Vi Bilägares forum

Köra bil med en katalysator som är slut?

Köra bil med en katalysator som är slut?

Har lånat min pappas Audi A6 -01 över sommaren, vilket jag brukar göra. Motorlampan har lyst till och från några år och började lysa tidigt i somras, gult såklart. Körde på som vanligt eftersom den brukar slockna efter ett tag.

Sedan efter någon vecka upptäckte jag att bilen började strula vid uppstart på varm motor. Varje gång jag kört bilen ett tag och sedan låtit den stå bara en stund, ca 15-20 min, så gick startmotorn igång för att sedan dö efter bara ett par sekunder. Vid andra nyckelomvridningen startade bilen men motorn gick orent några sekunder innan den kickande igång som vanligt. Bilen har sedan detta hände första gången betett sig precis likadant varje gång den ska startas med varm motor, mycket förutsägbar. Aldrig skett på kall motor. Totalt har det skett kanske 7 gånger, innan jag hann lämna in den på verkstan.

Väl där upptäcker de att katalysatorn är slut och trasig, men de tror att startproblemen hänger ihop med ett glapp i nyckelns chip, så vi ska pröva den andra nyckeln och se om det blir bättre. Om startproblemen hänger ihop med nyckeln, är det då vanskligt att köra bilen med en katalysator som är slut? Kan vi bli stående, fastna på motorvägen etc? Eller är det bara miljösvineri att köra med trasig katalysator medans allt annat rullar på som vanligt?

Pappa säger att jag får låna bilen resten av sommaren om jag vill. Helst vill jag, men inte om risken att den kapitulerar finns. Bilen kommer kommande veckor då köras ca 50 mil motorväg, ca 15 mil landsväg och sedan kanske 10 mil stadskörning, vill ju gärna att den ska hålla för det.

Uppdaterat: 2015-07-25 07:49

Kommentarer

Gissar att alla bensinbolag har "extra tillsatser" i sin bensin. Men för dessa problem tvivlar jag på att detta är rätt medicin.

Uppdaterat: 2015-07-25 12:18

Tror inte bensintillsatser hjälper på en startmotor som inte snurrar när motorn är varm, ett nytt startrelä om sådant finns, annars solenoiden......
Om bilen går illa och man säger att katen är kass, då kan den vara igensatt, bara att byta.....
Att motorlampan lyser ibland kan vara att lambdasond före och efter kat visar värden som inte stämmer....(som ett stöd för gissningen)
Glapp i nyckelchipet eller antennringen borde uppträda inte bara med varm motor, kan man tycka, och har inte med motorlampan att göra, bara startspärren....
Min bil var också inne hos en "cykelmek" och blev utdömd," säkert bilens dator som är kass..."
Visade sig vara ett kabelbrott som är så vanligt att det är ett modellspecifikt fel.
Ändå kom gissningar, den ena dyrare än den andra, medan en volvomek sa skarva i en ny kabelbit mellan a och b, funkar det då, byt kabelhärva....
Åk till en kunnig verkstad och fråga!
f.ö är stp svart hokus-pokus, en halvliter lacknafta "does da shit"

Uppdaterat: 2015-07-25 12:50

Jag troratt det är två av varandra oberoende fel, Att startmotorn lägger av när motorn, och startmotorn, är varm kan bero på fel i startmotorn eller kanske relät som ducce skriver.
Att lampan till motorstyrningen tänds kan indikera ett tändningsfel och om det är allvarligt kan det sprutas in för mycket bränsle som får katten att brinna upp.
Men motorstyrningsfel kan indikeras enkelt med OBD-instrument. Det kan vilken någorlunda välutrustad verkstad som helst kolla eller kan du köpa ett eget instrument t,ex, det här:
http://www.miniinthebox.com/sv/vag-kabel-vagcom-12-12-3-diagnostisk-kabel-for-vw-audi-skoda-sate-endast-engelska_p2452278.html?pos=ultimately_buy_1

Uppdaterat: 2015-07-25 13:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Spirou skrev:

Pi, nej alla bensinbolagen har inte extra tillsatser. Statoil har tagit det ett steg längre. Men också Preem har jag för mig men tankar inte där själv så jag vet inte säkert. Alla Statoilmackar har inte miles och en del har det bara för 95 oktan. Så det är faktiskt skillnad. För 98 oktan heter det förresten "miles plus" om det är 98 och har dom extra tillsatserna.
Självklart blir det bättre att fixa grundorsaken men jag har själv positiva erfarenheter av tillsatserna när det är problem. Men som jag skrev, STP kan var effektivare ändå.

