Vi Bilägares forum

Däckdjungeln

Däckdjungeln

Däckmarknaden är en djungel och EU märkningen verkar mer förvilla än hjälpa. Om man jämför däcktester med EU märkningen så stämmer de inte riktigt överens. Nu är det visserligen bara tre parametrar, men ändå... Rullmotstånd, våtgrepp och extern ljudnivå. Våtgreppet är dessutom för *bromsning* och vattenplaning ingår inte i testet. Dessutom är det tillverkarna själva som gör testerna och sätter märkningen, utifrån EUs standardmetod.

Man kan förledas att tro att däck med samma bokstavsbetyg har samma egenskaper, och att B alltid är sämre än A, men så är det uppenbart inte.
Så det gäller att läsa däcktester, men många däck är inte med i testerna.

Märkningen är väl en vägledning på så vis att jag inte skulle välja däck med våtgrepp C - E, men A -B spelar ingen roll där utan man får kolla däcktester. Det kan skilja sig rejält på våtgrepp mellan däck fast de har samma bokstav.

Min huvudkälla är www.tyrereviews.co.uk för de samlar däcktester från i huvudsak Storbritannien och Tyskland, med bra sammanställning. Men nordiska däcktester är sällan med, så komplettering behövs av ViB, Teknikens Värld och Aftonbladet samt norska NAF/Motor (som testar ihop med Aftonbladet men värderingarna skiljer sig åt).

Uppdaterat: 2019-08-14 11:12

Kommentarer

Mkt handlar väl i vanlig ordning att "du får vad du betalar för". Och det rör ju allt från tillverkningsprocess, miljöpåverkan, hållbarhet och hur dom fungerar som just däck.
Tycker många vill ha ett däck som är "bäst på allt" men då känns det som att det blir en kompromiss.
Så sporten är som vanligt att försöka hitta ett däck som passar för biltypen, körsättet, vägtypen, klimatet, samvetet och kanske plånboken.

Uppdaterat: 2019-08-14 11:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Enklast är väl att köpa samma däck som bilen var levererad med när den var ny.
Eller är det för enkelt?

Uppdaterat: 2019-08-14 11:51

Det är för enkelt och kostar mer än att sko den fina bilen man äger med billiga kinadäck.
Alla däck görs ju i samma fabrik men stämplas bara med olika loggor, det har min grannes kompis farsas hunds förra ägare sett med egna ögon.

Uppdaterat: 2019-08-14 11:57
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Biltillverkarna har ju olika däcksleverantörer och det som bilen hade som ny kanske inte är mitt personliga favoritmärke - t ex...

Uppdaterat: 2019-08-14 11:59

Jag har alltid köpt på bythjul.com och leverans hem.
Brukar läsa kundernas recentioner på resp däck samt lite tester och bilda mig en uppfattning.
Om bilen stannar på 48 eller 51 bryr jag mig inte om.
Och jag har aldrig haft en rejäl vattenplaning så risken är liten om man kör medvetet.

Uppdaterat: 2019-08-14 12:25
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Frågan är om kundernas recensioner på däck alltid är att lita på.
Det är ofta intrycket efter en vecka eller månad som recenseras och saker som om däcken är tysta och billiga. Andra faktorer bryr man sig sällan om.

Uppdaterat: 2019-08-14 13:19
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Den första frågan är om man ska ha ett touringdäck (komfortfäck) eller ett sportdäck. Touringdäcken har lägre ljudnivå och fångar upp ojämnheter bättre, de har även längre livslängd. Sportdäck prioriterar kurvgrepp och körkänsla, ”handling”. Både touring- och sportdäck kan bromsa bra och ha bra grepp, men de skiljer sig åt vid körning på bana där touringdäcken upplevs mjukare och långsammare i reaktionerna, med sämre skärpa, svarar inte lika snabbt på styrningen.

De stora tillverkarna har både touring och sportdäck, Michelin har Premacy (touring) och Pilot (sport) t ex. En tillverkare som Falken erbjuder i Europa ett mellanting. Ziex-serien är sportiga touringdäck, och Avenzis-serien i ännu mer lågprofil, är komfortabla sportdäck. Deras däck har mer komfort än sportdäck, och mer styrskärpa än touringdäck. Nackdelen är att rullmotståndet ligger, enligt oberoende tester, ofta högre än konkurrenterna. Men de har bra grepp i mellanklassen.

