En spännande tanke...

46 inlägg 0 nya
En spännande tanke...

Vi har ju under många år här diskuterat kostnader att ha en bil, inköp, värdeminskning, kapitalkostnad, service, försäkring, däck, tvätt, reparationer, parkering och bränslekostnad.

Jag har lockats av tanken att sluta lägga mina arbetsdagar på vägarna och istället jobba på en fast punkt och då i den stad jag bor i alternativt i Stockholm. Detta skulle då även innebära att jag inte längre skulle behöva en bil att pendla i för är det i Uppsala så kan jag gå/cykla/åka buss enkelt och om det är i Stockholm så skulle det fungera hyggligt med tåg.

Jag är en bilkille sedan barnsben och det hat varit en självklarhet i mitt liv, men detta har också givit mig en spännande tanke, att leva utan bil :-0

Tittar man på vad det kostar att ha en bil för att åka när det behövs, lite någon kväll, på helgen på något eller någon långresa någon weekend eller några veckor på semestern så blir det väldigt dyrt...

Hur tänker jag? Jo att då ha en bil som står väldigt mycket kostar... Jag har åkt typ nya bilar i 15+ år, både privata bilar och förmånsbilar och har svårt att tänka mig att ha en äldre bil.

Vad kostar då detta:
Att köpa en bil, finansierad eller kontant i 250Kkr-klassen kostar 30-50000kr per år i värdeminskning.
Till detta kommer försäkring, skatt, service, däck och parkering.
Alternativet är ju privatleasing och då kostar det 3000-4000kr per månad som också ger 35-50000kr per år.
Då tillkommer i vissa fall delar av kostnaderna även om oftast försäkring och service ingår.

Så för den pengen har jag inte kört en meter. Här tillkommer bränsle på kanske 1000kr/månad.

Om jag istället skulle välja att inte ha fasta kostnader utan köra på löpande så skulle jag istället kunna använda Sunfleet bilpol för kortare resor eller kanske endags resor, hyra bil för en helg eller för semestern och åka Taxi när det behövs för att släpa hem något tungt från någon butik.

Enkelt räknat så landar det på följande:
Någon dag i månaden med Sunfleet, 500kr
En helg i månaden, 700kr
Fyra veckors semester, 15000kr
Summa: typ 30000kr per år.

Så rent ekonomiskt är det en bra kalkyl.
Vad finns för andra fördelar då? Jag skulle då ha en elbil, en liten bil, en mellanklassbil, en stor kombi, en skåpbil en vad-som-helst-bil eftersom det inte blir ett statiskt val. Att åka liten bil för kortare resor men ha en V90 för fjällresan är ju något som normalt är den svåraste avvägningen vid val av att ha EN bil.
Det skulle också innebära att jag istället skulle cykla mer eller ta bussen istället för som idag, lättvindigt ta bilen i de flesta fallen. Bra för miljö och kondition.
Nackdelar då? Ja, att inte ha en bil när man spontant kommer på att man skulle behöva åka iväg på något, att inte ha bilen redo när jag skall åka till skidspåret eller någon annan aktivitet i närområdet där det blir lite grejer att släpa på.
Sedan kan det kännas tungt att få en räkning på 15000kr för semesterresan för då blir ju semestern dyr...

Kom igen, ge mig dommen... ;-)

*Robban

Kan säkert funka om man bor så att man lätt har tillgång till kollektivtrafik och hyrbilar enkelt och lätt. Min farhåga med detta är att när behovet uppstår så finns kanske inte lämpligt fordon tillgängligt. Att inför semestern mötas av ett: "tyvärr, allt vi har är bokat" vore inte så kul. Det kräver planering och att man är ute i god tid, vilket utesluter alla spontana utflykter... Vi provade att vara utan husvagn, sålde den på våren och skulle hyra stugor istället. Billigare och man är av med skötsel, förvaring mm när semestern är över. Men när vi ringde och fick just svaret ovan och inte kunde resa som vi tänkt så åkte vi och köpte en ny husvagn. Nu kan vi åka när och vart vi vill och det är aldrig fullbokat. :) Men som sagt, finns det god tillgång på fordon att hyra i ditt närområde så kan det säkert funka. Det positiva du nämner låter ju bra. Men var beredd på att det kanske bara finns en VW Up ledig när du ska flytta möbler och kanske bara en skåpbil ledig när ni ska på semester. ;)

Sådana tankar upphör snabbt om man bor på landet, annars kan det ju vara en spännande tanke.

Du glömde att lägga på kostnaden för kommunala färdmedel...

