Vi Bilägares forum

Elbilar, nackdelar och frågetecken

Elbilar, nackdelar och frågetecken

Tänkte det kunde vara intressant att diskutera dom stora grundläggande nackdelar elbilar har ur ett ägarperspektiv. Alltså med elbil menas då en bil som drivs enbart med batteri och elmotor, ingen ICE alltså eller annan drivkälla. Fördelarna är rätt uppenbara så dom behöver man inte gå in på här.

Tydliga nackdelar eller frågetecken som jag ser det är;

- Räckvidden är betydligt sämre än för fossila och blir extra dålig vintertid

- Laddtiderna är betydligt längre än tanktider för konventionella bilar

- När man snabbladdar så tar det lång tid att fylla 100%, man får nöja sig med 80%

- Energiförbrukningen sticker iväg kraftigt när man kör lite fortare på motorväg

- En del av batterier används inte utan är enbart reserv

- Stora batterier är mycket dyra

- Har man inte laddmöjlighet hemma så är elbilen inget alternativ överhuvudtaget.

- Fortfarande oklart hur väl ett batteri håller i längden, vad det kostar att reparera, hur mycket räckvidd den kan tappa innan den går sönder helt.

- Elbilar tycks åldras mycket fort tekniskt vilket skapar stora frågetecken när det gäller andrahandsvärde. Alla vill ju hela tiden ha det senaste i och med att det händer mycket med standarder för laddning, batteriteknik, räckvidd och annat.

Uppdaterat: 2017-05-15 18:37

Kommentarer

Tycker det hade varit intressant om du listade fördelarna också såsom du ser det.

Uppdaterat: 2017-05-15 19:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, fördelarna ser jag saker som tyst motor (om man gillar det), mindre vibrationer från motorn, inga utsläpp, snabb acceleration från stillastående och svar direkt på gaspådrag, värme när bilen står still på vintern (drar förvisso batteri), billigt att tanka på hem-el, mindre servicekostnader (även om batterier är ett frågetecken), "automatväxlad bil", dvs inte manuell växling eller kopplingspedal. Med hem-el kan man då också "tanka" bilen när bilen står parkerad.

Vad gäller frågetecken glömde jag en, laddmöjlighet och körbarhet i (stränga) kyla.

Uppdaterat: 2017-05-15 19:52

Bra initiativ med en tråd för detta. Många av nackdelarna och frågetecknen är såna vi förhoppningsvis får mer klarhet i under de kommande åren. Tills dess tror jag att man helt enkelt får se på elbilar som ännu en "aspekt" av bilar och alla val man måste göra när man köper bil idag - man väljer ju redan mellan olika drivlinor och -medel, olika storlek, karossform och tillbehör. Allt utifrån sina behov och sitt körmönster. Jag är dock övertygad om att fler och fler kommer att se elbil som en möjlighet - nackdelarna måste ju vägas mot fördelarna.

En absolut fördel man inte får glömma bort när det gäller att köra på el är väl också den att man kör just på el och INTE på bensin eller diesel - det är säkert åtskilliga som har det med i sin "kalkyl" och jag är övertygad om att det kan göra en villig att iaf betala lite mer att ha ett gott miljösamvete (utöver att det iaf än så länge är billigare att köra på el). Även om det säkert finns gränser där med - jag själv tankar t.ex. inte etanol om prisskillanden till bensin är för liten.

Inte för att kapa tråden men är man intresserad av vad ett antal vana elbilsförare tänker kring iaf en del av nackdelarna Vidstige listat finns en som jag tycker rätt bra sammanställning här:
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Uppdaterat: 2017-05-16 09:13

Lyfter denna tråd, fanns tydligen önskemål att hålla tråden om "vad tycker ni om rena elbilar?" fri från kritik och problematiserande så då kan man ju nämna det här (positiva överdrifter är dock ok i den tråden vad det verkar). Det viktiga är tydligen att undvika debatt mellan dom som är mer negativa till rena elbilar och dom som är mer postiva. Men är väl en samhällstrend att man inte tål olika åsikter och att intoleransen ökar mot det. Alla ska tycka "rätt" och gör man inte det så är det rättning i ledet som krävs genom olika former av härskartekniker.

Hur som helst, vad man kan tänka på kanske också är skillnaden i förutsättningar mellan stad och land. Bor man i hus på mindre ort så kan kanske elbilen vara ett intressant alterantiv för att t.ex. få ner bilkostnaderna som ju kan vara rätt betungande för många familjer då man ofta är mycket bilberoende. Låg kostnad för bränsle och lägre servicekostnader är ju lockande. Samtidigt kan det kanske slå hårt mot bilverkstäder i glesbygden och även dom få bensinstationer som finns.

Uppdaterat: 2017-09-21 08:41

Låt då de som har erfarenheter av elbilarna berätta om nackdelarna, de om någon VET ju detta, eller är det bara jag?

Uppdaterat: 2017-09-21 09:19
*Robban
EnannanRobban skrev:

Låt då de som har erfarenheter av elbilarna berätta om nackdelarna, de om någon VET ju detta, eller är det bara jag?

