Vi Bilägares forum

Bör Trafikförsäkringsföreningen avskaffas eller bantas?

Bör Trafikförsäkringsföreningen avskaffas eller bantas?

Detta har varit en diskussion i ett annat forum också, men tänkte att jag tar upp det här.

Alla känner ni säkert till Trafikförsäkringsföreningen?
OM någon inte har koll så kopplas dom in om man har en påställd bil, men ingen försäkring. De skickar då ut en saftig faktura för e dagar du inte har varit försäkrad.

Jag drabbades av dom en gång i min ungdom då jag inte hade 100% koll och fick för mig att man kunde ha en påställd bil som inte kördes och ändå vara oförsäkrad.

Men i alla fall, efter närmare 2 veckor så får jag ett brev från dom att jag inte är försäkrad och att jag måste betala. Denna avgift de begär är ungefär uppåt 40 000% dyrare än vad en trafikförsäkring är för motsvarande bil.

Det är enorma summor de begär...
Har dock inte haft något att göra med dom sedan ungdomen, då man lär sig av sina misstag, men är det inte ett stort missbruk av folks pengar?

Säg att en trafikförsäkring kostar 135kr för en person per månad, då tar TFF ut kanske 6000 kr per månad i avgift.

Men det som stör mig mest är att de väntar uppåt 2 veckor innan de skickar ut brev om saken till de oförsäkrade. För mig var det inte medvetet när jag var ung och vad jag läser mig till så är det oftast inte det, folk begår misstag, men hade dom fått info inom ett par dagar så hade de kunnat betala snabbt och sluppit flera tusen kronor i avgift.

Nu väntar TFF medvetet i 2 veckor, kan gå några dagar snabbare, men i stort tar det lång tid och folk som är omedvetna om sitt misstag får betala tusenlappar för misstaget.

Idag är det 2020, jag jobbar inom IT, jag VET att det vore rätt enkelt att lösa allt detta digitalt och automatiskt, så varför finns TFF eller varför arbetar dom som om det vore 80-tal?

Det har i många herrans år funnits register hos transportstyrelsen digitalt över om en bil är påställd eller inte.

Det som fattas är att skapa ett register, en databas som alla försäkringsbolag måste vara anslutna till som ger info om en bil är försäkrad eller inte.

När den informationen finns så kan ett system automatisk kolla och skicka ut antingen digital information samma dag eller per brev dagen efter till ägaren att bilen är påställd men inte försäkrad. De som då gjort samma misstag som jag gjorde när jag var ung kan då betal inom någon dag och slippa tusentals kronor i kostnad.

Inte bara det, vi får mycket förre oförsäkrade bilar på vägarna vilket är bra. Finns det någon nackdel? Ja det är att TFF måste säga upp en massa personal, men så är det ju när saker förbättras och digitaliseras. I övrigt bara fördelar. Jag är förbluffad att de fortfarande jobbar som om det vore 80-tal.

Uppdaterat: 2020-01-17 23:44
- Peugeot e-208 GT 2022

Kommentarer

Det skall nog helt enkelt kosta om man slarvar eller medveten låter bli att försäkra sin bil. Och denna förening består ju av försäkringsbolagen i Sverige så det är ingen fristående organisation. Problemet är ju att vissa individer inte vill göra rätt för sig och därmed inte har en giltig trafikförsäkring vilket kan drabba andra trafikanter vid en olycka - därför finns denna lösning som såvitt jag förstått har fullt lagligt stöd.

Uppdaterat: 2020-01-18 09:55

Jag har drabbats av dem en gång när jag köpte en bil och vi råkade skriva fel månad på pappret. Det blev lite pappersarbete innan jag blev av med fakturan.

Uppdaterat: 2020-01-18 10:08

TFF är de slarvigas försäkringsbolag, att de tar bra betalt beror på att de också åker på att betala väldigt mycket då många av "deras kunder" ställer till väldigt mycket olyckor.
Att det är någon som skriver ett brev och skickar med snigelposten efter en dryg vecka stämmer inte, det är redan fullt automatiserat, varför de väntar är att människor, precis som du säger, missar saker och kanske kommer på efter några dagar att de har missat och betalar, då slipper de skicka ut något, bortsett från en fet faktura.
Om du har en försäkring kopplad till din bil så slås den på automatiskt om du ställer på en bil och går ner på avställningsförsäkring om du ställer av den.

