Finns det hopp för sedanen?

26 inlägg 0 nya
Finns det hopp för sedanen?

Trender kommer och går och nu är en hoptryckt kombibil högsta mode i form av det som allmänt, men ack så felaktigt, kallas SUV. Visst finns fördel med det lite högre sittande säten, men den högre bilen får per automatik en struttigare.
Jag själv kommer vid kommande byte prioritera komfort i form av hur bilen glider fram på vägen med kontroll och låg ljudnivå. Bilen skall även ha ett utseende som tilltalar mig med en färg som passar fordonet.
Därav är mina spaningar riktade mot sedanbilar. Jag behöver varken frakta vitvaror eller husera en halvt fotbollslag med ungar och är fortfarande såpass ostel så jag kan vika in mig i de flesta bilar och även ta mig ut ur bilen.

Som det står i alla ViB artiklar
Vad tycker ni om sedaner?

Samma slutsats som du Guran så därför blev det en sån vid senaste bytet..:) Inte samma lastbehov längre nu när det bara är jag och hustrun kvar i hushållet. Och dessutom lite less på kombibilar.... Kul att ha nåt annat än alla andra på gatan.

Pi wrote:
Samma slutsats som du Guran så därför blev det en sån vid senaste bytet..:) Inte samma lastbehov längre nu när det bara är jag och hustrun kvar i hushållet. Och dessutom lite less på kombibilar.... Kul att ha nåt annat än alla andra på gatan.

Blev det en A4?
Eller en Mazda 6 sedan, den höll jag på att glömma. En av de snyggaste sedan bilarna.

Jag tycker att en riktig sedan är så en bil ska vara utformad. På 80-talet hade en kompis en Jetta GLi och den var klart mer intressant än alla Golf GTI som det drällde av.

Helst ska det vara en tvådörrars sedan också så man slipper titta rakt in i en dörrstolpe när man vrider på skallen.

Jag tror på en renässans för sedaner, de flesta har transporterat sina kylskåp redan, förresten börjar de bli så stora att de inte ryms i en allt för slimmad kombi. Sedan har allt fler upptäckt att vitvarusäljarna gärna transporterar hem grejerna.
Dessutom är sedanmodeller oftast betydligt snyggare än de många gånger påbyggda kombimodellerna.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mäkinen, behöver man inte baksätet mer än som nödsäte är det ju riktigt bra med tvådörrarsutförande, nackdelen är ju att dörren blir ganska stor och bökig att gå runt vid trånga parkeringar. Där kan ju Mazdas och BMWs lösning med 2+1 dörr som de har på batteribilarna vara bra.
Många bråkar om de bakhängda bakdörrarna, men jag tycker det är vettigt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har ju en sedan, tyvärr är bagaget riktigt dåligt med tanke på bilens storlek, men jag kör inga kylskåp, så jag överlever.

Själv har jag för tillfället snöat in på Lexus ES. Maken till tyst kupé i en är svårt att finna. Min fram till den provkörningen som jag uppfattade det relativt tysta bil låter som en stenkross med en ljudmatta som lägger sordin på färden. Ful eller snygg, ja en tydlig vattendelare och upp till betraktaren. Fullkomligt opraktisk ( som en bil var för 30 år sedan) . Ingen dragkrok, inga fällbara ryggstöd och en minimal genomlastningslucka. Men så jäkla komfortabel och det är ändå det som utgör >99% av körningen.
Jag har god tid att testa flera sedaner. Men ingen kommer slå Lexus i fråga om att var opraktiska, därom råder ingen tvivel. Mem som sagt inget avgörande kriterie.

Jag håller helt med om att sedanen är underskattad. Trist att det utbudet minskat så....
Jag hade lagt beställning på en S90 förra gången jag bytte men då var det 6 månaders väntetid, så ringde säljaren och sa de hade en avhoppad beställning på en V90 produktionsplanerad med 3 dagar kvar till låst spec, så jag tog den och fick den på 2 månader istället.
Annars haft många sedaner varav en diplomatblå Saab 9000 CDE var en av favoriterna. Två klassiska Jaguarsedaner har med passerat, en S-type och en XJ6, och nu när jag minns så var det ju en W124 med som var bordellinredd med oxblodsfärgad skinnklädsel och zebranopanelerna. :) En brun Granada med ännu brunare vinyltak passerade med när jag var 19, med ett baksäte man nästan försvann i så fluffigt och inbjudande var det....