Jag har ingen men vet ändå några nackdelar, ombud vi nu pratar batteridrivna:
* Kassa vid drag av last (räckvidden sjunker dramatiskt och bökigt att 'tanka' med släp)
* Kräver lämpligt eluttag främst vid bostaden
* Kan innebära stora ombyggnationskostnader för el (även som privatperson)
* Funkar sämre om man åker långa sträckor (typ Stockholm-lule till exempel, gärna med full packning)
* Ont om laddplatser (tar ju en stund att tanka och du skall se teslaparkeringarna i Bohuslän under prime time på sommaren...)
* Självurladdning
* Hur funkar värme och räckvidd vid - 40 grader? (osäker men definitivt påverkar det ju)
* Pris (oavsett om det finns billigare varianter så, jämför med konventionella: Du kan få en sprillans ny dassiga duster för under 100)

Uppdaterat: 2017-09-21 09:33

Robban, risken är som alltid att man överdriver det positiva och undviker det negativa. Får se om det dyker upp någon så småningom som har elbil men som är missnöjd med tekniken och funktionen, frågan är då hur en sån person ska hanteras på forumet. Hade överhuvudtaget förväntat mig mer kritik mot elbilar på ett forum som Vi bilägare, men jag tror nu det kommer senare. Just nu är vi i första fasen när det gäller elbilar, "begeistring". Sen kommer tillnyktring och mer förståelse för nackdelarna. Och kanske behövs det en första fas med nästan bara postitiva tongångar för att sälja in konceptet, mycket av tekniken kan ju förbättras efterhand t.ex. men för det krävs ju att det överhuvudtaget kommer igång en hygglig produktion. Jag noterade även att det blir en stor skillnad om man diskuterade stad och land. För stad var tongångarna typ att man får skylla sig själv om man är så korkad att man bor i stora städer.

Men sen kommer man ju ändå in på detta hur mycket staten ska hjälpa till, hur mycket som ska subventioneras skattemässigt. Och där finns stora problem och som jag ser det så undviker man idag helt frågan. För lägger man på mostsvarande skatt på elbilar som man idag har på bensinbilar i praktiken så blir det en hämmande effekt. Kompenserar man bortfall istället med att höja skatten på fossila bilar ytterligare mycket så blir det givet problematiskt för många som kör fossilt. Staten får in ungefär 100 miljader per år i skatter på fossila bilar, det är pengar som man antligen måste ha.

Uppdaterat: 2017-09-21 09:44

Xanthopteryx, vad jag förstått är dom även dåliga i högre farter på motorväg. Man bör hålla sig till max 110 där. Å andra sidan kanske inte direkt nåt problem med svenska hastighetsgränser. Sen har vi även problemet med klart sämre räckvidd vintertid.

Även dom räckviddsuppgifter som finns nu är oftast baserat på NEDC som har lite med verkligheten att göra. Räckvidden i praktiken är ofta klart mycket sämre, detta skapar osäkerhet hos potentiella köpare. Ska bli intressant att se dom nya uppgifterna med WLTP.

Uppdaterat: 2017-09-21 09:48

X, som dragbil så är inte elbilar någon hit idag och få får dra något av väsentlighet, det är väl bara Tesla som får dra en husvagn ex. och klart att räckvidden förkortas avsevärt då. Att det är svårt, för att inte säga omöjligt att tanka en Tesla med husvagnen på kroken stämmer också, har en vän med en Modell X som han drar husvagn med, men han är pensionär och har ingen brådska...
Att elbilar kräver ett uttag, helst vid hemmet är väl ingen nackdel, det är ju liksom en av de starkaste förutsättningarna för att ens fundera på att skaffa elbil, eller? Alternativet är ju liksom lite korkat...
Som långfärdsbil har elbilar sämre användarfunktion än konventionella bilar och kommer så att ha så länge vi inte kan snabbladda på säg 10-15 minuter.
Hur mycket självurladdar Li-Ion-batterier på en elbil? Någon som vet?
Hur ofta är det -40 i Sverige? Men även vid -10 så kommer en del av energin gå åt till värme och så länge som man inte bygger in smarta och effektiva värmesystem så kommer det att smaska i sig av Ampsen!
Pris eller kostnad? Det är lite olika saker, men fortfarande så är en elbil dyr, oavsett förmåner. Samtidigt så är det många som inte heller har råd med en Dacia så...

Uppdaterat: 2017-09-21 09:50
*Robban

Om vi skulle få en snabb omställning till elbilar, vad skulle hända med elskatten?
Staten har ju mycket höga skatteintäkter från bensin och diesel idag, där ju dessutom momsen slår hårt eftersom den även beräknas på de ganska höga bensin- och dieselskatterna, skatt på skatten alltså.
Dessa skatter måste alltså tas ut på något annat sätt. Jag kan absolut inte tänka mig annat än att staten kommer att kompensera sig för detta skattebortfall, men hur? Höjd elskatt? Och hur mycket? Samtidigt skulle detta även drabba all annan elförbrukning också vilket ger sneda effekter så det kanske måste till någon form av kilometerbeskattning?

