30 år med körkort

48 inlägg 0 nya
30 år med körkort

Idag har jag haft mitt körkort för bil i 30 år. För snart 19 år sen fick jag böter för att ha kört för fort, men jag kan ärligt erkänna att det hänt vid fler tillfällen än den gången att jag överträtt begränsningen en smula. Största överträdelsen var nog 180 km/h för fort, men det är preskriberat sen länge. Numera kör jag lugnare för att det är bekvämare så.

Antalet bilar som jag ägt genom åren är runt 80 stycken och något egentligt favoritmärke har jag inte. Tidigare uppskattade jag BMW, men numera har de blivit för klumpiga och oinspirerande att köra så då skulle man lika gärna kunna köra Mercedes. Det märket har jag inte haft och inte heller Toyota. De gånger jag åker i såna brukar vara som taxi och jag blir fortfarande inte sugen på någon av dem. Toyota ser man annars ofta längst fram i bilköerna.
En bil har jag haft två gånger, en Porsche 924. Ska jag ha nån mer Porsche vill jag nog ha motorn längre bak än i en sån.
Om inte minnet spelar mig ett spratt har jag ägt två bilar som gått på diesel, en Golf och en GMC. Det är inte de enda bilar jag inte saknar. Egentligen är det bara tre bilar jag skulle kunna tänka mig att ha igen, AMC Gremlin, AMC Javelin och Opel Speedster. Det är inte speciellt troligt att jag återgår i något av de hjulspåren.
Som entusiastisk bilägare har jag råkat in i ett antal klubbar som Stockholms Street Race Organisation, Lazzat MK, Svenska AMC och Rambler Sällskapet för att nämna några där jag varit med och regerat.

Får jag välja motortyp i vardagsbilen nu utan tanke på priset blir det en elmotor. De går vibrationsfritt, tyst och fylls på när man sover. När priset kommer med i bilden och jag ska kunna använda den i jobbet så blev det laddhybrid.

Hur många mil jag har kört vet jag inte. Den bil jag oftast använder brukar gå minst 4000 mil per år, men ganska ofta har jag haft tillgång till mer än en bil. Just nu har vi fyra bilar i hushållet från fyra olika länder (Japan, Korea, Tjeckien, USA). Även mina motorcyklar har olika ursprung (England, Japan, Kina, Österrike).

För mig är bilar mer än ett transportmedel. De har varit något som gett mig sysselsättning både frivilligt och mindre självvalt.

Fascinerande, som Spock brukar säga.
Verkligen en annan värld.
(Själv är 165 km/t topp på önskemål från passagerare i samband med en biljakt vid en begravning.)

N-iklas wrote:
... biljakt vid en begravning.
Såna brukar inte ingå när vi begraver mina släktingar.

L. Mäkinen wrote:
N-iklas wrote:... biljakt vid en begravning.Såna brukar inte ingå när vi begraver mina släktingar.
Det låter lite kontinentalt nästan...

Power to the people

Ahh lite nostalgisk idag Mäkinen:)
Du har hunnit med ett antal fler bilar än dom flesta av oss skulle jag gissa. Själv ligger jag på runt 20 bilar under samma tidsperiod, jag minns dock regnumret i huvudet på alla utom en, det tar du nog inte;)

Fortåkarambitionerna är för länge sedan passe för egen del också. När jag satte min bil i ett räcke i en kurva i 160 så var det som att jag blev frälst, eller nått. Bilen blev skrot, men jag kunde öppna dörren, klev ut och ringde min chef och sa att jag blir en timme sen. Efter detta så var det finito med snabba bilar och allt vad det innebär. Acceleration är jag dock fortfarande fascinerad av, men åka fort, nä det känns inte lika spännande längre.

Men vilka minnen man har från sin ungdom och bilarna man fått förmånen att åka i. Kompisens pappa hade en trimmad 944 turbo S. När vi kom upp i 290-295 på motorvägen så orkade den inte mera. Men fällde man ned lamporna så ökade den till precis ovanför 300.
Den bilen som fått min nackhår att resa sig var när jag åkte med i en annan kompis farsas Ferrari Testarossa, eller 512TR som den hette. Jag har nog aldrig hört ett sånt trevligt ylande bakom sätet någonsin. Tyvärr så tillhör nog såna upplevelser det förgågna.
Honda NSX är också en trevlig kärra man åkt i, M635CSI en annan. Numera är inte umgängeskretsen den samma så det var många år sedan man åkte sportbilar.

