Bristande känsla av kontroll

58 inlägg 0 nya
Bristande känsla av kontroll

Idag var vägarna vita och återigen upplever jag att inte ha kontroll över vad bilen har för sig. Inte nog med att den driver på styrhjulen och därigenom begränsar känslan av att ha flera möjligheter att få bilen dit jag vill, den är ju försedd med en drivlina som man inte vet om den driver med el eller bensin och en växellåda som på eget bevåg portionerar ut vridmoment. Jag har inga problem (så här långt...) att ta mig fram och inte sladdar det eller understyr speciellt mycket. Det jag saknar är vetskapen av vad som ska hända. Det är som att vara passagerare bakom ratten.
Nån som känner likadant?

Vilken bil har du?

KIA Optima Plug-In. Det känns lika illa i de flesta moderna bilar där alla saker jag gör ska skickas på remiss till en hög elektroniska burkar innan bilen reagerar. Jag förstår att tanken är att föraren är inkompetent och att ingenjörerna som skapat systemen vet bättre hur man färdas säkert, men jag är uppväxt med bilar med gaswire, förgasare, manuell låda och styrning utan filtrerande servo.

Är ltie dåligt insatt i den men är det el bak och förbränning fram, eller delad el och förbränning in till växellådan, eller förbränning till växellådan och el och förbränning ut till hjulen?

Allt driver fram och jag tror elmotorn också går via växellådan, men är inte säker. Har bara tittat under huven två gånger...

Intressant sådant här, just hur känslan för bilens beteende infinner sig eller inte infinner sig.
Hade en Mazda 626 en gång. Den visste man precis: Släppte det gick det rakt fram. Fruktansvärt odramatiskt på så sätt.
Kan du beskriva din känsla? Vad är det som gör att du inte riktigt vet vad som skall hända?
Uppenbarligen verkar ju du eller bilen ändå ha kontroll på situationen, men vad är det du saknar i känslan så att säga? Hur beter den sig när du tycker att du inte vet vad den gör?

Du lägger ju upp detta på bordet på egen hand så att jag kan då lägga fram vår erfarenhet ifrån KIA Venga att responsen var seg, laggande och nyckfull i precis allt vilket gjorde att min fru for ut i skogen på vintern.
Över o understyrd med noll känsla i ratten, huggande ABS, tvingande antisladd som drog ned varvtalsmomentet i ur o skur och gav en fördröjd gas respons, ja det mesta kändes som i sekunden efter och i otakt.
Har aldrig ägt sådana bekymmer varken förr eller nu med Auris TS HSD.

Nej, det där känner jag inte igen. Tycker bilen talar om när det är halt. Fast jag föredrar egentligen bakhjulsdrivet, som är ärlig och påpekar i god tid att man närmar sig gränsen.

Den sämsta jag haft i den vägen var en Saab 99, den var livsfarlig! Den berättade inget om halkan, gick lömskt stabilt och sedan när man passerat gränsen släppte den plötsligt och man blev passagerare. Enda gången jag varit i diket var med den bilen.

Tyvärr är det så att alla system och säkerhetsutrustning lurar föraren i viss mån, invaggar i falsk säkerhet och då körs det fortare än vettigt.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag hamnar ju där jag siktar med ratten, men enda känslan den förmedlar är värme. I backen jag har till infart verkar bilen tycka att jag har för lågt varvtal så den kastar i en lägre växel rätt som det är och plötsligt räcker inte fästet riktigt till. Det är absolut inte så att det orsakar problem mer än att jag saknar känslan av att faktiskt bestämma vad bilen gör. Det är inte lika illa som i en smart där man kan fundera över om gaspådrag eller släpp ska skickas över 28,8-modem till Smartville för att en kommitté ska ta beslut om det verkligen är OK att spjället öppnas och sen reläas tillbaka.
De flesta moderna bilar jag kör lider av samma sjuka, möjligen med undantag av Dacia, men det är väl tveksamt om det är en modern bil.

Tidigare kunde man ligga precis över gränsen för hjulspinn och kontrollerat dra sig fram, men nu är det svårare.