I Sverige verkar vi antingen köpa premiumdäck eller lågpris från Kina, mellanklassen har kommit bort. Och det är sällan som mellanklassen förekommer i tester i Sverige.

Jag slår absolut ett slag för mellanklassen, här finns många bra däck med bra grepp till bra priser. De kan ha lite högre rullmotstånd eller högre slitage eller högre ljudnivå än premium men greppet är bra och i regel mycket bättre än lågpris Kina.

Barum, Falken, Fulda, Klébér, Toyo, Kuhmo, för att nämna några. Även Vredestein men de ligger på gränsen mellan premium och mellan. Finns många...

Fö har Tyrereviews flyttat upp Hankook till premium, efter att Hankook fått ett våtgrepp i klass med flera premiumdäck.

Uppdaterat: 2019-08-14 13:30

Min hade Michelin Energy som nya. Visst, jag kan köpa det igen, men jag har bytt till mellanklass för jag tyckte det passade min plånbok bättre. Jag kör nu på Falken för de har bra grepp, bra pris. Ok att rullmotståndet är marginellt högre, och slitaget säkert högre (för tidigt att säga än) men med en 10 år gammal bil och lugn vardagskörning så tyckte jag att mellanklassen var ett bättre alternativ.

Jag hade ett mellanspel med Minerva, belgiskt märke i samarbete med Continental och tillverkning i Kina, men de gav upp i förtid. Nu blir det mellanklass i fortsättningen för mig.

Uppdaterat: 2019-08-14 13:38

Tyrereviews samlar tester i tidningar och de gör även egna tester. De samlar tester från bl a Auto Express, Auto Bild, ADAC, Auto Motor m fl m fl. När man går in på ett däck hos dem så inleder de med tester i tidningar där den modellen förekommit de senaste åren och med testresultat.

Efter detta finns det användarupplevelser. Det är klart att användarupplevelser ska man ta med lite nypa salt. En som har 235/45 R18 och klagar på våtgreppet på Autobahn... med den dimensionen får man inget bra våtgrepp ändå. Men användarupplevelser kan ha intressant information om hållbarhet, och hur de upplevs att köra. Komfortabelt/stötigt, ljudnivå...

Så ett komplement till tidningarnas testomdömen. För grepp-siffror är det tidningarna som gäller.

Uppdaterat: 2019-08-14 14:08

Jag tycker jag pratat med ett flertal som gått ner till mellanklassen men bytt tillbaks då de anser det blir inte lägre pris/rullad mil då mellanklassen slits fortare. Men så är det väl med många produkter på marknaden, man lurar sig med en lägre prislapp att tro nåt är billigare, men återigen så får man vad man betalar för.....en regel som oftast visa sig gälla igen och igen.....såklart med vissa undantag.
Jag åker på Michelin SS4 nu och de känns riktigt bra det jag upplevt dem nu på 2300 mil. Och verkar inte slitas så fasligt heller trots tung bil.

Uppdaterat: 2019-08-14 14:14

Jag skaffade Michelin senast jag bytte ut däck. De fanns hos närmsta handlaren och var gjorda i Tyskland så de borde funka.
Det är sällan jag kör så att jag pressar däck till sitt yttersta nuförtiden.

Uppdaterat: 2019-08-14 15:00

Dom stora kända bolagen är ju dom som investerar i R&D, däck är ju knappast något som är miljövänligt och det kommer ju inte behövas mindre däck i framtiden.

Uppdaterat: 2019-08-14 16:19
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Om man räknar om priset...
Antal kronor per mil eller antal kronor per månad så blir det inte så stor skillnad mellan premium däck och budget däck.

Uppdaterat: 2019-08-14 17:04

Håller med Patrik
Är förvånansvärt liten skillnad i pris mellan ren smörja och riktigt bra däck.
Kan förstå att mellanpris nivån för en tynande tillvaro. Endera köper man billigaste möjliga eller så är det premiumsegmentet. Däremellan ligger ju mellansegmentet med som kanske blir en tusenlapp billigare för 4 däck beroende på dimension.