Robban, du är egentligen helt rätt ute. Det handlar om att jobba med beteende, särskilt för den som inte behöver en bil ofta utan bara då och då. Det ska ju vara dyrt att äga bil där det redan finns många bilar och är trångt. Visst att en egen lättillgänglig bil löser ofta vardagspusslet för många, och det även i storstäder "kräver" enkel transport mellan hem och arbetsplats, med skola/förskola inräknat.

Månadskort i kollektivtrafiken måste nog räknas in med 8 000-20 000 kr per år också som junkers skriver.

Sunfleet håller även på med ett pilottest där man kombinerar kollektivtrafik och tillgång till bilpoolen för en tämligen överkomlig månadskostnad (tror att det var under 2000 kr/mån i fasta avgifter).
https://www.sunfleet.com/sunfleet-plus/

Power to the people

Fast om jag skulle jobba i Uppsala så behöver jag inget månadskort utan bara som idag ett laddat kort för de få resorna som det skulle bli. Med Stockholm så behövs ett månadskort.
Intressant setup Gross med Sunfleet plus

*Robban

Någon har sagt att segelbåten är frihetens instrument. Må så vara, men jag anser att den privata bilen är ett lika stort frihetsinstrument. Min bil finns alltid till hands när jag vill eller behöver transportera mig själv, anhöriga, vänner eller prylar. Jag behöver inte boka lånebil, passa tidtabell för kollektiva färdmedel osv. Visst privatbilen kostar stora summor att både äga och driva, men den ger en livskvalité som jag inte vill vara utan.

I teorin är det ju en kanonide att använda bilpool typ sunfleet om man inte använder bil till vardags. Vi bor med god tillgång till kollektivtrafik och har i perioder varit utan privatbil. Nackdelarna tycker jag framförallt är att spontaniteten försvinner för du vet aldrig om poolbilen som står nära dig är ledig. Och på tillfällen när många vill köra speciellt storhelger men egentligen alla helger måste du ofta vara ute i väldigt god tid för att vara säker på att få en bil.

Men om man bor centralt och mest rör sig där även på helger så är ju inte det överkomligt. Vi har en del familj och vänner som bor precis utanför räckvidden för smidig kollektivtrafik som gör att vi gärna använder bil på helger.

Beroende på användande så är inte sunfleet så billigt heller. Du behöver inte köra så mycket innan du kan ha en egen bil för pengarna, dock kanske lite enklare än volvobilarna som sunfleet använder.

40-talisten wrote:
Någon har sagt att segelbåten är frihetens instrument. Må så vara, men jag anser att den privata bilen är ett lika stort frihetsinstrument. Min bil finns alltid till hands när jag vill eller behöver transportera mig själv, anhöriga, vänner eller prylar. Jag behöver inte boka lånebil, passa tidtabell för kollektiva färdmedel osv. Visst privatbilen kostar stora summor att både äga och driva, men den ger en livskvalité som jag inte vill vara utan.

+1

Jag har många gånger funderat över hur folk tänker när de har en egen bil och bara kör 1000-1500 mil/år. Visst, bor man som jag i en skogsdunge med en kvarts promenad till bussen som går ett par gånger i timmen under rusningstid så är även den korta sträckan tillräcklig för att få kosta en del. Är man bosatt i en större stad med utbyggd kollektivtrafik och parkeringsproblem har jag svårare att förstå varför man utsätter sig för det. Enda perioden jag varit utan bil sen jag fick körkort var när den första bilen jag hade plötsligt blev okörbar pga närkontakt med omgivande föremål.

[quote=L. Mäkinen]Jag har många gånger funderat över hur folk tänker när de har en egen bil och bara kör 1000-1500 mil/år.

Man kan behöva egen bil även denna för dig korta årliga körsträcka. Stormarknaderna ligger oftast utanför city, och resa kollektivt dit och från med varukassar är ofta ogörligt. Själv har jag fritidshus bara 5 mil bort, men inga bussar går dit längre. För övrigt så är 1 500 mil den årliga körsträckan för svenska bilister. Är det bara handelsresande som behöver ha bil enl. dig?

Har inte den genomsnittliga körsträckan för svenska bilister sjunkit på senare år? Har flera gånger på senare tid läst att den är 1200mil nu. Själv kör jag bara 700mil/år men måste ändå ha bil eftersom kollektivtrafik funkar dåligt på landsbygden. Dessutom blir det svårt få med husvagnen på bussen. ;) Skillnad när jag bodde i Norrköping och spårvagnen kom var 5e minut på vardagar och var 15e minut på helgerna. Bor man så och har en butik nära kan man möjligen vara utan bil och hyra vid behov.

