Husvagnar och stabilitet

23 inlägg 0 nya
Husvagnar och stabilitet

Såg en intressant kort video om hur vikten i "husvagnen" kan påverka stabilitet.
Alltså det där med att vagnen börjar svänga och att det förstärks tills att det får hela ekipaget att krascha.

Lägg in videon i nästa inlägg.

Nu var förvisso den tvåhjulig, undrar hur det påverkar med fyra hjul.

Undrar också om det inte går att ha ESP på husvagnen.

https://www.youtube.com/watch?v=4jk9H5AB4lM

En extremt intressant studie under semestertider som alla som planerar att åka med egen eller hyrd husvagn / släp. 4 hjuls sk boggiesläp borde vara mindre vobblingsbenägen eller så är de mer lömska om man bara fördröjer vibblingen till högre hadtighet och därmed får man ännu värre konsekvenser?

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Problemet är att folk kör för fort med husvagnen och släp. Okunskap och ignorans är tyvärr nutidens största problem, fast det borde vara precis tvärtom.

Jo, när man ligger i 110 km/t (GPS-fart) och husvagnsekipage susar förbi så börjar man fundera hur det är med omdömet...
Har också i sommar blivit omkörd när jag låg i 120 km(/t (likaså GPS-fart) av ett personbilsekipage med en stor båt på båtsläpet...

Jag fick fenomenet framför mig för ett tag sen. Det var ett segelflygssläp som började wobbla på 55:an mellan Uppsala och Enköping. Trots att det hände envisades föraren att gå upp i 90 igen med wobbel som resultat, dock lindrigare än första gången. Jag har sett samma sak tidigare med släp från bygghandeln där inte alla verkar inse vikten av viktfördelning.

Håller helt med Styggavargen, okunskap, ignorans och skulle vilja lägga till respektlöshet(mot såväl rådande regler som omgivning). Man tänker helt enkelt inte längre än näsan räcker. Jag skall bara fram, nästan till vilket pris som helst.
Jag bor på ett ställe där befolkningen ökar med x4 över sommaren, normalt är vi ca 35000 året runt boende på vintertid, på sommaren 125000-150000. Lovar er att man under sommaren ser trafikanter som beter sig rent horribelt, nästan som om de har lämnat hjärnan hemma över sommaren.

Det händer väl att jag (mycket) tillfälligt drar upp husvagnen till 100 km/tim (enl mätaren) vid omkörningar på motorväg och den hastigheten är den också tänkt att klara med god marginal i hemlandet Tyskland. När omkörningen är klar ligger jag normalt på 85-90 km/tim enligt mätaren vilket motsvarar 80-85 i verkligheten gissar jag. Har inte märkt av några sura reaktioner på min körstil ännu.

6.15

Ja, en boggievagn går stadigare på vägen men om den blir fellastad så kan den ju oxå vobbla. Det finns stabiliseringssystem för husvagnar och släp men det är ju inte ESP. Eller om en del bilar har det med som kompensation när man har en vagn kopplad??

Det finns en stabiliseringsfunktion i själva draget på min Hobby. Sedan finns det väl också på en del bilar från VAG?

6.15

Boggivagnar är stabilare, mer förlåtande, men naturligtvis kan den också vobbla, det handlar om hastighet och lastfördelning.
Många är rädda för att överlasta bilens fjädring för mycket, och lastar för långt bak, och en baklastad vagn vobblar....när den gör det kan den lätta bilens bakvagn som får sladd, ju längre överhäng bilen har, desto större risk.
Det är anledningen till att suvar upplevs dom bättre dragbilar, de har oftast kort överhäng.
Enda sättet att häva vobbel kräver väldigt mycket närvaro hos föraren, och kunskap...
Det är att gasa....den som får panik bromsar nog vanligen, och då är rundslagningen nära....
Den som har den kunskapen sätter sig å andra sidan sällan i den sitsen....
Systemet för bromskontroll på lastbilssläp heter ebs, vet inte om det finns något sånt på personbilssläp än.
Men det handlar om bromstrycksfördelning beroende på axellast, för att inte abs ska handikappa bromsning på en lättare lastad axel, mer för optimal bromsförmåga alltså.

Cabby hade ett system för detta. Kolla sid 35 i detta dokument: https://magazine.camperonline.it/cataloghi/2007-Cabby-caravan.pdf Misstänker att fler vagnar kan ha liknande system...

