Kamremshaveri

64 inlägg 0 nya
Kamremshaveri

Hej! Det är så att jag har en passat 2006 2.0 Fsi som jag bytt Kamremsats med vattenpump. Det gjorde jag 2016-02 då hade bilen gått 12tusen mil och nu 3 år och 6 månader senare så gick min kamrem, bilen har gått 19tusen mil. Firman jag gjorde på var en mindre verkstad som är Autoexperten auktoriserad verkstad, Jag har kvittot kvar på jobbet som dom gjort. Jag lämnade in bilen till dom för felsökning och dom säger att felet till det som skett är att vattenpumpen läckt. Men dom vill inte ta på sig ansvaret och garantin på delen säger dom är 3 år. Min fråga är hur ska man ta sig vidare? Vi står utan bil och ingen vill ta ansvar fast man trodde att man bytte tidigare för att undvika såna här grejer. Någon som kan ge mig råd hur man tar sig vidare?

Tack på förhand

Du är tyvärr helt rökt och chanslös tyvärr.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Självklart finns inga garantier för detta på en så gammal bil.
Så som MSO skriver så är det tyvärr så att du får fixa det själv. Bilen är 13 år gammal. Så troligen billigast att köpa en nyare bil.
Vem skulle ta ansvar för en så gammal bil om inte du själv. Det kan du aldrig räkna med att få från en verkstad. Vad är Värdet på en 13 år gammal Passat? Max 30-40 tusen kanske, en ny motor är ju betydligt dyrare.

En möjlighet kan ändå vara, trots att över 3 år gått, att en reklamation görs till verkstaden och att den sedan skickas vidare till försäljaren av vattenpumpen som sedan får kontakta tillverkaren, som kanske kan gå med på s k goodwill.

John. Bevisfrågan.

Det är många som gått haveri efter nåt år efter byte på äldre bilar och fått sälja bilen som reservdelsbil.

Det är så många olika faktorer som kan vara en anledning till haveri.

Däremot så ett läckage i vattenpump känns som en konstig felkälla.
Ts borde väl fått fylla på glykol en massa gånger.
Och jag känner inte till att glykol skulle påverka en rems livslängd.
Men det kanske är så, vad vet jag.
Ivilket fall händer det inte över en natt.

Däremot så är ett litet oljeläckage(ytterst litet) (oljestänk som kommer på remen förödande då gummit i remen inte är oljehärdat.
Remmen förlänger sig och efter typ 4-800 mil så hoppar den över en kugg och då smäller ventilerna i och motorn blir skrot.
Dvs inget som kommer omg utan ger ofta små oljud under remkåpan och ofta ett oregelbundet klickljud från toritions spännarens ändläge som ökar lite över tid och sedan är det pang och kört.
Tyvärr.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Man får nog försöka hantera detta som att "shit happens" och gå vidare.
Har man en bil som är 13 år gammal så bör man ha budgeterat men att saker kan rasa.

Bilen har ju servats ett par ggr sedan du bytte pumpen, var det på samma verkstad?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Mos 100

Jag har fått fylla på 2-3 ggr förra året men inget stora mängder. En vecka innan det hände när jag skulle till jobbet på morgonen så när jag startade bilen varnade den för ingen glykol, öppnade och tittade i behållaren den var tom, fyllde på och körde max 20 mil til sen gick kamremen.
När dom tog in och felsökte bilen så säger dom att det är vattenpumpen som läckt och orsakat karemshaverit och att garantin på den gick ut för 6 månader sen. Så vi kan ej göra något mer.

Tycker att verkstan borde ha mer ansvar, och ja jag har gjort servicen senaste åren hos dom.

Men hur länge skulle en garanti gälla tycker du?
Är det tre år så är det. Du kan väl inte räkna med att du skall få ett halvårs förlängning bara för att du servat på samma verkstad.
Dom skulle ju bli ruinerade om dom skulle ha obegränsat ansvar för allt dom reparera.

Jag säger inte att dom ska ha obegränsat ansvar för att man servat den där, men är man en lojal kund, skött servicen på bilen och har en bra relation med verkstaden så kan ju saker ibland gå att ordna.
Med det så menar jag inte att det ska göras kostnadsfritt, men att man kanske får rabatt på delar eller att dom kan hjälpa en hitta en ny motor till ett bra pris osv.
Att saker går sönder på en äldre bil är ju en risk alla är medvetna om och det finns ju en anledning att försäkringsbolaget sällan täcker motorskador på bilar som gått längre än 10K mil.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag tycker verkligen att TS ska få sin motor reparerad av verkstaden därför att en kamrem ska oftast bytas med 12 000 mil eller 10 års intervall vilket betyder att VARJE gång denna viktiga rem byts SKA den hålla åtminstone 12 000 mil eller 10 år, det som infaller först. OM den inte håller dvs motorn havererar ska verkstaden / reservdelstillverkaren alltså kostnadsfritt ersätta kundens skada. Allt annat är fullständigt odiskutabelt!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor,
Det där är ju rena dumheterna. Kör man vidare efter att ha fått fylla på kylarvätska flera gånger så ber man om problem. Oljan, bensin och spolarvätska kan behöva toppas upp ibland, men saknas det av övriga vätskor gör man bäst i att undersöka saken.

