Den japanska industrins uppgång, förfall och ofrånkomliga (?) avvecklande?

25 inlägg 0 nya
Den japanska industrins uppgång, förfall och ofrånkomliga (?) avvecklande?

Den japanska ekonomin går kräftgång. Landet har den högsta skuldsättningen i världen samtidigt som produktivitet och tillväxt ligger långt efter andra jämförbara bilproducerande länder. Ser man till BNP per capita är både USA, Sydkorea, Tyskland, Sverige samt Frankrike bättre. Ser man till produktivitet ligger landet bakom både OECD som samtliga ovanstående bilproducerande länder. BNI (bruttonationalinkomsten) följer ungefär samma trend.

De japanska bilarna och produkterna har nu också visat sig ha allt fler fel. Renodlat fusk och återkallelser samt skandaler står som spön i backen. I jämförelse med tidigare har både felnivåer ökat markant (mellan 25-60%) samtidigt som producenterna redovisar dubblerade kostnader för garantiåtgärder.

Nu är frågan vad det är som har gått snett under tidens gång, samt vilka åtgärder som en pressad japansk tillverkare kan genomföra för att komma tillbaka och ha en möjlighet att konkurrera på den globala bilmarknaden??

Är läget kört? Och vågar man ens köpa en japansk bil längre när alternativen från både Korea som EU är betydligt attraktivare?

Ordet är fritt - vad tror ni?.

(nedan postas lite data)

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Produktivitet:

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Produktion-och-Investeringar/Produktivitet--internationellt/

Skulder:

http://www.businessinsider.com/wef-countries-with-highest-level-of-government-debt-vs-gdp-2015-10?r=UK&IR=T&IR=T/#2-greece--1738-the-country-has-taken-over-320-billion-euros-worth-of-bailout-cash-and-its-looking-increasingly-impossible-to-pay-it-all-back--especially-since-it-has-had-to-implement-painful-austerity-measures-to-get-its-loans-but-its-surprisingly-not-the-worse-country-in-the-world-for-government-debt-16

Den japanska industrins uppgång, förfall och ofrånkomliga (?) avvecklande?

Exportproblemen (som gör att tillverkarna måste fuska och får sämre kvalitet)

Den japanska industrins uppgång, förfall och ofrånkomliga (?) avvecklande?

Svag tillväxt (eller rent av krympande ekonomi)

Den japanska industrins uppgång, förfall och ofrånkomliga (?) avvecklande?

BNP per cpita i jämförelse med andra länder perioden 2000-2015 (Japan faller som en sten)

http://www.globalis.se/Statistik/BNP-per-invaanare

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Fuskande producenter:

http://www.metallerochgruvor.se/20171012/4782/ny-skandal-i-bilvarlden

http://www.vibilagare.se/nyheter/takata-uppges-erkanna-airbag-skandal

Återkallade bilar;

https://www.toyota.com/recall

Sämre ekonomiska resultat hos biltillverkare:

https://www.metro.se/artikel/vinsten-minskar-f%C3%B6r-toyota-xt

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Intressant information!

Man kan ju alltid fundera på hur det hade gått för japanska biltillverkare om inte utländska tillverkare hade gått in.
Risken är nog stor att Japan har seriösa problem med höga kostnader, och försöker spara sig ur det hela. Som att försöka bromsa sig uppför en backe, vilket sällan lyckas...

Sydkorea kommer säkert dithän också med tiden, det är ju förvånansvärt dyrt i Sydkorea.

Det blir nog Indien och andra länder i "det hörnet av världen" som kommer plocka åt sig mer produktion.

Men, japanerna är duktiga på att marknadsföra sig, likt tyskarna. Fast, när man sedan granskar det på lite närmare håll krackelerar den snygga fasaden...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Efter 2011 har de fått betydligt svårare att få fram energi på ett sätt som motsvarar marknadens krav på pris. Att plötsligt stänga av 30% av energikällorna i landet påverkar en del. Angående fuskande japaner har väl Tepco varit lite slarviga med rapporterandet genom åren.

Nu startar de väl några reaktorer då och då vilket kan ge ökad effektivitet ett tag.