Uppdaterat: 2019-08-14 17:28

Jag sparade 2000 kr på fyra däck genom att jag valde Falken nu istället för Michelin. Och Falken tillhör bland de bättre i mellansegmentet. Även om mellanklassen är tynande i Sverige, så är det ett populärt segment utomlands, sker mycket produktutveckling där. Skillnaden mellan Falken och Michelin är att Michelin har ett större utbud av olika däck. Falken är en mindre tillverkare och koncentrerar sin R&D till färre modeller. I däcktester har Falken gjort bra ifrån sig.

Visst har Michelin längst livslängd av av alla däck på marknaden, om livslängd var den enda faktorn så skulle alla köra på Michelin. Jag räknar dock med att Falken kommer att ha helt ok livslängd och bättre än kinesiskt lågpris.

Uppdaterat: 2019-08-14 18:41

Allt kanske inte jämt förblir som det en gång varit.
Kolla Tesla-Björns test av Michelin vs Winrun R330 på youtube - svårt att länka dock.

Uppdaterat: 2019-08-14 18:54

Tyska tester visar att Michelin fortfarande har längst livslängd. Framförallt deras touringdäck. F ö originalmonteras Falken på Daihatsu, Suzuki, Subaru och även Volkswagen Up, Polo, Passat och Tiguan.

När det gäller Winrun R330 så finns det inte så många tester av det, men i ett Australiensiskt test så kom det sist.
Men Winrun är ett sportdäck. Inte ett touringdäck.
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2015-Australian-Motor-235-35-R19-Tyre-Test.htm

Uppdaterat: 2019-08-14 20:29

Köpte nya sommardäck till Polo,n förra året. Bestämde mig för att köpa billigaste normaldäcken bland premiummärken. Så det blev Pirelli Cinturato. Gick även från en sportdimension till normaldimension -340kr/däck, handlade från bästa erbjudandet på nätet. Hamnade runt 600kr/st till slut. Det är ju för böveln bara en Polo.

Uppdaterat: 2019-08-14 20:36
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Tyska Auto Bild bedömer prisvärdhet i sina tester, och med det menas priset i förhållande till beräknad livslängd och slitage. Däremot ingår inte däckens prestanda i begreppet, utan det är ”flest mil per krona” helt enkelt.

I tester av 15” så fick faktiskt Falken Ziex 310 ut fler mil per krona än Michelin Energy. Även fast Michelin hade lägre slitage så kunde det lägre slitaget inte fullt ut kompensera för Michelins klart högre pris. Michelin hamnade i mitten. Mest prisvärt bedömdes Fulda Ecocontrol och Vredestein Sportrac 5 vara. Fulda har lågt pris (lägre än Falken) och ett slitage i nivå med Michelin. Vredestein hade också lågt slitage, men dess högre pris gjorde att Fulda ansågs mer prisvärt.

Tittar vi på alla parametrar, även grepp, så blev 5 i topp:

1 Hankook
2. Continental
3. Falken
4. Firestone
5. Michelin

Det var 20 däck som testades och bottenplaceringen ”vanns” av Maxxis. Det hade visserligen okej grepp men blev dyrast i testet trots lägst pris, för det hade usel livslängd.

Michelin Energy är ett stabilt, lättrullat däck med bra grepp och lång livslängd, men det hämmas av ett högt pris. Hankook hade jämna egenskaper och ett bra pris och fullt godkänt slitage och därför vann testet. Falken hade bra grepp, kom före flera premiumdäck i många av deltesterna och det har även ett bra pris. Men det har högre rullmotstånd än de andra så det gjorde att det inte blev mer än en bronsplats.
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2018-Auto-Bild-15-inch-Summer-Tyre-Test.htm

I ViB så vann Fulda Eco control över Falken 914, i Auto Bild är Falken 310 totalt sett ett klart bättre däck (Fulda har bara längre livslängd/mer prisvärt och lägre rullmotstånd, men greppet är inte lika bra). 310 ersätter 914 och visar verkligen att däck i mellanklassen är väl så bra som
Premiumdäck på flera punkter, till ett lägre pris.

