Åka elbil utan smartphone.

27 inlägg 0 nya
Åka elbil utan smartphone.

På forumet Flashback.org huserar en välkänd figur som kallar sig BAB7, alla som läser om bilar vet nog vem han är. Han har en gammal MB som är värdens bästa bil, och en Renault Zoe som är värdens bästa elbil.

I hans senaste tråd gnäller han över hur svårt det är att komma till Tyskland med Zoe:n (22 kw) för det finns så få ladd stationer i Danmark, och till de som finns måste man ha ett abonnemang och en ladd bricka.

Folk kommer med en massa tips, men på sidan 2 i tråden kommer nån på problemet, BAB7 har ingen smartphone, han har typ en 3310a och vägar skaffa smartphone.

Och då kommer vi in på just den saken, hur ska det gå när de så kallade bakåtsträvarna vill ladda elbilen med kontanter, eller hur ska de hitta laddarna ?? Har elbilarna egen uppkoppling, eller bygger det på att man har en uppkopplad telefon för att få information om tex ladd stationer ??

PS: Det är inte jag som särskrivit laddstation och laddbricka, datorn tycker det ska vara så.

Vad jag vet, utan att ha kört de allra lägst prissatta elbilarna på marknaden, så har alla elbilar jag sett Navi som standard där du kan få information om laddstationer. Sen är det väl inte alla som har den uppkopplad utan den blir ju inaktuell ganska fort för de bilar som inte har en uppkopplad alternativt över nätet uppdateringsbar Navi m.m.
Men visst har du en poäng i detta, ingen bil har ju oavsett lika uttömmande information om vart alla laddare är placerade och av vilken sort det är som de bästa apparna. Så även om det går åka elbil utan smartphone och utan uppkopplad bil, så blir det utan tvekan krångligare. Jag har ju dels en uppkopplad Navi i min, och dels en webbläsare i samma display som jag kan dela så halva visar Navin och halva webbläsaren och kan på det sättet öppna dessa fristående laddställewebbsidor som även finns som appar och på det sättet ta mig till alla. Läste nu att även nya XC40 electric skulle bli både uppkopplad och kunna ta emot OTA.

Besvärligt läge för BAB7. Ju mer av digitala betalningsmedel vi får desto svårare blir det att vara utan en smartphone. En kan ju göra en smartphone dum med genom att plocka bort/inaktivera onödiga appar.

Power to the people

Jag visste inte att bildiskussionerna på Flashback var värda att ta del av.
Bilarna kommer väl allt oftare vara uppkopplade på olika sätt. Skodan jag har envisas med att fråga om jag vill ha guidning till en bensinstation när jag har brist på bränsle och min gamla e-up! hade en liknande funktion. Den brukade påstå att jag nått en laddnivå som inte räcker hem eller till närmsta laddstation. Tyvärr var det ofta fel så det var mest irriterande, men hade den haft bättre inputs och beräkningsmodeller hade man klarat sig utan smart lur.

Nä, det är väl inget bra ställe att söka vettig information om bilar på, men vill man ha kul en stund finns mycket roligt att läsa.

Oja, BAB7 känner man igen. Har för mig att det är han som ena stunden sagt hur mycket han älskat sin Zoe för att sedan bara klaga hur skit det är med elbilar.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Men är inte varje ny bil numera uppkopplad. Eller i alla fall elbilar? I så fall behöver man väl ingen smartphone utan kan registrera t ex betalningsuppgifter direkt i bilens system. Eller har jag fått allt om bakfoten kanske.

(Kör en bil tillverkad 2012.)

Rattfylleri är inte brottsligt om det avser bröstförstoring.

Olika laddleverantörer har olika app:ar där du startar laddning och betalar, och de finns för iPhone och Android. Bilens skärm kopplar upp sig mot Android Auto eller Apple CarPlay. Men man kan köpa laddkort.

Jag har väldigt dålig koll på elbilar, men jag fick ju nyss en provkörning av model 3 plus en bra genomgång av funktioner.
En av sakerna jag undrade var ju hur uppkopplingen till internet funkar. Jag trodde att man fick antingen dela sin mobiltelefons uppkoppling eller stoppa in ett sim-kort någonstans, men ägaren sa att det finns inbyggd uppkoppling och inga begränsningar.

Alltså verkar man inte alls behöva smarphone för Tesla. Full uppkoppling finns inbyggd, bra funktion för att hitta laddstationer samt att man via webläsaren kan köra externa laddstationssökningar som integrerar sig i bilens system, som vad han nu kallade det, " a better route" eller liknande.

Verkar inte finns någon nytta av smartphone alls för Tesla. T.o.m. Spotify och Netflix finns integrerat så...

- Peugeot 308 SW GT -2019

https://www.abetterrouteplanner.com, en riktigt bra ruttplanerare för elbilister.

