Körning utomlands

92 inlägg 0 nya
Körning utomlands

Kanske jag har nämt detta tidigare i någon tråd, men jag vill ta upp det mer officiellt.

Jag och frun ska ta en bilsemester och vi åker på fredag den här veckan.
Vi ska först ner i Tyskland och sova en natt där och sedan vidare till Amsterdam och sova 3 nätter där.
Sedan vidare till England och stanna ett par dagar.

Något jag bör tänka på?
Hur brukar det vara med bilförsäkringen utomlands? Vad händer om det blir en krock? Jag har assistans i min försäkring, men gissar på att det inte gäller utomlands (Trygg Hansa)?

Vad händer om jag kör för fort alternativt mycket för fort? Kan man förlora sitt Svenska körkort utomlands eller gäller det bara i Sverige?

Har inte planer att köra mycket fort förutom på Autobahn, men jag vill ändå vara säker på vad som gäller.

Nåt annat utöver det jag tagit upp och de platser jag tänkt köra till?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Ett tips kan vara att besöka Brygge i Belgien om ni planerar ta kanaltunneln över till England. Otroligt vacker stad.

Både hemförsäkringen och bilförsäkringen gäller så länge du inte utsätter dig för onödig risk genom att t ex åka till länder som UD avråder från. Se till att anmäla olycksfall, överfall eller rån till lokal myndighet för dokumentation. Vid trafikolycka ringer du SOS Köpenhamn som hjälper dig.

Amsterdam kan vara lite lurigt då det finns folk som behöver snabba pengar där för att finansiera sitt missbruk. En drogpåverkad person som vill dig något kan ha stora pupiller och muntorrhet. Tvärneka allt en sådan person ber om såvida ni inte hotas med vapen.

Greta seglar här --> https://tracker.borisherrmannracing.com/

Man måste ha en varselväst i bilen i vissa länder. Jag är ganska säker på att Tyskland är ett av dem.

Stämmer världens. Väst ska finnas till samtliga åkande i bilen i Tyskland och ligga så till att man kan ta på sig den innan man stiger ur bilen, dvs. inte i bagaget.

FXX wrote:
Stämmer världens. Väst ska finnas till samtliga åkande i bilen i Tyskland och ligga så till att man kan ta på sig den innan man stiger ur bilen, dvs. inte i bagaget.

Det är väl standard i facket under stolen på moderna bilar nuförtiden.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 wrote:
FXX wrote:Stämmer världens. Väst ska finnas till samtliga åkande i bilen i Tyskland och ligga så till att man kan ta på sig den innan man stiger ur bilen, dvs. inte i bagaget.
Det är väl standard i facket under stolen på moderna bilar nuförtiden.

Standard i facket under stolen????
1 vilka bilar har ett fack under stolen?
2 vilken leverantör skickar med 5 varselvästar?

1 - Skoda (antar jag) men troligen bara under förarstolen
2 - ingen - gissar jag.
Men kan föraren komma ur bilen iförd väst så borde han rimligen kunna hämta västar i t ex bagageutrymmet för övriga passagerare. Men dessa västar får man nog köpa själv innan färden till Tyskland.

Jag har faktiskt ägt nån bil med fack under förarstolen med, men problemet med dessa är att de inte går att sänka stolen så lågt man vill utan det blir lite känslan av att sitta på en barnkudde och köra......
Nej jag har heller aldrig fått med mer än 1 varselväst vad jag vet med bilköpet. Och alla har haft den i bagaget.....
Har Skoda västen standardplacerad i kupén är det såklart bra, är det i fack under stolen är det mindre bra....då klättrar jag hellre över baksätet när den behövs än sitter för högt alla de andra 12.000 milen...

Fast ett tunt fack för en varselväst allena tar ju ingen plats Henrik så det lär ju inte påverka sitthöjden. Vi talar ju inte om ett fack för att förvara typ 6 l mjölk direkt.

Pi: Nu skrev jag inget om att facket var så litet...
Men för att förtydliga då, i de vilar jag kört med fack under stolen har det inte gått att sitta lågt.
Och kör jag inte Suv eller Mpv vill jag sitta lågt i förhållande till golvet och inredning.
Självfallet skulle det gå att utveckla ett litet specialanpassat fack för enbart en varselväst kompakt ihopvikt som inte tar utrymme för elstyrning m.m.

I Skodas fack under passagerarsätet ligger ett paraply. Tyvärr är lådan gjord av återvunna legobitar så vet man inte vilket handgrepp som ska användas gör man illa fingrarna.

Guran wrote:
mso 1000 wrote:FXX wrote:Stämmer världens. Väst ska finnas till samtliga åkande i bilen i Tyskland och ligga så till att man kan ta på sig den innan man stiger ur bilen, dvs. inte i bagaget.
Det är väl standard i facket under stolen på moderna bilar nuförtiden.
Standard i facket under stolen????
1 vilka bilar har ett fack under stolen?
2 vilken leverantör skickar med 5 varselvästar?