..

FXX, regnumret kan jag nog kanske på något tiotal av bilarna. Den första minns jag chassinumret på, 154244. Den gick dock till sig en smula och lämnades för återvinning när jag hade haft körkort i drygt tre veckor.

Acceleration rakt fram har jag ägnat alldeles för mycket tid till. Jag vill helst känna att det rör sig i flera riktningar samtidigt. En kurva över ett krön kan ge rätt känsla.

Gratulerar mäkinen, Kia laddhybrid som du har inbjuder väl inte direkt till någon fortkörning förutom 0-100 km/h :P

Det är nog riktigt. Den är bekväm och är bra för plånboken. Miatan är inte heller snabb, men riktigt kul att köra på rätt väg.

Har en historia ganska lik Mäkinens, med många bilar, 160-170 st och engagemang i flertalet motorklubbar.
Har inte kört/åkt särskilt fort, blev blåst på att åka riktigt fort av Mona Salin !!! Gillade inte henne innan, men efter detta hatade jag kossan. Jag hade vunnit en repa i en dubbeldragster, men när jag stod där påklädd o klar dök Mona upp och skulle samla lite röster till kommande val, och fick förtur före mig. Sen gick dragstern sönder, så jag fick aldrig åka alls. Vad jag röstar på är aldrig nått jag gått ut med, men det var inte sossarna det året kan jag berätta.

Jag har en bild av henne bredvid dubbeldragstern som du kan få. Det kanske kan ge lite adrenalinpåslag nån gång.

Det blev aldrig tal om nån åktur i den för mig, men däremot så fick jag en åktur med en av semifinalisterna i "Finnkampen Motor" på Solvalla. Där gick det undan.

Den bilden kan du behålla, eller elda upp ;)
Kom på en sak till, har aldrig ägt en dieseldriven personbil.

34 år med körkort har jag hunnit med och följande bilar:
Fiat 131 Mirafiori -76
Mazda 323 -78
Ford Escort 1,6i -88
Toyota Corolla -90
Toyota Corolla -93
Toyota Camry -93
Toyota Avensis -98 (återköptes av Toyota pga 22 verkstadbesök på 1,5 år)
Toyota Avensis -00
Volvo 945 ~00
VW Passat 1,8 Turbo -00
Volvo V40 -00
Mazda 6 -03
Mazda 6 -05
Honda Civic -08 (värdelös bil byttes efter 6 månader)
Mazda 6 -08
Toyota Avensis -11
Toyota Avensis -15
Toyota Auris -16
Ford Mustang V8 Cab -16
Volvo V90 D3 AWD -17 (enda dieseln)
Ford Mustang V8 Cab -18
Kia Optima SW PHEV -18

40 år med körkort till sommaren
Bilar jag ägt:
VW 1600 TL aut -68
VW 412 LE Variant aut -73
VW 1300 -68
Citroen GS Break 70 någonting
2 Audi 100 GL -80
Renault 5 -87
VW Passat sedan -90
Rover 75 sedan -00
VW Polo -14

MC jag ägt:
Yamaha XZ550S
Moto Guzzi V65 Lario
BMW K100RS -87
Ducati 900SS -90

Fordon jag kört i yrket:
Volvo FH500
Volvo FH480
Någon Scania
Mercedes Lastbil halvaut
Mercedes E220 CDI -03 -05 -07 -09 -12
Volvo D4 (4/5 cyl) gas 245hk (motorras)
VW Caravelle 4/5 cyl
Renault Talisman 1,5d

Mitt primära mål är nu en MC till våren, det var 25 år sen sist. Skulle gärna vilja byta ut Polo,n som var ett nödköp till en Merca E klass med.

Ska väl tillägga att jag jobbat med bilar hela livet. Fem år som svetsare på Torslanda, 18 år som billackerare och nu 14 år med taxi.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Grosser wrote:
L. Mäkinen wrote:N-iklas wrote:... biljakt vid en begravning.Såna brukar inte ingå när vi begraver mina släktingar. Det låter lite kontinentalt nästan...