Uppdaterat: 2017-09-21 09:56

Men att våra fordon drar avsevärt mycket mera energi vid högre fart är ju inget som endast gäller batteridrivna bilar även om jag inser att det går snabbare att fylla på den energiförlusten vid en bensinmack än vid ett ladduttag. Men möjligheten finns ju alltid att ta det lite lugnare i trafiken vilket även skulle ha andra fördelar.
Hur dom fungerar vid -40 i Sverige ? Tämligen ointressant fråga generellt. Dock lär dom starta utan motorvärmare vilket inte alla förbränningsmotordrivna bilar kommer att göra.
Att ladda hemma vid huset lär för de allra flesta knappast innebära nån investering ö h t eftersom den normala dagliga förbrukningen enkelt fylls på under natten. För de med större behov kan man förvisso behöva nån form av laddbox men dessa ägare lär nog vara i minoritet - i alla fall under de närmaste åren.
Sen är det klart att som dragfordon så drar alla bilar avsevärt mycket mera energi vilket givetvis påverkar batteridrivna fordon ännu mera än förbränningsmotordrivna just p g a den mera begränsade energimängden "ombord". Men många av oss som kör släpkärror m m lite till och från kör sällan så långa sträckor åt gången så där är problemet knappast överhängande. Det viktigaste är att bilen faktiskt har rimlig dragkapacitet. Den som ständigt släpar en husvagn efter sig får nog tänka sig andra lösningar än en batteridriven bil för det finns knappast nån "one size fits all". Redan idag så väljer säkert inte heller den personen en småbil som fordon - t ex...
Sen får man säkert räkna med att förändra sitt eget beteende också men många gånger är ju inte det heller nån nackdel - man kanske transporterar sig med lite bättre planering och energieffektivare när man får andra förutsättningar...
Självurladdningen för Li-batterier är mer eller mindre obefintlig - i alla fall för kortare tider än 1 år eller längre. Sen är det svårt att veta hur många system som är igång i en bil och som drar energi trots att bilen inte används så detta kan givetvis generera lite enrgianvändning men dock inte självurladdning.

Uppdaterat: 2017-09-21 10:13

Om man ser nackdelar eller inte beror ju på vad man jämför med.

Kina har ställt om sin ekonomi till en marknadsekonomi och ökat välståndet. Så från ett läge där alla cyklade för 30 år sedan har idag många råd med en bil. Detta till den grad att de stora städerna knappt går att leva i längre pga luftföroreningar. Så jämfört med en förbränningsdriven bil vill kineserna förmodligen bortse från nackdelar för att de måste. Dock verkar de, i okänd mån, återigen satsa på cyklar (eldrivna) eftersom (el)bilen dras med nackdelen att den tar plats och i städer är ytorna begränsade.

När det gäller andra nackdelar såsom t ex räckvidd, så kan man vara optimist eller pessimist. Vanliga fossildrivna bilar har vidareutvecklats i konkurrerande tävlan i mer än 100 år och är väl bättre nu än de var i sin barndom? Elbilsutvecklingen kan bygga vidare på den erfarenheten men fortsatt kommer konkurrens att slipa bort mycket av de nackdelar vi ser idag (i jämförelse med vanliga bilar). Jag tror att det kommer att gå väldigt fort eftersom det finns en tillgång till kapital idag som vida överstiger den som fanns för 100 år sedan.

Uppdaterat: 2017-09-21 10:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...
EnannanRobban skrev:

Att elbilar kräver ett uttag, helst vid hemmet är väl ingen nackdel, det är ju liksom en av de starkaste förutsättningarna för att ens fundera på att skaffa elbil, eller? Alternativet är ju liksom lite korkat...
Hur ofta är det -40 i Sverige? Men även vid -10 så kommer en del av energin gå åt till värme och så länge som man inte bygger in smarta och effektiva värmesystem så kommer det att smaska i sig av Ampsen!
Pris eller kostnad? Det är lite olika saker, men fortfarande så är en elbil dyr, oavsett förmåner. Samtidigt så är det många som inte heller har råd med en Dacia så...

Att det krävs eluttag är ju helt klart en nackdel. Har du inte det kan du inte ladda och då blir det svårt att köra, eller hur?
Det handlade ju om nackdelar med elbilar och som sagt, en elbil kräver uttag. En vanlig bil kräver mackar som finns lite varstans än så länge.

Tillräckligt ofta. Även -52,6 (officiellt - inofficiellt har det varit kallare) Jag kan återkomma med mer statistik i ämnet vid annat tillfälle. Det är ju faktiskt som så att du skall till jobbet, det är -50 grader, du kommer inte fram för bilen orkar inte. Alltså en nackdel, än så länge.

Oavsett om alla inte har råd med dacia eller inte så kvarstår faktum: Elbilar ÄR dyrare, och dessutom Mycket dyrare, än motsvarande förbränningsmotorbil. Så länge det är en stor skillnad, som i dag, så är det en klar nackdel.

Och detta handlade ju just om nackdelar och frågetecken, eller hur?

Uppdaterat: 2017-09-21 11:42

X, eftersom jag bor och verkar i Uppland så har vi inte så ofta problem med -40, vi har rekord på -39,4 fast det var 1875. I närtid så har det varit -32,6 som kallast så visst... Då kommer man komma kortare!