Hultarn: Ja det är lite av huvudet på spiken. Det japanska kostnadsläget har länge legat högt. Men det är inte bara kostnadsläget som sticker ut, Yenen är för stark - trots att den japanska centralbanken har gjort allt den kan för att försvaga den, inflationen obefintligt (nära nog deflation) produktiviteten är dessutom lägre än för flertalet andra länder. Därtill är skulderna - till följd av den expansiva politiken (få fart på ekonomin och inflationen) på rekordhöga nivåer och framförallt, befolkningen är gammal.

Jämför man med många andra länder - inte minst Tyskland och Korea - så har dess nu kört förbi (eller är på väg) Japan. De producerar mer per arbetsför person än vad japanen gör.

Det går också att dra paralleller till Sverige. Här har vi också lånatför kung och fosterland, och vi har även haft problem med för låg inflation. Men vi producerar bättre och har en ekonomi som växer, dessutom har vi stora överskott i bytesbalansen och en sund statsfinansiell situation.

Så min fundering är vad Japan skall göra nu? Prisdumpa är väl i stort sett det enda som återstår.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

L. Mäkinen wrote:
Efter 2011 har de fått betydligt svårare att få fram energi på ett sätt som motsvarar marknadens krav på pris. Att plötsligt stänga av 30% av energikällorna i landet påverkar en del. Angående fuskande japaner har väl Tepco varit lite slarviga med rapporterandet genom åren.
Nu startar de väl några reaktorer då och då vilket kan ge ökad effektivitet ett tag.

Ja kärnkraftshaveriet är en faktor. Men problemen startade innan dess. Dock gjorde inte energifrågan saken bättre så det perspektivet är ockå intressant att lyfta in.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Jobbar på ett japanskt företag i Gbg. Kommer då och då japaner för att lösa problem som vi själva inte klarar av. De jobbar stenhårt. 14-16 h per dag(utan betald övertid) med en rast på 20-30 min totalt och ibland så sover de tom på jobbet. Det enda som räknas i Japan verkar vara att göra bra ifrån sig på jobbet, deppigt land.

Rätt sjukt att det går så dåligt för Japan. Förutom ekonomin så sker det relativt många självmord, befolkningen minskar och det säljs fler blöjor för pensionärer än barn.

Jo, jag har en bekant som jobbade som teknisk attaché 4 år i Japan, hon har mycket att berätta. Livet består av jobb, sedan mer jobb, och sedan mer jobb (gratis då). Familj ska man ha, men den ska frun ta hand om, barnen ser de nästan aldrig i veckorna.

Intressant nog får de inte så mycket ur händerna, jag anar att det beror på att de är är bakbundna och samtidigt trötta.

Kompisen trampade lite i klaveret när hon frågade om inte han uppfostrade barnen, hon fick bara en konstig blick och svaret "det gör min fru!"
Å andra sidan tyckte japanerna att det var väldigt konstigt att hon var över 25 (27) och ännu ogift...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag tror att det till viss del kommer av en hierarkisk företagskultur där beslut ska komma från rätt håll och att man ska veta sin plats. Under de snart 20 år jag haft japanska leverantörer/samarbetspartners har det hänt vid otaliga tillfällen att jag råkat såra dem genom att försöka prata med fel nivå för att få saker att hända.

Japanerna som folk är knappast skuldsatta, tvärtom. Det är statens skuldsättning (eller obligationsutgivning) som är stor men å andra sidan är ju skulden de japanska medborgarnas tillgång eftersom det är de som investerat. Sedan har det förstås betydelse vad pengarna använts till av staten. Har den t ex investerat i infrastruktur och sjukvård så är det att föredra framför ett land som konsumerat upp sina lånade pengar.

Skulle den japanska staten missa att lösa in obligationslån när de går ut så skulle det kunna bli problematiskt. Men det går ju (nästan) alltid att ge ut nya obligationslån... Japanerna äger för övrigt ruskigt mycket utländska statsobligationer, inte minst amerikanska.

6.15

Hultarn

En ingenjör som stannade hos oss i 2 år svimmade nästan när han hörde att vi tog ut 4-5 veckor semester.. hemma i Japan var det max 10-14 dagar som gällde, det trots att de kan ta ut mer.

Apex wrote:
Hultarn
En ingenjör som stannade hos oss i 2 år svimmade nästan när han hörde att vi tog ut 4-5 veckor semester.. hemma i Japan var det max 10-14 dagar som gällde, det trots att de kan ta ut mer.