Det finns ett system som är ihopkopplat, mellan ägarregistret, påställningsstatus, besiktningsstatus, fordonets tekniska data och försäkringsstatus. Går du in i appen "mina fordon" så ser du allt detta på en plats.

TFF´s största problem är att många av deras kunder inte betalar utan lever under radarn. Jag förstår dock inte varför man ställer på ett fordon om man ändå inte tänker försäkra eller besiktiga det, finns ingen anledning

Uppdaterat: 2020-01-18 10:16
*Robban

Fast med bejjes lösning så blir det uppenbart vilka som medvetet struntar i att försäkra och de som inte vet om detta system får reda på det i tid och betalar garanterat samma dag de får meddelandet.
Jag har funderat i samma banor.
Dock är det bra att de finns. Det ska ju exempelvis gå att få hjälp med parkeringsskador där förövaren stuckit (svårt) . Ett ganska vanligt fenomen idag.

Uppdaterat: 2020-01-18 10:18
It's a very good idea to leave a sinking ship

Håller med om att det i dagens form är bra att dom finns, de har en viktig roll, men om det mesta dom gör kan skötas automatisk och mycket snabbare, så att som JohanE säger, får de lagliga men slarviga att slippa allt för dyra kostnader och de som medvetet skiter i att betala syns ännu tydligare. Som sagt, på köpet får man färre oförsäkrade bilar på vägarna, mycket mindre kostnad för TFF, men funktionen de har finns kvar, d.v.s. att täcka kostnader för de som utsätts för skador av oförsäkrade.

Måste ju vara en stor förbättring mot idag eller?

Uppdaterat: 2020-01-20 22:55
- Peugeot e-208 GT 2022

Ser uppriktigt sagt ingen större skillnad på nuvarande system och den idé bejje redovisat. Köper man en bil så skall den försäkras omedelbart - punkt. Nåt ansvar bör man väl kunna kräva av en bilköpare. Trafikförsäkrings-föreningen kan säkert skicka ut "påminnelsen" tidigare men det är säkert som Robban beskriver. Sen består ju denna förening av alla bolag som försäkrar bilar och föreningen har ju andra funktioner som är väl så viktiga som att ta bra betalt av slarviga bilköpare.
Hur man kan få färre oförsäkrade bilar med bejjes idé har jag svårt att se - idag är ju defacto alla bilar på nåt sätt trafikförsäkrade - endera som det skall vara eller via Trafikförsäkringsföreningen vilken är den dyra varianten för slarviga eller medvetet fuskande bilägare. Fuskarna kommer nog att fortsätta oavsett lösning - där är nog enda möjligheten att konfiskera bilen.

Uppdaterat: 2020-01-20 23:38

Pi, med oförsäkrade menar jag de som inte har en riktig försäkring. Vore inte en riktigt försäkring att föredra framför TFF?

Säg att jag är 18 år, nyss tagit körkort, men har inte alla kunskaper jag borde ha, det är nog rätt vanligt, för man tar lätt körkortet utan att kunna allt man behöver i samhället om bilar och trafik. Känner tyvärr flera stycken som är yngre än mig som gjorde mig rädd när jag var yngre där jag undrade hur de ens fått körkort. Ofta kvinnor kan jag tillägga.

Men poängen är att alla som nyss har tagit körkort kanske inte ha full koll på vad som gäller för försäkring och gör ett misstag. Jag gjorde det själv som sagt när jag var ung. Är det inte då bättre att den fattige 18-åringen som inte har en krona kvar efter att ha tagit körkort och gör ett misstag får reda på det efter 2 dagar och bara behöver betala 400kr istället för 3000 kr innan han får ett brev från TFF? "Information is key".

