Bör Trafikförsäkringsföreningen avskaffas eller bantas?

70 inlägg 0 nya
Bör Trafikförsäkringsföreningen avskaffas eller bantas?

Detta har varit en diskussion i ett annat forum också, men tänkte att jag tar upp det här.

Alla känner ni säkert till Trafikförsäkringsföreningen?
OM någon inte har koll så kopplas dom in om man har en påställd bil, men ingen försäkring. De skickar då ut en saftig faktura för e dagar du inte har varit försäkrad.

Jag drabbades av dom en gång i min ungdom då jag inte hade 100% koll och fick för mig att man kunde ha en påställd bil som inte kördes och ändå vara oförsäkrad.

Men i alla fall, efter närmare 2 veckor så får jag ett brev från dom att jag inte är försäkrad och att jag måste betala. Denna avgift de begär är ungefär uppåt 40 000% dyrare än vad en trafikförsäkring är för motsvarande bil.

Det är enorma summor de begär...
Har dock inte haft något att göra med dom sedan ungdomen, då man lär sig av sina misstag, men är det inte ett stort missbruk av folks pengar?

Säg att en trafikförsäkring kostar 135kr för en person per månad, då tar TFF ut kanske 6000 kr per månad i avgift.

Men det som stör mig mest är att de väntar uppåt 2 veckor innan de skickar ut brev om saken till de oförsäkrade. För mig var det inte medvetet när jag var ung och vad jag läser mig till så är det oftast inte det, folk begår misstag, men hade dom fått info inom ett par dagar så hade de kunnat betala snabbt och sluppit flera tusen kronor i avgift.

Nu väntar TFF medvetet i 2 veckor, kan gå några dagar snabbare, men i stort tar det lång tid och folk som är omedvetna om sitt misstag får betala tusenlappar för misstaget.

Idag är det 2020, jag jobbar inom IT, jag VET att det vore rätt enkelt att lösa allt detta digitalt och automatiskt, så varför finns TFF eller varför arbetar dom som om det vore 80-tal?

Det har i många herrans år funnits register hos transportstyrelsen digitalt över om en bil är påställd eller inte.

Det som fattas är att skapa ett register, en databas som alla försäkringsbolag måste vara anslutna till som ger info om en bil är försäkrad eller inte.

När den informationen finns så kan ett system automatisk kolla och skicka ut antingen digital information samma dag eller per brev dagen efter till ägaren att bilen är påställd men inte försäkrad. De som då gjort samma misstag som jag gjorde när jag var ung kan då betal inom någon dag och slippa tusentals kronor i kostnad.

Inte bara det, vi får mycket förre oförsäkrade bilar på vägarna vilket är bra. Finns det någon nackdel? Ja det är att TFF måste säga upp en massa personal, men så är det ju när saker förbättras och digitaliseras. I övrigt bara fördelar. Jag är förbluffad att de fortfarande jobbar som om det vore 80-tal.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Det skall nog helt enkelt kosta om man slarvar eller medveten låter bli att försäkra sin bil. Och denna förening består ju av försäkringsbolagen i Sverige så det är ingen fristående organisation. Problemet är ju att vissa individer inte vill göra rätt för sig och därmed inte har en giltig trafikförsäkring vilket kan drabba andra trafikanter vid en olycka - därför finns denna lösning som såvitt jag förstått har fullt lagligt stöd.

Jag har drabbats av dem en gång när jag köpte en bil och vi råkade skriva fel månad på pappret. Det blev lite pappersarbete innan jag blev av med fakturan.

TFF är de slarvigas försäkringsbolag, att de tar bra betalt beror på att de också åker på att betala väldigt mycket då många av "deras kunder" ställer till väldigt mycket olyckor.
Att det är någon som skriver ett brev och skickar med snigelposten efter en dryg vecka stämmer inte, det är redan fullt automatiserat, varför de väntar är att människor, precis som du säger, missar saker och kanske kommer på efter några dagar att de har missat och betalar, då slipper de skicka ut något, bortsett från en fet faktura.
Om du har en försäkring kopplad till din bil så slås den på automatiskt om du ställer på en bil och går ner på avställningsförsäkring om du ställer av den.

Det finns ett system som är ihopkopplat, mellan ägarregistret, påställningsstatus, besiktningsstatus, fordonets tekniska data och försäkringsstatus. Går du in i appen "mina fordon" så ser du allt detta på en plats.