Jag tycker att 3 års garanti på delarna låter mycket bara det.

Med Stoors resonemang skulle mycket få företag överleva.

Jag bytte en gång en kamrem, köpte en hel sats på Mekonomen. Efter ca ett år skar spännrullen. Mitt kvitto hade såklart bleknat på fel ställen och Mekonomen hade bytt kassasystem (sa de) så det var tji att få någon form av ersättning därifrån.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Jag tror du har ett år komponent garanti.
Dvs ny rulle eller pump eller vad det är.
Tror ingen privat någonsin fått ett motorhaveri på garanti.
Det är för många felkällor och anledningar till slutligen bevisfrågan.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Men i detta fall skulle verkstaden kontaktats omg vid första påfyllningen av vatten.
Då hade det inte blivit haveri utan en lycklig utgång.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Stoor wrote:
Jag tycker verkligen att TS ska få sin motor reparerad av verkstaden därför att en kamrem ska oftast bytas med 12 000 mil eller 10 års intervall vilket betyder att VARJE gång denna viktiga rem byts SKA den hålla åtminstone 12 000 mil eller 10 år, det som infaller först. OM den inte håller dvs motorn havererar ska verkstaden / reservdelstillverkaren alltså kostnadsfritt ersätta kundens skada. Allt annat är fullständigt odiskutabelt!

Det var ett märkligt påstående. Det finns säkert ingen verkstad eller reservdelsleverantör som skulle ställa upp då det.
Det är omöjligt att säga hur länge en kamrem ska hålla. Eftersom remmarna är tillverkade av organiskt material påverkas de av väldigt många faktorer.
Kemikalier är en sak, luftfuktighet och temperatur en annan och det värsta brukar vara påverkan av solen.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I min värld och OM var var en hederlig företagare skulle jag självklart ha ersatt kunden för de skador som mina undermåliga reservdelar / arbete har åsamkat denne. Denna kostnad får jag sedan kräva tillbaka av min säljare / leverantör. OM man som i detta fall byter vattenpump och kamrem som ska bytas med tex 12 000 mila intervall ska dessa delar för 17 hålla 12 000 mil och inte haverera efter 6, 8 eller 10 000 mil, eller hur? Gör de inte detta ska de tveklöst ersättas av verkstaden!! Dessa eventuella skador / reklamationer som kan komma att ske innan nästa ordinarie bytet ska väl ingå i prissättningen för arbetet i form av en premie? Alla eller iaf de flesta företagare har väl åtminstone en ansvarsförsäkring?

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Saabnisse:
Jag tycker att ditt resonemang är oseriöst därför att det betyder att man inte vet när som i detta fall en kamrem ska bytas. Skriver biltillverkaren att den ska bytas efter X antal mil ska den alltså troligen inte alls bytas då eftersom dess livslängd beror på en mängd okända faktorer... Hur ska jag som bilägare veta när kamremen ska bytas? Hur långt innan rekommenderat miltal / år gäller?

- Jag bara undrar.

Det är helt riktigt att undra över det.
Det är en anledning till att undvika motorer med kamrem!
Men de flesta remmar håller, jag vet bilar som gått 30000 mil med samma rem och remmar som varit femton år, men det går inte att garantera livslängden, det är allt för många faktorer som det beror på.
Det tidigaste rembrottet jag känner till var efter 1200 mil, men där blev det en ny motor.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor ts skulle besökt verkstaden redan vid första eller senast andra fyllningen av glykol då hade allt frid och fröjd.
Detta är ju inget verkstaden kan belastas för.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Tur man kör Toyota som använder sig av rejäla kamkedjor i sina motorer som håller. Är det inte omodernt med kamrem numera? Trodde de flesta tillverkare gått ifrån dessa.

Shogun wrote:
Tur man kör Toyota som använder sig av rejäla kamkedjor i sina motorer som håller. Är det inte omodernt med kamrem numera? Trodde de flesta tillverkare gått ifrån dessa.

Eller så får försäkringsbolaget betala en ny toyotamotor för 78000:- vilket många tidigare fått erfara.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.