Precis. Jag tankar bara Statoil miles 95. Jag brukar köpa 2 ggr per år på STP Complete System Cleaner Bensin kör 1000 mil en gång att hälla tillsatser. Köpte hos OKQ8, http://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/addetiv/stp-complete-system-cleaner-bensin/
Jag kör under 2000 mil/år. Klarar det räcker med tillsatser som kan köra upp till 1000 mil än 500 mil slösa 244 kr mycket pengar ofta eller hur?

Uppdaterat: 2015-07-25 14:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Spirou, jag menade inte att stp o dyl är verkningslöst, men som saabnisse tror jag inte det ger nåt här.....
Med hokus pokus menar jag att det är ett dyrt sätt att lösa ett ickeproblem, eftersom det är ett fel som tydligen kommer och går ligger det nog inte i igensatta insprutare....
Dessutom är det dyra flaskor petroleumavfettning, lukta i flaskan.....
Säkerhetsdatabladet säger nog nafta och toluen, det vanliga i såna vätskor!
Dessutom säljer vag ett liknande medel i graderad flaska, räcker till 5 tankar och kostar mindre, kommer dock inte ihåg art.nr, för länge sen nu, ändå har jag några tusen såna kvar i huvet...
Jag har löst sånt med lacknafta, tar man av en spridare och rengör, är det nåt sånt man använder, går utmärkt att hälla i tanken.....

Uppdaterat: 2015-07-25 14:14

Jo det är riktigt, men det första man bör prova är OBD.
Det var enklare förr, med mina gamla VW och Saabar, man bytte tändkablar, stift, rotor och fördelarlock, kollade brytare, en gång varje år.
Bytte olja och filter, vilket inte var speciellt svårt.
Kostade ett par hundringar för rubbet och man kände sig säker på ett bekymmersfritt bilår, vilket det givetvis inte blev!
Nu slänger man ut flera tusen på "service" varje år och ändå blir det bekymmer!

Uppdaterat: 2015-07-25 21:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I det här fallet ska man läsa av felminnet, felkod finns lagrad, eftersom motorlampan lyst.
Säkert som amen i kyrkan.....
Med lite tur berättar den vad felet är, eller ger en god vägledning.
Visst var mycket böttre förr, nisse, men inte tändningsdelarna....
Kan inte minnas när jag senast hade tändningsproblem, och då kör jag som ni vet, bilar som enligt vissa inte borde funka.....
Förr var det som du skrev, ett jäkla klabbande med fuktiga fördelarlock, felinställd tändning, kablar som gnistade så man fick hjärtklappning när man öppnade huven......
Eller så klabbade förgasaren, ojoj vad man har skruvat, idag kollar man olja och fyller på spolarvätska på bilar som gått 30-40k

Uppdaterat: 2015-07-25 22:12

Ur miljösynpunkt lär det vara direkt olämpligt att köra med en helt slut katalysator, och plötsliga stopp och driftstörningar lär antagligen komma förr eller senare. Borde bara vara att lämna in och få det fixat.

Uppdaterat: 2015-07-26 08:50
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Tack för svar allihopa.

Kanske kan vara andra fel, men som sagt har bilen varit inne på verkstad (min bil i sollentuna) som tolkat felkoderna såhär. Vi får väl testa deras teori först och främst och se om andra nyckeln fungerar bättre.

Uppdaterat: 2015-07-26 09:15

Jag tror inte att transpondern som är en passiv krets i nyckeln kan avgöra om motorn är varm eller kall och har inget att göra med hur motorn går. Transpondern behöver inte ens något batteri, batteriet är bara till för kunna fjärröppna dörrar fönster taklucka baklucka, och fjärrstartas AC osv, och har inget att göra med transpondern.
Det kan däremot vara något fel i tändmodul, , tändspole. Tändspole var fel på svågerns bil och visade sig bara med varm motor då spolen fick avbrott, med ny spole gick bilen bra igen. Felet hittas med en induktiv tändinställningslampa som bara sätts på en tändkabeln i taget när motorn går orent.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-2000020145/
Finns säkert billigare.

När motorn går orent kan katalysatorn skadas när oförbränt bränsle plötligt antänds och blåser ur innehållet i katalysatorn.
Det kan vara en tändspole som har avbrott. Googla på trasig tändspole audi så hittar du många som har haft samma fel, Vorsprung durch Technik som Audiägarna kallar det.
https://nordicaudi.com/forum/thread/12754

Uppdaterat: 2015-07-26 10:20
Elbil2