Vi Bilägares forum

Köpråd Avensis 2009 med CVT

Köpråd Avensis 2009 med CVT

Tänkte åka och kolla på en Avensis modellår 2009 nästa vecka. Den har gått ca 7500 mil. Den har automat (cvt tror jag den kallas). 
Något man bör tänka på? Är automatlådan hållbar?
 
 

Uppdaterat: 2014-07-05 08:45

Kommentarer

Och för debattens skull är alternativet en VW förmodar jag... ;-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Gå igenom alla de detaljer man bör göra vid varje köp av begagnad bil så blir det bra.

Uppdaterat: 2014-07-05 09:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja, ta hellre en CVT än en dubbelkopplingslåda om du står ut med den, vissa avskyr CVT! Den kräver en annan köruppfattning, många tycker att det känns som bilen slirar på kopplingen kontinuerligt, men det är en vanesak.

Jag tror att CVT är framtiden bland automater även om jag personligen föredrar en gammaldags momentomvandlarlåda!

Uppdaterat: 2014-07-08 20:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Glömde svara, men det blev en1,8 med cvt. Smidig och fin att köra. Lite körkänla försvinner men som sagt väldigt smidig och bilen är snabb. Lite irriterande att den lägger sig så lågt som 1000 varv i stadstrafik - kan kännas lite vibrationer då. 1500 varv hade varit perfekt. Lådan känns modern och borde vara hållbar i sin konstruktion.

Uppdaterat: 2014-09-26 21:28

Chefen hade en sån, trevlig bil. Hade lita datorspöken dock, ibland slocknade inte innebelysningen o sådana saker, och toyotaverkstaden hittade inga fel. Annars var det inga problem med den de 4 åren han hade den säger han.

Han bytte till en RAV4, va lättare att kliva in i en sån...

Uppdaterat: 2014-09-27 09:23
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag funderade på en VW Golf med 1,4 TSI och DSG... men när jag hörde mig för bland vänner samt läste i diverse forum blev jag rädd för både TSI-tekniken och DSG-tekniken, särskilt på en bil över 3 år med ca 7-9 tusen mil. Fick bli en Avensis igen eftersom TKG-garantin är förmånlig. Samt att den är driftsäker och framför allt väldigt krocksäker. Tror inte golfen matchar i det sistnämnda.

Rostskyddsbehandla.. hmm.. den är 4 år gammal idag, och jag behåller den max 3-4 år till och när jag byter in den hos bilhandlaren har jag svårt att tro att jag får en enda krona mer för att jag rostskyddat den, samtidigt som den behandlingen nog inte gett någon fördel för mig själv under den tiden jag ägt den. Min förra Avensis var 8 år gammal när den såldes nu, ingen rost alls på den någonstans.

Uppdaterat: 2014-09-27 19:24

Tack för ett bra svar som fick mig att tänka till, och kanske ändra uppfattning lite om det där med rostskydd. Ska tänka på det.

Ja, nya TSI med kamrem är nog mer pålitlig. Seat Leon ST ser ju faktiskt riktigt bra ut. Frågan är om 110 hk (som uppdaterade motorn har) räcker till för den bilen. DSG lådan kan väl vara en fördel med den motorn kanske, annars blir det nog en del växlande. Men för mig med småbarn är säkerheten väldigt viktig, och Avensis ligger ju väldigt bra till där - ja rent av i topp baserat på verkliga olyckor.

Uppdaterat: 2014-09-28 12:25

När det gäller 1,2 TSI 110 HK så räcker den faktiskt väldigt långt, men tror att man nog får tänka till en gång extra hur man ska nyttja sin bil innan man går ner på mindre motorer (generellt).
Jag hade lätt valt den motorn om jag visste att jag bara körde med lastad bil 2 ggr om året men mestadels åker själv. Då funkar den säkert jättebra.
Men vet jag med mig att jag kommer baxa in hela familjen med packning samt kanske ska koppla på släp ibland så hade jag valt en större motor eller diesel.
Inget fel på motorn, jättekul karraktär osv, men som vanligt så ska den rekommenderade bränsleförbrukningen tas med en rejäl grabbnäve salt, speciellt på en sån stor bil som Leon ST som de flesta köper för att flytta saker eller familj i.

Uppdaterat: 2014-09-28 15:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Fast i ärlighetens namn så går de flesta bilar väldigt lätt lastade den större delen av de mil som dom rullar. All vardaglig körning är sällan körning med hela familjen och fullt bagage. Så 110 turbohästar med ett riktigt hyfsat vridmoment räcker nog bra även i en Leon ST. Det räcker nog även till nån husvagnstur emellanåt eftersom vridet är hyfsat - motsvarande typ en 1,8 l sugmotor. Vi har nog blivit lite bortskämda med stora och starka motorer men gissningsvis lär vi få tänka om en hel del i det avseendet.

Uppdaterat: 2014-09-29 10:07