Har ni en hobbybil? Varför?

63 inlägg 0 nya
Har ni en hobbybil? Varför?

I tvättabilendiskussionen kom det upp funderingar kring om en bil är en bil eller om det är så att folk ser olika på sin Passat och sin Ferrari. Några här har ju berättat som sina hobbyfordon och jag funderade kring vad ni har dem till. Jag har en gammal 924 i garaget och det finns nån tanke om att använda den ibland. För några år sen hade jag en SAAB 96 2-takt som jag sålde eftersom jag bara använde den när jag kom på att jag inte hade kört den på länge.
Vad har ni och hur använder ni dem?

Tyvärr inte. Ännu.
Men skulle vilja ha för nöjet att restaurera och så småningom köra, fast det är ju roligare att restaurera så då får jag nog sälja och köpa en ny...

Har ingen hobbybil själv men har gått i sådana funderingar. Det vanliga är ju att man har en sportbil som hobbybil, men efter provkörningar av två relativt överkomliga sådana (Toyota GT86 och Ford Mustang) så insåg jag att det är nog inget för mig. Ska man då köpa något som är både sportigt och komfortabelt så landar man oundvikligen i större bilar och då kan man lika gärna välja en roligare förstabil istället.

Har en XJS V12, egentligen 2st, men den ena är så illa krockad att den får jag nog inte fart på igen. Jag var ute och körde lite emellanåt i somras, men inga längre turer. Den skall få sig en ordentlig genomgång och ny lack, sen får vi se vad som händer.

// Krister

Lite krokigt är också rakt

Jodå, det finns hobbybil (-ar). Största problemet är att hinna med att köra alla fordon.
Annars är det ju roligt att renovera (Mini -75 och Mini -65, Suzuki -70 och Kawasaki -72)
Jag har nu ett väldigt teoretiskt jobb, så det är skönt att skapa med händerna. Håller på med slutet av renoveringen av -65:an.

Men även:
Tvätta och putsa för att sedan glida runt och njuta (Jaguar XJR)
Puttra runt i stilla mak (gamla moppar)

Ja, sen har jag ju cabben också, men det är inte direkt en hobbybil. Den ställs inte av vintertid.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja, jag äger en Aquamarinblåmetallic Saab 900 EMS -79:a med taklucka, standard, som är i väldigt fint skick.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Skodaägare,
Är det inte vanligare med en äldre bil av något slag än en sportbil? Kanske inte en Ford Model T eller en generationskamrat till den utan mer något 40-50 år gammalt?
När jag var ung hade en kompis en Peugeot 504 diesel som vardagsbil och en BMW 3.0si för glädjande stunder. Kontrasten mellan dem var tillräckligt stor, tyckte han.

Glömde hojen, som nog mer är ett hobbyfordon än Jaguaren. Tyvärr så gick det ju lite illa med den för ett par år sedan, men den är nu reparerad och så sent som idag satt jag upp på den för första gången sedan olyckan. Protesbenet vill inte riktigt vara med om att låta sig svingas över sadlar och sissybar, men det gick till slut. Har inte gett upp hoppet om att ta en tur igen, men måste först fixa något så jag slipper bromsa med högerfoten. Suzuki Intruder VS 1400 -95

// Krister

Lite krokigt är också rakt

L. Mäkinen wrote:
Skodaägare,
Är det inte vanligare med en äldre bil av något slag än en sportbil? Kanske inte en Ford Model T eller en generationskamrat till den utan mer något 40-50 år gammalt?
När jag var ung hade en kompis en Peugeot 504 diesel som vardagsbil och en BMW 3.0si för glädjande stunder. Kontrasten mellan dem var tillräckligt stor, tyckte han.

Det beror nog på vad syftet med hobbyn är. Om hobbyn är att skruva på bilen så kan man ju ha en äldre bil som hobbybil, men om syftet är att ha något roligt så kan det väl passa med en sportbil. Fast kanske hobbybil är fel beteckning då. Kanske andrabil, busbil? Verkar som ganska många kör något relativt alldagligt till vardags och sedan har en "rolig" andrabil. Tycker det är bättre att kombinera dessa två. X3:an kanske inte är vad de flesta tänker på som rolig, men den är ändå baserad på en bakhjulsdriven layout och har 50/50 viktfördelning, eller till och med lite bättre. Tillräckligt rolig för mig och dessutom betydligt mer praktisk än en Miata.

Från Wikipedia: Hobby är en fritidssysselsättning som utförs som avkoppling eller för nöjes skull, till skillnad från ett yrke som utförs för försörjning.[1] Med andra ord kan en hobby sägas vara frivol, lättsinnig, men också ett sätt att göra fritiden meningsfull [2]

// Krister

Lite krokigt är också rakt

Jag har en Duett-64 därför att jag tycker om att att plåga mig själv.
Duetten havererade retsamt härom veckan, skruvarna på den ena förgasarens topp hade vibrerat loss och en av skruvarna försvann någonstans på vägen...så nu måste jag införskaffa en ny skruv o tum gänga ska de va.