TFF´s största problem är att många av deras kunder inte betalar utan lever under radarn. Jag förstår dock inte varför man ställer på ett fordon om man ändå inte tänker försäkra eller besiktiga det, finns ingen anledning

*Robban

Fast med bejjes lösning så blir det uppenbart vilka som medvetet struntar i att försäkra och de som inte vet om detta system får reda på det i tid och betalar garanterat samma dag de får meddelandet.
Jag har funderat i samma banor.
Dock är det bra att de finns. Det ska ju exempelvis gå att få hjälp med parkeringsskador där förövaren stuckit (svårt) . Ett ganska vanligt fenomen idag.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Håller med om att det i dagens form är bra att dom finns, de har en viktig roll, men om det mesta dom gör kan skötas automatisk och mycket snabbare, så att som JohanE säger, får de lagliga men slarviga att slippa allt för dyra kostnader och de som medvetet skiter i att betala syns ännu tydligare. Som sagt, på köpet får man färre oförsäkrade bilar på vägarna, mycket mindre kostnad för TFF, men funktionen de har finns kvar, d.v.s. att täcka kostnader för de som utsätts för skador av oförsäkrade.

Måste ju vara en stor förbättring mot idag eller?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Ser uppriktigt sagt ingen större skillnad på nuvarande system och den idé bejje redovisat. Köper man en bil så skall den försäkras omedelbart - punkt. Nåt ansvar bör man väl kunna kräva av en bilköpare. Trafikförsäkrings-föreningen kan säkert skicka ut "påminnelsen" tidigare men det är säkert som Robban beskriver. Sen består ju denna förening av alla bolag som försäkrar bilar och föreningen har ju andra funktioner som är väl så viktiga som att ta bra betalt av slarviga bilköpare.
Hur man kan få färre oförsäkrade bilar med bejjes idé har jag svårt att se - idag är ju defacto alla bilar på nåt sätt trafikförsäkrade - endera som det skall vara eller via Trafikförsäkringsföreningen vilken är den dyra varianten för slarviga eller medvetet fuskande bilägare. Fuskarna kommer nog att fortsätta oavsett lösning - där är nog enda möjligheten att konfiskera bilen.

Pi, med oförsäkrade menar jag de som inte har en riktig försäkring. Vore inte en riktigt försäkring att föredra framför TFF?

Säg att jag är 18 år, nyss tagit körkort, men har inte alla kunskaper jag borde ha, det är nog rätt vanligt, för man tar lätt körkortet utan att kunna allt man behöver i samhället om bilar och trafik. Känner tyvärr flera stycken som är yngre än mig som gjorde mig rädd när jag var yngre där jag undrade hur de ens fått körkort. Ofta kvinnor kan jag tillägga.

Men poängen är att alla som nyss har tagit körkort kanske inte ha full koll på vad som gäller för försäkring och gör ett misstag. Jag gjorde det själv som sagt när jag var ung. Är det inte då bättre att den fattige 18-åringen som inte har en krona kvar efter att ha tagit körkort och gör ett misstag får reda på det efter 2 dagar och bara behöver betala 400kr istället för 3000 kr innan han får ett brev från TFF? "Information is key".

Varför ska denna 18-åring som inte medvetet försökt fuska eller göra fel betala 3000 kr när han kan få betala 400 kr om TFF effektiviseras? Tro mig, som fattig tonåring så hade 3000kr i extra kostnader kunnat förstöra min ekonomi och satt mig i en ekonomisk obalans som kanske i slutändan skickat mig till kronofogden, ja så illa kan det vara om man har riktigt dåligt med pengar som jag hade.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje - rätt säker på att man får lära sig i bilskolan att det är obligatoriskt med trafikförsäkring för alla bilar i trafik. Och vem annan än samorganisationen för landets bilförsäkringsbolag (Trafikförsäkringsföreningen) man skicka ut denna "påminnelse" ? Det är nog inte tal om att "effektivisera" TFF utan i så fall snarare att de skall skicka ut sin "påminnelse" nån/några dagar tidigare för som Robban redan beskrivit så är allt redan automatiserat men när vi talar om "snigelpost" så kan ju denna i sig också ta några dagar för att nå adressaten. Och alla läser ju inte mail eller har Kivra eller liknande tjänster. Tror fortfarande att det mest är medvetet slarviga som drabbas. Har haft många bilar under 50 års bilägande men aldrig råkat ut för dessa straffavgifter - och så är det säkert för de allra flesta. Däremot har jag fått ersättning via TFF när andra skadat min bil.

Pi, du försöker motsätta dig något fördelaktigt för alla.
Det jag föreslår är inget negativt för någon förutom att TFF måste skära ner på personal, men för alla andra är det positivt.

Tror inte en sekund på att det är automatiserat, men om det nu är det så är systemet trasigt och måste fixas.
Låt mig tala om automatik. Jag köper ett plagg från nätet och väljer faktura på 14 dagar. Får fakturan nästan samma sekund som de skickat varan.