Kabe har ett system som kallas för elektronisk abs på de lite mer påkostade vagnarna, vet dock inte hur det fungerar i praktiken.

Stabiliseringsystem i kulhandsken har de flesta tillverkare nu för tiden.

Sen att folk inte vet hur man lastar en husvagn är en annan femma, det idealiska kultrycket står i instruktionsboken till vagnen och hur man lastar bäst för att bibehålla det.

Men eftersom det övervägande är män som kör med husvagnar så läses väl inte instruktionsboken förmodar jag...:-)

duccedriver wrote:
Boggivagnar är stabilare, mer förlåtande, men naturligtvis kan den också vobbla, det handlar om hastighet och lastfördelning.
Många är rädda för att överlasta bilens fjädring för mycket, och lastar för långt bak, och en baklastad vagn vobblar....när den gör det kan den lätta bilens bakvagn som får sladd, ju längre överhäng bilen har, desto större risk.
Det är anledningen till att suvar upplevs dom bättre dragbilar, de har oftast kort överhäng.
Enda sättet att häva vobbel kräver väldigt mycket närvaro hos föraren, och kunskap...
Det är att gasa....den som får panik bromsar nog vanligen, och då är rundslagningen nära....
Den som har den kunskapen sätter sig å andra sidan sällan i den sitsen....
Systemet för bromskontroll på lastbilssläp heter ebs, vet inte om det finns något sånt på personbilssläp än.
Men det handlar om bromstrycksfördelning beroende på axellast, för att inte abs ska handikappa bromsning på en lättare lastad axel, mer för optimal bromsförmåga alltså.

Ja, jag har ju en hög med Citroën och de är eminenta dragare med sin gasvätskefjädring och korta överhäng bak. De är en fröjd att köra med husvagn!!

Det rekommenderade kultycket behöver inte vara det rätta. Justerade min vagn efter åkt många år ut utan att bry mig.
Jag hade 130 kg, och efter ha justerat till 75 gick det inte att åka med vagnen, for som en vante över vägen redan i 80.
Jag åkte vidare med 130 kg och hur stadigt som helst.

Rikard - OJ, det var högt kultryck! Hur fick du ner den till 75? Genom att packa allt längst bak i vagnen istället? Kan i så fall förklara att du "for dom en vante över vägen"... Om inte så var det ju intressant att din vagn behöver så högt kultryck för att gå stadigt. Det påverkar inte bilen negativt med så högt kultryck? Hur tung vagn resp. dragbil har du?

Oavsett kultryck så gäller det väl att majoriteten av vikten på en tvåhjuling är fram, inte bak? Så jag tolkar videon, att det är prio 1.

Jo, det är riktigt. Samtidigt har ju bilen/draget ett max kultryck. Överskrider man det för mycket kan man ju få andra negativa effekter, t.ex. att bilen understyr och att en framhjulsdriven bil lättare slirar på löst underlag.

I princip, vidstige.
Är inte majoriteten av vikten fram blir det ju inget kultryck alls.
Men för lågt kultryck gör att framdelen på vagnen lättare gungar uppåt, den ska ligga stadigt på draget.
Om vikten ligger för långt bak, blir det en lastväxelreaktion, där tyngdpunkten förskjuts i varje fjädringsrörelse.
Och ju längre vagn, desto mer lastväxling, ju högre kultryck behövs.
Man kan inte låta bilen styra kultrycket, det är vagnen som bestämmer det.
Klarar inte bilen det kultryck vagnen kräver, får man byta bil, eller bygga om den.....
En stor bil med kort överhäng är ju mindre känslig för högt kultryck, därför bättre att dra med.
Och en cittra såklart, med sin nästan magiska nivåreglering.

Min Cabby har ATC (AL-KO Trailer Control) som ska förhindra wobbel. Fungerar otroligt bra. Direkt man känner att vagnen börjar wobbla det minsta så löser systemet problemet blixtsnabbt och vagnen blir stabil igen. Det är knappt att du hinner märka.. Kånns som en mindre sidvind och sen går det stabilt. Inga som helst problem att köra "kontinental-hastighet" med det systemet.

Ducce har helt rätt i det han skriver! Vagnen bestämmer kultrycket. Inte bilen! Med rätt kultryck (enligt vagnens spec.) så går resan smidigt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.