Det har på senare tid blossat upp en debatt om fyrhjulsdriftens vara eller icke vara, både i press och här på forumet.
Det har till och med talats om en extra skatt på fordon med 4wd...
Och som jag förstår det så är det den extra vikten med systemet som medför högre utsläpp som renderar merparten av kritiken, och sen finns ju givetvis de som anser att det är totalt onödigt för 99.9% av befolkningen att köpa 4wd eftersom de inte har användning för det.
Men med den retoriken så skulle 99.9% av befolkningen klara sig med 90hk motorer eller mindre men den debatten existerar överhuvudtaget inte, familjekombis med 250-350hk, där har du underlag för en debatt...
Inte heller knorras det över att all extra utrustning som man kryssar i vid ett nybilsköp också väger en hel del och att den även påverkar utsläppen, men där talas det inte om någon extra skatt.
Själv anser jag inte att jag behöver fyrhjulsdrift eller att det är värt merkostnaden jämfört med tvåhjulsdrift, men jag har kört tillräckligt med fyrhjulsdrivna bilar för att förstå de som vill ha det på samma sätt som jag förstår de som vill ha läderklädsel, klimatanläggning, 20" fälgar, 300hk o.s.v.
Inget av dessa tillbehör är ett måste men de förhöjer tillvaron i bilen.
Nackdelen enligt kritikerna stavas riskkompensering, att fyrhjulsdrivna bilar är överrepresenterade i olycksstatistiken eftersom man litar för mycket på systemet och kör tuffare, sant eller inte?
Fyrhjulsdrift är ett alldeles för brett begrepp eftersom det används om allt från riktiga terrängbilar till bilar avsedda för stadskörning, som på grund av viktreducerings-, kostnads- och bränslebesparingsiver från tillverkaren bara i teorin och marknadsföring använder bakhjulen till att driva. Uppenbarligen är fyrhjulsdrift just nu en trend snarare än ett utökat behov bland gemene bilköpare. I synnerhet som det ganska ofta påvisas i tester hur usla många bilars fyrhjulsdriftsystem är i praktiken. Folk som köpt dessa bilar har säkert – åtminstone tills testresultaten presenterats – varit supernöjda med framkomligheten och stabiliteten och lovordat sin fyrhjulsdrivna bils förträfflighet.
Om man anser att fyrhjulsdrift bör skattas högre på grund av högre utsläpp, så är det väl viktigare med mer verklighetsförankrade utsläpps- och förbrukningstester än att just beskatta fyrhjulsdriften i sig.
Är själv inte främmande för att köpa en fyrhjulsdriven bil, men samtidigt har jag faktiskt aldrig haft några framkomlighetsproblem med mina tvåhjulsdrivna bilar.