronor på ett nytt batteri.

Och miljön fick lite andrum, vi sparade ett onödigt batteribyte genom enkel, grundläggande felsökning på nån timme eller två som en yrkesmekaniker med lite yrkesstolthet borde kunnat göra.

Nu är väl inte jättemånga batteribyten gjorda, men frågan är, hur vanligt kommer det bli med felaktiga diagnoser på elbilar? Dom är lite mer utmanande att felsöka än förbränningsmotorer i och med mer diffusa symptom.

2022-11-09 19:56
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kommentarer

Bra jobbat, Lason ! Men gissar tyvärr att "diffusa symptom" ofta är lite för svåra att lösa i elbilar i våra verkstäder. F ö var cellspänningen väldigt jämn efter din lilla "operation".

2022-11-09 21:20

Jag tror att det tyvärr är alltför många bilreparatörer som får ta hand om elbilar och som saknar dina kunskaper.
Det krävs ju en hel del utbildning som skiljer sig från ICE som man kanske hittills varit vana vid.
Men hur många verkstäder kan hålla sig med både skickliga bilelektriker och skickliga mek. montörer?

Uppdaterat: 2022-11-09 21:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror att detta händer oftare än vi tror även med Ice-bilar. Felaktiga diagnoser som kostar mycket för personer som inte kan bilar.

2011 fick jag domen, av en auktoriserad verkstad, att esc ”modulen” måste bytas när jag fick massa konstiga varningar i min BMW 330i e90. Jag förklarade för mekanikern att esc fungerade perfekt(det var vinter, snöade som fan och det var en bakhjulsdriven BMW). Han lyssnade inte.

Åkte till en annan verkstad. Visade sig att när förra ägaren bytte bromsklossar så monterades den nya slitagevarnaren lite fel och efter ett tag fick den bilens cpu att balla ur. Betalade 500kr istället för 20000+. Är helt 100 på att många blint hade litat på den första verkstaden. Likt jag hade gjort om det var jag som ägde Leafen.

Uppdaterat: 2022-11-09 23:26

I takt med behoven lär det dyka upp verkstäder som ger sig i kast med att faktiskt försöka laga bilar och inte bara byta delar tills det funkar. Ser man på intresset för Grufman Bils filmer på Facebook där de går igenom hur de felsöker så tror jag att "modulbytandet" åtminstone får en liten törn.

Egentligen borde jag ha kunnandet för att felsöka som Lason1 beskriver, men jag är för feg för att chansa.

2022-11-10 08:11