Nej det finns en del kufiska figurer i släkten, den här gången blev vi omkörda på motorvägen av några av dem på väg till begravningen i en Opel Astra, de körde som tokar och min pappa sa åt mig att köra ikapp dem, det var jag väl inte direkt förtjust i att göra, men det var bäst att inte säga emot, de hade redan försvunnit så det blev att gasa på lite, fast jag tvingades att släppa gasen vid 165 för över 4000 varv ökar accelerationen väldigt påtagligt, kom som en överraskning, (enda gången som "prestandaläget" kopplats in sen vi köpte bilen) men sedan förnekade de helt att de hade kört fort.

48 år med körkort sedan Nyårsafton 1969.
Bilar jag ägt.
Opel Rekord - 65
Opel Rekord - 67
Opel Rekord - 78
Opel Omega - 88 (andra bil 1999)
Opel Rekord - 82 köpt 1991 som andra bil
Opel Astra - 99 (andra bil 2004)
Opel Vectra - 04 (andra bil 2009)
Opel Insignia - 09 ( andrabil 2017)
Volvo XC60 - 17

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
48 år med körkort sedan Nyårsafton 1969.
Bilar jag ägt.
Opel Rekord - 65
Opel Rekord - 67
Opel Rekord - 78
Opel Omega - 88 (andra bil 1999)
Opel Rekord - 82 köpt 1991 som andra bil
Opel Astra - 99 (andra bil 2004)
Opel Vectra - 04 (andra bil 2009)
Opel Insignia - 09 ( andrabil 2017)
Volvo XC60 - 17

Jag blir smått imponerad.
Du har verkligen varit Opel trogen.
Har alla varit nyköp eller begangnade.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
christer_1 wrote:48 år med körkort sedan Nyårsafton 1969.
Bilar jag ägt.
Opel Rekord - 65
Opel Rekord - 67
Opel Rekord - 78
Opel Omega - 88 (andra bil 1999)
Opel Rekord - 82 köpt 1991 som andra bil
Opel Astra - 99 (andra bil 2004)
Opel Vectra - 04 (andra bil 2009)
Opel Insignia - 09 ( andrabil 2017)
Volvo XC60 - 17
Jag blir smått imponerad.
Du har verkligen varit Opel trogen.
Har alla varit nyköp eller begangnade.

Nej för fan, det är bara Astran, Vectran och Insignian som varit nybilsköp. Resten har varit begagnade bilar som passat för en sågverksarbetare med skral kassa,eget nybyggt hus och 3 barn. Förresten så var det min storebror Rolf, Volvo fantasten, som lurade mig att köpa Opel. För själv ville jag ha en Volvo PV B18 61-62 som första bil men han avrådde mig och rekommenderade mig en Opel Rekord - 65 för jag skulle få mera bil för pengarna. Och på den vägen har jag vandrat mso 1000.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag är mer imponerad hur lite bilar det är över den tiden, 9 Oplar hade jag avverkat efter 5 år med körkort. Min första bil (med körkort) var just en Rekord -67a, typ bäbisblå, även om färgen nog hette nått annat.

Rikard wrote:
Jag är mer imponerad hur lite bilar det är över den tiden, 9 Oplar hade jag avverkat efter 5 år med körkort. Min första bil (med körkort) var just en Rekord -67a, typ bäbisblå, även om färgen nog hette nått annat.

Förklaringen Rikard är skralt med pengar, lättmekad bil Opel Rekord och reservdelar på skroten eller Biltema. Och ett stort mått av envishet. Det sistnämda kommer man långt med när man mekar och har ont om pengar. Eller hur?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Precis, allt går att laga om man vill.
Personligen kunde jag plocka isär Opels järnspis med förbundna ögon, har fortfarande kvar några om bockade 15 ringnycklar för att enklare få loss grenröret och in12 hylsa till kamaxeldrevet.
Har även en skrotad fördelaraxel, som man kan sticka ner och köra upp oljetrycket manuellt med borrmaskin.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.