En av mina söner bor ganska nära tågstationen och kan pendla till arbetet med tåg, men åker ändå bil. Han har försökt åka tåg till Stockholm i tjänsten, men vintertid åker han numera bil.
"Jag gör det för säkerhets skull!" säger han "Åker man tåg vet man inte när man kommer fram och jag är trött på att sitta och frysa på ett stillastående tåg!"

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Rutger Jönåker: Tyvärr, spårvagnarna i Norrköping går inte var 5e minut längre. Turtätheten har glesats ut avsevärt...

Det finns nog massor av orsaker till att vi trots allt tar den relativt höga kostnaden att äga en bil och allt har inte med jobb eller andra "legala" orsaker att göra. Personligen så är jag som sagt numera pensionär men skulle jag inte ha bil så skulle livet vara så mycket mindre innehållsrikt eftersom bilen tillåter mig att utöva den hobby jag haft under 50 års tid och utan bil skulle den hobbyn falla ifrån. Och via hobbyn så har jag också de viktiga sociala kontakter jag har utanför hemmet. Sen till detta alla andra "legala" orsaker - typ handla, besöka släktingar och barn, ta sig till båten sommartid och lägga i och ta upp den, handla grejor för att kunna sköta huset - ja, det finns hur många saker som helst som skulle bli närmast omöjliga att klara av utan bilen. Vi har dessutom 2 bilar för att slippa "tjafs" om vem som har mest behov av bilen och dessa körs tillsammans runt 3000 mil/år.

Körsträckan per år har säkert sjunkit. Allteftersom folk fått mer i plånboken har fler som har litet behov skaffat bil tror jag.

Om skillnaderna i kostnad är så små som de är om man ändå behöver ta taxi eller hyrbil ibland förstår jag att många som kör mindre än 1000 mil per år har egen med flexibiliteten det ger.

F ö är det ju nästan katastrof just nu när det gäller att posta inlägg i detta forum. Lyckligtvis kopierade jag texten innan första försöket att posta föregående inlägg för det tog 5 försök med ett par olika "felsignaler" innan inlägget kom in - och det under dagtid.... Kopierar även denna text innan jag trycker på "Skicka" - för säkerhets skull...

40-talisten wrote:
@Rutger Jönåker: Tyvärr, spårvagnarna i Norrköping går inte var 5e minut längre. Turtätheten har glesats ut avsevärt...

Se där. Det var bättre förr. Ju förr dess bättre. ;) I varje fall på 80-talet. :)

Håller med Pi, det är ofta strul posta här nu...

40-talisten wrote:
Man kan behöva egen bil även denna för dig korta årliga körsträcka. Stormarknaderna ligger oftast utanför city, och resa kollektivt dit och från med varukassar är ofta ogörligt. Själv har jag fritidshus bara 5 mil bort, men inga bussar går dit längre. För övrigt så är 1 500 mil den årliga körsträckan för svenska bilister. Är det bara handelsresande som behöver ha bil enl. dig?

Nu missförstod du nog min tanke.
Jag menar att man för den ringa sträckan skulle kunna få pengar över till annat än bilen om man ställde om sitt sätt att tänka. Jag har absolut ingen avsikt att förbjuda folk (saknar dessutom makten...) att köra bil. Istället för att åka till stormarknaden kan man handla i ett stadscentrum och ge liv där eller beställa hemkörning av varor.
Visst ger bilen frihet, men i städer kan den dessutom vara en belastning att förvara till den stund man behöver den. Bilar som intresse/hobby är en annan sak än att ha bil för att transportera sig.

Jag är definitivt inte en förespråkare av kollektivtrafik i alla situationer, men där det passar livstrasslet kan det vara ett vettigt alternativ.

Vad ska man göra med pengarna man sparar på att inte äga en bil, som man ändå kan göra?

En bil, eller vad man äger som skapar mobilitet, har ett stort värde när det gäller möjligheten att utföra olika aktiviteter, både nödvändiga och onödiga. Men bor man på en plats, t ex mitt i en storstad, där utbudet är stort så kanske det största problemet är att snabbt och enkelt nå "spenaten", som en liten kvinnlig skådespelare en gång uttryckte det. Men man ska akta sig för att bli lat och ta bilen till affär'n 1 km bort. 5-6 km åtminstone, klarar man enkelt att gå om man är frisk.

6.15

Ja du pinjong - gå du "bara" 2 km tillbaka med två fullproppade kassar med mat så kanske du inser att inte ens det är så enkelt - i alla fall inte för oss som passerat "bäst-före-datumet". Man skall nog passa sig för att "tycka" vad andra borde göra för man vet nästan aldrig orsaken och bakgrunden.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.