Uppdaterat: 2017-09-21 11:50
*Robban
Pi skrev:

Hur dom fungerar vid -40 i Sverige ? Tämligen ointressant fråga generellt. Dock lär dom starta utan motorvärmare vilket inte alla förbränningsmotordrivna bilar kommer att göra.
Att ladda hemma vid huset lär för de allra flesta knappast innebära nån investering ö h t eftersom den normala dagliga förbrukningen enkelt fylls på under natten. För de med större behov kan man förvisso behöva nån form av laddbox men dessa ägare lär nog vara i minoritet - i alla fall under de närmaste åren.
Sen är det klart att som dragfordon så drar alla bilar avsevärt mycket mera energi vilket givetvis påverkar batteridrivna fordon ännu mera än förbränningsmotordrivna just p g a den mera begränsade energimängden "ombord". Men många av oss som kör släpkärror m m lite till och från kör sällan så långa sträckor åt gången så där är problemet knappast överhängande. Det viktigaste är att bilen faktiskt har rimlig dragkapacitet. Den som ständigt släpar en husvagn efter sig får nog tänka sig andra lösningar än en batteridriven bil för det finns knappast nån "one size fits all". Redan idag så väljer säkert inte heller den personen en småbil som fordon - t ex...
Sen får man säkert räkna med att förändra sitt eget beteende också men många gånger är ju inte det heller nån nackdel - man kanske transporterar sig med lite bättre planering och energieffektivare när man får andra förutsättningar...

Knappast ointressant om du bor och verkar i norrland. Eller hur? Och vad hjälper det om den startar men sedan inte orkar någonstans? Och hur mår batterierna vid -50 grader? Det finns bevisligen förbränningsbilar som funkar eftersom det används dagligdags av privatpersoner och yrkespersoner i dessa kalla miljöer.

Kan bara ta vår sommarstuga som exempel där vi nyttjat effektvakt till varmvattenberedaren eftersom elen inte pallar för mycket element tillsammans med beredare. Så vi har redan reella problem vad gäller den biten. Dessutom är hela elnätet inte anpassat för att alla skall kunna ha med elbil och ladda samtidigt så där måste den infrastrukturen helt bytas ut och uppgraderas.

Skillnaden är att för elbilar påverkar det Mycket, och det tillstöter större problem vad gäller påfyllnad.
Ett pperligt seriöst test av en som dragit husvagn en längre sträcka: https://www.edmunds.com/tesla/model-x/2016/long-term-road-test/2016-tesla-model-x-range-and-charging-while-towing-a-trailer.html
Mycket intressant!
Med en förbränningsbil kan du ändå dra en ganska stor husvagn utan allt för stor uppoffring. Behöver du tanka är det klart på ett kick och du kan fortsätta och förbrukningen sticker inte iväg extremt.

Uppdaterat: 2017-09-21 11:52
EnannanRobban skrev:

X, eftersom jag bor och verkar i Uppland så har vi inte så ofta problem med -40, vi har rekord på -39,4 fast det var 1875. I närtid så har det varit -32,6 som kallast så visst... Då kommer man komma kortare!

Det handlade fortfarande om nackdelar och frågetecken.
Om en bil bara kan användas upp till och med Uppland får väl det också anses som en nackdel, eller hur?
Tänk dig en distriktsveterinär som skall byta sin V70-volvo. Jobbar i norrland, kör uppåt 8.000 mil per år, jobbar upp till 36 timmar i sträck.
Elbil?
Inte ens i närheten!
Räcker ju med en arbetsdag: -30 grader och kanske 40-50 mil kors och tvärs tung snöig terräng. Redan där är elbil helt omöjligt.

Åter igen, det här handlar bara om nackdelar och frågetecken där är ju en klar nackdel: Det är omöjligt att lösa på ett vettigt sätt.
I dag!
Observera - allt detta handlar ju om I dag! Hur det ser ut om fem år? Tio år? Det är något för avdelningen Spådomar.

Uppdaterat: 2017-09-21 11:59

Som det står idag så ser jag i princip bara nackdelar med elbil vilka i det långa loppet kommer att rätas ut men att vi då åter står i annat behov och det är i stort behov av el. Vilket kommer att utnyttjas till max av de samma agendor som dränerar oss på pengar idag + då elbolagen vilka är rena ess i gamet.
Jag tror inte på ren eldrift rakt över fordonsparken...det är för riskabelt vilket många säkert redan har kalkylerat in när man ser med vilken iver som det fossildrivna angrips och tallas på.

Uppdaterat: 2017-09-21 12:10

Fast ingen lär väl på allvar mena att ALLA bilar på direkten skall ersättas av eldrivna bilar så de nackdelar som eldrift innebär för vissa bilägarkatergorier kan säkert lösas av fordon med andra drivkällor. Det finns ju som sagt en hel del problem som också förbränningsmotordrivna bilar genererar på platser med lite högre befolkningstäthet än de platser som regelbundet (?) har -40 grader...
F ö har jag bott i Norrland under hela min uppväxt men aldrig upplevt -40 grader och de dagar när det var -30 grader var också de lätt räknade. Däremot berättade mina föräldrar om nån vinter i anslutning till 2:a världskriget där det var runt -40 grader vid en del tillfällen... Därmed inte sagt att det inte existerar men i så fall får man väl välja ett fordon som passar i det klimatet - och inte glömma att sätta i motorvärmarkabeln på kvällen... Att de detta som ett stort problem för batteridrivna bilar är nog att göra det lite väl lätt för sig.