Varför ska denna 18-åring som inte medvetet försökt fuska eller göra fel betala 3000 kr när han kan få betala 400 kr om TFF effektiviseras? Tro mig, som fattig tonåring så hade 3000kr i extra kostnader kunnat förstöra min ekonomi och satt mig i en ekonomisk obalans som kanske i slutändan skickat mig till kronofogden, ja så illa kan det vara om man har riktigt dåligt med pengar som jag hade.

Uppdaterat: 2020-01-20 23:53
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - rätt säker på att man får lära sig i bilskolan att det är obligatoriskt med trafikförsäkring för alla bilar i trafik. Och vem annan än samorganisationen för landets bilförsäkringsbolag (Trafikförsäkringsföreningen) man skicka ut denna "påminnelse" ? Det är nog inte tal om att "effektivisera" TFF utan i så fall snarare att de skall skicka ut sin "påminnelse" nån/några dagar tidigare för som Robban redan beskrivit så är allt redan automatiserat men när vi talar om "snigelpost" så kan ju denna i sig också ta några dagar för att nå adressaten. Och alla läser ju inte mail eller har Kivra eller liknande tjänster. Tror fortfarande att det mest är medvetet slarviga som drabbas. Har haft många bilar under 50 års bilägande men aldrig råkat ut för dessa straffavgifter - och så är det säkert för de allra flesta. Däremot har jag fått ersättning via TFF när andra skadat min bil.

Uppdaterat: 2020-01-21 00:08

Pi, du försöker motsätta dig något fördelaktigt för alla.
Det jag föreslår är inget negativt för någon förutom att TFF måste skära ner på personal, men för alla andra är det positivt.

Tror inte en sekund på att det är automatiserat, men om det nu är det så är systemet trasigt och måste fixas.
Låt mig tala om automatik. Jag köper ett plagg från nätet och väljer faktura på 14 dagar. Får fakturan nästan samma sekund som de skickat varan.

Säg att det funkat samma hos TFF. Jag har en bil, den är påställd och försäkrad, men helt plötsligt blir den oförsäkrad, då får jag et mail, ett digitalt brev, ett sms eller ett brev 1-2 dagar senare om det. ELLER, jag köper en bil, jag blir ägare, men har inte tecknat försäkring (kanske glömt det eller glömt att ställa av den) DÅ får jag direkt ett mail ett digitalt brev, ett sms eller ett brev inom 1-2 dagar.

Det är så det funkar i andra branscher, varför ska TFF leva i 80-tal när alla andra lever i 2010-2020-tal?

Uppdaterat: 2020-01-21 00:21
- Peugeot e-208 GT 2022

Man är skyldig att känna till alla lagar så att man valt att inte ta till sig enkla saker som att vi har krav på trafikförsäkring ser jag inte som förmildrande.

Uppdaterat: 2020-01-21 08:43

Som sagt - i mina ögon en icke-fråga. I alla fall för den stora majoriteten av bilköpare.

Uppdaterat: 2020-01-21 10:06

Skyldig kanske men säg den som har koll på allt, eller som vet hur man tar reda på vad som gäller om man inte har den kollen. Det gäller oavsett vad man tar sig till med och inte bara fordon.
Bara för att alla på nätet är ofelbara innebär det inte att resten av befolkningen är det.

Uppdaterat: 2020-01-21 11:37
It's a very good idea to leave a sinking ship

Mäkinen, visst är vi skyldiga att känna till allt och jag är inte en av de drabbade de senaste 18 åren eller så, men det betyder inte att jag inte stör mig på systemet och tycker det kan skötas bättre, som jag skrev så finns det uppenbara förbättringar som för in TFF i 2000-talet, men som de inte är sugna på att ta till sig. Kanske för att det skulle innebära stort inkomstbortfall för föreningen, kanske andra anledningar, jag vet inte, men uppenbart är att de inte vill föra in ny teknik och förbättra rutiner som är förlegade.

