Däckdjungeln

32 inlägg 0 nya
Däckdjungeln

Däckmarknaden är en djungel och EU märkningen verkar mer förvilla än hjälpa. Om man jämför däcktester med EU märkningen så stämmer de inte riktigt överens. Nu är det visserligen bara tre parametrar, men ändå... Rullmotstånd, våtgrepp och extern ljudnivå. Våtgreppet är dessutom för *bromsning* och vattenplaning ingår inte i testet. Dessutom är det tillverkarna själva som gör testerna och sätter märkningen, utifrån EUs standardmetod.

Man kan förledas att tro att däck med samma bokstavsbetyg har samma egenskaper, och att B alltid är sämre än A, men så är det uppenbart inte.
Så det gäller att läsa däcktester, men många däck är inte med i testerna.

Märkningen är väl en vägledning på så vis att jag inte skulle välja däck med våtgrepp C - E, men A -B spelar ingen roll där utan man får kolla däcktester. Det kan skilja sig rejält på våtgrepp mellan däck fast de har samma bokstav.

Min huvudkälla är www.tyrereviews.co.uk för de samlar däcktester från i huvudsak Storbritannien och Tyskland, med bra sammanställning. Men nordiska däcktester är sällan med, så komplettering behövs av ViB, Teknikens Värld och Aftonbladet samt norska NAF/Motor (som testar ihop med Aftonbladet men värderingarna skiljer sig åt).

Mkt handlar väl i vanlig ordning att "du får vad du betalar för". Och det rör ju allt från tillverkningsprocess, miljöpåverkan, hållbarhet och hur dom fungerar som just däck.
Tycker många vill ha ett däck som är "bäst på allt" men då känns det som att det blir en kompromiss.
Så sporten är som vanligt att försöka hitta ett däck som passar för biltypen, körsättet, vägtypen, klimatet, samvetet och kanske plånboken.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Enklast är väl att köpa samma däck som bilen var levererad med när den var ny.
Eller är det för enkelt?

Det är för enkelt och kostar mer än att sko den fina bilen man äger med billiga kinadäck.
Alla däck görs ju i samma fabrik men stämplas bara med olika loggor, det har min grannes kompis farsas hunds förra ägare sett med egna ögon.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Biltillverkarna har ju olika däcksleverantörer och det som bilen hade som ny kanske inte är mitt personliga favoritmärke - t ex...

Jag har alltid köpt på bythjul.com och leverans hem.
Brukar läsa kundernas recentioner på resp däck samt lite tester och bilda mig en uppfattning.
Om bilen stannar på 48 eller 51 bryr jag mig inte om.
Och jag har aldrig haft en rejäl vattenplaning så risken är liten om man kör medvetet.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Frågan är om kundernas recensioner på däck alltid är att lita på.
Det är ofta intrycket efter en vecka eller månad som recenseras och saker som om däcken är tysta och billiga. Andra faktorer bryr man sig sällan om.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Den första frågan är om man ska ha ett touringdäck (komfortfäck) eller ett sportdäck. Touringdäcken har lägre ljudnivå och fångar upp ojämnheter bättre, de har även längre livslängd. Sportdäck prioriterar kurvgrepp och körkänsla, ”handling”. Både touring- och sportdäck kan bromsa bra och ha bra grepp, men de skiljer sig åt vid körning på bana där touringdäcken upplevs mjukare och långsammare i reaktionerna, med sämre skärpa, svarar inte lika snabbt på styrningen.

De stora tillverkarna har både touring och sportdäck, Michelin har Premacy (touring) och Pilot (sport) t ex. En tillverkare som Falken erbjuder i Europa ett mellanting. Ziex-serien är sportiga touringdäck, och Avenzis-serien i ännu mer lågprofil, är komfortabla sportdäck. Deras däck har mer komfort än sportdäck, och mer styrskärpa än touringdäck. Nackdelen är att rullmotståndet ligger, enligt oberoende tester, ofta högre än konkurrenterna. Men de har bra grepp i mellanklassen.