Firestone är Bridgestones mellanklass, och hos Auto Bild hamnar högre än Bridgestones premium. Dels för att Firestone bedöms ha jämna egenskaper, bra bromsgrepp och bra körkänsla, men också för att Bridgestone hämmades av ett för högt pris.

Uppdaterat: 2019-08-15 08:24

Ja tänk ståndet kan bli. Till Astran köpte jag Hankook Ventus Prime 3 för ett par år sedan.
Dom är svarta och rullar på fint, hyfsat billiga var dom också. Det satt Hankook på bilen tidigare så det var enklast så.

Uppdaterat: 2019-08-15 08:42

Jag kör med Hankook vinterdäck, Hankook har lyft kvaliteten under senare år och räknas av Tyrereviews som ett premiumdäck.

Ett märke jag inte begriper mig på är Yokohama. De lyckas inte särskilt bra i tester och de är rätt dyra. Framförallt våtgreppet, de vattenplanar lätt men verkar fungera bra på torrt och slitstyrkan är okej. Men de är populära i USA och har flera sportdäck.

Uppdaterat: 2019-08-15 11:06

Jag köpte Goodyear EfficientGrip Performance till min cab nu i sommar, de rullar tyst och bra, men har en tendens att kännas lite studsiga ibland. Satt Conti på innan som inte studsade på samma sätt, men å andra sidan kunde spåra längs linjer och slitrännor,
Good year går inte lika mjukt och skönt som Landsail som jag har på C5:an.

Jag brukar också kolla på tyrereviews, visst kan man bortse från vissa recensioner, men å andra sidan är det mestadels erfarenheter från körning på vanlig väg, och inte t.ex. cirkelbana som i tidningarnas tester.

Uppdaterat: 2019-08-16 11:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Jag köpte Goodyear EfficientGrip Performance till min cab nu i sommar, de rullar tyst och bra, men har en tendens att kännas lite studsiga ibland. Satt Conti på innan som inte studsade på samma sätt, men å andra sidan kunde spåra längs linjer och slitrännor,
Good year går inte lika mjukt och skönt som Landsail som jag har på C5:an.
Jag brukar också kolla på tyrereviews, visst kan man bortse från vissa recensioner, men å andra sidan är det mestadels erfarenheter från körning på vanlig väg, och inte t.ex. cirkelbana som i tidningarnas tester.

Kan inte C5:an maskera vilka dåliga däck som helst med den fjädringen? Citroen har ryktet att gör däck rundare, gäller förstås med den fjädringen.

Uppdaterat: 2019-08-16 18:22
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Däck med lågt rullmotstånd brukar kännas hårdare än däck med högt rullmotstånd.

Uppdaterat: 2019-08-16 20:11
Raphael skrev:

Däck med lågt rullmotstånd brukar kännas hårdare än däck med högt rullmotstånd.

Inte alls, är mest mönstret och stommen som avgör. Men att det skulle vara hårdare, nja

Uppdaterat: 2019-08-16 20:38

Det finns givetvis många parametrar för ett däck, och visst kan man göra mjuka däck med lågt rullmotstånd (t ex Nokias dubbfria vinterdäck) men då slits de fortare. Så lågt rullmotstånd och längre livslängd innebär vanligen däck med lite sämre komfort, lite sämre på att fånga upp ojämnheter i vägbanan. Michelin Energy är ju ett typexempel på det. Och nu har jag Falken Ecorun och de känns liknande som de Michelin jag haft. Hade Michelin också på min Mégane.

I mellanspelet mellan Michelin och Falken så hade jag Minerva. Helt klart mjukare och simmigare däck, och högre rullmotstånd. Och de gav upp i förtid.

Jag hade GoodYear på Lagunan och Peugeot 309. Michelin på Xsaran och min AX.