Uppdaterat: 2020-01-21 23:08
- Peugeot e-208 GT 2022

Vet inte hur den funkar idag, men ett system som varnar direkt borde vara enkelt fixat.
Går det ens att ställa på en bil utan försäkring ??
Hur som ska vi vara glada att de finns, tänk om man inte fick nån hjälp alls om man tex blev påkörd och skadad av en oförsäkrad bil.
Jag skulle vilja se samma system som i England, bilen bogseras bort, är den inte utlöst efter nån vecka skrotas eller säljs bilen.

Uppdaterat: 2020-01-22 00:18
Rikard skrev:

Vet inte hur den funkar idag, men ett system som varnar direkt borde vara enkelt fixat.
Går det ens att ställa på en bil utan försäkring ??
Hur som ska vi vara glada att de finns, tänk om man inte fick nån hjälp alls om man tex blev påkörd och skadad av en oförsäkrad bil.
Jag skulle vilja se samma system som i England, bilen bogseras bort, är den inte utlöst efter nån vecka skrotas eller säljs bilen.

Nån vecka får i så fall vara flera veckor, minst en månad i alla fall. Tänk om man ställt sig fel eller missat nåt med försäkringen och så åker man på semester i några veckor. Sen kommer man hem och de har sålt ens bil som man nyss betalade 350 000 kr för.

Lite för dyra "böter" för att ha gjort ett misstag.

Uppdaterat: 2020-01-24 20:00
- Peugeot e-208 GT 2022

Nja, man bogsera inte bort parkerade utförsäkrade bilar utan ägarens vetskap.
Det är när bilen stoppas och försäkring saknas som bilen tas i beslag. Då får man nån vecka på sig att lösa ut den. Har bilen ett lägre värde skrotas den, högre så säljs den på auktion.
England har skyltavläsning i alla polisbilar, möter de en oförsäkrad bil kommer det direkt upp på en skärm, gäller även efterlysta och stulna bilar.

Uppdaterat: 2020-01-25 10:25

Tyckte jag såg på någon svenskt program att svenska polisen också börjat med skyltavläsning. Kanske långt ifrån alla bilar och säkert bara på test, men ändå.

Uppdaterat: 2020-01-25 23:21
- Peugeot e-208 GT 2022

Dert har vi haft i flera år i Sverge, finns en tidig artikel om det här
https://teknikensvarld.se/vi-synar-polisens-anpr-system-190452/

Uppdaterat: 2020-01-25 23:27
*Robban

Se där Robban, då blev man upplyst.

Uppdaterat: 2020-01-25 23:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Tff bör definitivt avskaffas eftersom tff sätter folk i obestånd. Kriminellt höga avgifter och skrämselpropaganda. Försäkringsbolag kan ha som alla andra bolag dvs förseningsavgifter samt naturligtvis körförbud. Tff är en äcklig ekonomisk utsagor "förening". Följ pengarna och kolla vad "handläggarna" och cheferna tjänar så kan man se att dom själva absolut inte har lust att banta.... nej, bort med Tff och inför körförbud och böter istället, det är RÄTTVIST. Att sätta folk i obestånd har INGET att göra med att "man ska lära sig lag på trafikskolan" o liknande uttalande som motivering att ha kvar Tff. Kan det vara nån anställd på Tff månne? Körförbud på oförsäkrad bil är en självklarhet, förseningsavgift från försäkringsbolag är naturligt. Körförbud motiverar alla som inte betalar försäkringen i tid att betala! Tff bör anses som kriminella och måste bara bort! Nu! Tff sätter folk i ekonomiskt OBESTÅND! Följ pengarna och GRANSKA TFF

Uppdaterat: 2020-08-28 03:04

Bra förslag att ett mail eller sms kommer som en varningsklocka om bilen är oförsäkrad vid påstigning. Tff gillar fördröjning för att......TJÄNA PENGAR! Om PUNDARE eller andra kör en oförsäkrad bil som dekorerar en annan bil, ja då får väl föraren, dvs pundaren som körde på nån med sin oförsäkrad bil betala! Varför ska en utsugar " förening" sno pengar från andra bilister? Nej tack. Bort med Tff!