I Sverige verkar vi antingen köpa premiumdäck eller lågpris från Kina, mellanklassen har kommit bort. Och det är sällan som mellanklassen förekommer i tester i Sverige.

Jag slår absolut ett slag för mellanklassen, här finns många bra däck med bra grepp till bra priser. De kan ha lite högre rullmotstånd eller högre slitage eller högre ljudnivå än premium men greppet är bra och i regel mycket bättre än lågpris Kina.

Barum, Falken, Fulda, Klébér, Toyo, Kuhmo, för att nämna några. Även Vredestein men de ligger på gränsen mellan premium och mellan. Finns många...

Fö har Tyrereviews flyttat upp Hankook till premium, efter att Hankook fått ett våtgrepp i klass med flera premiumdäck.

Min hade Michelin Energy som nya. Visst, jag kan köpa det igen, men jag har bytt till mellanklass för jag tyckte det passade min plånbok bättre. Jag kör nu på Falken för de har bra grepp, bra pris. Ok att rullmotståndet är marginellt högre, och slitaget säkert högre (för tidigt att säga än) men med en 10 år gammal bil och lugn vardagskörning så tyckte jag att mellanklassen var ett bättre alternativ.

Jag hade ett mellanspel med Minerva, belgiskt märke i samarbete med Continental och tillverkning i Kina, men de gav upp i förtid. Nu blir det mellanklass i fortsättningen för mig.

Tyrereviews samlar tester i tidningar och de gör även egna tester. De samlar tester från bl a Auto Express, Auto Bild, ADAC, Auto Motor m fl m fl. När man går in på ett däck hos dem så inleder de med tester i tidningar där den modellen förekommit de senaste åren och med testresultat.

Efter detta finns det användarupplevelser. Det är klart att användarupplevelser ska man ta med lite nypa salt. En som har 235/45 R18 och klagar på våtgreppet på Autobahn... med den dimensionen får man inget bra våtgrepp ändå. Men användarupplevelser kan ha intressant information om hållbarhet, och hur de upplevs att köra. Komfortabelt/stötigt, ljudnivå...

Så ett komplement till tidningarnas testomdömen. För grepp-siffror är det tidningarna som gäller.

Jag tycker jag pratat med ett flertal som gått ner till mellanklassen men bytt tillbaks då de anser det blir inte lägre pris/rullad mil då mellanklassen slits fortare. Men så är det väl med många produkter på marknaden, man lurar sig med en lägre prislapp att tro nåt är billigare, men återigen så får man vad man betalar för.....en regel som oftast visa sig gälla igen och igen.....såklart med vissa undantag.
Jag åker på Michelin SS4 nu och de känns riktigt bra det jag upplevt dem nu på 2300 mil. Och verkar inte slitas så fasligt heller trots tung bil.

Jag skaffade Michelin senast jag bytte ut däck. De fanns hos närmsta handlaren och var gjorda i Tyskland så de borde funka.
Det är sällan jag kör så att jag pressar däck till sitt yttersta nuförtiden.

Dom stora kända bolagen är ju dom som investerar i R&D, däck är ju knappast något som är miljövänligt och det kommer ju inte behövas mindre däck i framtiden.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Om man räknar om priset...
Antal kronor per mil eller antal kronor per månad så blir det inte så stor skillnad mellan premium däck och budget däck.

Håller med Patrik
Är förvånansvärt liten skillnad i pris mellan ren smörja och riktigt bra däck.
Kan förstå att mellanpris nivån för en tynande tillvaro. Endera köper man billigaste möjliga eller så är det premiumsegmentet. Däremellan ligger ju mellansegmentet med som kanske blir en tusenlapp billigare för 4 däck beroende på dimension.

Jag sparade 2000 kr på fyra däck genom att jag valde Falken nu istället för Michelin. Och Falken tillhör bland de bättre i mellansegmentet. Även om mellanklassen är tynande i Sverige, så är det ett populärt segment utomlands, sker mycket produktutveckling där. Skillnaden mellan Falken och Michelin är att Michelin har ett större utbud av olika däck. Falken är en mindre tillverkare och koncentrerar sin R&D till färre modeller. I däcktester har Falken gjort bra ifrån sig.

