Krocksäkerhet på moderna bilar.

23 inlägg 0 nya
Krocksäkerhet på moderna bilar.

Skall man verkligen acceptera ett så här dåligt resultat?

https://www.youtube.com/watch?v=LVY4RTBO5as

https://www.youtube.com/watch?v=35W1itsU1P4
Passageraren får nog en redig huvudvärk, om denne ens överlever.

Är väl ett typiskt exempel på krocktestoptimering. Man trodde att IIHS bara testar small overlap på förarsidan, så då förstärkte man bara karossen där. Forden har mycket mindre inträngning på förarsidan än på passagerarsidan.

Och hur illa hade det sett ut om man krockat bilar bakifrån och snett bakifrån också?
Där finns det överhuvudtaget inga krav eller tester alls, stort utrymme för fusk och stora ekonomiska vinster att göra på att snåla in på karossen.

Började man prova bilar bakifrån skulle det förmodligen bli en ny "dieselskandal".

Även om den har mindre inträngning på förarsidan så är den fortfarande inte bra där heller.

Ingen Ford på våran gord.

Nja , Volvo bygger bilar för att klara krockar medan de flesta andra bygger för att klara krocktester, inget nytt.

Varje gång ett nytt test införs är Volvo i topp medan nästan alla andra fallerar.

Är Escape samma bil som Kuga här? Verkar misstänkt lik den...

Rutger Jönåker wrote:
Är Escape samma bil som Kuga här? Verkar misstänkt lik den...

Japp det är samma bil. Kuga heter Escape i USA.

Ju större bil ju säkrare :)
Man kan tvivla och undra.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Skodaägare wrote:
Rutger Jönåker wrote:Är Escape samma bil som Kuga här? Verkar misstänkt lik den...
Japp det är samma bil. Kuga heter Escape i USA.

Då kan jag stryka den över tänkbara köp. ;-)
Ford lärde sig tydligen inte mycket av Volvo...

Small-overlap är en oerhört tuff testmetod eftersom den ställer mycket stora krav på deformationszonernas och balksystemens utformning. Och enligt IIHS är den representativ för en stor del verkliga olyckor. Att man i första hand testat mot förarsidan förmodar jag kan vara relaterat till högertrafiken och mötesolyckor där bilar möts vänstersida mot vänstersida. Men numera ingår ju både vänster- och högersida i testerna.
Denna mycket tuffa metod visar hur seriösa tillverkarna är med säkerheten. Mycket intressant är att när IIHS införde small-overlap under 2012 misslyckades nästan alla i testerna, även sådana som klarat moderate-overlap mycket bra. Men en av de första bilarna att få högsta betyget här var första generationen Volvo XC90 som lanserades 2002, alltså en då 10 år gammal konstruktion. När sedan resten av Volvos dåvarande produkter testades blev resultaten likartade bra. Det säger väldigt mycket om hur Volvo verkligen jobbar seriöst med säkerheten.

Uffeeh wrote:
Small-overlap är en oerhört tuff testmetod eftersom den ställer mycket stora krav på deformationszonernas och balksystemens utformning. Och enligt IIHS är den representativ för en stor del verkliga olyckor. Att man i första hand testat mot förarsidan förmodar jag kan vara relaterat till högertrafiken och mötesolyckor där bilar möts vänstersida mot vänstersida. Men numera ingår ju både vänster- och högersida i testerna.
Denna mycket tuffa metod visar hur seriösa tillverkarna är med säkerheten. Mycket intressant är att när IIHS införde small-overlap under 2012 misslyckades nästan alla i testerna, även sådana som klarat moderate-overlap mycket bra. Men en av de första bilarna att få högsta betyget här var första generationen Volvo XC90 som lanserades 2002, alltså en då 10 år gammal konstruktion. När sedan resten av Volvos dåvarande produkter testades blev resultaten likartade bra. Det säger väldigt mycket om hur Volvo verkligen jobbar seriöst med säkerheten.

Ja, det är inte utan att man kan vara stolt över Volvo PV. Inte nog med att det oftast varit en riktigt säker bil - man har även på sistone lyckats sälja rejält många av dem. Det senare fick vi frekvent höra här på forumet att det inte skulle ske och att avvika från en billig folkbil skulle skicka Volvo i graven. Tji fick ni;-)

Audi A5 SB wrote:
Ja, det är inte utan att man kan vara stolt över Volvo PV. Inte nog med att det oftast varit en riktigt säker bil - man har även på sistone lyckats sälja rejält många av dem. Det senare fick vi frekvent höra här på forumet att det inte skulle ske och att avvika från en billig folkbil skulle skicka Volvo i graven. Tji fick ni;-)

Det har du rätt i Audi A5 SB , det sades inte minst på detta forum att Volvo skulle gå samma öde som SAAB tillmötes för att man inte tillverkade en "folkbil".
Nog fan är V60, V90 och XC60 folkbilar i Sverige. Det är ju bara att åka på vägen och kolla vilka bilar man möter.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Vad med Dacia duster???vill gjerna se samma test med den då den är nog mycket mer sold än Forden.

Problemet är väl att den inte säljs nämnvärt mycket i USA? Och därmed finns den inte med i testerna från IIHS - inte av de på YouTube i allafall, av vad jag kunnat hitta.
Bjuder på en Fiat 500 från 2014 i stället. Den vill inte jag åka i i allafall...

https://www.youtube.com/watch?v=-BTkqwL_3-c

Och en annan som inte kanske är på topp:
https://www.youtube.com/watch?v=3IQm5-HnFBE

Gissningsvis säljer Dacia inte alls i USA....

Det verkar ju gå att fixa med små medel, redan på en befintlig modell. Slutresultatet är väl inte lika bra som på en Volvo XC90 från förra generationen, men alla fall betydligt bättre. Men som någon skrev ovan. Volvo bygger bilar för att klara krockar, resten bygger bilar för att klara krockprov.

Toyota Prius+ 2012-2014
https://www.youtube.com/watch?v=qj-oPkXpAnA

Toyota Prius+ 2015-2017
https://www.youtube.com/watch?v=6dkx_wvnIio

Förlåt för något off topic. Men jag undrar om jag blir citerad, eller om jag citerar någon annan. Får jag, eller den personen. Något medelande här på vi bilägare, eller på mail? För annars är ju citat funktionen värdelös? Jag såg av en slump att någon hade citerat mig här, för några veckor sedan. Men jag hade inte fått någon not om det i min profil, och inget mail.

Var det något fel just Då? Eller behöver VB hyra in en konsult i två timmar som fixar så det funkar?

Intressant att se hur sent gardinen löser på första.

Det märks inte utan är mest hjälp för läsaren.

Volvos "hemlighet" är att de riktar om kraften i sidled och på så vis lyckas de förflytta hela bilen i sidled bort från hindret, vilket betyder att A-stolpen knappt träffas av barriären. Jämför hur S90 ligger i förhållande till barriären jämfört med MB C-klass:

Krocksäkerhet på moderna bilar.

Krocksäkerhet på moderna bilar.

Problemet med denna lösning är att den kräver tvärställd motor, eftersom man använder motorpaketet för att hjälpa till att skjuta bilen i sidled och BMW och MB lär knappast gå över till tvärställd motor i alla sina modeller bara för att få bättre resultat i small overlap. Deras största problem var istället att framhjulet trängde in i kupén, så de fick hitta på sätt att undvika detta.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.