Håller motorn.

67 inlägg 0 nya
Håller motorn.

Jag har en 4 cyl 1,6 liters motor som släpper ut 172 g CO2. Sådana motorer håller i all evighet. Nutida bilar har ofta 3 cyl motorer på 1,0 liter men med samma effekt. Hur står sig sådana motorer i längden?

Biltok

Smålänning

Biltok

Ingen som har facit på det.
Har motor konstruktören dimensionerat rätt är det nog inga problem.
Men det finns tydligen andra faktorer med bensin och insprutning och höga tryck och particklar och avlagringar på ventiler och säkert andra faktorer också.
Men med maskinskadeföräkringen i 10-12000 mil eller längre och eventuella nybilsgsrantier så behöver man inte oroa sig och innan dessa har runnit ut bör det kanske finnas facit.
Och min trea varvar typ 1000 varv mindre än små motorerna för 10 år sedan så rent slitage mässigt så kanske det inte är någon nackdel och så länge oljan byts och är bra.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om man gör en jämförelse med bilar för femtio år sedan så var det vanligt med litereffekter på 50-60 hk för standardbilar och trots att man hade temp.härdade oljor och hade infört oljefilter, som medförde kanske 500 mil mellan byte av olja, så höll ändå motorerna 10000 mil.
Ofta gjorde det inte så mycket, bilen rostade ofta bort innan motorn tog slut.
Nu ligger litereffekterna på 90-120 hk för bilar i motsvarande klass.
Material och materialutnyttjande har blivit avsevärt bättre liksom oljorna.
Men om man inte går så långt tillbaka, utan nöjer sig med 15 år, då mycket av dagens motorteknik och dagens oljor användes, blir det nog lite sämre för dagens småmotorer.
Då hade man en litereffekt på 60-70 hk på sugmotorer och det fanns motorer som klarade 50000 mil före renovering.
Det tror jag inte är möjligt med dagens småmotorer.
Men mycket beror på utnyttjandet, det är inte ofta bilmotorer går med full effekt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab nisse det blir intressant att se om 10-15 år hur dom står sig.
Jag hadde en 00 caravell 2,5tdi som såldes vid 52000 mil utan att det rörts en skruv i motorn.
Nuvarande ägare har 65000 mil på mätaren.
Jag bytte olja vår och höst oavsett sträcka och det fortsatte hon med och jag skickade en 20 liters dunk med formula xl syntet olja som den fått i hela livet.
Men 102 hk på 2,5liter
Tror på vårdnad och förstånd då håller grejorna.
Har bytt olja på min nya 1,0 tsi i egen regi mellan vag servicen bara för att om jag väljer att inte byta bil om tre år och det faktum att när jag köper olja på 20 liters dunk är priset 60% mindre.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Förvånansvärt att liter priset på motorolja blir så mycket lägre om man köper 20 liter istället för 1 el 4 liter. Tror det är smart att byta olja själv mellan service intervaller.

Är det fortfarande mutterstorlek 19 på Škoda eller har dom gått över till torx 40 som Audi? Tycker mutter är bättre än torx. Fast å andra sidan vet ju inte Audi själva vad dom håller på med längre.

Audis 3.0 liters sexcylindriga diesel motorer har konstruktionsfel. Kan rasa när som helst många är oroliga på Audi forum. Gäller Euro 6 motorer tillverkade från 2015 årsmodeller och framåt. Deras enda diesel motor som är hållbar är 2.0 TDI 190 hk. Tyvärr finns inte den i A6 Allroad utan bara 3.0 diesel.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats1 wrote:
Förvånansvärt att liter priset på motorolja blir så mycket lägre om man köper 20 liter istället för 1 el 4 liter. Tror det är smart att byta olja själv mellan service intervaller.
Är det fortfarande mutterstorlek 19 på Škoda eller har dom gått över till torx 40 som Audi? Tycker mutter är bättre än torx. Fast å andra sidan vet ju inte Audi själva vad dom håller på med längre.
Audis 3.0 liters sexcylindriga diesel motorer har konstruktionsfel. Kan rasa när som helst många är oroliga på Audi forum. Gäller Euro 6 motorer tillverkade från 2015 årsmodeller och framåt. Deras enda diesel motor som är hållbar är 2.0 TDI 190 hk. Tyvärr finns inte den i A6 Allroad utan bara 3.0 diesel.

Ärligt så fuskar jag och tar oljesugen som jag har till båten och får då ur ca 3,5 liter ur micromotorn (nån hundring på jula kostar sugen.).
Vag får byta filter och olja vid 3000 mila servicen för 2495:- eller vad det nu kostar.
jag betalar 1050:- för 20 liter 5/40 av q8 bästa kvalite.
Ja det är helt sjukt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är nog bättre än att vänta till service intervall. Eftersom Audi har tagit bort oljesticka så har jag inte en aning om hur den ser ut förutom att skruva bort påfyllning locket. Fast suga ur skulle nog funka då det sitter en plastflärp där vart oljestickan förut satt och den går att skruva loss med handkraft.