Uppdaterat: 2017-09-21 12:22
Pi skrev:

Fast ingen lär väl på allvar mena att ALLA bilar på direkten skall ersättas av eldrivna bilar så de nackdelar som eldrift innebär för vissa bilägarkatergorier kan säkert lösas av fordon med andra drivkällor. Det finns ju som sagt en hel del problem som också förbränningsmotordrivna bilar genererar på platser med lite högre befolkningstäthet än de platser som regelbundet (?) har -40 grader...
F ö har jag bott i Norrland under hela min uppväxt men aldrig upplevt -40 grader och de dagar när det var -30 grader var också de lätt räknade. Däremot berättade mina föräldrar om nån vinter i anslutning till 2:a världskriget där det var runt -40 grader vid en del tillfällen... Därmed inte sagt att det inte existerar men i så fall får man väl välja ett fordon som passar i det klimatet - och inte glömma att sätta i motorvärmarkabeln på kvällen... Att de detta som ett stort problem för batteridrivna bilar är nog att göra det lite väl lätt för sig.

Åter igen: Det handlar om nackdelar. Och en biltyp (batteribilar t.ex.) som inte klarar av hela sveriges klimat och terräng som i dag utan större problem klaras av med biltypen förbränningsmotor - tja, det är en nackdel helt enkelt. VI måste ju på något sätt utgå från hur det ser ut i sverige i dag. Självklart, en skånemänniska i villa lär ju knappt ha några som helst 'nackdelar' med en batteribil, men vi kan ju inte sålla ut den klicken där det funkar och skita i resten, eller hur?
Genom att lyfta problemen så kan vi ju fokusera på att så småningom Lösa de.

Uppdaterat: 2017-09-21 12:27

Nu har jag inte hårda fakta kring elbilar utan jag funderar mer fritt. Men något som elbilar borde vara revolutionerande kring är servicepolitiken, vad kräver en elbil för service egentligen?
Vad jag förstått så skiljer sig inte en elbil nämnvärt vare sig intervall eller kostnad jämfört med fossildrivet, varför!? En elbil borde vara mycket mindre servicekrävande jämfört fossildrivet, vad behöver egentligen kontrolleras på en elbil?
Bromsolja? 3 år som tätast.
Hjulupphägningar? Behöver verkstaden egentligen kontrollera det? Det räcker med besiktningens anmärkning.
Varningslampor/system finns för övriga systemfel.
Nä jag tror tillverkare är väldigt rädda just nu för att bli av med intäkter kring verkstadsbesöken/intervallerna, skyller på garantiåtaganden m,m.
Den dagen elbilen verkligen tar tag i servicepolitiken, då är jag intresserad.

Uppdaterat: 2017-09-21 12:33
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

För mig är problem nr1 med elbilar hur man ska dimensionera batterierna.

"För små" så blir räckvidden osäker (ännu mer så på vintern och när batteriet åldras).

"För stora" så blir det dyrt, batterierna tar stor plats, bilen blir tung, utrymmena möjligen sämre, laddtiderna längre. Eventuellt utbytesbatteri blir extra dyrt.

Köper man en bil så har man ofta att tänka på en andrahandsmarknad och där kanske större batteri betalar tillbaka ett högre nypris. Detta riskerar då innebära att alla vill köpa största möjliga batteri samtidigt som dom sällan används ordentligt i praktiken. Att t.ex bo i staden och kuska en mil fram och tillbaka till jobbet samtidigt som man har ett jättebatteri typ Tesla Model S 90, känns overkill. Ska man istället ut på långresa kan även ett sånt jättebatteri kännas alldeles för litet (när man jämför med fossila som kan klara uppåt en 100 mil på en tank).

Jag ser ingen bra lösning på detta problem heller, vad man än gör blir det fel med ett sånt problem.

Uppdaterat: 2017-09-21 12:52

En mycket snabb överblick av Jokkmokk visar på att det är drygt 10 dagar per år som det är -30,0 grader eller kallare (-42,8 som kallast, 1999-01-27 klockan 18z). Och Jokkmokk är definitivt inte köldhålet i sverige. Där ligger nog Nikkaloukta bäst till.

Uppdaterat: 2017-09-21 13:14
Vidstige skrev:

För mig är problem nr1 med elbilar hur man ska dimensionera batterierna.
"För små" så blir räckvidden osäker (ännu mer så på vintern och när batteriet åldras).
"För stora" så blir det dyrt, batterierna tar stor plats, bilen blir tung, utrymmena möjligen sämre, laddtiderna längre. Eventuellt utbytesbatteri blir extra dyrt.
Köper man en bil så har man ofta att tänka på en andrahandsmarknad och där kanske större batteri betalar tillbaka ett högre nypris. Detta riskerar då innebära att alla vill köpa största möjliga batteri samtidigt som dom sällan används ordentligt i praktiken. Att t.ex bo i staden och kuska en mil fram och tillbaka till jobbet samtidigt som man har ett jättebatteri typ Tesla Model S 90, känns overkill. Ska man istället ut på långresa kan även ett sånt jättebatteri kännas alldeles för litet (när man jämför med fossila som kan klara uppåt en 100 mil på en tank).
Jag ser ingen bra lösning på detta problem heller, vad man än gör blir det fel med ett sånt problem.