Uppdaterat: 2019-08-17 09:37
Raphael skrev:

Det finns givetvis många parametrar för ett däck, och visst kan man göra mjuka däck med lågt rullmotstånd (t ex Nokias dubbfria vinterdäck) men då slits de fortare. Så lågt rullmotstånd och längre livslängd innebär vanligen däck med lite sämre komfort, lite sämre på att fånga upp ojämnheter i vägbanan. Michelin Energy är ju ett typexempel på det. Och nu har jag Falken Ecorun och de känns liknande som de Michelin jag haft. Hade Michelin också på min Mégane.
I mellanspelet mellan Michelin och Falken så hade jag Minerva. Helt klart mjukare och simmigare däck, och högre rullmotstånd. Och de gav upp i förtid.
Jag hade GoodYear på Lagunan och Peugeot 309. Michelin på Xsaran och min AX.

Jag kan bara konstatera att rörande Nokian dubbfria så verkar du bara gissa.
Jag har kört åtskilliga år på dessa däck och dom är snarare vara väldigt slitstarka. Körde ca 5000mil på R2 däck på en BMW, var långt ifrån halvslitna efter denna användning.

Uppdaterat: 2019-08-17 09:44

Ok, Guran anser att jag gissar när jag säger att mjukare däck har högre slitage än hårdare däck. Men jag anser inte att det är en gissning att mjukare gummi slits mer än hårdare. Går man in och läser däcktester där man även ser test av slitage, och även när man läser användaromdömen, så ser man att det finns ett samband mellan komfortabel upplevelse (mjukare däck) och högre slitage, och hårdare däck och lägre slitage.

Jag nämnde Nokians dubbfria som ett exempel på mjukare däck med lågt rullmotstånd. Du har tydligen läst in att jag säger att de har högre slitage än sina konkurrenter, fast det har jag aldrig påstått. Så där argumenterar du emot något som jag inte har skrivit.

Det jag säger är att mjukare däck i allmänhet har högre slitage än hårdare däck. Det innebär givetvis inte att man inte kan vara nöjd med slitaget på ett mjukare däck.

Och gällande dubbfria vinterdäck så är alla dubbfria av nordisk typ mjuka, har en mjukare gummiblandning än t ex kontinentala vinterdäck som är hårdare.

Uppdaterat: 2019-08-17 11:40
Raphael skrev:

Ok, Guran anser att jag gissar när jag säger att mjukare däck har högre slitage än hårdare däck. Men jag anser inte att det är en gissning att mjukare gummi slits mer än hårdare. Går man in och läser däcktester där man även ser test av slitage, och även när man läser användaromdömen, så ser man att det finns ett samband mellan komfortabel upplevelse (mjukare däck) och högre slitage, och hårdare däck och lägre slitage.
Jag nämnde Nokians dubbfria som ett exempel på mjukare däck med lågt rullmotstånd. Du har tydligen läst in att jag säger att de har högre slitage än sina konkurrenter, fast det har jag aldrig påstått. Så där argumenterar du emot något som jag inte har skrivit.
Det jag säger är att mjukare däck i allmänhet har högre slitage än hårdare däck. Det innebär givetvis inte att man inte kan vara nöjd med slitaget på ett mjukare däck.
Och gällande dubbfria vinterdäck så är alla dubbfria av nordisk typ mjuka, har en mjukare gummiblandning än t ex kontinentala vinterdäck som är hårdare.

Nu handlade om att presentera fakta baserat på verkligt ägande nör jag hävdar att dom mjuka lättrullande Nokian Hakka R2 är väldigt slitstarka. Dvs tvärs emot vad du påstår att alla däck med den typ av prestanda är lättslitna.
Men vi släpper det här.

Uppdaterat: 2019-08-17 13:26

Guran, jag har pratat om mjukare däck vs hårdare däck. Du gör inte någon jämförelse, du säger bara att Nokia R2 är slitstarkt. Men har du jämfört med europeiska vinterdäck med hårdare gummi? Det jag säger var ju relaterat till * i jämförelse med *. Jag skrev inte att de var lättslitna som ett absolut värde. Jag säger att mjukare däck slits mer än hårdare däck, dvs en relativ bedömning och inte en absolut parameter. Jag har även skrivit att man absolut kan vara nöjd med slitaget på ett mjukare däck. Det motsäger inte det jag skriver.