Uppdaterat: 2020-08-28 03:11

Märkligt att en sån enkel sak som lätt kan kopplas ihop med avställt/påställt fordon inte går enklare och är bättre organiserat. Om det sker ett ägarbyte borde ju systemet direkt kunna se om bilen är försäkrad och skicka ett sms till vederbörande, samma dag och ge nya ägaren möjlighet att rätta till felet. Allt annat verkar ju bara vara att klå folk på pengar. Man måste ju inte ALLTID utgå ifrån att det är bedrägeri i kikaren även om jag förstås tycker att man kan ta reda på vad som gäller.

För många år sen blev jag erbjuden att få en gammal Volvo 245. Den korta historien är att jag behövde motorn i ett projekt (B23E) så jag tackade ja och åkte och hämtade den. Enligt kurskamraten jag fick bilen av hade han haft den stående länge. Väl hemma stod vi och tittade på bilen och kompisen säger "det sitter ju skattemärke på bilen?", "är den inte avställd"? Jag hade ingen koll, detta var före internettiden men det gick att ringa transportstyrelsen så jag ringde dagen därpå. Det visade sig att bilen hade skatteskuld på 5000 och så den fick inte brukas och ja, den var påställd. Stollen jag fick bilen av, hade haft den påställd, tydligen i flera år...
Jag frågade henne på transportstyrelsen om den var påställd och han som ägt bilen trott att den var avställd, då bör det ju varit en trafikförsäkringsskuld också? Hon kunde inte se det tydligen men hon misstänkte att det troligen var en astronomisk summa. Kul för den killen. Kan undra, han bör ju fått påminnelser? Ignorerat dem eller inte fattat vad det var, han var nog inte så skarp på bilinnehav kändes det. (kan säga att jag ställde av den samtidigt som jag blev ägare på bilen så jag klarade mig från Tff).

Uppdaterat: 2020-08-28 19:10
/Hilife

Jag förstår syftet med TFF, men de är otroligt utdaterade. Som redan påtalats borde ett system för år 2020 vara gjort så att de skickar ett meddelande till personen omgående digitalt för att undvika onödiga kostnader. Det skulle få alla som inte är ute efter att bluffa utan bara gjort ett misstag eller glömt, att de direkt ställer av eller tecknar försäkring istället för att vänta dagar eller vecka med att få ett brev som då gör att du får betala flera dagars svindyr, utsugarpris till försäkring.

På köpet kan de sparka massa anställda som inte längre behövs för att dra ner på utgifter.

Uppdaterat: 2020-08-28 19:40
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Som redan påtalats borde ett system för år 2020 vara gjort så att de skickar ett meddelande till personen omgående digitalt för att undvika onödiga kostnader.

Hur säkerställer du att varje fordonsägare har möjlighet att ta emot digital korrespondens?

Uppdaterat: 2020-08-29 13:29
Vorwärts skrev:

Hur säkerställer du att varje fordonsägare har möjlighet att ta emot digital korrespondens?

Helt rätt - vi är nog ibland lite "fartblinda" och inser inte att alla inte håller samma tempo in i den digitala världen.

Uppdaterat: 2020-08-29 17:26
Vorwärts skrev:

bejje wrote:Som redan påtalats borde ett system för år 2020 vara gjort så att de skickar ett meddelande till personen omgående digitalt för att undvika onödiga kostnader.
Hur säkerställer du att varje fordonsägare har möjlighet att ta emot digital korrespondens?

Finns nog många olika lösningar varav vissa inte kommer ge tillgång till detta för alla.
T.ex. skulle transportstyrelsen kunna vara inblandad. De skulle kunna erbjuda användare att ha sitt mobilnummer registrerat för digital information. Sedan skulle transportstyrelsen, TFF och andra myndigheter ha möjlighet att skicka ut information digitalt den vägen.

Man skulle även kunna lägga till mailadress till detta ifall att vissa byter nummer eller mail och då ändå få informationen. Sedan en gång per år kan transportstyrelsen informera om att uppdatera mailadress och telefonnummer vid behov.

