Bilisters kunskaper om användningen av dimljus och varselljus/ DRL

93 inlägg 0 nya
Bilisters kunskaper om användningen av dimljus och varselljus/ DRL

Hur står det till med bilisters, men även lastbilsförares kunskaper om dimljusanvändning fram samt användningen av varselljus/ DRL (Daytime Running Lights)? Inget vidare bra om man är ute i trafiken, speciellt vid mörker och möter bilar och lastbilar, för tyvärr är det en hel del som kör med otillåtna ljuskombinationer. Gör man detta för att man är omedveten (inte vet vad som gäller), struntar i lagen eller helt enkelt glömt bort att dimljusen eller varselljusen/ DRL är på? Kort och gott är användning av halvljus samtidig med dimljus fram eller halvljus och varselljus inte tillåtet i något sammanhang (hela dygnet runt) och kan ge böter.

För mer information se gärna https://korkortonline.se/teori/belysning/

Tankar och idéer om detta ämne?

"Hur skulle stigande temperaturer kunna vara ett problem för amerikanerna? Allt de behöver göra för att få lägre temperaturer är ju att byta från Fahrenheit till Celsius."

En ickefråga som ligger lååååångt långt ned på min lista över saker som jag orkar lägga energi att bli irriterad på. Men för all del, den som inte har så mycket annat att fundera på i livet så har jag full förståelse för att detta är ett bekymmer som kräver en och annan sömnlös natt.

Varför nedvärdera det som kan vara ett faktiskt problem för många, FXX ? Användning av flera skarpa ljuskällor framåt när det är mörkt kan faktiskt blända och därmed sätta ner mörkerseendet eller bara irritera rent allmänt den som man möter. Och vänta 25 år till så skall du se att ditt eget mörkerseende är långt ifrån så bra som det är nu FXX och då vill man inte gärna förlora lite tillfälligt bara för att nån slö bilförare inte släckt sina "dimljus" som f ö knappt gör nån nytta alls i nån normal trafiksituation.
Däremot lär man väl inte kunna ha varselljus och halvljus tända samtidigt om biltillverkaren gjort sitt jobb - i alla fall inte ett dagsljus-skarpt lysande LED-varselljus.. Eller ? F ö är jag lite överraskad över hur man kan godkänna dessa skarpa LED-varselljus när de konventionella varselljusen är så relativt ljussvaga.
Men ett ännu större problem idag tycker jag är att många LED-halvljus är klart bländande vilket också framkommit av ViBs ljustester. Här måste det finnas ett problem i godkännandeprocessen.

Pi du älskar verkligen att gå till angrepp när någon skriver en åsikt som inte överensstämmer med din! En åsikt efterfrågades om detta, jag skrev min åsikt, att jag inte ser det som ett problem, likaså skrev jag att jag har förståelse för dom som lägger energi på detta, vad är det nedvärderande i det? Jo att jag skrev något som inte passar dig, tydligen! Sluta med dina påhopp och hittepåteorier och vinklingar så fort någon skriver en annan åsikt än vad du har!

Det jag inte förstår är varför det skall vara så j-a svårt att ha DRL på i dagsljus och bra väder och halvljus i mörker eller dåligt väder.
Allt anat är trams

*Robban

Då tycker jag att du FXX kan sluta med att provocera med uttryck liknande "Men för all del, den som inte har så mycket annat att fundera på i livet "... Respekterar du andras åsikter utan nedvärdering så respekterar jag dina !

Här tror jag på "kamratuppfostran". Gör som jag: helljusblinka på all dessa yxskaft, se bara till att inte störa andra trafikanter. Jo, jag vet att det är olagligt;-)

EnannanRobban wrote:
Det jag inte förstår är varför det skall vara så j-a svårt att ha DRL på i dagsljus och bra väder och halvljus i mörker eller dåligt väder.
Allt anat är trams

Vissa bilars autofunktion verkar lämna en hel del i övrigt att önska. Ser ofta många Toyota och franska bilar där det fungerar sådär. Volvo är ett föredöme, iaf. min V40 där automatiken fungerar perfekt och bakljusen alltid är tända oavsätt dagsljus eller inte. På Folkan har jag programerat om bakljusen att alltid lysa, oavsätt om drl eller halvljus är tänt. Kan inte begripa varför man under några omständigheter vill ha bakljusen släckta, då syns man ju sämre oavsätt ljusförhållanden.

