Dragkrokar i alla dess former (fasta, löstagbara, infällbara, ...)

50 inlägg 0 nya
Dragkrokar i alla dess former (fasta, löstagbara, infällbara, ...)

Då det började bli lite väl mycket dragkrokar i en annan tråd så lyfter jag ur detta hit.

Vad har du för dragkrok?
Märke?
Vilken sort (fast, lös, fällbar, ...)?
Vad tycker du om den?
Hur gör man?
Fungerar det bra?
Fungerar det dåligt?
Elkontakten och dess placering och hantering?
Bild?

Allt om dragkrokar helt enkelt.

Vår Volvo V90.

Elektriskt fällbar.
Man petar på en knapp, lätt tillgänglig i bagageutrymmet. Lampan på knappen övergår från fast lysande till blinkande. Det låter lite undertill och svjojng så svänger den ner. Med foten eller handen drar man den uppåt och ett distinkt "KADUNK" varvid lampan blir fast lysande igen.
Åt andra hållet samma sak och den svänger ner och man peter upp den undertill och samma KADUNK.

Strömkontakten sitter på sidan av själva kroken så den kommer så att säga med när kroken svänger ut. Smidigt. Undertill på kroken finns ett hål där man fäster katastrofvajern från vagnen.
Spontant ser det inte ut att vara några direkta rosthärdar som kan ställa till problem men tiden får utvisa detta

Bild från undersidan, själva svängmekanismen.

Vår förra Mazda 6:

Man tog loss en plugg på undersidan och en tapp på kroken sköts upp i ett hål. Där klonkade det till varvid ratten för låsmekanismen släppte från sin spärr och man kunde därefter ta ur nyckeln ur låset. Ratten hade färger som indikerade röd och grön och om röd syntes så var den inte låst. För att ta loss så i med nyckeln, vrid om, vrid ratten, dra nedåt.

Fördel var att kroken alltid var ren då den låg i bagageutrymmet. Nackdel var att man behöver packa ner den, undvika att bli kladdig av fett och att den ju gärna låg udner massa saker när man väl behövde den. Anslutningen för el var lite fillig att vrida fram när rosten börjat ge sig till känna.
Dessutom började det strula med att den inte gick i fullt lås. Saknades någon liten liten bit. Ibland hjälpte det att ha fart opp i hålet men det är inte så lätt heller med en tung krok som skall uppåt i en låg arbetsställning. Lyckades lokalisera felet till att rost fått färg och annat att börja flaga och detta gjorde att den inte kom in den sista tiondels millimetern som behövdes. Skrapa rent med mejsel, fetta in och sedan upprepa typ varje år för att rosten gav små flagor som satt i vägen. Extremt bra tolerans med andra ord men det ställer ju till problem med tiden.
Ingen bild tyvärr då bilen är skrotad två gånger - först på E18 och sedan mer grundligt på bildemonteringen (R.I.P.)

Volvo V70, mellanbilen mellan Mazda 6 och V90:

En fast krok. Såg förjävlig ut med all rost men funkade ju i allafall. Fixade till den lite hjälpligt under den korta tid vi hade den. Egentligen onödigt men samtidigt såg jag chansen att testa lite medel jag har och så.
Såhär blev resultatet:

Hade tyvärr ingen före-bild men den såg ut ungefär som denna slägga innan (fixade massa verktyg i samma veva också):


Innan Mazda 6 hade vi en 626 från 1996.

Den hade löstagbar krok som jag på sätt och vis gillade mer än Mazda 6:an.
Dock var denna konstruktion ej dold vilket den var på sexan och då även nuvarande Volvo:
Man tog bort ett skyddslock och där fanns en rak tapp. Kroken i sig drog man först ett handtag, som var fjäderbelastat, och sedan trädde man på kroken på tappen i 90 graders vinkel. Längst in sedan så vred man upp den till rakt läge och då KLONK låstes den fast. Indikerades också men hur minns jag inte (såldes 2011).
För att ta loss så drog man i den där spaken, vred allt och drog loss och så tillbaka med skyddet.

Funkade sjukt smidigt, men, elkontakten...
På Sexan så satt den undenvriden med hjälp av en vridbar historia som snäppte i inre eller yttre läget.
På denna var det en ratt man lossade, vred fram den, vred åt ratten.
Rosten... GHAAA. Rent helvete att få loss ibland och man försökte fixa och det kärvade och så höll man på. Satt ju så knöligt så man hade ju ingen lyst att ta dän alltihopa för att göra ett mer ordentligt jobb. Använde elkontakten så pass sällan ändå på slutet (när det kärvade som mest) då det mest frekvent dragna släpet var båtsläpet som inte ens har elektricitet i sig.

Så krokkonstruktionen var skitbra och elkontaktkonstruktionen var skitkass.

Alla dessa har haft den gamla kontakten emedan Volvo har den nya vilket gör det lite bökigare med adapter och så eftersom alla släp utom ett som jag hittills kört endast haft den gamla kontakten (eller utan el då...). Men det ger sig ju med tiden. Innan en ny standard kommer...

Har samma som X på BMWn, funkar fortfarande fint efter 12 år/30" mil.
Bara noterat att den inte går att fälla in med 7 polig adapter i kontakten.
Och man ska inte ha ett skydd på kulan då den hamnar upp o ner infälld och vatten ligger kvar i den.

Skyddet här som följer med har massa dräneringshål.