Uppdaterat: 2019-08-18 09:53
Axel61 skrev:

hultarn wrote:Jag köpte Goodyear EfficientGrip Performance till min cab nu i sommar, de rullar tyst och bra, men har en tendens att kännas lite studsiga ibland. Satt Conti på innan som inte studsade på samma sätt, men å andra sidan kunde spåra längs linjer och slitrännor,
Good year går inte lika mjukt och skönt som Landsail som jag har på C5:an.
Jag brukar också kolla på tyrereviews, visst kan man bortse från vissa recensioner, men å andra sidan är det mestadels erfarenheter från körning på vanlig väg, och inte t.ex. cirkelbana som i tidningarnas tester.
Kan inte C5:an maskera vilka dåliga däck som helst med den fjädringen? Citroen har ryktet att gör däck rundare, gäller förstås med den fjädringen.

Nja, fjädringen kan nog inte maskera däcken. Det var ett stort lyft komfortmässigt att byta ut Michelin energy mot Landsail LS588, inget spårande, mindre stötande och framförallt tystare. Enda negativa är en mjukare styrrespons, men å andra sidan är ju C5 komfortinriktad och inte nån förklädd banracer. Jag är nöjd med Landsail.

Men, till cabben fick jag alltså för mig att prova Goodyear, och är inte lika nöjd med dem. Men, nu sitter de där.

Uppdaterat: 2019-08-19 09:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Även om hydraulik filtrerar bort mycket så filtreras ju inte allt bort. Oavsett fjädringssystem så är ju däcken grunden för bilen.

Nu har jag kört sedan i somras med Falken. De känns riktigt bra. Inte för hårda, inte för mjuka. Men viktigt att man kör med räck däcktryck. Jag märkte att om jag har i ett par tryck extra så känns de lite väl hårda. Mina förra däck visade mindre skillnad. Så här gäller det att följa det som rekommenderas för bilen.

Det enda negativa jag har att säga är de har något högt rullmotstånd. Märks mot mina Michelin att det går åt några mer droppar bränsle.

Nu får vi se livslängden, den vet jag inget om. Men jag räknar med att inte behöva byta på fem år nu. :)

Uppdaterat: 2019-09-23 13:42

Nu när elbilarna kommer allt mer så kommer det troligen innebära ett större fokus på att ta fram däck med lägre ljud. Elbilar har ju bara ett litet vinande från motorn, det gör att vägbuller hörs mer. Och då behöver däcken bli tystare. Det blir särskilt en utmaning för dubbdäck...

Uppdaterat: 2019-09-26 12:43

Ja appropå elbilar så är de inte så tysta jämfört med fossilbilar. Inte i lägre varvtal och lägre växel för fossilbilen.
Har tänk på det några gånger nu som gångtrafikant, för utanför mitt jobb så kör det ofta förbi elbilar. Oftast Zoe, men har sett både Tesla model 3 och Model X och någon annan.

Den dagen jag specifik tänkte på det så åkte det först förbi en bensinbil av kombiutförande och kort därefter en Tesla Model X. Hörde ingen direkt skillnad i ljudnivån från dom (skulle möjligen vara att Teslan lät lite högre) utan det som lät högst var däckljudet från båda.

Uppdaterat: 2019-09-26 14:53
- Peugeot e-208 GT 2022

En modern bensin motor hör man aldrig i bilen och utvändigt får du anstränga dig för att höra bensinmotorn få den belastas normalt.

Uppdaterat: 2019-09-26 21:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

En modern bensin motor hör man aldrig i bilen och utvändigt får du anstränga dig för att höra bensinmotorn få den belastas normalt.

Precis, så att elbilar ska vara så tysta stämmer inte så bra.

Sen när det gäller det omvända, ljudet som läcker in i bilen så är det inte heller alltid så smickrande för elbilar. Tesla model 3 sägs ju låta rätt kraftigt inuti kupén på landsväg/motorväg.

Uppdaterat: 2019-09-26 21:53
- Peugeot e-208 GT 2022
mso 1000 skrev:

En modern bensin motor hör man aldrig i bilen och utvändigt får du anstränga dig för att höra bensinmotorn få den belastas normalt.