Gammel Audin A4 1.8T från 2004 har oljesticka och går numera på bas service som inte kostar mer än 1490 kr. Då ingår även assistansförsäkring i 1 år. Fast den gick ju på longlife service medan den var nyare. En jättebra bil. Synd att Audi inte har kvar den kvaliteten på sina bilmodeller.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Apropå Audi bas service så den indelad i två pris kategorier. 1790 kr då ingår även byte av motorluftfilter eller 1490 kr utan byte av motorluftfilter. Då det byttes förra året så tycker jag att det är onödigt att byta igen 800 mil senare. Basservice görs 12 på månader /1500 mil. Finns även för VW, Škoda och Seat.

Fick erbjudande från Falck assistansförsäkring för 530 kr per år fast detta ingår i basservice. Oavsett bilens ålder. Vet att Volvo har 10 år sedan slutar dom med assistansförsäkring i service.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Med tanke på "gamla" fakta så är 3 cylindrar eller ojämt antal cylindrar mer pålitliga då dom inte vibrerar så mycket och behöver mindre delar.Derimot så talar inte det för sig att ta ut mer än 100 hk max per liter om man vill ha pålitlighet i många år.
Det man måste tänka på är nog att konsumentsamhället producerar för "slit och släng" där garanti tiden och kilometer tillverkarna är garanti tills är all mer viktigt.
3 år och 150.000 km blir allt mer gränsen innan man åker på stora utgifter.

Men vänta här nu...3 cyllen är en motor i obalans och förses med balans hjul/axel och speciella motorkuddar så att den inte ska slå volter i pur glädje.
För att få till samma effekt som i en fyra och idag gärna 110hk och över så ökas bl a bränsletrycket.
Vi talar om en liten vek motor upp pumpad till max med ett avsevärt högre injektionstryck och turbo.
Tror jag på att en i grunden liten vek man byggd på steroider håller sig frisk? Tror jag på att en liten vek motor på "steroider" håller?
Svar: NEJ

Audis 5 cylindriga motorer var en av dom mest pålitliga och rullade ledigt över 30.000 mil. Den enda orsaken till att dom slutade med dom var att 6 cylindrar ansågs ha ett högre prestigevärde. För att kunna konkurrera med Mercedes och BMW övergavs de 5 cylindriga motorerna 1995. Finns några enstaka Audis idag med 5 cylindrar fast då i RS version.

Är väl ingen större skillnad på 3 cylindrar och 5 cylindrar i det avseende vad gäller hållbarhet.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tvärnit wrote:
Men vänta här nu...3 cyllen är en motor i obalans och förses med balans hjul/axel och speciella motorkuddar så att den inte ska slå volter i pur glädje.
För att få till samma effekt som i en fyra och idag gärna 110hk och över så ökas bl a bränsletrycket.
Vi talar om en liten vek motor upp pumpad till max med ett avsevärt högre injektionstryck och turbo.
Tror jag på att en i grunden liten vek man byggd på steroider håller sig frisk? Tror jag på att en liten vek motor på "steroider" håller?
Svar: NEJ

Nja du har nog inte helt rätt.
Vag 1,0 tsi har inga balans axlar och vibrerar inte under drift utan bara i start sekunden.
Kanske Avsaknaden av balans delar i tsi motorn gör att den går en dl snålare i alla tester mot tex nya fiesta ecobost trean.
Och har teknikerna dimensionerat konstruktionen rätt är det inga problem.
Det är nog andra faktorer som isåfall kommer att skapa problem.
Som sagt har vi inget facit men ekobost motorerna har väl hängt med i snart 4år och inte hört några problem förutom att vissa klagar på överförbruningen av soppan.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag tror allt mindre på hållbarheten på dessa fjuttmotorer.
Det har inget att göra med antalet cylindrar, men effektökningen uppnås med ett laddtryck på 1,6 bar och kommer motorn att köras med högt effektuttag blir livslängden begränsad.
Man kan jämföra med F1-motorer som ju har litereffekter på över 400 hk och en livslängd som sällan överstiger 1000 km!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Jag tror allt mindre på hållbarheten på dessa fjuttmotorer.
Det har inget att göra med antalet cylindrar, men effektökningen uppnås med ett laddtryck på 1,6 bar och kommer motorn att köras med högt effektuttag blir livslängden begränsad.
Man kan jämföra med F1-motorer som ju har litereffekter på över 400 hk och en livslängd som sällan överstiger 1000 km!

