Elbilsladdning, en blivande klassfråga ??

57 inlägg 0 nya
Elbilsladdning, en blivande klassfråga ??

Skrev i tråden om Swiften att särbon skickat ett mail till sitt bostadsbolag (ett av Stockholms största) angående laddning av elbil. Svaret kom blixtsnabbt tillbaka, och löd typ att ämnet inte ens fanns på kartan inom bolaget. Det aktuella området har både p-platser med el och garage, så det är ingen omöjlighet att ordna.
Att det är praktiskt omöjlig i flera bostadsbestånd där det tex bara finns gatuparkering förstår man, men här verkade man inte ens ha en vision för framtiden.
I min egen kommun hade man nyligen ett seminarium i ämnet, riktat till villaägare och bostadsrättföreningar.
Jag har tagit upp laddning på agendan i styrelsen där jag bor själv i bostadsrätts radhus, även om jag inte själv ser nått behov av laddning inom överskådlig framtid, men jag känner på mig att frågan snart kommer från andra medlemmar i föreningen.

Men svaret från särbons bolag i Stockholms stad, verkar tyda på "Bor man i hyresrätt, får man cykla i framtiden"
Den kommunala förskolan hon jobbar på sa samma sak, det var otänkbart att ordna elbilsladdning till personalen.

Vad tänker vi i detta ämne ??

Hon får kolla på en "självladdande" hybrid istället - kanske en Corolla/Auris kombi eller en Niro...:)

Nja, tror faktiskt inte det är så att man pga. något svar så kan dra allt över en kant. Jag bor i Hyresrätt och jag ställde frågan om elbilsladdning och min hyresvärd sa att han bekostar framdragning av matning om jag står för laddboxen vilket jag tycker är en fair deal då olika bilar behöver olika boxar m.m...så nu sitter en snygg box på fasaden precis vid min parkeringsplats. Sen kan man ju helt klart ha en förståelse att vissa äldre bestånd från 40-50 talets betongghetton kan ha en svårare väg att få till det. Men min uppfattning som jobbar på ett företag som även monterar laddare m.m. och för dialoger med olika kommunala bolag är att det helt klart finns en plan och tanke på hög nivå om att se till att folk kan köra elbil. Vi får mycket uppdrag både från bostadsrättsföreningar och hyresbolag att montera laddare nu. Och även många företag som monterar upp för personalen. Så det rör på sig därute helt klart! Sen självklart är det så att många fastighetsägare med väntar in lite och ser vad som händer på marknaden.....sen är ju frågan hur din särbo ställde frågan, om hon ställde den så de uppfattade att de skulle stå för allt och fixa till alla, eller om hon ställde frågan om det fanns möjlighet att mot egen kostnad få montera upp detta mot befintligt elnät med behörig installatör....

Detta ligger på agendan hos ganska många bostadsrättsföreningars styrelsemöten idag och det kommer inte att bli mindre utifrån förfrågningarna och behoven ökar.
Vet att föreningen där jag bor hade frågan uppe på årsmötet som jag missade så jag får väl se vad utfallet blev när protokollet kommer.
Problemet idag är, bortsett från själva elinstallationen som så, att det fortfarande inte är självklart huruvida man skall satsa på något speciellt system med lastbalansering och betaladministration eller om man skall satsa på en enkel installation till att börja med för att sedan göra något mer intelligent när dessa lösningar börjar bli standardiserade, alternativt använda en kommersiell aktör som får bygga och sedan sälja strömmen till kunden, typ InCharge eller liknande.
Om vi kommer gå vidare med detta i vår förening så kommer jag att engagera mig i frågan eftersom den intresserar mig.

*Robban

Jag kom på idén om laddning lite för sent här i mitt område. Vattenfall bytte ut vår transformator som står 10 meter från en parkering med 5 platser, det borde varit en barnlek att samtidigt ta några extra skoptag med grävaren och slänga ner lite kabel när man grävde fram kablarna till trafon. Jag kom på idén då, och vi ringde för att fråga om det var möjligt, men vi var för sent ute.

Jag menar, om dom kunde tänka lite utanför boxen, borde man iaf kunna grävt fram kabelrör till parkeringen, och sen utreda vem, hur, var, när etc.

Rikard, dert blir nu krav i PBL att det skall göras vid all ny byggnation av parkeringar till bostäder, att rör skall förläggas i samband med bygget, då är det bara några tusingar i kostnad, medan när allt är klart är det ett dyrt projekt.