Dålig hörsel på fabror? Det där var väl ändå en rätt bra överdrift, att man aldrig hör motorn inne i bilen på en modern bensinmotor? Bullshit säger jag....och att man måste anstränga sig utvändigt? Nädu.....att de låter betydligt mindre än de flesta dieselmotorer, självklart. Men sååååå tysta som du vill ha bensinmotorn. Näää, glöm det. Sen har du, såvida du inte köper en Rolls typ, de små vibrationerna som med är sköna att slippa i en elbil.

Uppdaterat: 2019-09-27 08:36
bejje skrev:

Precis, så att elbilar ska vara så tysta stämmer inte så bra.
Sen när det gäller det omvända, ljudet som läcker in i bilen så är det inte heller alltid så smickrande för elbilar. Tesla model 3 sägs ju låta rätt kraftigt inuti kupén på landsväg/motorväg.

Från drivlinan är självklart en elbil betydligt tystare än en fossilbil. Vad gäller övriga ljud från däck och vindljud gäller såklart samma fysiklagar som på en fossilbil så likadant uppbyggda låter de såklart lika mycket. Inget konstigt med det. Min Tesla är helt klart tystare än V90:n jag hade innan, men i motorvägsfart är det ju ingen Jaguar XJ eller Merca S-klass. Förväntar man sig det så har man lite för mycket förhoppningar.

Uppdaterat: 2019-09-27 08:40

Tyckte spontant att Tesla M3 var en aning högljudd inombords men åkte för få mil för att ha nåt riktigt underlag för detta.
Sen - visst kan dagens bensinare höras även inombords vid t ex accelerationer men i jämn fart i "motorvägsfarter" så är många förvånansvärt lågmälda. Där tror jag inte att de eldrivna har nån fördel.

Uppdaterat: 2019-09-27 09:33

Henrik. Jag hävdar ändå att en premium bil med bensinmotor när man följer trafikrytmen och vid daglig körning då hör du inte bensinmotorn.

Du verkar prata fullgasväxlingar ;) haha.

Nu har jag inte kört några rena elbilar men el kan ge ett konstigt högfrekvent svagt oljud men det är nog inget som hörs.

Uppdaterat: 2019-09-27 09:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Henrik. Jag hävdar ändå att en premium bil med bensinmotor när man följer trafikrytmen och vid daglig körning då hör du inte bensinmotorn.
Du verkar prata fullgasväxlingar ;) haha.
Nu har jag inte kört några rena elbilar men el kan ge ett konstigt högfrekvent svagt oljud men det är nog inget som hörs.

Du skrev inget om premiumbilar i ditt förra inlägg........men visst kan du ändra det nu så du inte framstår som lika felaktig ;) Men nej, jag hävdar fortfarande att du hör motorn på en bensinbil med, dock som sagt mindre än motsvarande dieselmotor.

Enda gången elmotorn hörs i min bil är vid rejält gaspådrag, då hörs ett svagt vinande från frontmotorn.

Uppdaterat: 2019-09-27 09:53
Pi skrev:

Tyckte spontant att Tesla M3 var en aning högljudd inombords men åkte för få mil för att ha nåt riktigt underlag för detta.
Sen - visst kan dagens bensinare höras även inombords vid t ex accelerationer men i jämn fart i "motorvägsfarter" så är många förvånansvärt lågmälda. Där tror jag inte att de eldrivna har nån fördel.

Som sagt, Tesla är inte tystare än någon motsvarande fossilbil med jämförbar uppbyggnad vad gäller vägljud och vindljud, de fysikaliska lagarna hur det fortplantar sig försvinner ju inte pga drivkällan :) Tesla håller ju sig t.ex. till karmlösa dörrar vilket vi ju vet är svårare att få riktigt tysta.

Uppdaterat: 2019-09-27 09:56
Henrik M skrev:

mso 1000 wrote:Henrik. Jag hävdar ändå att en premium bil med bensinmotor när man följer trafikrytmen och vid daglig körning då hör du inte bensinmotorn.
Du verkar prata fullgasväxlingar ;) haha.
Nu har jag inte kört några rena elbilar men el kan ge ett konstigt högfrekvent svagt oljud men det är nog inget som hörs.

.
Du skrev inget om premiumbilar i ditt förra inlägg........men visst kan du ändra det nu så du inte framstår som lika felaktig ;) Men nej, jag hävdar fortfarande att du hör motorn på en bensinbil med, dock som sagt mindre än motsvarande dieselmotor.
Enda gången elmotorn hörs i min bil är vid rejält gaspådrag, då hörs ett svagt vinande från frontmotorn.