Lösningen är utbytbara standardbatterier så länge man inte har en bättre och billigare batteriteknik. Åk in och få ett laddat batteri och lämna ditt gamla, kör till nästa bytesbehov osv. Du köper det fösta batteriet med bilen, sedan betalar du bara för en utbyteskostnad, säg 300:- (10 kr/ mil räckvidd??)) för att få ett fulladdat batteri under långkörning. Då behöver men inte ha superhöga krav på batteriet. Men det är en lång väg att gå avseende den typen av standardisering och snabba batteribyten som ju hest ska ta max 10 minuter.

Uppdaterat: 2017-09-21 13:19
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

BBT6, om det gick att utföra logistiskt så kunde det vara nåt, men för mig låter det helt ogörligt. Och du måste ju ändå ha bra kapactitet i grunden för att göra långresor.

Uppdaterat: 2017-09-21 13:24

...och i just Nikkaloukta är bilkunderna många... Ännu sämre är det på Antarktis, där kommer elbilarna knappt fungera alls, om vi nu skall leta ytterligheter.
Elbilar är sämre när det är kallt utan tvekan.

Uppdaterat: 2017-09-21 14:02
*Robban
EnannanRobban skrev:

...och i just Nikkaloukta är bilkunderna många... Ännu sämre är det på Antarktis, där kommer elbilarna knappt fungera alls, om vi nu skall leta ytterligheter.
Elbilar är sämre när det är kallt utan tvekan.

Raljera du - jag tog det bara som ett exempel. Det är många platser i norra sverige som har kallare än -30 grader under ett antal dagar per år, och resterande dagar av den kallare årstiden är det ofta -20 till -30 under långa perioder.
Detta dessutom enbart på officiella stationer! Inofficiella har definitivt minst lika kallt och kan ha ännu kallare.
Orkade bara inte ta fram statistik för alla mätstationer i sverige men det är fullt möjligt då jag har tillgång till all upptänklig mätdata gällande vädret i både sverige såväl som resten av världen från länge sedan till nu.
Vi i de varmare delarna av landet får inte glömma detta - det ÄR faktiskt mycket vanligt med -20, -25, -30, ... i stora områden i landet, och det dessutom där man har långa avstånd till det mesta.
Icke att förglömma i kylan är ju att först skall ju batterierna ha värme och bilen skall röra på sig. Sedan måste du ju också ha värme till speglar och rutor så det inte isar och immar igen. Dessutom vill du antagligen ha värme i röven och i luften inne i bilen.
Det går med andra ord en sjuhelsikes massa energi för att uppnå detta.
Så, hur är det: Finns det någon här som har praktisk erfarenhet av att åka 5-10 mil enkel väg i blåsigt, snöigt och isigt väder med runda slängar -30 grader?

Uppdaterat: 2017-09-21 14:38

För övrigt intressant angående Tesla:
Deras batterigaranti (som för övrigt nog egentligen inte är värt särskilt mycket) upphör bland annat om:
"Exposing the vehicle to ambient temperatures above 140°F (60°C) or below -22°F (-30°C) for more than 24 hours at a time;"

Uppdaterat: 2017-09-21 14:54

Elbilar kan värma batteriet vid kallgrader eftersom de kan anslutas till elnätet när de är parkerade. Norra Sverige har ganska bra utbyggnad av motorvärmarstolpar och jag misstänker att i regioner där det regelbundet är -30° är stolptäckningen närmre 100%. Det ska mycket till för att kyla batteriet när man väl kör med bilen.

Uppdaterat: 2017-09-21 15:21

https://www.nyteknik.se/fordon/teslas-robothiss-kan-byta-batteriet-under-resans-gang-6872923 ...apropå det här med batteribyte, som tydligen inte är så omöjligt. Tesla är fortfarande ouppnåelig för många, men det kommer säkert fler lösningar. Men som jag skrev i tråden om vätgas, jag är inte odelat positiv till någon av dagens lösningar, det krävs utveckling.

Uppdaterat: 2017-09-21 15:53
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
EnannanRobban skrev:

...och i just Nikkaloukta är bilkunderna många... Ännu sämre är det på Antarktis, där kommer elbilarna knappt fungera alls, om vi nu skall leta ytterligheter.
Elbilar är sämre när det är kallt utan tvekan.

Funkade på månen

Uppdaterat: 2017-09-21 16:21

Det som gör att jag inte investerat i en elbil och inte ser det som ett alternativ för inom närmaste tiden, det är främst tre saker.

1. Laddningen. Ska jag åka till familjens rekreationsstuga så behövs laddning både på ditvägen och hemvägen. Jag har roat mig med att kolla möjliga laddstationer och flera innebär ett avsteg från motorväg/landsväg in i mindre samhällen med osäker kommunal laddningsplats vid biblioteket. Det finns även några McDonalds med laddning, men kommentarer på nätet säger det ofta står fossilbilar på platserna eller att de inte fungerar. Ett fåtal mackar har laddmöjlighet. Och dessutom finns olika laddningsstandarder och olika kort och app:ar man måste ha för varje leverantör av laddstationerna för annars kan man inte ladda.

Det verkar helt enkelt för krångligt och osäkert. Åka runt och leda laddplats om den man siktat in sig på är upptagen eller inte fungerar, känns ju så där...

