Har vi nått "peak safety" för bilar?

8 inlägg 0 nya
Har vi nått "peak safety" för bilar?

Är ganska intresserad av detta med krocksäkerhet och läser ofta detaljrapporterna från t.ex IIHS och NHTSA. En sak som slår mig är att dagens säkraste bilar i stort sett har noll inträngning i kupén vid frontal krock med 40 procent överlappning. Även vid sidokrock så är inträngningen ganska liten. Det får mig ju att undra om bilarna kan bli så mycket krocksäkrare än vad de är idag? Idag säger man ju ofta att om man har en 10 år gammal bil så kan det vara värt att uppgradera ur krocksäkerhetssynpunkt. Jag undrar kommer man säga samma sak om 10 år?

Erfarenhetsmässigt så kan man säkert säga att vi knappast nått "peak safety" för allt utvecklas hela tiden och inte minst de elektroniska skydds-systemen i våra bilar. Men skall bilarna fortfarande vara av rimlig storlek och inte av kolossalformat så är det ju möjligt att den typen av säkerhet du Skodaägare beskriver kanske inte kommer att förbättras jättemycket. Skall vi kunna köra vidare i bilar av typ Polo-storlek så är säkert förbättringspotentialen vad gäller det fysiska skyddet i kupén lite mera begränsad idag än för t ex 10 år sedan. Men förbättringar kommer absolut att ske även om skillnaderna kanske blir lite mindre än idag jämfört med 10--15 år gamla bilar.

Jag tror att med självkörande bilar kommer vi till en punkt där vi nått så långt vi kan. Om självkörande bilar inte kan köra för fort och hela tiden har koll på vad som händer och med den krocksäkerhet vi har idag så är vi vid vägs ände.
Därmed inte sagt att olyckor kommer att upphöra med självkörande bilar, tekniken kan fallera och krockar kan inträffa med dem också (vilket bevisligen redan har hänt) men visst kommer det att bli färre olyckor.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Skodaägare wrote:
En sak som slår mig är att dagens säkraste bilar i stort sett har noll inträngning i kupén vid frontal krock med 40 procent överlappning.

Men det beror ju på att hastigheten är begränsad vid krockprov. Vi högre hastigheter eller kollisioner med lastbilar kollapsar hela bilen och alla i bilen stryker med.

6.15

Krockprov är krockprov. Inget annat.
Jag tror den stora utvecklingen blir verklighetsbaserade krockar - lite som Volvo bland annat pysslat med i många år.
Som du nog också då vet så blev ju small overlap en stor grej då i stort sett ingen bil klarade det testet (förutom Volvo) eftersom biltillverkarna koncentrerar sig på att få bra i tester. Nu har man då också testat passagerarsidan och ser ofta stora svagheter där. Så frågan är vad nästa test blir som visar på svagheter. Mer fokus på rakt bakifrån? Snett bakifrån? Snett framifrån? DIkeskörning? O.s.v.
Sedan kommer såklart materialdelen - att man med mindre mängd material och lättare material kan åstadkomma minst lika bra, och bättre, krockstrukturer. Antagligen blir många delar 3D-utskrivna just för att få den där exakta strukturen inuti som är omöjligt att få till på annat sätt.
Krockvetenskap är verkligen en vetenskap. Varje krock är unik och det kan räcka med små förskjutningar för att det skall gå mindre bra.
Antagligen kommer även systemet för förarhjälp vid kollision att mera aktivt "sikta på nå't billigt" fast då i bemärkelsen sikta så strukturen i denna bil tar upp energin på bästa sätt.
Det kan ju faktiskt vara mycket bättre att totalfronta en bergvägg än att klippa en bil till 20% av fronten.

Jag tror att krockstrukturmässigt så ligger vi idag väldigt nära gränsen för vad som är möjligt. Allt handlar ju om mjuk inbromsning för kroppen vid det plötsliga stoppet. Att bromsa in kroppen på 2m istället för på 1m gör otrolig skillnad i samma hastighet för att inte organen ska lossna invärtes osv. Man kan ju förlänga bilarna men det rimmar kanske inte riktigt med designvärlden vi lever i.
Men i framtiden så kommer bilarna att kommunicera med varandra med artificiell intelligens för att undvika att stöta ihop. På samma sätt kommer datorer att räkna ut optimal hastighet osv. för att undvika att behöva stanna i korsningar osv. Rödljus kommer säkert inte att behövas då datorerna beräknar allt för oss och stannar och släpper igen bilarna i korsningar optimalt.

Jag tror framtiden är bilar utan ratt där bilarna kommunicerar med varandra så de undviker att krocka med varandra. Chevrolet kommer sätta en bil utan ratt och pedaler i produktion snart. Framtidens bil blir en podd-taxi vars körning man beställer i en app, en tjänst som man prenumererar på. Vilket gör att människor som önskar frihet kommer att allt mer börja cykla för att känna att de har något att själva bestämma över.

Utvecklingspotentialen i fallet skalskydd är inte så hög idag, även om det förstås finns saker att göra bättre (till vilken kostnad?). Inte heller det inre skyddet går det att påverka så mycket -även om det beror på vilken skadeföljd man utgår från. Tar man ett tvärsnitt av olika bilmodeller ligger potentialen någonstans kring 1.1-1.5% per år.

Hos de preventiva systemen finns det dock väldigt mycket kvar att göra - inte minst inom autonom körning. Här pratar vi om en potential om 3.5-5% per år - åter beroende på trafikantgrupp och olyckstyp.

En faktor som man f.ö sällan beaktar är den demografiska utvecklingen och inte minst urbaniseringen. Variationer i den mänskliga anatomin och hälsostatus lyfts sällan fram - inte minst i fallet småbilar. En äldre människa(exempelvis med inslag hjärtkärlproblematik) tål helt enkelt inte motsvarande negativa g-krafter som en ung vältränad som är frisk. Samma sak gäller hur väl skyddet fungerar för både män och kvinnor etc.

Trafiken är komplex och innehåller många olika dimensioner. Därför är det svårt att svara på frågeställningen eftersom svaret beror på vilka ingångsvärden vi utgår från.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.