Pi wrote:
Då tycker jag att du FXX kan sluta med att provocera med uttryck liknande "Men för all del, den som inte har så mycket annat att fundera på i livet "... Respekterar du andras åsikter utan nedvärdering så respekterar jag dina !

Okej, tolkningen av det skrivna ordet verkar skilja sig åt markant. Jag har aldrig haft posten som ordförande i de lättkränktas förening så ni får ha överseende med mig;)

Fast FXX, det finns allt för många stolpskott som kör omkring i sina Volvo i "0-läget" med bara DRL i fram och släkt i bak... Ja Volvo har ett väldigt bra auto-läge som tänder halvljus tidigare än många andra bilar.

*Robban

Problemet är de bilar som saknar automatisk växling mellan DRL och halvljus, det finns faktisk många sådana instegsmodeller. Det hyfsat bra DRL ljuset gör att många glömmer skifta till halvljus och följaktligen oxå har släckta bakljus. Sen att någon råkar köra runt med dimljus tända samtidigt som halvljuset stör mig inte det minsta. Dimljus kan aldrig blända, om nu inte bilägaren hottat upp bilen med kraftfulla led lampor i dimljuset för att skall se tufft ut.
Och om någon har tänt dimljusen tillsammans med halvljuset är det väl troligen för att vederbörande ser så dåligt med det usla halvljuset att det måste förstärkas med dimljusen. Det är väl bara bra att man då ser lite bättre vad som finns framför bilen.

FXX wrote:
EnannanRobban wrote:Det jag inte förstår är varför det skall vara så j-a svårt att ha DRL på i dagsljus och bra väder och halvljus i mörker eller dåligt väder.
Allt anat är trams

.
Vissa bilars autofunktion verkar lämna en hel del i övrigt att önska. Ser ofta många Toyota och franska bilar där det fungerar sådär. Volvo är ett föredöme, iaf. min V40 där automatiken fungerar perfekt och bakljusen alltid är tända oavsätt dagsljus eller inte. På Folkan har jag programerat om bakljusen att alltid lysa, oavsätt om drl eller halvljus är tänt. Kan inte begripa varför man under några omständigheter vill ha bakljusen släckta, då syns man ju sämre oavsätt ljusförhållanden.

Nja FXX nog går du till överdrift att programmera bort en del av auto funktionen på folkan och alltid tända baljus.

Jag antar att den är lika bra som på octavian där det är så övertydligt med stort A vid knappen och redan när solen går i moln och före skymning så tänds bakljusen.
Och du kan ju gå in i menyn och förändra tidig eller sen tändning av halvljusen på vag bilar.

Jag antar att livslängden på led bakljus är lång men att halvera den tända tiden lär väl dubblera livslängden vilket gör nästa ägare glad.

Jag kan bara hålla med om hur otroligt dåliga funktioner det är på många asiatiska och europeiska fabrikat och det är inte konstigt att var annan Toyota kör med svart bakljus hela natten.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
FXX wrote:EnannanRobban wrote:Det jag inte förstår är varför det skall vara så j-a svårt att ha DRL på i dagsljus och bra väder och halvljus i mörker eller dåligt väder.
Allt anat är trams
.
Vissa bilars autofunktion verkar lämna en hel del i övrigt att önska. Ser ofta många Toyota och franska bilar där det fungerar sådär. Volvo är ett föredöme, iaf. min V40 där automatiken fungerar perfekt och bakljusen alltid är tända oavsätt dagsljus eller inte. På Folkan har jag programerat om bakljusen att alltid lysa, oavsätt om drl eller halvljus är tänt. Kan inte begripa varför man under några omständigheter vill ha bakljusen släckta, då syns man ju sämre oavsätt ljusförhållanden.
Nja FXX nog går du till överdrift att programmera bort en del av auto funktionen på folkan och alltid tända baljus.
Jag antar att den är lika bra som på octavian där det är så övertydligt med stort A vid knappen och redan när solen går i moln och före skymning så tänds bakljusen.
Och du kan ju gå in i menyn och förändra tidig eller sen tändning av halvljusen på vag bilar.
Jag antar att livslängden på led bakljus är lång men att halvera den tända tiden lär väl dubblera livslängden vilket gör nästa ägare glad.
Jag kan bara hålla med om hur otroligt dåliga funktioner det är på många asiatiska och europeiska fabrikat och det är inte konstigt att var annan Toyota kör med svart bakljus hela natten.