Ja, där har du en poäng, gensvaret i gaspedalen blir distanserat. Och ibland kan systemen strypa motorn för mycket, minns en BMW som knappt kom iväg vid trafikljuset för att systemen drog ner effekten så bilen inte flyttade sig.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

L. Mäkinen wrote:
Jag hamnar ju där jag siktar med ratten, men enda känslan den förmedlar är värme. I backen jag har till infart verkar bilen tycka att jag har för lågt varvtal så den kastar i en lägre växel rätt som det är och plötsligt räcker inte fästet riktigt till. Det är absolut inte så att det orsakar problem mer än att jag saknar känslan av att faktiskt bestämma vad bilen gör. Det är inte lika illa som i en smart där man kan fundera över om gaspådrag eller släpp ska skickas över 28,8-modem till Smartville för att en kommitté ska ta beslut om det verkligen är OK att spjället öppnas och sen reläas tillbaka.
De flesta moderna bilar jag kör lider av samma sjuka, möjligen med undantag av Dacia, men det är väl tveksamt om det är en modern bil.
Tidigare kunde man ligga precis över gränsen för hjulspinn och kontrollerat dra sig fram, men nu är det svårare.

Växeldelen i backen - uplever du det kopplat till just drive by wire eller bara det faktum att en automatlåda ju är just det - automatisk och växlar när den behöver.

Det är ju lådan som är problemet just där. Den hade garanterat kunnat låta varvet gå ner mer eftersom den har stöd av en elmotor så den växlar snarare när den har lust än när den behöver. Vet inte om den håller sig kvar på växeln i manuellt läge eller om den gör som en del DSG-lådor som byter fast jag inte bett om det.
Man hinner inte parera med gaspedalen när det händer eftersom den växlar så snabbt

Ja är inte det ett automatlåda syndrom, har du kört automat tidigare på vinterföre?
Jag har automat/dsg för första gången och kan ibland känna att Hadde jag haft manuell så hadde jag ibland valt att ligga kvar på växeln eller ibland tvärt om.
Jag har inte testat riktigt på halka eller knappt en gång men jag kan ju trycka spaken åt sidan då håller han kvar innestående växel eller om jag väljer att dutta upp eller ner en växel, funkar det inte så på kian.
Annars sedan några år tillbaka så tycker jag att det går knappt att tok provocera fram en sladd eller konstig situation med alla förarsystem utan bilen nästan suger fast i halkan.
Vi har en stor rondell som inbjuder till provosering med bra avåknings yta och ibland har jag kört in i den i 70 när andra ligger på 40 men försrhjälpsystemen nästan suger fast bilen och hejdar farten.
Den konstgjorda diffen tycker jag också funkar bra i normala förhållanden
Dom nya hjälpsystemen är så bra att jag som stads människa inte känner det minsta behov av 4wd.
Tycker att jämfört med hjälp systemen för 6-8 år sedan så är dom starkt förfinade och klarar av situationen betydligt bättre än då.
Har kört två vintrar på dubbfritt Nokian R2 och nu på nya goodyear dubbfritt och det funkar hur bra som helst.
Man får beakta vattenhalkan( underkylda regnet) och softa med adaptiva farthållaren i dom lägena.
Men som sagt jag kan misstänka att jag kommer att få samma känsla i vinter med dsg lådans växlingar i halkan som du beskriver men man får se då.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

L. Mäkinen wrote:
Det är ju lådan som är problemet just där. Den hade garanterat kunnat låta varvet gå ner mer eftersom den har stöd av en elmotor så den växlar snarare när den har lust än när den behöver. Vet inte om den håller sig kvar på växeln i manuellt läge eller om den gör som en del DSG-lådor som byter fast jag inte bett om det.
Man hinner inte parera med gaspedalen när det händer eftersom den växlar så snabbt