Uppdaterat: 2020-08-29 18:20
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - eftersom jag har en viss erfarenhet ifrån föreningslivet så kan jag säga att detta med telefonnr och inte minst e-mail-adresser är jättebra - när dom stämmer. Men tyvärr byter folk e-mail-adresser ungefär som dom byter skjortor så trots ideliga påminnelser om att gå in på nätet och uppdatera sina uppgifter så lyser dessa uppdateringar alldeles för ofta med sin frånvaro. Så - jag har lite svårt att se att myndigheter skall kunna lite på dessa uppgivna uppgifter utan ett brev till mantalsskrivnings-adressen är nog trots allt det minst osäkra.

Uppdaterat: 2020-08-29 18:33

De flesta av TFF´s kunder har nog varken adress eller digitala kontaktuppgifter...

Uppdaterat: 2020-08-29 18:44
*Robban
Pi skrev:

bejje - eftersom jag har en viss erfarenhet ifrån föreningslivet så kan jag säga att detta med telefonnr och inte minst e-mail-adresser är jättebra - när dom stämmer. Men tyvärr byter folk e-mail-adresser ungefär som dom byter skjortor så trots ideliga påminnelser om att gå in på nätet och uppdatera sina uppgifter så lyser dessa uppdateringar alldeles för ofta med sin frånvaro. Så - jag har lite svårt att se att myndigheter skall kunna lite på dessa uppgivna uppgifter utan ett brev till mantalsskrivnings-adressen är nog trots allt det minst osäkra.

Men detta rätt ogenomtänkta förslag som jag fick hitta på efter ha fått frågan ser jag som ett komplement till information via post. Det är alltså upp till varje individ att se till att ha uppdaterad information för sin egen skull. Skiter man i det så ska ändå information via post komma, men då får man leva med att få informationen senare.

Eller att t.ex.transportstyrelsens app uppdaterades för att kunna skicka ut info. Samma sak där i så fall. Det är upp till varje individ om de vill ha appen eller inte. På samma sätt som att det är upp till varje person om de vill ha 112 appen installerad för att dels få information om olyckor och bränder och andra faror samt bli GPS positionerad vid samtal eller om de inte vill ha den.

Uppdaterat: 2020-08-29 19:21
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - i sak kan jag hålla med dig om att det på nåt sätt borde finnas uppgifter såsom e-mail och mobiltelefon-nr i dessa myndigheters register men som jag redan nämnt så är folk slarviga med att underhålla denna typ av uppgifter. I så fall borde dom ligga i nån form av nationellt elektroniskt id-kort så att det bara är på ett enda ställe de är lagrade för myndigheternas vidkommande för då skulle man antagligen enklare kunna avkräva uppdateringar t ex årligen. Men när det gäller de saker vi diskuterat i denna tråd så måste nog också ett fysiskt brev skickas ut - kanske några dagar efter den elektroniska aviseringen som du nämnde ovan.

Uppdaterat: 2020-08-29 23:09

En passus, men visst var det i Danmark alla medborgare fick en elektronisk brevlåda vare sig de ville eller ej?

Uppdaterat: 2020-08-30 08:13
Power to the people

Vi har ju Kivra i Sverige, men det är ändå ett aktivt val som vi måste göra annars vet vi inte att den finns.

Uppdaterat: 2020-08-30 09:02
*Robban

Det tipsas ju årligen om Kivra och andra liknande alternativ i samband med deklarationen för den som vill ha återbäring tidigare. Antar att de allra flesta har sett det.

Uppdaterat: 2020-08-30 09:30
- Peugeot e-208 GT 2022

Man skall nog inte "anta" så mycket, bejje. Du och jag vet och använder Kivra men alla gör inte det. Och det finns nog dessutom alternativ vill jag minnas.