2. Dragvikt och möjligheter till släpvagn. I dags dato verksr det bara gå att koppla släp på en Tesla...

3. Dåliga utrymmen / böniga utrymmen. Många elbilar har dåliga bagageutrymmen för batterierna tar plats, dessutom ska ju laddkablar och adapters få plats också. Utrymmenas form är opraktiska om man vill ha med sig en hundbur.

Dessa punkter kommer säkert att åtgärdas, men tills det sker så avvaktar jag.

Uppdaterat: 2017-09-21 16:34

Ytterligare en faktor jag tänker på är att det ska vara ett teknikgenombrott på gång inom några år kallad "solid state". Toyota har skrivit om det och att batterierna då blir mycket robustare och kan laddas enormt mycket snabbare. Nu är nog detta inte direkt bilmärkesbundet så det kan ju då gälla oavsett märke. Hur kul är det att stå med dagens elbilar om det kommer den mycket bättre tekniken till nya? Och vad händer med andrahandsvärdet på befintliga?

Uppdaterat: 2017-09-21 16:52

Andrahandsvärdena kommer nog att bli lägre hur som helst när massmarknaden kommer igång och utbudet av begagnade elbilar blir större.

Uppdaterat: 2017-09-21 17:01
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag funderar på vad är det för risker vid en större krock. Långtradare in i baken eller en rullning.
Vi har på vårat jobb haft några bränder i batteri accr till data centraler och det blir en jäkla rök som är giftig.
Det har dom väl eliminerat på något sett antar jag.

Uppdaterat: 2017-09-21 17:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jag funderar på vad är det för risker vid en större krock. Långtradare in i baken eller en rullning.
Vi har på vårat jobb haft några bränder i batteri accr till data centraler och det blir en jäkla rök som är giftig.
Det har dom väl eliminerat på något sett antar jag.

Givetvis så är alla problem förutsedda och ordnade.
Toyota HSD batteri är skott säker, en eftergift åt militären till grund men att batteripacket ska tåla eld ifrån handeldvapen.
I systemet och batteriet sitter diverse brytare som stänger ned batteriet direkt om att så nödgas, går en kabel så sluts batteriet på millisekunder och att batteriet som sagt i sig är otroligt väl skyddat..
Detta gäller japanskt, de övriga törs jag inte sia om men att de seriösa har sett saken med ett batteri pack ur alla vinklar och släpper inte ut halvdana produkter som kan sätta människors väl o ve på spel.

Uppdaterat: 2017-09-21 18:40

Skulle aldrig våga byta bort mitt välskötta och dyrbara batteri till ett annat som man inte har en aning om hur det skötts och använts - så batteribyten är jag rätt övertygad om att vi kan glömma. Liksom "standardbatterier" - se bara på mobilmarknaden dä varenda modell har sitt eget batteri. Finns knappast nåt incitament för biltillverkarna att komplicera bilkonstruktionen genom att ha "standard-batterier" som begränsar friheten avsevärt.

Uppdaterat: 2017-09-21 20:36

PREVIA, jo det du väl är inne på där är ju att mark är dyr i staden. Tar man mycket plats lång tid blir det dyrt, vem ska betala för det? Elbilsentusiaster har varit oerhört naiva i frågan. Ska t.ex. bensinmackarna har många snabbladdplatser krävs betydligt större yta än idag. Ännu knepigare kanske med långsam laddning över natten för alla bilister i staden.

Personligen tror jag det behövs ett stort teknikgenombrott för att elbilen ska ha en chans som en lösning för dom flesta. Typ den solid state teknik som det talats om och som skulle kunna möjliggöra snabbladdning på bara några minuter. Utan det tror jag elbilen kommer vara fortsatt smal och endast passa ett mindre antal entusiaster som har möjligheten att äga flera bilar, dvs man backar upp elbilen med en eller flera konventionella i hushållet.

Uppdaterat: 2017-09-24 09:25

Sen är väl frågan återigen om allt är svart eller vitt. Ingen teknik kommer ensidigt att ersätta alla dagens tekniker.
Hybrider (med olika hybridlösningar, biogas, bensin, diesel, vätgas, tankekraft) kommer leva sida vid sida med de renoldlade el-bilarna. Att hela tiden måla upp scenariot att alla ska köra el-bil med dagens batteriteknik eller laddinfrastruktur känns inte nyktert eller att vi ska ha nuvarande infrastruktur och anpassa den till el-bilar.

Uppdaterat: 2017-09-24 10:31
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

För elbilister som kör längre sträckor behöver laddplatsen vara 48 -100 gånger större till ytan än parkeringen vid macken för fossilbilen eller vätgasbilen vilket kan ställa till problem om laddplatserna ligger centralt i tätorter. Bedömningen bygger på att elbilen med batteri tar 30 minuter att ladda och att den sedan efter laddningen klarar att köra ca: 20 mil innan nästa laddning behövs. På vintern kan skillnaden bli större än på sommaren då elbilen med batterier förlorar 40 % av sin körsträcka i snitt jämfört med körsträckan på sommaren. Problemet är inte så stort nu när elbilar bara är någon enstaka procent av bilparken men kommer att öka när fler kommer att köra elbil med batterier.