På gamSaaben sitter en originalmonterad fast krok och den som har hittat på placeringen av elkontakten och anslutningen för säkerhetsvajern hade fullständigt hjärnsläpp.
Här gäller att inget får synas, det är design som är viktigast och det har medfört att varje gång nåt släp ska anslutas måste man krypa på backen för att komma åt, med mycket stort besvär och nedskitning!
Den idiot som har gjort det här har aldrig använt ett drag!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den som jag hade på Passaten, en löstagbar som i grunden var en bra och enkel konstruktion fungerade bra första året. Efter vintern så klickade inte kroken i, tittade, gjorde rent, skrapade och fejade till det fungerade. Fettade in lite så att rosten skulle hålla sig borta, men det blev lika igen. En ganska dålig konstruktion kan jag tycka och då är fast eller utfällbar en bättre lösning.
Samma med den som jag hade på 9-3:an, en ville inte heller klicka i alltid och man fick göra rent med jämna mellanrum för att få det att fungera. Skulle jag ha krok idag så skulle jag välja en fast, mest för att det är enkelt, även om man får passa benet...

*Robban

Har fasta krokar på alla våra bilar. Inget krångel, funkar alltid. Har aldrig riktigt förstått vitsen att ha infällbar/löstagbar krok, annat än möjligen estetisk. Vänner och arbetskamrater med lösa/infällbara har mycket problem. Att ha kroken fast eller ute hela tiden är ett utmärkt skydd mot parkeringsskador och påkörningar. En gån blev jag påkörd av en lastbil (!) när vi stod stilla och väntade på grönt ljus, min bil hoppade till rejält och jag tänkte att nu gick det illa. Kroken hade gått in i en plastgrill på lastblen men mina skador inskränkte sig till ett sprucket kulskydd. Så hos mig är det fasta krokar som gäller.

Ja fick jag välja så skulle det absolut bli ett fast drag som också minskar risken för parkeringsskadorna bak.

Men ingår det löstagbart drag i ett paket med bränslevärmare mm för 10000:- då är det bara att gilla läget.

På en fabia för 5-6 år sedan beställde jag ett fast drag från Belgien och 950:- hemlevererat och 1,5 timme att montera.
Kontaktsatsen kostade nästan lika mycket och en simpel relä instalstion frän 12v matningen i skuffen.
Ingen big deal om man strular dit det skälv men fabriksmonterat är guld värt även om det inte är fast.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Octavia löstagbart.
Funkar väl okey men man måste nästan ner på knä för montering/demontering.
Nu har det suttit där i 3500 mil och får se efter vintern om det rostat fast.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Den som packat in och lastat i skuffen på en bil med fast drag och inte krockat med dragkulan, räck upp en hand. Det blev väl inte så många ärliga svar där inte?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jodå, räcker upp handen, i alla fall vad jag kan komma ihåg men har ju alltid haft fasta krokar så det kan ju hända att den enda gången som jag inte minns gjorde ont och då minns man ;-)
Däremot är det praktiskt att ha en krok att ställa sig på om man har en hög bil och vill komma åt taket. Hade en VW Sharan med takbox som öppnades bakåt och då var kroken ovärderlig.

Fast köper man fabriksmonterad krok så är den ofta infällbar eller löstagbar så valet att ha fast är inte jämt så enkelt.

mso 1000 wrote:
Octavia löstagbart.
Funkar väl okey men man måste nästan ner på knä för montering/demontering.
Nu har det suttit där i 3500 mil och får se efter vintern om det rostat fast.

Hur gör man?

Pi wrote:
Fast köper man fabriksmonterad krok så är den ofta infällbar eller löstagbar så valet att ha fast är inte jämt så enkelt.

Volvo hade fast eller infällbar. Ser typ likadan utan. Prisskillnaden var försumbar (minns inte men typ 9 för fast och 12 för infällbar)

Problemet med att tro att man kan använda draget som krockskydd är väl att det väldigt lätt blir strukturella skador i plåtbalkarna där kroken sitter fast. Betydligt mer allvarliga och dyra att reparera än en repig plastkofångare.
Och att sedan ha den löstagbara fastsittandes hela vintern är väl heller inte så smart.
Låsmekaninsmen skall vara insmord och fungerandes. Annars har man snart en fastsittande inte avtagbar avtagbar dragkrok som inte bilprovningen är speciellt begeistrad i.

Håller med mso 1000 om strulet vid montering och demontering - jag fick sitta bakom bilen på marken för att kunna göra det någotsånär enkelt. Sen skulle jag aldrig låta den sitta kvar så länge som du mso 1000 gjort - det bäddar tyvärr för problem. Hoppas du får bort den.

Guran wrote:
Problemet med att tro att man kan använda draget som krockskydd är väl att det väldigt lätt blir strukturella skador i plåtbalkarna där kroken sitter fast. Betydligt mer allvarliga och dyra att reparera än en repig plastkofångare.
Och att sedan ha den löstagbara fastsittandes hela vintern är väl heller inte så smart.
Låsmekaninsmen skall vara insmord och fungerandes. Annars har man snart en fastsittande inte avtagbar avtagbar dragkrok som inte bilprovningen är speciellt begeistrad i.

Det handlar nog inte om krock utan parkerings skador.

Nä det är inte bra att den sitter där hela vintern med stor risk för trassel.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Xanthopteryx wrote:
mso 1000 wrote:Octavia löstagbart.
Funkar väl okey men man måste nästan ner på knä för montering/demontering.
Nu har det suttit där i 3500 mil och får se efter vintern om det rostat fast.
.
,
Hur gör man?

En liten vanlig nyckel i sidan spaken och sedan trycker du spaken neråt och då kan man dra hele kroken neråt.
Inte svårt men.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.