*Robban

Låter som ett vettigt krav.

Och vips så störtdyker antal planerade byggen av parkeringsplatser.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Bejje, det har inget med kravet på att dra fram en slang till ett parkeringsområde utan det handlar om kraven i PBL om parkeringskvot per bostad och den siffran sjunker som krav medan siffran för cykelplatser ökar.

*Robban

Parkeringsplatser för vanligt folk ska minskas, men laddplatser för dyra elbilar åt välbärgad övre medelklass ska öka...

40-talisten, källa på det?

*Robban

40-talisten: Så man måste vara välbärgad övre medelklass för att ha elbil?! Du tycker inte du raljerar och generaliserar lite nu va? Jag är ensamstående 2-barnspappa som bor i hyresrätt och har elbil.......

Jo, jag raljerar och generaliserar, visst... Men ett korn av sanning finns det, eller hur?

Knappast att antalet parkeringar kommer att minska för att rika elbilsägare skall få laddplats.
Som jag skrev ovan så sjunker kravet på kvoten av parkeringar på nyproduktion enligt PBL. Vi har bostadsområden i Uppsala som har en låg kvot men som ändå står med tomma parkeringar.

*Robban

I min BRF har de faktiskt installerat laddplatser från inCharge i garaget, men bara 8 stycken. Tre av dem har redan blivit upptagna av laddhybrider och vi har för närvarande två Teslor i garaget som troligen kommer paxa två till. Så då återstår det inte så många längre. Dessutom måste man redan ha en laddbar bil för att få tillgång till en plats. Hoppas på att de bygger fler snart. Lite förvånad att allt går så segt på detta område. Med en kombination av elbilar och dieslar som körs på HVO 100 har ju Sverige ganska goda möjligheter att bli fossilfria inom en snar framtid. Men det känns ju som att utvecklingen står helt stilla! Jag tror, att de närmaste 5 åren måste de ske en, i det närmaste explosionsartad utbyggnad av laddplatser och HVO 100 tankställen. 2030 ska ju inga fossilbilar få säljas längre enligt nya regeringen. Ska man få till detta, så börjar det kännas lite bråttom.

Det kommer faktiskt att bli krav inte bara på rör utan inkoppling på nya parkeringsplatser.
Det är en viss procent som måste vara inkopplade.

Låter som vettiga krav för den stora massan, jämfört med alla krav på handikapp anpassning mm, som ibland är rent tokiga, och extremt sällan är till nytta för någon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/krav-fran-eu-om-fler-laddplatser-for-el-bilar-pa-parkeringarna

Det är illa när bostadsbolagen inte ens bemödar sig att undersöka saken. Som jag ser det finns ett stort mått av goodwill att hjälpa hyresgästerna i omställningen.
Jag menar, riktningen är ju utstakad närmsta åren i alla fall och om inte bolagen fixar med laddning så kommer lagstiftning istället och hur kul är det att jobba "med tvång" egentligen?

Power to the people

Grosser wrote:
Det är illa när bostadsbolagen inte ens bemödar sig att undersöka saken. Som jag ser det finns ett stort mått av goodwill att hjälpa hyresgästerna i omställningen.
Jag menar, riktningen är ju utstakad närmsta åren i alla fall och om inte bolagen fixar med laddning så kommer lagstiftning istället och hur kul är det att jobba "med tvång" egentligen?

Själv har jag en del pengar sparat och har funderat på att flytta till hus, men jag har en riktigt bra hyresrätt, 3 meter från havet. Riktigt superbra läge. Både nära till centrum, jobb och havet, så jag är inte jättesugen att flytta även om jag skulle kunna köpa en villa, men man kanske måste göra det om man ska ha elbil?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Jag har pratat med min brf/ fastighetsägare och mitt energibolag.

Det var inga problem att byta ut nuvarande motorvärmarstolpe då det fanns bra dimensionering på befintligt kablage och säkringar.

Elbolaget skulle ha kring 12-14000:- för instalstion med laddboxen.

Så länge jag står för kostnaden var det inga problem och så länge det handlade om ca 10 av 30-40 platser var det bara att köra på.
När kvoten var full säkringsmässigt skulle man ta funderingen då hur man skulle gå vidare.

Det låter bra men frågan är för min egen del vad det blir för ekonomi med merkostnaden för en bil med laddhybrid och kostnaden för laddstationen och den vinst det blir att köra på el.
Och hur stabilt blir elpriset framöver.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.