Färdigprutat hos Mercedes

20 inlägg 0 nya
Färdigprutat hos Mercedes

https://www.dn.se/ekonomi/motor/fardigprutat-hos-mercedes-nu-infors-fasta-priser-pa-nya-bilar/

Prutandet försvinner nog inte, det finns inbyggt sedan hästhandeln. Även om Mercedes priser blir fasta, så kan prutandet maskeras med t.ex högre pris på inbytesbilen.
F. ö så har lågprisbilen Duster alltid haft fasta priser utan prutmån.

Att man slipper prutandet är väl bara positivt tycker jag. Är riktigt trött på dessa uppblåsta nybilspriser hos Audi, BMW och Mercedes, som ingen betalar. Det är ju mer eller mindre standard att man får rabatt vid nybilsköp. Varför då inte bara ge ett korrekt pris till kunden från början? Verkar som man hoppas att man kan lura någon som har bråttom och måste ha den nyaste modellen på en gång, och därmed kan betala överpris. Efter några månader kommer sedan plötsligt en "kampanj" och vips så har samma modell blivit 10 % billigare. Hela systemet med återförsäljare är riktigt förlegat och jag hoppas det omgående förpassas till historiens soptipp. Helst skulle jag bara vilja en utställningshall med möjlighet till att titta på och provköra bilarna. Sedan kan jag i lugn och ro beställa bilen på nätet hemma, utan att behöva lyssna på en massa försäljarsvada.

Körde Toyota med också för några år sedan, nu är det som vanligt igen.......med kohandel. Men inget jag eftersträvar.....

Har testats här också för bra många år sen men det rann som vanligt ut i sanden. I så fall bör ju Mercedes också gå ut med en reviderad prislista där det klart framgår att deras tidigare ca-priser är sänkta.

Jag förstår inte hur inbytesbilen ska hanteras. Tills nu har man kunnat sälja inbytesbilen själv och sedan gå till bilhandlaren och få "kontantrabatt". Om den möjligheten tas bort så får man förmodligen ett lågt inbytespris, blir förbannad och vänder sig till annat märke istället. Varför bilhandlaren skulle bjuda ett bra inbytespris som "äter upp" den fasta provisionen är svårt att förstå.

6.15

Volvohandlarna har också försökt sig på detta. I varje fall här lokalt. Prutat o klart, samma pris för alla, eller hur det var... Men det försvann efter ett tag. Just detta pinjong tar upp blir ju ett problem. Och förloraren är förmodligen kunden, om det ska vara fast inbytespris även på den... Annars uppstår ju förhandlingen i alla fall.

Rutger Jönåker wrote:
Volvohandlarna har också försökt sig på detta. I varje fall här lokalt. Prutat o klart, samma pris för alla, eller hur det var... Men det försvann efter ett tag. Just detta pinjong tar upp blir ju ett problem. Och förloraren är förmodligen kunden, om det ska vara fast inbytespris även på den... Annars uppstår ju förhandlingen i alla fall.

Så var det nu för mig i affären, vi hade gjort upp mellanpris på bilen, och alla tillbehör etc. Sedan började vi prata om att ev sälja våran bil själva, fick svaret direkt då att jag inte skulle få något bättre pris vid renköp. Jag hade redan prutat/få med tillbehör så han hade inte mycket kvar på bilen. Detta var hans sämsta affär på nya Rav4 han hade gjort hittills, enligt honom. Fan trot.....även om jag fick med endel tillbehör och keramiskt lackskydd.

Shogun - Kanske fick han så dålig vinst på nya bilen att han istället tar ut vinsten via inbytesbilen och inbyteskedjan därefter och vill därför gärna ha din inbytesbil? Kände en bilhandlare förut, som slutat nu, och han brukade säga att man vet aldrig hur bra en nybilsförsäljning blir förrän sista bilen i inbyteskedjan är såld.

Sen är det klart att dom vill få det att låta som att dom inte tjänar nåt på affären, så man ska tycka man gjort en så bra affär. :)

Shogun wrote:
Rutger Jönåker wrote:Volvohandlarna har också försökt sig på detta. I varje fall här lokalt. Prutat o klart, samma pris för alla, eller hur det var... Men det försvann efter ett tag. Just detta pinjong tar upp blir ju ett problem. Och förloraren är förmodligen kunden, om det ska vara fast inbytespris även på den... Annars uppstår ju förhandlingen i alla fall.
Så var det nu för mig i affären, vi hade gjort upp mellanpris på bilen, och alla tillbehör etc. Sedan började vi prata om att ev sälja våran bil själva, fick svaret direkt då att jag inte skulle få något bättre pris vid renköp. Jag hade redan prutat/få med tillbehör så han hade inte mycket kvar på bilen. Detta var hans sämsta affär på nya Rav4 han hade gjort hittills, enligt honom. Fan trot.....även om jag fick med endel tillbehör och keramiskt lackskydd.

