Appropå Folksams senaste listning av krocksäkra bilat

11 inlägg 0 nya
Appropå Folksams senaste listning av krocksäkra bilat

Intressant att läsa alla inlägg om/mot att Toyota RAV-4 är utsedd som säkraste bilen enligt Folksam.
Visst Toyotabilar ligger ofta först i kö, det kan jag hålla med om. Men sällan eller aldrig en RAV-4 utan det är oftast äldre grånade män onkels eller damer med lika grått hår men utan keps.
Min slutsats är att Toyota inte optimerar sina bilar för t.ex EuroNcap utan faktiskt mot verkliga krockar. Samma med drivlinor. Inte bäst i tester men fungerar.
Hur kan annars en bil med ylande drivlina, inte övertung och egentligen ganska så tråkig men fungerande komma på topp??
Vad tycker/tror ni är fel i denna undersökning?
Jag själv tror faktiskt att detta är en realitet. I alla fall utifrån undersökningens förutsättningar, dvs verklig trafik undantaget alla singelolyckor.

Tvärtom, i USA har Toyota visat att de definitivt tillverkar för krockprov.
När de började med small overlap test så var Toyota usel, efter förbättringar var de bra men det visade sig att de enbart fixat den sida som provet utförs på och inte heller fixat bilar som skulle utanför USA överhuvudtaget.
Volvo är den som har tillverkats för att klara verkliga krockar däremot,

Som jag påpekade, man måste skilja mellan risken för att hamna i krock och risken för skador vid en krock. Hur man kör, Toyotaägare eller andra, är ju inte det som mäts i Folksams undersökning.

Krockprov är intressant men egentligen är det ju mer intressant hur bilar klarar sig i verkliga olyckor.

junkers wrote:
Tvärtom, i USA har Toyota visat att de definitivt tillverkar för krockprov.
När de började med small overlap test så var Toyota usel, efter förbättringar var de bra men det visade sig att de enbart fixat den sida som provet utförs på och inte heller fixat bilar som skulle utanför USA överhuvudtaget.
Volvo är den som har tillverkats för att klara verkliga krockar däremot,

Men varför toppar då RAV-4, som bevisligen är en Toyota, Folksams lista över säkra bilar.
Är ju en sammanställning över verkliga krockar, bil mot bil, och EuroNCAP ??
Då borde Volvo toppat om det nu vore fallet.

Alla tillverkare optimerar för krocktester tex Euro-Ncap tror man något annat är man inte speciellt smart......klarar bilarna sig sedan bra i verkliga olyckor så är det ju ännu bättre.....tycker man inte det så är man heller inte speciellt smart.......

Sök gärna på Toyota GOA (Global Outstanding Assessment) och lär mer hur Toyota jobbar. Ungefär som många andra.

http://www.toyota.com.cn/innovation/safety_technology/

http://www.toyota.com.cn/innovation/safety_technology/safety_technology/passive_safety/

Guran, har du hört talas om Harrisburg? Detta har aldrig hänt att Toyota är bäst enligt Folksam, kolla kommande inläggen här, de vet ju bättre ;o)

Det är tvivelsutan att förra RAV4:an klarade sig bra i riktiga krockar utifrån den data som Folksam har att jobba med.
Hur kan någon ens ifrågasätta det? Att det sedan är fler som ligger i paritet och att det inte är helt lätt att jämföra olika olyckor, eftersom varje olycka är unik, visar ju bara på att det är svårt att bedöma fullt ut som jämförelser mellan olika bilar.

*Robban

Guran wrote:
junkers wrote:Tvärtom, i USA har Toyota visat att de definitivt tillverkar för krockprov.
När de började med small overlap test så var Toyota usel, efter förbättringar var de bra men det visade sig att de enbart fixat den sida som provet utförs på och inte heller fixat bilar som skulle utanför USA överhuvudtaget.
Volvo är den som har tillverkats för att klara verkliga krockar däremot,
Men varför toppar då RAV-4, som bevisligen är en Toyota, Folksams lista över säkra bilar.
Är ju en sammanställning över verkliga krockar, bil mot bil, och EuroNCAP ??
Då borde Volvo toppat om det nu vore fallet.

Skall man vara petig så toppar Toyota listan tillsammans med både Volvo och Mercedes och BMW. Skillnaden mellan Toyota och övriga bilar är för små för att man skall kunna formulera att Toyota är "bäst" i dessa tvåbilskrockar som ingår i urvalet (försäkrade bilar hos Folksam)..

Sedan skall man inte glömma att bedömningen inte bara är kvantativ utan också kvalitativ. Hos Volvos äldre XC90 saknas exempelvis en del förebyggande teknik (autobroms etc) som drar ner totalbetyget.