Uppdaterat: 2020-08-30 09:43

Många har inte dator och många har inte smart mobil. Jag har tre äldre grannar som saknade både dator och mobil, två har jag lyckats omvända, den ena hade dator och datorvana, den andra har fått datorer av sina barnbarn som också höll grundläggande anvisningar när det gäller att betala räkningar m.m., men det är fortfarande posten som gäller.
När det gäller mobiler är det främst de mobila påträngande mobilsäljarna som de litat på. En har gått på att hon måste ha en riktig värsting för en kraftigt tilltagen månadskostnad trots att hon enbart pratar och någon gång messar och tar en och annan bild. "Men det är ju så bra", säger hon, "jag får en ny mobil vart tredje år gratis!".
Jag talade om för henne att hon hade haft tur som tecknat ett så bra abonnemang och hon var nöjd.
De andra som är lite bättre på att tänka efter före, tyckte det var lite väl dyrt och hade frågat runt bland säljare på några elvaruhus och säljarna lade focus på dyra mobiler och talade om vilka egenskaper de hade, egenskaper som de inte begrep, vilket bra minne de hade, de måste ha minst 128Gb annars blev minnet fullt.
Och se måste räkna med minst 8000:- för en acceptabel modell!
Nu har de köpt fullt fungerande mobiler för deras behov på ICA för 1000;-!
Men det finns många äldre som tror att mobiler kostar 10000:- och det ger ett för stort hål pensionen!
Jag tror att det skulle behöva läggas mycket krut på att få bort den elektroniska skräckspärren hos de äldre!

Uppdaterat: 2020-08-30 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kivra använder jag inte.
Min myndighetspost är alternativet.

Uppdaterat: 2020-08-30 16:59
saabnisse skrev:

Många har inte dator och många har inte smart mobil. Jag har tre äldre grannar som saknade både dator och mobil, två har jag lyckats omvända, den ena hade dator och datorvana, den andra har fått datorer av sina barnbarn som också höll grundläggande anvisningar när det gäller att betala räkningar m.m., men det är fortfarande posten som gäller.
När det gäller mobiler är det främst de mobila påträngande mobilsäljarna som de litat på. En har gått på att hon måste ha en riktig värsting för en kraftigt tilltagen månadskostnad trots att hon enbart pratar och någon gång messar och tar en och annan bild. "Men det är ju så bra", säger hon, "jag får en ny mobil vart tredje år gratis!".
Jag talade om för henne att hon hade haft tur som tecknat ett så bra abonnemang och hon var nöjd.
De andra som är lite bättre på att tänka efter före, tyckte det var lite väl dyrt och hade frågat runt bland säljare på några elvaruhus och säljarna lade focus på dyra mobiler och talade om vilka egenskaper de hade, egenskaper som de inte begrep, vilket bra minne de hade, de måste ha minst 128Gb annars blev minnet fullt.
Och se måste räkna med minst 8000:- för en acceptabel modell!
Nu har de köpt fullt fungerande mobiler för deras behov på ICA för 1000;-!
Men det finns många äldre som tror att mobiler kostar 10000:- och det ger ett för stort hål pensionen!
Jag tror att det skulle behöva läggas mycket krut på att få bort den elektroniska skräckspärren hos de äldre!

Ja det är tråkigt att äldre blir lurade på sånt de inte känner till. En mobil med 16 GB lagring, en halvbra kamera och under 2000 kr räcker nog för de flesta pensionärer skulle jag tro.

Uppdaterat: 2020-08-30 18:37
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Ja det är tråkigt att äldre blir lurade på sånt de inte känner till. En mobil med 16 GB lagring, en halvbra kamera och under 2000 kr räcker nog för de flesta pensionärer skulle jag tro.

Så kanske det är men definitivt inte för varken mig eller hustrun eftersom vi båda använder kameran mycket och vill ha bra resultat. Dock hoppar vi värstingarna men "fjolårs-mobilerna" är ofta tillräckligt bra kameramässigt om man håller sig till de som var toppklassade då. Men vi kan mycket väl vara undantag.

Uppdaterat: 2020-08-30 18:46

Pi, även jag som varit och till viss del fortfarande är, tekniknörd börjar tycka att man inte måste ha den senaste telefonen. Kameran i toppmobiler som kom för 3 år sedan skulle jag inte ha några problem att använda. Tyckte dom var bra nog redan då till de jag använder dom till.

Min arbetsplats står för ny toppmobil för mig ungefär vart tredje år, men jag brukar inte kunna hålla mig i skinnet så länge, så brukar bli att jag köper en för egna pengar vart 1,5 år och sedan har den i 1,5 år och sedan får en från jobbet osv.