Nja tänker mer på prisklassen.
Man kan ju inte liksom jämföra med en fabia eller focus, om man säger så.

Uppdaterat: 2019-09-27 10:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu hänger jag inte med, låt oss säga e-Golf, kontra en fossilgolf, där tror jag fortfarande att de hör betydligt mycket mer av bensinmotorn än elmotorn, eller?

Uppdaterat: 2019-09-27 11:28
Henrik M skrev:

Nu hänger jag inte med, låt oss säga e-Golf, kontra en fossilgolf, där tror jag fortfarande att de hör betydligt mycket mer av bensinmotorn än elmotorn, eller?

Jämför du golf 1,5tsi så märks det utvändigt om du vill men inget man tänker på.
Invändigt vid normal körning, knappast.

Uppdaterat: 2019-09-27 13:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kör man en tidig Leaf, Zoe eller Model S är det ett jäkla tjutande från drivlinan. Jag är osäker på om det är elmotor eller frekvensomformare som väsnas.
I Skoda Octavian vi har får man gasa ordentligt för att höra motorn i farter över 70.

Uppdaterat: 2019-09-27 17:15

Under körning i landsvägsfart eller högre så är nog skillnaden i "motorljudnivå" minimal inne i bilen mellan t ex en Golf 1,5 TSI och en e-Golf.

Uppdaterat: 2019-09-27 17:27

Det är klart att den låter mer, en elmotor låter ju inte öht i normal körning. Iaf inte i Tesla Model 3. Men det är knappast så att man störs av ljudet från en 1.5 tsi. Åkte med i en Kia Niro phev idag, hörde inte elmotorn där heller.

Uppdaterat: 2019-09-27 17:28
Henrik M skrev:

bejje wrote: Precis, så att elbilar ska vara så tysta stämmer inte så bra.
Sen när det gäller det omvända, ljudet som läcker in i bilen så är det inte heller alltid så smickrande för elbilar. Tesla model 3 sägs ju låta rätt kraftigt inuti kupén på landsväg/motorväg.
Från drivlinan är självklart en elbil betydligt tystare än en fossilbil. Vad gäller övriga ljud från däck och vindljud gäller såklart samma fysiklagar som på en fossilbil så likadant uppbyggda låter de såklart lika mycket. Inget konstigt med det. Min Tesla är helt klart tystare än V90:n jag hade innan, men i motorvägsfart är det ju ingen Jaguar XJ eller Merca S-klass. Förväntar man sig det så har man lite för mycket förhoppningar.

Varför har man inte rätt att kräva samma tystnad från vägljud av Tesla som Jaguar XJ eller Merca S-klass? Det handlar ju om bilar i samma prisklass, och då borde väl vägbullret kunna vara bortisolerat även i elbilen?

Uppdaterat: 2019-09-27 17:34
40-talisten skrev:

Henrik M wrote:bejje wrote: Precis, så att elbilar ska vara så tysta stämmer inte så bra.
Sen när det gäller det omvända, ljudet som läcker in i bilen så är det inte heller alltid så smickrande för elbilar. Tesla model 3 sägs ju låta rätt kraftigt inuti kupén på landsväg/motorväg.
Från drivlinan är självklart en elbil betydligt tystare än en fossilbil. Vad gäller övriga ljud från däck och vindljud gäller såklart samma fysiklagar som på en fossilbil så likadant uppbyggda låter de såklart lika mycket. Inget konstigt med det. Min Tesla är helt klart tystare än V90:n jag hade innan, men i motorvägsfart är det ju ingen Jaguar XJ eller Merca S-klass. Förväntar man sig det så har man lite för mycket förhoppningar.
Varför har man inte rätt att kräva samma tystnad från vägljud av Tesla som Jaguar XJ eller Merca S-klass? Det handlar ju om bilar i samma prisklass, och då borde väl vägbullret kunna vara bortisolerat även i elbilen?

+1

Uppdaterat: 2019-09-27 19:39
- Peugeot e-208 GT 2022