Säg att det funkat samma hos TFF. Jag har en bil, den är påställd och försäkrad, men helt plötsligt blir den oförsäkrad, då får jag et mail, ett digitalt brev, ett sms eller ett brev 1-2 dagar senare om det. ELLER, jag köper en bil, jag blir ägare, men har inte tecknat försäkring (kanske glömt det eller glömt att ställa av den) DÅ får jag direkt ett mail ett digitalt brev, ett sms eller ett brev inom 1-2 dagar.

Det är så det funkar i andra branscher, varför ska TFF leva i 80-tal när alla andra lever i 2010-2020-tal?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Man är skyldig att känna till alla lagar så att man valt att inte ta till sig enkla saker som att vi har krav på trafikförsäkring ser jag inte som förmildrande.

Som sagt - i mina ögon en icke-fråga. I alla fall för den stora majoriteten av bilköpare.

Skyldig kanske men säg den som har koll på allt, eller som vet hur man tar reda på vad som gäller om man inte har den kollen. Det gäller oavsett vad man tar sig till med och inte bara fordon.
Bara för att alla på nätet är ofelbara innebär det inte att resten av befolkningen är det.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Mäkinen, visst är vi skyldiga att känna till allt och jag är inte en av de drabbade de senaste 18 åren eller så, men det betyder inte att jag inte stör mig på systemet och tycker det kan skötas bättre, som jag skrev så finns det uppenbara förbättringar som för in TFF i 2000-talet, men som de inte är sugna på att ta till sig. Kanske för att det skulle innebära stort inkomstbortfall för föreningen, kanske andra anledningar, jag vet inte, men uppenbart är att de inte vill föra in ny teknik och förbättra rutiner som är förlegade.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Vet inte hur den funkar idag, men ett system som varnar direkt borde vara enkelt fixat.
Går det ens att ställa på en bil utan försäkring ??
Hur som ska vi vara glada att de finns, tänk om man inte fick nån hjälp alls om man tex blev påkörd och skadad av en oförsäkrad bil.
Jag skulle vilja se samma system som i England, bilen bogseras bort, är den inte utlöst efter nån vecka skrotas eller säljs bilen.

Rikard wrote:
Vet inte hur den funkar idag, men ett system som varnar direkt borde vara enkelt fixat.
Går det ens att ställa på en bil utan försäkring ??
Hur som ska vi vara glada att de finns, tänk om man inte fick nån hjälp alls om man tex blev påkörd och skadad av en oförsäkrad bil.
Jag skulle vilja se samma system som i England, bilen bogseras bort, är den inte utlöst efter nån vecka skrotas eller säljs bilen.

Nån vecka får i så fall vara flera veckor, minst en månad i alla fall. Tänk om man ställt sig fel eller missat nåt med försäkringen och så åker man på semester i några veckor. Sen kommer man hem och de har sålt ens bil som man nyss betalade 350 000 kr för.

Lite för dyra "böter" för att ha gjort ett misstag.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Nja, man bogsera inte bort parkerade utförsäkrade bilar utan ägarens vetskap.
Det är när bilen stoppas och försäkring saknas som bilen tas i beslag. Då får man nån vecka på sig att lösa ut den. Har bilen ett lägre värde skrotas den, högre så säljs den på auktion.
England har skyltavläsning i alla polisbilar, möter de en oförsäkrad bil kommer det direkt upp på en skärm, gäller även efterlysta och stulna bilar.

Tyckte jag såg på någon svenskt program att svenska polisen också börjat med skyltavläsning. Kanske långt ifrån alla bilar och säkert bara på test, men ändå.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Dert har vi haft i flera år i Sverge, finns en tidig artikel om det här
https://teknikensvarld.se/vi-synar-polisens-anpr-system-190452/

*Robban

Se där Robban, då blev man upplyst.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Tff bör definitivt avskaffas eftersom tff sätter folk i obestånd. Kriminellt höga avgifter och skrämselpropaganda. Försäkringsbolag kan ha som alla andra bolag dvs förseningsavgifter samt naturligtvis körförbud. Tff är en äcklig ekonomisk utsagor "förening". Följ pengarna och kolla vad "handläggarna" och cheferna tjänar så kan man se att dom själva absolut inte har lust att banta.... nej, bort med Tff och inför körförbud och böter istället, det är RÄTTVIST. Att sätta folk i obestånd har INGET att göra med att "man ska lära sig lag på trafikskolan" o liknande uttalande som motivering att ha kvar Tff. Kan det vara nån anställd på Tff månne? Körförbud på oförsäkrad bil är en självklarhet, förseningsavgift från försäkringsbolag är naturligt. Körförbud motiverar alla som inte betalar försäkringen i tid att betala! Tff bör anses som kriminella och måste bara bort! Nu! Tff sätter folk i ekonomiskt OBESTÅND! Följ pengarna och GRANSKA TFF

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.