Däckmarknaden är en djungel och EU märkningen verkar mer förvilla än hjälpa. Om man jämför däcktester med EU märkningen så stämmer de inte riktigt överens. Nu är det visserligen bara tre parametrar, men ändå... Rullmotstånd, våtgrepp och extern ljudnivå. Våtgreppet är dessutom för *bromsning* och vattenplaning ingår inte i testet. Dessutom är det tillverkarna själva som gör testerna och sätter märkningen, utifrån EUs standardmetod.
Man kan förledas att tro att däck med samma bokstavsbetyg har samma egenskaper, och att B alltid är sämre än A, men så är det uppenbart inte.
Så det gäller att läsa däcktester, men många däck är inte med i testerna.
Märkningen är väl en vägledning på så vis att jag inte skulle välja däck med våtgrepp C - E, men A -B spelar ingen roll där utan man får kolla däcktester. Det kan skilja sig rejält på våtgrepp mellan däck fast de har samma bokstav.
Min huvudkälla är www.tyrereviews.co.uk för de samlar däcktester från i huvudsak Storbritannien och Tyskland, med bra sammanställning. Men nordiska däcktester är sällan med, så komplettering behövs av ViB, Teknikens Värld och Aftonbladet samt norska NAF/Motor (som testar ihop med Aftonbladet men värderingarna skiljer sig åt).
Mkt handlar väl i vanlig ordning att "du får vad du betalar för". Och det rör ju allt från tillverkningsprocess, miljöpåverkan, hållbarhet och hur dom fungerar som just däck.
Tycker många vill ha ett däck som är "bäst på allt" men då känns det som att det blir en kompromiss.
Så sporten är som vanligt att försöka hitta ett däck som passar för biltypen, körsättet, vägtypen, klimatet, samvetet och kanske plånboken.