Livet var så behagligt med mina nya bilar men icke utan att en hobbybil det skulle jag minsann också ha.

Jag har en bil och en Hobby. Kopplas ihop några dagar per år när solen lyser. I övrigt ligger lågtrycken tätt över Väst-Sverige - annars hade säkert en öppen Mazda Miata varit en hit. Kanske något för ett boende i Costa del Sol så småningom.

6.15

Krister_L wrote:
Har en XJS V12, egentligen 2st, men den ena är så illa krockad att den får jag nog inte fart på igen. Jag var ute och körde lite emellanåt i somras, men inga längre turer. Den skall få sig en ordentlig genomgång och ny lack, sen får vi se vad som händer.
// Krister

Är det där ägandet av törstiga bilar inte så lite onödigt? Precis som det där med AWD? I all välmenande artighet - jag kan för mitt liv inte begripa hur du kan gå till storms över "onödigheten" med AWD och sedan stoltsera med några V12:or. Känns det inte som att det gnisslar just där? Det var ju inte så lite "miljövänligt" över dina argument i en tidigare tråd. Men det är väl så - som vanligt - annans ofog är ofog. Eget ofog gills inte.

Är du avundsjuk Audi?
För övrigt verkar ju bilarna inte rulla särskilt mycket.

Xanthopteryx wrote:
Är du avundsjuk Audi?
För övrigt verkar ju bilarna inte rulla särskilt mycket.

Inte på något sätt. Själv har jag en SLK 55 AMG som hobbybil. Men ibland kräks jag.

Audi A5 SB wrote:

Är det där ägandet av törstiga bilar inte så lite onödigt? Precis som det där med AWD? I all välmenande artighet - jag kan för mitt liv inte begripa hur du kan gå till storms över "onödigheten" med AWD och sedan stoltsera med några V12:or. Känns det inte som att det gnisslar just där? Det var ju inte så lite "miljövänligt" över dina argument i en tidigare tråd. Men det är väl så - som vanligt - annans ofog är ofog. Eget ofog gills inte.

Jag håller med, det är jävligt onödigt, fråga bara min fru. Men på något sätt så känns det ändå lite nödvändigt för mig, vilket AWD inte gör. Sen är det väl som någon sade tidigare att det är lika mycket, eller kanske till och med mer, pysslet med bilen som är det stora intresset. En Jaguar V12 är ju inte något som bara rullar på ,mil efter mil, utan saker händer ju hela tiden. Körde inte ens ur en tank i somras, så någon större miljöpåverkan har det nog inte heller.

// Krister

Lite krokigt är också rakt

Varför?

Tjaaa, en ganska bra fråga, vad är meningen med livet?

I mitt fall vill jag helt enkelt ha kul, älskar dessutom ljudet av en amerikansk V8 på både tomgång och fullgas, kan lyssna hur länge som helst, hade jag chansen att förverkliga en dröm som länge slumrat i mitt undermedvetna.

Ni som är intresserade har ju kunnat följa mina äventyr här på Vi Bilägare:

Har ni en hobbybil? Varför?

Sedan håller ju bruxbilen på att förvandlas till hobby-bil om Miljöpartiet får fortsätta regera landet och Stockholms stad med Miljözoner där inte ens moderna bensinbilar är välkomna:

Har ni en hobbybil? Varför?

Sen måste man ha en hobby-moped också:

Har ni en hobbybil? Varför?

Och en hobby-båt :-)

Har ni en hobbybil? Varför?

AWD släpar man runt på hela tiden medan vardagsbrukande av en XJS V12 inte låter sig göras. ;-)
Jag hade också valt en XJS framför överskott av drivaxlar. Känns logiskt för mig.

Har en 2010 Opel Astra som hobbybil (dvs något jag kan skruva på själv) . Och utifrån övrigas hobbybilar så kan jag med gott samvete åka både Disel, SUV och 4wd med gott miljösamvete.

Guran,
Vari ligger hobbyn i en Astra? Rostlagning?

L. Mäkinen wrote:
Guran,
Vari ligger hobbyn i en Astra? Rostlagning?

Nä då, ingen rost på den. Uppgradera ljudet, byta tändstift och olja :)
Retas lite, men visst kanske ingen hobbybil, snarare en pendlarbil som jag kan skruva på själv. Men ingen rost, jo en fläck vid sidan av plasten vi bakluckeöppningen. Den måste fixas. Sen kan jag byta hjul ochbtvätta den oxå och tanka innan ångesten infinner sig.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.