Men MSO, det är ingen dålig funktion, det är avsaknad av automatik som gör att folk åker runt med DRL och släckta bakljus i gatlyktornas sken kvällstid.
Så är troligen dålig funktionalitet i huvudet eller avsaknad av vänsterarm hos förarna som gör att dom antingen glömmer eller inte kan skruva om strömbrytaren till halvljus.

Fast nu handlade ju Johns frågeställning generellt om DRL och dess funktion utan avför så många faktiskt aktivt väljer att använda alla möjliga olika andra kombinationer. Även jag förvånas varje gång jag ser en bil som kör med parkeringsljus tänt även långtradare ganska ofta. Detta är en aktiv handling av något som aldrig är OK.

*Robban

Om bilen är vettigt konstruerad så slår den av halvljuset när man stänger av motorn. Då kan man ALLTID ha halvljus inkl bakljus tända om man har lätt att glömma att slå på det när det börjar skymma på alla de bilar som inte har ljusautomatik - och det är fortfarande väldigt många.

Guran. Jag har provat många och hyrt en del och det är dåliga funktioner och otydliga och ologiska symboler på många nyare bilar.

Det är inte enbart 10 år gammla bilar utan automatik.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Enklast hade det varit om instrumentbelysningen inte får lysa utan att halvljus och bakljus är tända, fast det är klart, i dagens digitala instrumentvärld så går ju inte heller det...

*Robban

EnannanRobban wrote:
Även jag förvånas varje gång jag ser en bil som kör med parkeringsljus tänt även långtradare ganska ofta. Detta är en aktiv handling av något som aldrig är OK.

Ja, jag ser också väldigt ofta detta. Men handlar inte detta om glömska? Jag tänker att man nyligen varit och lastat eller lossat, eller tagit en rast, och då stått med parkeringsljuset tänt. När man sen åkt vidare har man glömt koppla om ljuset, eftersom det mig veterligen inte sker med automatik på någon bil utan kräver en aktiv åtgärd. Kanske skulle behövas någon form av varningssummer i bilar om man börjar köra med enbart P-ljuset tänt?

Jag brukar ge dessa långtradare en extremt kort "stänkare" med helljuset och får ofta ett tack för påminnelsen i form av en höjd hand när vi möts, vilket jag anser bekräftar min teori att det handlar om glömska.

EnannanRobban wrote:
Enklast hade det varit om instrumentbelysningen inte får lysa utan att halvljus och bakljus är tända, fast det är klart, i dagens digitala instrumentvärld så går ju inte heller det...

På min Avensis lyser instrumentbelysningen med ett starkare ljus i dagsljus. I mörker blir detta alldeles för starkt och bländande, så på så vis ser jag om halv- och bakljus inte tänds, inkl. en (allt för) diskret grön symbol som tänds samtidigt som halvljuset. Men det fungerar utmärkt på min Toyota. Det räcker att köra in i carporten i fullt solsken för att halvljuset ska gå på och är det mulet och regnväder går också halvljuset på. Enda gången jag behövt slå på det manuellt var vid snöväder, då förmodligen den vita snön lurade systemet. Men jag tror som Guran här, att största orsaken till att folk kör mörklagda baktill i mörker beror på att dom inte kör i automatik läget, för så dåligt har jag svårt att tro att nåt bilmärke fungerar.

Rutger Jönåker wrote:
EnannanRobban wrote:Enklast hade det varit om instrumentbelysningen inte får lysa utan att halvljus och bakljus är tända, fast det är klart, i dagens digitala instrumentvärld så går ju inte heller det...
På min Avensis lyser instrumentbelysningen med ett starkare ljus i dagsljus. I mörker blir detta alldeles för starkt och bländande, så på så vis ser jag om halv- och bakljus inte tänds, inkl. en (allt för) diskret grön symbol som tänds samtidigt som halvljuset. Men det fungerar utmärkt på min Toyota. Det räcker att köra in i carporten i fullt solsken för att halvljuset ska gå på och är det mulet och regnväder går också halvljuset på. Enda gången jag behövt slå på det manuellt var vid snöväder, då förmodligen den vita snön lurade systemet. Men jag tror som Guran här, att största orsaken till att folk kör mörklagda baktill i mörker beror på att dom inte kör i automatik läget, för så dåligt har jag svårt att tro att nåt bilmärke fungerar.

Jag skrev att bilarna saknar automatisk växling mellan DRL och halvljus. Fanns inte på frugans förra Yaris och nya I20 av instegsmodell.

På Golf utan halvljusautomatik så släcks instrumentbelysningen när det börjar skymma och man inte gått över till halvljus så där märker man definitivt om man missat tända halvljuset.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.