Utan att veta så kan jag tänka mig att om du åtminstone går ner en växel så håller den nog kvar den.
Ligger du för högt och det blir tungt så vill den nog växla för att spara motor, drivlina och allt. Men ligger du så du har marginal åt båda hållaen (alltså inte övervarv heller) så borde den hålla kvar. Testa?
Har inte testat vår volvoautomat i vinterföre än men så fort vi får halt på riktigt så har jag en fin backe jag skall prova i. Brant så in i h-vete för att vara en villagata. Syns dåligt på bilderna här men det märks när man är där vill jag lova (kom upp i över 50 km/h på en mountain bike för tiotalet år sedan, och jag hann bromsa innan store vägen kom).
https://www.google.se/maps/@59.368603,17.9145164,3a,75y,309.82h,90.55t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCe4kMFmJIjArb8-sn9CAFg!2e0!7i13312!8i6656
Skall jämföra vår V90 automat AWD med föräldrarnas knappt äldre V70 Automat FWD. Se hur det greppar under färd, från stillastående e.t.c. 2WD-system har ju kommit långt med åren helt klart!

Mäkinen - du har väl din f d elbil att jämföra med. Hur fungerade den i motsvarande situationer ?

Elbilen var underbar i snö och på isiga vägar. Väldigt linjärt svar på pedalen och gick man över på lägsta effekten fick man längre slag på gaspedalen.

Skulle gärna vilja höra lite mer om vad du saknar i styrningen. De flesta märken idag får ju kritik för bristande styrkänsla. Att man inte känner vad som händer under hjulen i ratten. Jag förstår ärligt talat inte riktigt detta. Vad är en bra styrning egentligen? Vill man att varenda litet gruskorn på vägen ska kännas som slag i ratten? Ska man känna av vägens lutning i ratten? Ska ratten vibrera när man ABS-bromsar? Känns för mig som att för mycket återkoppling kan snabbt bli ganska jobbigt.

Den bil som fått bäst kritik vad gäller styrningen är såvitt jag vet Lotus Elise S1. Någon beskrev det som att man kan köra över ett kreditkort och känna i ratten vilket nummer det är. Riktigt dit vill jag inte, men jag vill få information om ifall däcken tappar greppet eller bilen spårar åt något håll. En bra styrning tappar lite av motståndet när man vrider på ratten om greppet är sämre. De flesta bilar med elservo är helt döda från information. Bara för att man får en rörelse i ratten behöver det inte slå över och bli så man måste bryta emot krafterna.
Även när man svänger och bilen kränger kan en bra styrning indikera det genom vilka krafter som behövs.

Man ska även känna drivkrafterna och motorbromsningsdito i ratten. Det är en anledning att jag inte gillar bilar med frihjul för när man släpper gasen försvinner något i ratten. Fram till 1980 var det väl bara Saab som hade sånt på bilarna, men med elbilar finns ofta en "seglingsfunktion" som ger samma vakuum.

L. Mäkinen wrote:

Man ska även känna drivkrafterna och motorbromsningsdito i ratten.

Betyder det att du gillar torque-steer? :-) Så om jag förstått det rätt så vill du att ratten t.ex. ska gå lättare om du kör på is än om du kör på torr asfalt? Det jag ogillar mest med vissa bilar är att styrningen är överdrivet lätt och att återgången till mittläget är för stark.
När jag hade en Land Rover discovery Sport som hyrbil så var mittcentreringen så stark att man fick aktivt hålla emot när man körde på sluttande vägbana. Den andra extremen är ju äldre Mercor som inte har någon mittcentrering över huvudtaget. Ratten fastnar helt enkelt i svängläge även när man släpper den.

Jag gillar inte bilar med drivning på styrhjulen...
En bra byggd bil ger bara en hint om att hjulen har olika grepp och försöker inte hamna i diket för att ett hjul spinner mer än det andra.
I mina ögon är det självklart att styrningen ska gå lättare på is för då får jag ju veta att det är is under hjulen eller kanske under ena hjulet. Även mitt i en kurva ska kraften man håller styrvinkeln med minska om ett hjul börjar tappa friktion.

Det behöver inte vara stora krafter i ratten varken för att vrida den eller som vrider den tillbaka.

Min erfarenhet av SAAB 99 (och 90 och 900) säger att det oftast inte är bakänden som släpper spontant utan plötsligt vägrar bilen att svänga. En sån utan styrservo har dessutom en utväxling på ratten som gör att en vanlig korsning kräver att man vrider ett helt varv på ratten för att inte hamna på motsatt trottoar.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.