Både på min C3 -04 och min C5 -06 sitter det ett fack under vardera framstolen. Men, väst får man lägga i själv. Fick en väst (till..) på Opus när jag testade MCn, den får nog hamna i facket. Kan göra större nytta där än i garaget.

När jag tänker på saken, är det nog bara i Jaguaren jag lagt en varselväst (av en tillfällighet står det Svenska Jaguarklubben på den..) Den används vid träffar och turer för vägvisning o dyl..

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

På tal om obligatorisk utrustning, så kräver väl vissa länder att man har med extra glödlampor? Vet dock inte vilka.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag är nu tillbaka efter min tripp, det blev lite av en mardrömskörning.
Först hade jag svärmor med mig, hon kunde inte alls hantera höga hastigheter, så så fort jag kom över 130 km/h så blev hon galen och tyckte jag skulle sänka så vi inte skulle dö ( på Autobahn med obegränsad hastighet).

Sen på vägen tillbaka från England och sen in i Tyskland igen så hade vi bråttom för att hinna med en bokning av ett hotell. Hotellet stängde receptionen kl 21 och google maps sa när vi började köra att vi skulle vara framme kl 21:05. Inga problem tänkte jag, men då började svärmor skrika när jag körde närmare 140 och sa att jag är galen och måste stanna och sen hamnade i i världens monsterköer på autobahn med krypkörning deluxe. Tror jag spenderade nästan 3 timmar i krypkörning.

Var totalt vansinniga köer och stop så man vill ju aldrig köra där igen om det där är vardag. Alltså jag skämtar inte om jag säger att nästan 3 timmar var förlorade i krypkörning på autobahn. Helt sinnessjukt! Var mestadels totalt stopp och annars kröp man fram i 5 km/h.

Så när det väl lossnade och farten ökade så tänkte jag att u jävlar ska jag tjäna in lite tid, oavsett vad svärmor säger, så jag gasade på till 160-170, hade egentligen tänkt att köra över 200, men så fort jag kom upp i 150-160 så började svärmor skrika och säga att det här går inte, du måste saka ner annars skiter jag på mig....

Suck och åter suck,... en sak är säker, kommer aldrig någonsin ta med svärmor på en Europaresa... så jävla lesss...

- Peugeot 308 SW GT -2019

Just det, är ganska säker på att jag fick böter också. Körde förbi vad jag tror är en fartkamera där det blixtrade till rätt rejält så att jag märkte de även runt 18-tiden på dagen, tror jag körde 130 där det var 120. Vad kommer hända med det? Kommer dom skicka det till sverige tro?

- Peugeot 308 SW GT -2019

@bejje
Synd att du inte nämnde svärmor i frågeställningen initialt, du hade säkert fått många goda råd på allt ifrån hur man drogar tanter till bra pensionat där man kan checka in svärmödrar ;-)

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

bejje wrote:
Just det, är ganska säker på att jag fick böter också. Körde förbi vad jag tror är en fartkamera där det blixtrade till rätt rejält så att jag märkte de även runt 18-tiden på dagen, tror jag körde 130 där det var 120. Vad kommer hända med det? Kommer dom skicka det till sverige tro?

Den kommer till Sverige, var så lugn.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

bejje wrote:
Just det, är ganska säker på att jag fick böter också. Körde förbi vad jag tror är en fartkamera där det blixtrade till rätt rejält så att jag märkte de även runt 18-tiden på dagen, tror jag körde 130 där det var 120. Vad kommer hända med det? Kommer dom skicka det till sverige tro?

Du skulle lyssnat på svärmor :)

Sist jag blev blixtrad i Tyskland kom det aldrig något hem.
Men du kan väl ändå inte blivit förvånad av tempot på Autobahn? Det är allmänt känt att man håller ett högre snittempo på E4 i Sverige från Helsingborg till Gävle än man håller motsvarande längd genom Tyskland i normaltrafik.....

Henrik M wrote:
Sist jag blev blixtrad i Tyskland kom det aldrig något hem.
Men du kan väl ändå inte blivit förvånad av tempot på Autobahn? Det är allmänt känt att man håller ett högre snittempo på E4 i Sverige från Helsingborg till Gävle än man håller motsvarande längd genom Tyskland i normaltrafik.....

Hade aldrig tidigare kört på Autobahn, så nej, jag visste inte. Har dock sett videos på folk som kört tokfort, så trodde det var lugnt, men nej, Det var totalt stopp på alla 3-4 filer. Sjukt att det blir så stopp på så många filer utan att det är en olycka vilket det inte var. Bara mycket trafik.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.