Vi Bilägares forum

Eftermonterad utrustning

Eftermonterad utrustning

Jag läste lite om de kinesiska bilarna som hette en hög bokstäver och som konverteras till gasdrift i Sverige och någon bil som får rostskydd när de når Sverige. Är det verkligen tillförlitligt med utrustning som bultas dit på en redan färdig produkt?
För mig känns det bättre med konstruktioner som fanns med i tankarna från början.

Uppdaterat: 2021-02-23 18:59

Kommentarer

Eftersom många importörer idag har rena utrustningsverkstäder för eftermontering av all sköns tillbehör som inte går att köpa i original-krysslistan så finns det behov av sådant.
Det mesta är ju med väl framtagna anvisningar utifrån tillverkaren av bilen och tillverkaren av utrustningen.
Detta är mer vanligt på asiatiska märken eftersom de oftast har ganska begränsade tillvalslistor utifrån vad vi vill ha här i Sverige.
Rostskydd har många märken haft genom åren på en lina i hamnen

Uppdaterat: 2021-02-23 19:05
*Robban

De flesta märken som kompletterat rostskyddet vid importen har tyvärr slutat med det ett par år efter att dom berättat vad duktiga dom är...

Uppdaterat: 2021-02-23 19:27

Och så finns ju de som använder sig av så magisk plåt att de inte behöver rostskydd!

Uppdaterat: 2021-02-23 20:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Och så finns ju de som använder sig av så magisk plåt att de inte behöver rostskydd!

Ja herregud! Bilarnas bil.

Uppdaterat: 2021-02-23 20:16
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Skulle ni känna er trygga med några gastankar som monterats i efterhand? Inte nog med att man har gasen, man har även påverkat bilens struktur med fästen och annat.

Uppdaterat: 2021-02-23 21:24

Det har byggts om gasbilar i Sverige länge.
De V90 som fanns som gasbilar var inte Volvo som byggde utan de byggdes om senare.
Samma sak med Subaru, de byggdes om i hamnen i Malmö

Största haken med eftermontering är att det inte går att anpassa lika bra som fabrikslösningar, det har ju gjort att bagaget blivit mindre för tankarna måste ligga där, kontra Passat med tankarna under, men de rostar ju inte istället...

Uppdaterat: 2021-02-23 21:43
*Robban

Eftermonterad utrustning behöver absolut inte vara fel, men det bästa är ju om det sker i samförstånd med bliltillverkaren och är utförd på ett proffesionellt sätt.
Hittepågrejer i efterhand kan ju vara ok, men där vet man ju kanske inte mycket.

Uppdaterat: 2021-02-23 22:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, både Subaru och Volvos biogaslösningar var fullt sanktionerade av importören/tillverkaren

Uppdaterat: 2021-02-23 22:42
*Robban

Jag har inte påstått något annat, det var bara ett inlägg i allmänhet som svar på #6.

Uppdaterat: 2021-02-23 22:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har inte Seat en Sverige-konverterad Leon idag som ViB gillade bättre än VW-varianten som är tillverkad i Tyskland ?

Uppdaterat: 2021-02-23 22:46
saabnisse skrev:

Och så finns ju de som använder sig av så magisk plåt att de inte behöver rostskydd!

Audi A2 måste vara en sådan, helt i aluminium. Konstigt för bakluckorna på 745 var i aluminium med, men ärgade likt rost. Men har inte hört talas om aluminium Audi,s som rostat/ärgat.

Uppdaterat: 2021-02-24 16:44
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Axel, aluminium är en av de oädlaste bruksmetaller som finns!
Aluminium oxiderar väldigt snabbt och då bildas aluminiumoxid Al2O3 (rubin) och den är väldigt motståndskraftig.
Men det gäller ren aluminium och korrosionsmotståndet varierar väldigt mellan olika legeringar.
Sedan är ju aluminium, som alla oädla metaller, väldigt känslig för galvaniska spänningar och det kan vara anledningen att vissa detaljer påverkas väldigt kraftigt.

Uppdaterat: 2021-02-24 18:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre