Dagens trafikhändelse.

3560 inlägg 0 nya

Jag fastnade i en stillastående bilkö i Enköping idag. Det stod still i alla riktningar. Det var en helt ny upplevelse.

Prestigelös wrote:
Man vet vad man har och på ett ungefär vad man får om man håller sig till ett och samma märke, år ut och år in.
Har bekanta som åker till Gran Canaria varje år och har så gjort i 23 år, dock ej i år.
De trivs med det, de vet ju inget annat, och då kan ett byte av resmål vara en enormt stor sak.
Bättre då att hålla sig till det man känner till, risken att bli besviken anses större än chansen att bli ännu nöjdare.

Låter som pappan till en kompis jag umgicks med när jag var yngre. Han var så där 40+år, men hade aldrig varit utomlands någonsin, men sen skulle han testa det, så han åkte till Turkiet och gillade det så mycket så han åkte inte bara dit utan till samma ställe i Turkiet år ut och år in. Slöseri med pengar och upplevelser om du frågar mig. Man vill väl ändå se och uppleva nya saker?

Fördelen med bilar är ju att man kan i alla fall provköra nästan alla vanliga märken och modeller på marknaden, blir svårare att provköra utlandssemestern i förväg.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Var ute idag på en kort tur med min monkey bike. En väldigt liten Honda motorcykel. Den väger väl så där 60-70 kg och är väldigt liten, men gör kanske 70 km/h.

Låg inne i stan i dubbelfil i vänsterfältet när bilen till höger om mig tyckte att det var lämpligt att byta till min fil. Till bilens försvar så sitter jag väldigt lågt på denna lilla motorcykel och bilen var en SUV, men han såg i vilket fall inte mig. Klarade mig utan skador genom att bromsa ner kraftigt.

Guran
MSO Det går lika bra med Selleri
Hur kan du vara så insnöad på bara ett fabrikat ?

Tja de finns ju dom som bor med samma partner hela livet också, Insnöat eller ?

crylen wrote:
Guran
MSO Det går lika bra med Selleri
Hur kan du vara så insnöad på bara ett fabrikat ?
Tja de finns ju dom som bor med samma partner hela livet också, Insnöat eller ?

Det kanske finns sådana som byter partner oftare än bilmärke, mer än jag vet.
Men har sällan läst tester av nya partners, med nya uppdaterade säkerhets funktioner, eller begagnade. Så jag tror det är mindre vanligt.

Skulle dra till stan o köpa en centerhögtalare nu i kväll. Har känt vibrationer till o från i bil på senare tid, utan att kunna sätta fingret på vad som vibrerar. Men i kväll skakade hela bilen. efter en kvick omkörning fick jag stanna o kolla, trodde nått hjul satt löst. Men när jag kom bakom bilen för att öppna bakluckan kände jag lukten av brända bromsar, det rök ur höger bakhjul, så jag fick sakta åka hemåt igen.
Gick igenom bromsarna och renoverade väster ok i februari, men höger funkade funkade så fint då, att det fick vara orört.

I går mötte jag en Volvo C30 med nya dubbdäck i Stockholm. Blanka fina fälgar och tom lapparna på slitbanan var kvar. Rasslet från dubbarna gick inte att missa. Hur tänkte man här? Nästan 20grader varmt och 2 veckor innan det är tillåtet.

Mr.Wheeler wrote:
I går mötte jag en Volvo C30 med nya dubbdäck i Stockholm. Blanka fina fälgar och tom lapparna på slitbanan var kvar. Rasslet från dubbarna gick inte att missa. Hur tänkte man här? Nästan 20grader varmt och 2 veckor innan det är tillåtet.

Mänskan kanske skulle norröver idag. Det har varnats för snö ganska långt söderut.

Såg en Karma idag igen.
Polisen stod på en bro över Nynäsvägen och skjöt laser, med bilar och mc nere på vägen.
Jag svänger av där för att tanka, och när jag står där kommer en Audi TT och laddar allt vad som går ut på motorvägen, en polisbil står under bron och hänger på.

Rikard wrote:
Såg en Karma idag igen.
Polisen stod på en bro över Nynäsvägen och skjöt laser, med bilar och mc nere på vägen.
Jag svänger av där för att tanka, och när jag står där kommer en Audi TT och laddar allt vad som går ut på motorvägen, en polisbil står under bron och hänger på.
Ja, det var definitivt karma! = )

Fortkörningsförsäkring.se. på dekalen på macken.
Fins det verkligen försäkring mot fortkörning?

Dagens trafikhändelse.