Kan ju också vara så att den där oljebrännande Mazdan du har är ganska så eftertraktad på begagnatmarknaden och han gärna vill ha in den i begagnatlagret eller har sålt den vidare redan med en hyfsad vinst.
Oavsett så tror jag att det där med renköpsrabatt är borta.

Shogun wrote:
Rutger Jönåker wrote:Volvohandlarna har också försökt sig på detta. I varje fall här lokalt. Prutat o klart, samma pris för alla, eller hur det var... Men det försvann efter ett tag. Just detta pinjong tar upp blir ju ett problem. Och förloraren är förmodligen kunden, om det ska vara fast inbytespris även på den... Annars uppstår ju förhandlingen i alla fall.
Så var det nu för mig i affären, vi hade gjort upp mellanpris på bilen, och alla tillbehör etc. Sedan började vi prata om att ev sälja våran bil själva, fick svaret direkt då att jag inte skulle få något bättre pris vid renköp. Jag hade redan prutat/få med tillbehör så han hade inte mycket kvar på bilen. Detta var hans sämsta affär på nya Rav4 han hade gjort hittills, enligt honom. Fan trot.....även om jag fick med endel tillbehör och keramiskt lackskydd.

Kan ju också vara så att den där oljebrännande Mazdan du har är ganska så eftertraktad på begagnatmarknaden och han gärna vill ha in den i begagnatlagret eller har sålt den vidare redan med en hyfsad vinst.
Oavsett så tror jag att det där med renköpsrabatt är borta.

Rutger Jönåker wrote:
Shogun - Kanske fick han så dålig vinst på nya bilen att han istället tar ut vinsten via inbytesbilen och inbyteskedjan därefter och vill därför gärna ha din inbytesbil? Kände en bilhandlare förut, som slutat nu, och han brukade säga att man vet aldrig hur bra en nybilsförsäljning blir förrän sista bilen i inbyteskedjan är såld.
Sen är det klart att dom vill få det att låta som att dom inte tjänar nåt på affären, så man ska tycka man gjort en så bra affär. :)

Visst är det så att man ska känna att man gjort en bra affär,och att de därför smörjer. Sedan är det så som Guran säger, inte just för att det är en dieselbil ;o), att den är eftertraktad, utan att det faktiskt är brist på begbilar just nu, iallafall i vårat område. Vi pratade om det med försäljarna (vi var på två olika platser som säljer just Toyota och spelade ut dom motvarandra) att de var ute efter begbilar och även köpte upp bilar. Var även hos andra märkesåterförsäljare tex Honda och CRV modellen, frugan tilltalades mindre av CRV än Rav4, båda i hybridutförande. Men inte tyckte jag att jag fick speciellt bra betalt för Mazdan ändå. Man blir lurad oavsett i bilaffärer........

Man blir alltid lurad på pengar, det handlar bara om mer eller mindre lurad.
Det kostar att ligga på top.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Inte blir man väl lurad av en seriös handlare?
Tror faktiskt att dom flesta är ganska så seriösa, dom är ju ingen välgörenhetsorganisation och måste täcka sina kostnader och generera lite vinst i företaget för att överleva.
Lurad kan du väl bli om du gör affär med Berras Bil som har kontoret i fickan och vimplar.

Guran wrote:
Inte blir man väl lurad av en seriös handlare?
Tror faktiskt att dom flesta är ganska så seriösa, dom är ju ingen välgörenhetsorganisation och måste täcka sina kostnader och generera lite vinst i företaget för att överleva.
Lurad kan du väl bli om du gör affär med Berras Bil som har kontoret i fickan och vimplar.

Det är väl som du säger guran.
Men Man lurar sig skälv och tycker eller tror man gjort en bra affär.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Man blir väl mer ”lurad” av att handla på ICA, i alla fall om man ser till de inkomster många ICA-handlare tar ut.

Förstår heller inte varför man skulle bil lurad om man köper en bil. Bilförsäljaren köper ju in bilen från generalagenten till ett visst pris och sedan måste ju försäljaren tjäna lite pengar också så han måste ju lägga på sin marginal. Tror ärligt talat inte den marginalen är så stor i dagsläget. Vill minnas att jag hörde från en BMW försäljare en gång att de köpte in bilarna för 12 procent under priset till kund. Då har man inte speciellt mycket att spela på när alla kunder ska ha rabatt. Dock ska det väl sägas att en ny bil är aldrig en bra affär. Ingen konsumtion är en bra affär.