Power to the people

Bejje: Det är väldigt sant, allt finns integrerat utan att man behöver använda sin mobil. Det enda den används som mot bilens system när man kör är ju just, som telefon.
Sen om man skulle ha råkat glömma nyckeln till bilen så kan man använda mobilen som en "nyckel" med om man låser upp vissa koder.
Det enda man behöver köpa till för infotainmentsystemet i Tesla är en X-boxkontroll så man kan spela TV-spel på skärmen medans man laddar om man inte vill göra annat. Väldigt uppskattat av dottern.

Fast nog måste man väl ha ett mobilabonnemang/SIM-kort även till en Tesla - eller ? Man lär ju nyttja våra 3G/4G-nätverk trots allt...

Pi: Vet inte om den nyttjar e-Sim eller nåt. Men nej, man stoppar inte i nåt simkort i Teslan.
Och man behöver inte heller skaffa nåt abbonemang.

Det var som f-n - då ingår alltså ett abonnemang i bilens pris. Troligen e-Sim kan man gissa men bilen måste ju ha ett abonnemang i nån form för att kunna nyttja 3G/4G-näten. Är bilen också en s k surf-punkt så att man kan köra Internet.-uppkoppling för sin egen telefon via bilens abonnemang ?

Henrik M wrote:

Det enda man behöver köpa till för infotainmentsystemet i Tesla är en X-boxkontroll så man kan spela TV-spel på skärmen medans man laddar om man inte vill göra annat. Väldigt uppskattat av dottern.

I Model 3 kan man väl använda bilens ratt som spelkontroll vad jag förstår.

Skodaägare wrote:

I Model 3 kan man väl använda bilens ratt som spelkontroll vad jag förstår.

Det kan man i S och X med såklart, men bara till bilspelen, precis som på model 3. De andra spelen kräver spelkontroll.

Henrik M wrote:
Skodaägare wrote:
I Model 3 kan man väl använda bilens ratt som spelkontroll vad jag förstår.
Det kan man i S och X med såklart, men bara till bilspelen, precis som på model 3. De andra spelen kräver spelkontroll.

Finns Legend of Zelda ?

Guran wrote:
Henrik M wrote:Skodaägare wrote:
I Model 3 kan man väl använda bilens ratt som spelkontroll vad jag förstår.
Det kan man i S och X med såklart, men bara till bilspelen, precis som på model 3. De andra spelen kräver spelkontroll.
Finns Legend of Zelda ?

Jag har faktiskt inte kollat alla spel Guran, men de har lagt in en del gamla klassiker, vi har bara lirat bilspelet men kör med ratten, riktigt beroendeframkallande. Sist ville dottern ladda längre än vi behövde! haha

Uppar en gammal tråd, med ett inlägg som inte alls handlar om smartphone i elbil, utan om nämnda BAB7 och hans fantastiska Renault Zoe. Tur för killen att han har nybilsgaranti.

"För er som undrar hur det går med elbilen, så kan jag säga att det inte går så bra just nu..

Bilen står på en Renault-verkstad sedan ett par veckor tillbaks med skuren motor.

Motorn är alltså defekt, enligt verkstaden troligtvis ett defekt motorlager som lett till att motorn skar.
Bilen har rullat 9.700 mil.
En ny motor är beställd, kostnad ca 65.000-75.000 kronor inkl 2 dagars arbete då hela fronten, växellåda och allt annat måste demonteras för att kunna byta motorn.
Dock har jag nybilsgaranti, så Renault står för hela kostnaden.

I samband med motordefekten kontrollerades även växellådan, den är inte defekt men påvisade behov av service/repartionsarbete.
Oljenivån var låg, det fanns metallspån i lådan, färgen på oljan var dock inte svart utan mörkbrun, så enligt verkstaden är lådan okej.
Verkstaden ska nu rengöra växellådan, byta packboxar, filter etc samt fylla på ny växellådsolja.

Även kylvätskenivån ligger under nivågränsen, därför kommer även ett byte av kylarvätska göras.

Motorn, arbetet med växellådan osv kommer kosta runt 100.000 kronor, allt går dock på nybilsgarantin, så jag slipper betala.

Men för begagnatköparen som köper en begagnad elbil gäller det att vara uppmärksam på att motor och växellåda funkar som de ska, annars kan det lätt bli en kalldusch.. "

Låter som en bra elbil eller? Nej inte direkt!

- Peugeot 308 SW GT -2019

Rikard, mycket som verkar underligt i det där.
"Ett defekt motorlager som ledde till att motorn skar"?
Det är ju en elmotor, men naturligtvis kan den paja, men jag har aldrig hört talas om att den kan skära när ett lager ger upp!
Färgen på oljan i lådan var inte svart! Nä varför skulle den vara det? Utan mörkbrun, jaha, vad hade den för färg från början?
Jag kanske missar något, men den här killen tror jag inte på!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.