Ja, det är ju samma med indier, de har väldigt får semesterdagar. Men de tar å andra sidan ut lite spridda ledigheter, det är ju alltid nån gud som ska firas...
De har även börjat fira jul, vilket de inte gjorde innan. Mest då för att vi västerlänningar tar ledigt då.

Intressant nog påpekade en fransman att "Det är så skönt att ni kan gå hem och hämta ungarna på dagis etc., hemma ska man sitta och lida på kontoret till 9 på kvällen. Det bara är så."
Han åt förresten aldrig lunch, han var van att äta framåt 9-10 på kvällen.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Med 143 miljarder i vinst och över 1,2 biljon (Svenska kronor 2016) i eget kapital kan man nog sova rätt gott på nätterna.... Det finns nog andra fordonstillverkare att oroa sig över :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Jisses.. det ligger väldigt fel med att plocka fram korka upp grav ölen.

Japan äger Kina och Kina äger USA.

ja den demokrafiske udvukling er svær en meget sparsommelig ældre befolkning og de er mange og alt for få unge og der fødes for få børn. i europa kan en lignendesituation opstå hvis vi ikke sætter noget op.

På vilket sätt "äger Japan Kina" ? Som jag förstått det så har Japanska märken det inte så lätt i Kina men jag kanske missuppfattat detta så rätta mig gärna om jag har fel - men då vill jag se en rimlig motivation och inte bara ett påstående.

Det är mycket som du vill se Pi, en mycket hätsk och otrevligt attityd, när får vi något av dig? Men att ok jag ger detta ett försök.
Vi kan börja med alla mc-motorerna i Kina är i grunden japanska Honda/Yamaha merparten MC är plagiat på Honda/Yamaha.
Värmeväxlare är alla i grunden Mitsubishi och Panasonic, det finns en uppsjö teknik/prylar som är till grunden är japansk
Hur mycket som japan är involverad i Kina kräver en djupgående resa men att det är väldigt mycket och känsligt för Kinas del av den anledning som jag påstår.
Tar vi bara bilar så har du rätt att GM och VW säljer idag mer men att det är ju absolut inte allt.

"Hätsk och otrevlig atttityd" ? Nja Tvärnit - det tycker nog inte jag men påstår man saker som t o m verkar en aning tveksamma så får man nog räkna med att få motfrågor. Att Kina kopierat mycket kan vi nog vara överens om på samma sätt som Japan tidigare också gjort under sin "uppgångs-period". Men att man kopierar innebär inte att de företag som man kopierar, och än mindre de länder som dessa företag verkar i, på nåt sätt "äger" det kopierande företaget eller landet. Och i dagens läge finns det många exempel på att "kopierar-landet" Kina kommit väldigt långt när det gäller att själva utveckla avancerade produkter så precis som den resa Japan gjort tidigare får vi nog anse att KIna numera genomför i ännu högre hastighet.

Ja, Japan var ju heller inte lysande som biltillverkare i början, vare sig kvalitet- eller konstruktionsmässigt.

Jämför man med Kina (och varför inte även Indien?), så är de på väg ur startgroparna just nu på ett liknade sätt som Sydkorea var för några år sen. De gick från att göra billiga kopior av Kadett till snygga och bra bilar på ett par årtionden.

Kina förknippas idag med billigt skit, precis som Japan på 60-70-talet då "Japanskit" var ett begrepp. Men, det är ju billigare att bygga även kvalitet i Kina/Indien, och vi har ju alla produkter som är tillverkade i Kina: telefoner och datorer. De är för dyra att tillverka i Japan numera. Det blir säkert samma sak med bilar.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag tror inte att Japan "äger" Kina på något sätt om vi talar i nationalekonomiska termer. Japan har backat från att vara världens ndra största ekonomi till tredje, passerade av Kina. Man har dessutom haft en recession under ett antal år. Just nu stiger BNP, mycket beroende på att man gör stora investeringar inför OS 2020. Man har också en extremt stor statsskuld, men man lånar inte från utlandet utan det är inhemska lån. Man har också haft en utveckling där nettolönerna sjunkit. Så man har problem, men det värsta verkar ha blåst över, i alla fall tillfälligt. Men man kommer att få kämpa hårt med Kina och Indien framöver när det gäller tillväxt inom den industriella sektorn.

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.