Inte för att jag nödvändigtvis måste ha ny mobil, men ibland kommer intressanta saker som jag absolut vill ha.

Uppdaterat: 2020-08-30 18:51
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje, vad gör du av dina nästan nya telefoner när du skaffar en ny?

Uppdaterat: 2020-08-30 19:53
*Robban

De flesta äldre behöver inte hundratals appar, de spelar inga krävande spel och de nöjer sig med en hyfsad kamera, men främst att det går att ringa med den, SMS är något de inte känner till, men det får de på köpet och upptäcker så småningom.
Det viktiga är att den klarar Bank-ID och att de lär sig att använda de möjligheter det erbjuder.
Det finns faktiskt utmärkta mobiler med mycket bra kamera och 32Gb för 1000-1500:-.
Mer behöver man inte betala.

Uppdaterat: 2020-08-30 20:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - tag bort ordet "mycket" i din kamerabeskrivning så kanske det stämmer. Dock tycker jag att man istället skall titta i segmentet 2000--3000 kr men inte heller där får man nån i mina ögon "mycket bra kamera" - men antagligen tillräckligt bra för väldigt många. Sen vill man ju gärna att i vart fall säkerhetsuppdateringar skall funka under 3 år eller nåt sånt.

Uppdaterat: 2020-08-30 20:40

Jag kom på att det finns ju sedan länge en svensk mobil som tagits fram med tanke på äldre.
Den ska vara speciellt lätt att lära sig och den har tillräckligt med funktioner.
Den har fått mycket dåliga recensioner då den har testats, största problemet är att den är för seg, den har alltså inte tillräckligt snabb processor, den är närmast vad som fanns för ett par år sedan!
Det är alltså unga testare som inte har en aning om vilken kravspecifikation de äldre vill ha!

Uppdaterat: 2020-08-30 20:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
EnannanRobban skrev:

bejje, vad gör du av dina nästan nya telefoner när du skaffar en ny?

De blir andratelefon. Just nu har jag min förra telefon konstant inkopplad i bilen för Android Auto. På så sätt slipper jag koppla i och ur telefonen hela tiden och slita ut uttaget på telefonen vilket annars händer inom 6-12 månader. Kan ju bli ett flertal i och urkopplingar per dag.

Uppdaterat: 2020-08-30 20:44
- Peugeot e-208 GT 2022

Pi, kamera är något som verkligen kommer ganska långt ner på listan över de funktioner som äldre vill ha enligt de erfarenheter jag har.

Uppdaterat: 2020-08-30 20:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
bejje skrev:

EnannanRobban wrote:bejje, vad gör du av dina nästan nya telefoner när du skaffar en ny?
De blir andratelefon. Just nu har jag min förra telefon konstant inkopplad i bilen för Android Auto. På så sätt slipper jag koppla i och ur telefonen hela tiden och slita ut uttaget på telefonen vilket annars händer inom 6-12 månader. Kan ju bli ett flertal i och urkopplingar per dag.

Vad har du för skittelefoner?
3,5år är min telefon och Lightningkontakten fungerar ypperligt fortfarande.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Kontakt?
Jag laddar trådlöst och kör trådlös Carplay.

Uppdaterat: 2020-08-30 21:29
junkers skrev:

Kontakt?
Jag laddar trådlöst och kör trådlös Carplay.

Så kan man också göra

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ligthningkontakten tycker jag är värdelös, jag är inne på min fjärde kabel nu, den håller inte i busken, passar bäst åt kontorsfröknar.
Jag har en Nokia med C-kontakt också och den är betydligt robustare.

Uppdaterat: 2020-08-30 22:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - det är möjligt att kamerafunktionen inte är viktig för en del äldre men det var bara "mycket bra kamera" på en mobil för drygt tusenlappen som jag protesterade emot - inte att andra kan ha lägre krav än jag personligen som trots allt också tillhör kategorin "äldre". Nåja - detta var egentligen bara en parentes i denna diskussion.

Uppdaterat: 2020-08-30 22:30