Uppdaterat: 2017-09-24 10:35
Elbil2

Om jag laddar min elbil med 1 kWh i Sverige så blir utrymmet för elexport 1 kwh mindre vilket ersätts i södra Europa med kolkraft som har förödande höga utsläpp av CO2 , 950 g / kWh förutom allt annat som kommer ut från skorstenarna på kolkraftverken. Frågan är då, kan jag säga att min elbilsladdning i Sverige är nästan utsläppsfri eller gör min laddning att utsläppen ökar i en annan del av Europa?
El som måste användas i samma stund som den produceras kan inte ersättas med förnyelsebar el i Europa då elproduktionen från förnyelsebar elproduktion alltid produceras i första hand och variationerna i förbrukning av el när förnyelsebar och kärnkraft elproduktion inte räcker till ersätts med kraftverk som bränner kol eller olja.

Uppdaterat: 2017-09-24 10:59
Elbil2

Frågan är bara om man lever så länge så att man verkligen får se ett rikstäckande nät av vätgasmackar... Sen håller jag till fullo med om att vi kommer att ha flera olika energikällor i våra bilar framöver - beroende på vad som passar personligen och i regionen man bor i.

Uppdaterat: 2017-09-24 11:13

Det är väl där en del av utmaningen ligger PREVIA, det finns ju för och nackdelar med allt.
Frågan är väl om den 1kWh du laddar din bil med och OM den är tillverkad med kolkraft är mer eller mindre dålig än att köra en fossilbil samma sträcka 1kWh tar dig.

Fördelen med El är väl att Sverige, som är ett land som historiskt nyttjat mkt El, att vi faktiskt nyttjar mindre El per person idag än vi gjorde på 90 talet.
Sen så lär vi nog se en ökning av egenproducerad El framöver då solceller börjar bli ett bra alternativ.

Uppdaterat: 2017-09-24 11:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bränsleceller känns som det alltid varit på G, kommer ihåg när man pratade om att man kunde tanka datorn med några droppar etanol. Hade varit intressant och veta vad begränsningarna/bromsklossarna är och hur långt bort dom som arbetar med det känner att dom är.

Uppdaterat: 2017-09-24 11:18
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Att hela tiden måla upp scenariot att alla ska köra el-bil med dagens batteriteknik eller laddinfrastruktur känns inte nyktert eller att vi ska ha nuvarande infrastruktur och anpassa den till el-bilar.

Ja exakt! Det är otroligt mycket naivt och orealistiskt när det gäller rena elbilar som cirkulerar. Därav denna tråd.

Uppdaterat: 2017-09-24 11:33

Det är inte alls säkert att den el som produceras i södra Europa kommer från fossila bränslen. Det sker en kontinuerlig utbyggnad av solceller som är på väg att bli det billigaste sättet att producera el.
I Indien och Kina har man gått från kolkraft till solkraft av kostnadsskäl. http://www.di.se/nyheter/prisras-i-indien-nu-ar-solenergi-billigare-an-kolkraft/
https://www.nyteknik.se/energi/prisras-pa-solenergi-indien-avbokar-kolkraftverk-6851501
Det är faktiskt så att det kan vara lönsamt även för oss i vårt solfattiga land. http://www.energi-sverige.se/vaar-miljoe/solenergi/?gclid=Cj0KCQjwr53OBRCDARIsAL0vKrNZkDw742ON1cBbIgxP6SMOFHmEN6f6H0c-MrRV5g5ouP8W2BSIQasaAjCvEALw_wcB
Och det skulle kunna innebära att de som hoppar på det kan köra sina elbilar till stor del gratis!

Uppdaterat: 2017-09-24 13:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Indien och Kina är på rejäl frammarsch just nu när det gäller produktion av el, fast på två olika sätt. Men båda är intressanta.
Personligen gillar jag Indiens decentraliserade sätt att göra det.

Uppdaterat: 2017-09-24 13:45
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Här ytterligare ett möjligt problem.
Tydligen behövs kobolt till batterier.
Kongo har väl hälften av produktionen idag i världen.

http://www.di.se/bil/vw-vill-ha-tioarskontrakt-pa-kobolt/

Uppdaterat: 2017-09-24 15:44
Vidstige skrev:

Här ytterligare ett möjligt problem.
Tydligen behövs kobolt till batterier.
Kongo har väl hälften av produktionen idag i världen.
http://www.di.se/bil/vw-vill-ha-tioarskontrakt-pa-kobolt/

Det är väl trevligt att Kongo kan få vara med på ett hörn och bygga sin ekonomi.
Om det nu inte är så att Kina som lagt en stor del av Afrika under sig är med och gnuggar åt sig av kapitalet!

Uppdaterat: 2017-09-24 15:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, sant, man kan gissa att kineserna har mycket kontroll, dom rackarna.

Uppdaterat: 2017-09-24 15:50

Jepp, Kongo står för en stor del. Och det är faktiskt en av många råvaror jag hoppas hjälper landet uppåt.
Finns många andra mineraler som kommer från dessa länder och fokus bör vara på bra arbetsförhållanden, där bär Tesla och VW ett stort ansvar framöver.
En fördel med Kobolt är att det kan återvinnas relativt lätt från gamla batterier, vad jag läst så är det svårare med litium.

Uppdaterat: 2017-09-24 15:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.