Enligt försäljaren hade han en vinst på mellan 8-9000kr på Rav4an vi köpte. Jag fick se pappret/ kalkylen för refovisningen. Normalt ca 15-20000kr, så enligt han så var detta den sämsta affären han hitills gjort på nya Rav4an. Men kan detta stämma? Tycker det verkar lite i vinst på en sådan bil. En bil som Yaris har de en vinst på ca 5-6000kr enligt försäljaren. Detta borde signaturen ffodil kunna svara på som själv varit i branschen om han tror det kan stämma. Visserligen gjorde jag mitt bästa för att få ned pris och även få med extrautrustning i priset. Tycker ändå vinsten är liten på en bil som Rav4.

Shogun wrote:
Enligt försäljaren hade han en vinst på mellan 8-9000kr på Rav4an vi köpte. Jag fick se pappret/ kalkylen för refovisningen. Normalt ca 15-20000kr, så enligt han så var detta den sämsta affären han hitills gjort på nya Rav4an. Men kan detta stämma? Tycker det verkar lite i vinst på en sådan bil. En bil som Yaris har de en vinst på ca 5-6000kr enligt försäljaren. Detta borde signaturen ffodil kunna svara på som själv varit i branschen om han tror det kan stämma. Visserligen gjorde jag mitt bästa för att få ned pris och även få med extrautrustning i priset. Tycker ändå vinsten är liten på en bil som Rav4.

Ja det kan stämma på ett ungefär, om vi pratar om enbart vad försäljaren har. Ofta tjänar de mer på inbytesbilen.
Sen måste bilfirman ha sin marginal som täcker alla kostnader med en vinst på det och den marginalen kan variera kraftig.
Alltså är det möjligt för försäljaren att förhandla med firman för att sälja till pris under hans provision och ändå få en vinst.

Sista tiden sen jag slutade sälja bilar själv gör jag nästan bara affärer med försäljningschefen för en stor firma där jag har möjlighet att få bilar till mig själv och barnen till priser som ibland ligger under försäljarens bottenpris. Även om jag så klart kan göra affärer med andra gamla kontakter ibland också.
Sista bilen jag köpte nu fick även generalagenten gå in och skjuta till lite på grund av lite småfel i leveransen som firman inte orkade ta själva utan för stora förluster. På grund av att där blev lite småfel i spec. på en batch de fick in i Sverige. Försäljningschefen hanterade detta imponerande bra med förhandlingar i hela kedjan så slutlösningen blev bra.
Hur vinstmarginalerna ser ut i hela kedjan är svår att spekulera i.

Numera är bilarna ofta kraftigt subventionerade från fabrik till Sverige som jag förstår, alltså oftast betydligt dyrare i tillverkningslandet. Det har ju varit tider då det varit tvärtom också.
Nödvändigt för att kunna sälja nån bilar här med bl.a. den dåliga kronan.
Detaljerna kring detta är inget jag har bekräftat, utan enbart spekulationer från min sida, att nån annan förklaring finns inte som jag kan hitta.
Därför går just nu väldigt mycket bilar på export från Sverige, ofta nya el. nästan nya bilar som blivit registrerade här en gång.

ffodil wrote:
Shogun wrote:Enligt försäljaren hade han en vinst på mellan 8-9000kr på Rav4an vi köpte. Jag fick se pappret/ kalkylen för refovisningen. Normalt ca 15-20000kr, så enligt han så var detta den sämsta affären han hitills gjort på nya Rav4an. Men kan detta stämma? Tycker det verkar lite i vinst på en sådan bil. En bil som Yaris har de en vinst på ca 5-6000kr enligt försäljaren. Detta borde signaturen ffodil kunna svara på som själv varit i branschen om han tror det kan stämma. Visserligen gjorde jag mitt bästa för att få ned pris och även få med extrautrustning i priset. Tycker ändå vinsten är liten på en bil som Rav4.
Ja det kan stämma på ett ungefär, om vi pratar om enbart vad försäljaren har. Ofta tjänar de mer på inbytesbilen.
Sen måste bilfirman ha sin marginal som täcker alla kostnader med en vinst på det och den marginalen kan variera kraftig.
Alltså är det möjligt för försäljaren att förhandla med firman för att sälja till pris under hans provision och ändå få en vinst.
Sista tiden sen jag slutade sälja bilar själv gör jag nästan bara affärer med försäljningschefen för en stor firma där jag har möjlighet att få bilar till mig själv och barnen till priser som ibland ligger under försäljarens bottenpris. Även om jag så klart kan göra affärer med andra gamla kontakter ibland också.
Sista bilen jag köpte nu fick även generalagenten gå in och skjuta till lite på grund av lite småfel i leveransen som firman inte orkade ta själva utan för stora förluster. På grund av att där blev lite småfel i spec. på en batch de fick in i Sverige. Försäljningschefen hanterade detta imponerande bra med förhandlingar i hela kedjan så slutlösningen blev bra.
Hur vinstmarginalerna ser ut i hela kedjan är svår att spekulera i.
Numera är bilarna ofta kraftigt subventionerade från fabrik till Sverige som jag förstår, alltså oftast betydligt dyrare i tillverkningslandet. Det har ju varit tider då det varit tvärtom också.
Nödvändigt för att kunna sälja nån bilar här med bl.a. den dåliga kronan.
Detaljerna kring detta är inget jag har bekräftat, utan enbart spekulationer från min sida, att nån annan förklaring finns inte som jag kan hitta.
Därför går just nu väldigt mycket bilar på export från Sverige, ofta nya el. nästan nya bilar som blivit registrerade här en gång.