Dagens trafikhändelse.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

0,49 stod snittförbrukning på i den knappt 5m långa ytterst komfortabla bensinare jag lånade över helgen och körde 40mil blandad körning med.

Roade mig med eccodriving till Uppsala och tillbaka med firmabilen då jag hade gott om tid.
Det sänkte snittförbrukningen med 2cl.

Bilen på verkstad idag, så bruksmopeden kom till användning. Sitter på en parkbänk o väntar på kollegan, det gick en halvtimme fortare för mig att åka Flemingsberg-Sickla. Otroligt fina cykelvägar, åkte hela sträckan utan att stanna en enda gång, trots många andra trafikanter att ta hänsyn till, och en hel del cyklister som inte tar nån hänsyn alls, och ska ta sig till jobbet i Tour de France tempo.

Dagens trafikhändelse.

Mot fortkörning finns det nog inga försäkringar, men mot fortkörningsböter finns det. https://www.autosafe.se/
För egen del kör jag sällan så fort att jag väljs ut av polisen.

Jag kör fort ofta som jag säkert sagt ett antal gånger. Inte överdrivet fort utan en aning för fort oftast, men skulle aldrig köpa försäkring mot det då jag har min egen statistik över de senaste 20 åren där jag aldrig åkt på en enda fortkörningsböter. Med den statistiken så vore det rent dumdristigt att köpa försäkring för det.

Vi har helt enkelt på tok för lite polis som jobbar med fortkörning, så det finns ingen poäng.

Imorn så jag ta en sväng runt stan med Monkeybiken igen.
Är lite kul att köra omkring på en pytteliten hoj och dra uppmärksamhet till sig. Folk tror att det är en liten seg hoj gjord för barn eller en liten moped eller så, men det är ju en 125a i litet format.

I den lilla tätorten Bor i Småland, kom en MB GLE Cupé ifatt mig på 30-sträckan. (Bor består av väg 27 med några hus på varje sida och har 40 - 30 - 40 km/h genom hela samhället - plus en radda farthinder i form av "avsmalningar".) Han körde om mig i säkert 80 km/h, fortsatte genom ett farthinder så att en mötande bil fick tvärnita. Klippte några andra bilar på 40-sträckan. Jagad av polisen, tänkte jag och höll uppsikt bakåt. Men icke. Efter Bor klippte han en radda bilar genom att köra om på heldragen linje över ett krön, vidare forcerande förbi ett par lastbilar i ett vansinnigt tempo. Det var mycket länge sedan jag såg en sån våldsam körning.

Förklaringen kan möjligen härledas till registreringsnumret på denna bil från Litauen: KUK 888.

Audi A5 SB wrote:
I den lilla tätorten Bor i Småland, kom en MB GLE Cupé ifatt mig på 30-sträckan. (Bor består av väg 27 med några hus på varje sida och har 40 - 30 - 40 km/h genom hela samhället - plus en radda farthinder i form av "avsmalningar".) Han körde om mig i säkert 80 km/h, fortsatte genom ett farthinder så att en mötande bil fick tvärnita. Klippte några andra bilar på 40-sträckan. Jagad av polisen, tänkte jag och höll uppsikt bakåt. Men icke. Efter Bor klippte han en radda bilar genom att köra om på heldragen linje över ett krön, vidare forcerande förbi ett par lastbilar i ett vansinnigt tempo. Det var mycket länge sedan jag såg en sån våldsam körning.
Förklaringen kan möjligen härledas till registreringsnumret på denna bil från Litauen: KUK 888.

Jag är inte direkt förvånad för jag har sett liknande, men jag blir alltid extra frågande när det är en bil från utlandet som körs på olämpligt sätt, när det av flera anledningar borde vara långt värre att bli inblandad i en olycka i ett land där man inte bor. Jag hade snarare tagit det lugnare om jag kört i annat land. En del verkar tydligen göra tvärtom, som den norskreggade Tesla jag såg för några dagar sedan och som gjorde en hel del dumdristiga omkörningar bl a över heldragen linje och vid möte.

Audi A5 SB wrote:

Bor får vi nog erkänna är liiite mer än bara några hus på varje sida vägen dock. :) Dock ett segt samhälle att passera genom när man "haft farten uppe" 2004 hade jag kört hem från Kiruna, en rundtripp på några hundra mil och var så glad att nästan vara hemma i Växjö igen, och precis efter Bor klev en stor rådjursbock upp och la sig på motorhuven på min låga Eclipse. Lite segt med 4 mil kvar hem klockan mitt i natten.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.