Coupeér i första hand och sedaner i andra. Traktorer (suv) och lastbilar (kombi) betackar jag mig för. Passat 1990 kunde man slänga in barnvagnen utan att ta av hjulen, Rover 75,an fullständigt oduglig för IKEA, men otroligt vacker.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Jag äger den vettigaste sedanen fast jag kan öppna hela luckan.
Den som inte vet tror att det är en sedan lucka men det är en halvkombi.
Bra när man nån gång emellanåt behöver rymd.

Faktum är att jag tror på sikt kommer sedanen att öka och suvarna kommer att genomskådas och minska i popularitet.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Att köpa en Sedan kommer jag aldrig mer att göra. Jag kommer att försätta med de "förhatliga" SUVarna så länge jag lever. Att krypa ned i en Sedan kommer aldrig mer att hända om jag inte måste. Att de sedan är väldigt snygga, vissa av dom är en annan historia.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

En halvkombi blir aldrig lika tyst som en sedan. Det är för mycket öppningar som läcker ljud.

Guran,
Hur är det med en MB E-klass? Lexus är väl styrhjulsdriven? Är inte en Jaguar XF trevligare att köra?

Skoda Octavia ser i min ögon absolut inte ut som en sedan. Lyckas se tyngre och klumpigare ut än kombin som som har en mer harmonisk design

Här håller jag med Apex, hur man kan missta Octavia för en sedan är för mig en gåta......

Min hobbybil är en sedan;-) Utan baksäte visserligen, men det funkar ändå.

L. Mäkinen wrote:
En halvkombi blir aldrig lika tyst som en sedan. Det är för mycket öppningar som läcker ljud.
Guran,
Hur är det med en MB E-klass? Lexus är väl styrhjulsdriven? Är inte en Jaguar XF trevligare att köra?

MB E-klass står på listan över kommande provkörningar. Försökte få till en tur i helgen, men nyckeln till sedanen var inlåst på verkstaden.
Men Lexus styrhjulsdrivning fungerar väldigt bra, inget man märker av. Rekommendera en provtur om du inte redan gjort det. Jaguar, problemet är att hitta en handlare i närområdet.

L. Mäkinen wrote:
En halvkombi blir aldrig lika tyst som en sedan. Det är för mycket öppningar som läcker ljud.
Guran,
Hur är det med en MB E-klass? Lexus är väl styrhjulsdriven? Är inte en Jaguar XF trevligare att köra?

Badge engineering. ES är och har alltid varit en lyxigare Toyota Camry. Den är säkert trevlig, men jag hoppades på en ny bakhjulsdriven GS/IS hybrid. Verkar inte komma någon sådan.

Jag trodde att sedaner/halvkombibilar á la Model S(som utrymmesmässigt borde räcka för de allra flesta) skulle få en renässans iom elbilarnas intåg. Hade fel.

Gillar Sedan, hade ju en udda fågel tidigare, S60cc och den var tystare än den efterföljande V60cc
Tycker att halvkombi är en väldigt bra kompromiss, men gillar även kombi så det är egentligen ingen dealbreaker för mig.
Fördelen med kombi har ofta varit rail eftersom jag gärna har grejer på taket på mina bilar...

*Robban

Guran wrote:

MB E-klass står på listan över kommande provkörningar. Försökte få till en tur i helgen, men nyckeln till sedanen var inlåst på verkstaden.
Men Lexus styrhjulsdrivning fungerar väldigt bra, inget man märker av. Rekommendera en provtur om du inte redan gjort det. Jaguar, problemet är att hitta en handlare i närområdet.

Att det inte märks att Lexus driver fram kommer väl av att de saknar vridmoment. Fast när det blir halkigt ska samma isfläck driva och styra.

Tyvärr ska bilar servas så det är praktiskt med verkstad i närheten. Annars brukar Jaguar kännas ombonade.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.