Jo, affären var tvungen att godkännas av försäljningschefen innan vi fick klart med allt jag krävde att få med till/på bilen i olika omgångar i olika offerter då jag spelade ut två handlare mot varandra. Så till slut blev läget att försäljningschefen hade avgörandet hur det skulle bli affär eller ej. Den andra handlaren var själv ägare till firman så där gick det lättare/ snabbare med besked. Dock en betydligt mindre firma. Tycker det ändå är en liten marginal på en ny bil. Men tack för info ffodil hur det går till.

ffodil wrote:
Shogun wrote:Enligt försäljaren hade han en vinst på mellan 8-9000kr på Rav4an vi köpte. Jag fick se pappret/ kalkylen för refovisningen. Normalt ca 15-20000kr, så enligt han så var detta den sämsta affären han hitills gjort på nya Rav4an. Men kan detta stämma? Tycker det verkar lite i vinst på en sådan bil. En bil som Yaris har de en vinst på ca 5-6000kr enligt försäljaren. Detta borde signaturen ffodil kunna svara på som själv varit i branschen om han tror det kan stämma. Visserligen gjorde jag mitt bästa för att få ned pris och även få med extrautrustning i priset. Tycker ändå vinsten är liten på en bil som Rav4.
Ja det kan stämma på ett ungefär, om vi pratar om enbart vad försäljaren har. Ofta tjänar de mer på inbytesbilen.
Sen måste bilfirman ha sin marginal som täcker alla kostnader med en vinst på det och den marginalen kan variera kraftig.
Alltså är det möjligt för försäljaren att förhandla med firman för att sälja till pris under hans provision och ändå få en vinst.
Sista tiden sen jag slutade sälja bilar själv gör jag nästan bara affärer med försäljningschefen för en stor firma där jag har möjlighet att få bilar till mig själv och barnen till priser som ibland ligger under försäljarens bottenpris. Även om jag så klart kan göra affärer med andra gamla kontakter ibland också.
Sista bilen jag köpte nu fick även generalagenten gå in och skjuta till lite på grund av lite småfel i leveransen som firman inte orkade ta själva utan för stora förluster. På grund av att där blev lite småfel i spec. på en batch de fick in i Sverige. Försäljningschefen hanterade detta imponerande bra med förhandlingar i hela kedjan så slutlösningen blev bra.
Hur vinstmarginalerna ser ut i hela kedjan är svår att spekulera i.
Numera är bilarna ofta kraftigt subventionerade från fabrik till Sverige som jag förstår, alltså oftast betydligt dyrare i tillverkningslandet. Det har ju varit tider då det varit tvärtom också.
Nödvändigt för att kunna sälja nån bilar här med bl.a. den dåliga kronan.
Detaljerna kring detta är inget jag har bekräftat, utan enbart spekulationer från min sida, att nån annan förklaring finns inte som jag kan hitta.
Därför går just nu väldigt mycket bilar på export från Sverige, ofta nya el. nästan nya bilar som blivit registrerade här en gång.

Hmm, känns när man läser detta som att man i fortsättningen enbart bör göra affär med försäljningschefen... Och det kan nog stämma, med erfarenhet från när vi senast bytte bil åt min fru. På en Toyotafirma räknade en vanlig säljare på mellanpriset en f.d. hyrbil med låg mätarställning. Eftersom jag innan alltid gör en egen beräkning på rimligt mellanpris så ansåg vi priset som alldeles för dyrt, så vi avstod affär. Nån vecka senare såg jag en annons på en annan ort, att dom sålde ut demobilar med riktigt låg mätarställning, under 300mil. Vi åkte dit och fick här prata med försäljningschefen. Här fick vi ett mycket bra mellanpris, t.o.m. lägre än på förra stället, trots ett år nyare och färre mil! Samma bil, Auris 1.2T, i båda fallen och samma utrustning. Vi fick även, liksom Shogun, se kalkylen, som visade att han gjorde 0kr i vinst på bilen!!! Mmmm, ska man tro det? Det går nog att ändra på dom där siffrorna... Men oavsett detta, priset var lägre än vad jag innan räknat ut vad vi max var villiga att betala, så det blev affär. Så kanske bör man undvika "underhuggarna" i fortsättningen om man vill göra en så bra affär som möjligt...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.