Visst har Michelin längst livslängd av av alla däck på marknaden, om livslängd var den enda faktorn så skulle alla köra på Michelin. Jag räknar dock med att Falken kommer att ha helt ok livslängd och bättre än kinesiskt lågpris.

Allt kanske inte jämt förblir som det en gång varit.
Kolla Tesla-Björns test av Michelin vs Winrun R330 på youtube - svårt att länka dock.

Tyska tester visar att Michelin fortfarande har längst livslängd. Framförallt deras touringdäck. F ö originalmonteras Falken på Daihatsu, Suzuki, Subaru och även Volkswagen Up, Polo, Passat och Tiguan.

När det gäller Winrun R330 så finns det inte så många tester av det, men i ett Australiensiskt test så kom det sist.
Men Winrun är ett sportdäck. Inte ett touringdäck.
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2015-Australian-Motor-235-35-R19-Tyre-Test.htm

Köpte nya sommardäck till Polo,n förra året. Bestämde mig för att köpa billigaste normaldäcken bland premiummärken. Så det blev Pirelli Cinturato. Gick även från en sportdimension till normaldimension -340kr/däck, handlade från bästa erbjudandet på nätet. Hamnade runt 600kr/st till slut. Det är ju för böveln bara en Polo.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Tyska Auto Bild bedömer prisvärdhet i sina tester, och med det menas priset i förhållande till beräknad livslängd och slitage. Däremot ingår inte däckens prestanda i begreppet, utan det är ”flest mil per krona” helt enkelt.

I tester av 15” så fick faktiskt Falken Ziex 310 ut fler mil per krona än Michelin Energy. Även fast Michelin hade lägre slitage så kunde det lägre slitaget inte fullt ut kompensera för Michelins klart högre pris. Michelin hamnade i mitten. Mest prisvärt bedömdes Fulda Ecocontrol och Vredestein Sportrac 5 vara. Fulda har lågt pris (lägre än Falken) och ett slitage i nivå med Michelin. Vredestein hade också lågt slitage, men dess högre pris gjorde att Fulda ansågs mer prisvärt.

Tittar vi på alla parametrar, även grepp, så blev 5 i topp:

1 Hankook
2. Continental
3. Falken
4. Firestone
5. Michelin

Det var 20 däck som testades och bottenplaceringen ”vanns” av Maxxis. Det hade visserligen okej grepp men blev dyrast i testet trots lägst pris, för det hade usel livslängd.

Michelin Energy är ett stabilt, lättrullat däck med bra grepp och lång livslängd, men det hämmas av ett högt pris. Hankook hade jämna egenskaper och ett bra pris och fullt godkänt slitage och därför vann testet. Falken hade bra grepp, kom före flera premiumdäck i många av deltesterna och det har även ett bra pris. Men det har högre rullmotstånd än de andra så det gjorde att det inte blev mer än en bronsplats.
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2018-Auto-Bild-15-inch-Summer-Tyre-Test.htm

I ViB så vann Fulda Eco control över Falken 914, i Auto Bild är Falken 310 totalt sett ett klart bättre däck (Fulda har bara längre livslängd/mer prisvärt och lägre rullmotstånd, men greppet är inte lika bra). 310 ersätter 914 och visar verkligen att däck i mellanklassen är väl så bra som
Premiumdäck på flera punkter, till ett lägre pris.

Firestone är Bridgestones mellanklass, och hos Auto Bild hamnar högre än Bridgestones premium. Dels för att Firestone bedöms ha jämna egenskaper, bra bromsgrepp och bra körkänsla, men också för att Bridgestone hämmades av ett för högt pris.

Ja tänk ståndet kan bli. Till Astran köpte jag Hankook Ventus Prime 3 för ett par år sedan.
Dom är svarta och rullar på fint, hyfsat billiga var dom också. Det satt Hankook på bilen tidigare så det var enklast så.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.