Den som lever får se .
100 och 120 hk per liter motorvolym det är mer som standard i dag både på diesel och bensinare för dom som vill ha lite mer siffror i betäckningen på skuffluckan på fina bilen ;)
Om man nu tar ut den effekten på en trecylindrig Svensson bil för barnfamiljer och som är lika snål som snåldiesel suvarna för större slantar tror jag inte har någon avgörande betydelse.
Jag hoppas det tar många herrans år innan vi har ett facit.
Jag är som sagt inte orolig och det behöver ingen vara när vi pratar om bilar med garantier och maskinskadeförsäkringar i 10-12 tusen mil.
Och det faktum att istort sett alla octavia sälgs med bränslevärmare borgar för varm och skön bil och motor som alltid är varm och det är den kalla körningen som sabbar motorn på sikt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om man nu inte tror på hållbarheten hos litermotorerna,vad är det då som man anser att vara det som ger haveriet?

mao 1000, det är en väldig skillnad på belastningen på en tvåliters motor och en enliters med samma litereffekt.
Även om den större motorn sitter i en tyngre bil kommer den totalt sett inte att belastas lika hårt som den mindre.
En annan sak med dessa högeffektmotorer är att de inte är så snåla då de verkligen belastas, tar man ut full effekt går det åt bränsle.
Dessutom kommer det att bli intressant att se hur länge det dröjer innan det krävs NOx-filter på dem, kväveutsläppen är jämförbara med dieslar!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man nu skall vara orolig och fundera på det ena och det andra.
Jag kan ha större farhågor mot laddhybriderna som i det längsta skall köras på el och helst under nollan och vinter kyla och sedan skall motorn plötsligt smälla igång iskall och leverera motorvägs fart.
För att inte tala om dom extremt dyra motorstyrnings enheterna på dessa bilar som eventuellt kan haverera när dom har 15000 mil på mätaren och ingen garanti gäller.
Eller bara batteri packetet som inte är gratis och som kanske har halverad effekt om tio år och plötsligt får tunga trånga outlandern köra sin bensinmotor med bränslesiffror som en gammal 740.
Det finns mycket att fundera på.
Skall man oroa sig för allt kommer vi inte framåt och jag vet att treorna har kommit för att stanna likadant med hybrider och laddhybrider.
Och elbilarna har sin krets såklart men jag tror för oss med vinter på övre halvan av Sverige är det lite andra krav än nere i fjollträsk (Stockholm) och söderöver.
Och hur kan man frivilligt kliva in i en kall bil utan bränslevärmare. Hihi.
Som sagt man kan fundera.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

saabnisse wrote:
mao 1000, det är en väldig skillnad på belastningen på en tvåliters motor och en enliters med samma litereffekt.
Även om den större motorn sitter i en tyngre bil kommer den totalt sett inte att belastas lika hårt som den mindre.
En annan sak med dessa högeffektmotorer är att de inte är så snåla då de verkligen belastas, tar man ut full effekt går det åt bränsle.
Dessutom kommer det att bli intressant att se hur länge det dröjer innan det krävs NOx-filter på dem, kväveutsläppen är jämförbara med dieslar!

Enlitersmotorn sitter ofta i en familjebil som väger 600-800 kg lättare bil och körs oftast av en hyfsat stillsam familjefar eller fru.
Den prestanda bil du pratar om är ofta fyrhjulsdriven och körs många gånger mer aktivt .
Jag tror inte det är mycket att orda om eller vara orolig för egentligen utan den som lever får se.
Och visst ju snabbare vi får bra filter ju bättre är det, både på diesel och bensin bilarna.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000, det verkar som du snöat in på trepipar, men du ska veta att den primära anledningen att de kommer nu är att de är kostnadseffektiva för tillverkaren.
Snart försvinner en cylinder till, Fiat är ju exempel på det.
Och så var det bara en cylinder kvar att ta bort och när det sker är vi ju tillbaka till där det började......

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
mso 1000, det verkar som du snöat in på trepipar, men du ska veta att den primära anledningen att de kommer nu är att de är kostnadseffektiva för tillverkaren.
Snart försvinner en cylinder till, Fiat är ju exempel på det.
Och så var det bara en cylinder kvar att ta bort och när det sker är vi ju tillbaka till där det började......

Hehe Saab visst har jag snöat in mig, men på ett positivt sett.
Det är klart att det är kostnadseffektivare för tillverkaren men det gynnar också mig som slutkund.
Jag får en lättare och snålare bil som nästan drar lika lite som en snåldiesel och skatten är en tusenlapp eller två lägre än dieseln och jag sparar 10-20 tusen mot en bil med dieselmotor i inköp och dessutom är trepipen pigg och rapp och man slipper höra dieselmotorn brummande i stadsmiljön.
Nu måste man titta på varvräknaren för att se att motorn är igång.
Jag har kört diesel sedan slutet 90 tal och mitt byte till trepip har enbart blivit positivt.
Det finns inte en enda fördel för mig att köra diesel så enkelt är det.
Och jag tycker mig vara säker att 1,0an tsi är en av dom bästa trepiparna såhär långt.
I tv testen av fiestan mot polon så tog forden 1dl mer soppa.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.