Hade Volvos nya XC90 -där sådan teknik finns installerad och där skyddet för åkande är ännu högre än i den äldre P28 från 2000-talet - högst sannolikt haft betydligt lägre skadeföljd än samtliga övriga. Men det kommer dröja några år innan vi är där och ännu lite längre tid innan man kan se effekterna på de som har färdats i bilen.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

A.L wrote:
Guran wrote:junkers wrote:Tvärtom, i USA har Toyota visat att de definitivt tillverkar för krockprov.
När de började med small overlap test så var Toyota usel, efter förbättringar var de bra men det visade sig att de enbart fixat den sida som provet utförs på och inte heller fixat bilar som skulle utanför USA överhuvudtaget.
Volvo är den som har tillverkats för att klara verkliga krockar däremot,
Men varför toppar då RAV-4, som bevisligen är en Toyota, Folksams lista över säkra bilar.
Är ju en sammanställning över verkliga krockar, bil mot bil, och EuroNCAP ??
Då borde Volvo toppat om det nu vore fallet.
Skall man vara petig så toppar Toyota listan tillsammans med både Volvo och Mercedes och BMW. Skillnaden mellan Toyota och övriga bilar är för små för att man skall kunna formulera att Toyota är "bäst" i dessa tvåbilskrockar som ingår i urvalet (försäkrade bilar hos Folksam)..
Sedan skall man inte glömma att bedömningen inte bara är kvantativ utan också kvalitativ. Hos Volvos äldre XC90 saknas exempelvis en del förebyggande teknik (autobroms etc) som drar ner totalbetyget.
Hade Volvos nya XC90 -där sådan teknik finns installerad och där skyddet för åkande är ännu högre än i den äldre P28 från 2000-talet - högst sannolikt haft betydligt lägre skadeföljd än samtliga övriga. Men det kommer dröja några år innan vi är där och ännu lite längre tid innan man kan se effekterna på de som har färdats i bilen.
MVH AL

Så är det, men extra kul att påpeka att en Toyota ligger överst och lösa alla förklaringar till varför det är så och att det troligen inte är korrekt då förarna oftast kör långsamt och de fabrikat som borde toppat oftast framförs av tjänstebilsförare som konstant kör för fort :)

Eller så kan man vända på det och konstatera att för att en så ny bils om RAV-4 skall ha kunnat varit med om så många kollisioner för att bli med i statistiken så stämmer teorierna. Dvs förarna av dessa bilar kör på ett sätt som gör att dom är inblandade i många fler olyckor. Dvs dåliga chaufförer helt enkelt, kör för sakta, använder gamla trafikregler, ser dåligt mm

A.L wrote:
Guran wrote:junkers wrote:Tvärtom, i USA har Toyota visat att de definitivt tillverkar för krockprov.
När de började med small overlap test så var Toyota usel, efter förbättringar var de bra men det visade sig att de enbart fixat den sida som provet utförs på och inte heller fixat bilar som skulle utanför USA överhuvudtaget.
Volvo är den som har tillverkats för att klara verkliga krockar däremot,
Men varför toppar då RAV-4, som bevisligen är en Toyota, Folksams lista över säkra bilar.
Är ju en sammanställning över verkliga krockar, bil mot bil, och EuroNCAP ??
Då borde Volvo toppat om det nu vore fallet.
Skall man vara petig så toppar Toyota listan tillsammans med både Volvo och Mercedes och BMW. Skillnaden mellan Toyota och övriga bilar är för små för att man skall kunna formulera att Toyota är "bäst" i dessa tvåbilskrockar som ingår i urvalet (försäkrade bilar hos Folksam)..
Sedan skall man inte glömma att bedömningen inte bara är kvantativ utan också kvalitativ. Hos Volvos äldre XC90 saknas exempelvis en del förebyggande teknik (autobroms etc) som drar ner totalbetyget.
Hade Volvos nya XC90 -där sådan teknik finns installerad och där skyddet för åkande är ännu högre än i den äldre P28 från 2000-talet - högst sannolikt haft betydligt lägre skadeföljd än samtliga övriga. Men det kommer dröja några år innan vi är där och ännu lite längre tid innan man kan se effekterna på de som har färdats i bilen.
MVH AL
Fast nu övergav ju Folksam försäkringsdatan redan till 2011 års undersökning. Och gick över helt till STRADA polis, och sjukvård. Det var ju därför Toyota Avensis 03-08 blev petad från toppen. För whiplash, blev mindre aktuellt. Avensis hade bästa whiplash resultaten. Men med STRADA, blev svårare krockar vägda tyngre i datan.

Bra poäng. Men även i STRADA är nack-och ryggskada i majoritet. Den stora skillnaden är egentligen -precis som du är inne på - att olycksfördelningen blir annorlunda. Dock kvarstår relationen att en bil med mediokert whiplashskydd inte kommer att hamna bra till i Folksams redovisning.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Skönt att köra en uppdaterad ny Rav4 hybrid med mer säkerhetsutrustning än den uppmätta av Folksam. Det känns skapligt tryggt och säkert.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.