Vi Bilägares forum

Xenonlampor

Xenonlampor

Jag har nyligen bytt en xenonlampa på min 9-5.
Kostnad för lampa 575:-
Tid för byte 4 min från det huven öppnades tills den stängdes.
Inga verktyg behövs.
Kostnad för byte på Saabverkstad ca 2200-2400:- (!).
Det blir en timkostnad på över 20000:-
Till och med mer än min tandläkare tar ut.
.
. Hur kommer det sig?

Uppdaterat: 2011-01-02 13:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Jo, jag gjorde faktiskt detta och fick svaret att lampan kostade 1200:- diagnosundersökning ca 300:- (för att undersöka om lampan var trasig !)
hämta lampan från lagret, ca 10 min, förmodligen inkl. en kaffepaus.
Demontering och montering.
.
Det kan tilläggas att det i instruktionsboken står att byte av xenonlampor ska utföras på auktoriserad verkstad.
Tacka sjutton för det, med den förtjänsten.
Jag frågade SBP vad de hade för åsikter om detta.
"Ingen är väl så dum att han byter med ljuset tänt, det är ju då man kan få en elchock, men i övrigt gäller att bära skyddsglasögon eftersom det är högt gastryck i lampan och det är bra om man skulle tappa lampan."
Det gör man inte, i alla fall inte den nya med den kostnaden!

Uppdaterat: 2011-01-02 19:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pratade förra veckan med en Volvoägare med liknande erfarenheter där man ville ha mellan 1200-1300kr på Volvo för Xenonlampan till hans V70-05:a sen ville man ha yttligare 300kr för att byta lampan...
Knepigt tyckte jag då vi har bytt på dessa årsmodeller V70 på jobbet för under 1000kr med Philips Xenonlampor så Volvo lägger på en hel del bara för att det står Volvo på deras lamp-kartonger.
Kan dock tillägga att det är ett jäkla jobb att byta på Volvo V70 dessa årsmodeller, både på V70 med och utan Xenonljus.

Uppdaterat: 2011-01-02 23:19

Ja det finns ju en del bilmodeller där det verkar som om man börjat med strålkastarlampan och byggt bilen runt den.
Renault har ju en del modeller som är skräckexempel och även några japaner.
Men V70 har ju vissa årgångar där man tar ut hela insatsen ganska enkelt.
.
Men att man kunde hugga så extremt på Saab för byte på en 9-5, där det är så enkelt, är oförsvarligt.

Uppdaterat: 2011-01-03 08:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp men det går inte att dra ut strålkastarna på V70-04-08(Med faceliftfronten och klarglas) och dessa är inte det minsta roliga att byta lampor på...
Renault är som sagt ofta också skräckexempel där man på vissa modeller måste hissa upp bilen och ta bort en liten lucka i innerskärmen för att lyckas byta lampa.

Uppdaterat: 2011-01-06 14:25

Är det korrekt att en xenonlampa inte blir lika varm som H4- och H7 lampor? I sådant fall är det en nackdel på vintern, därför att det tar längre tid för isen och snön att försvinna från strålkastarna.

Uppdaterat: 2011-03-08 15:52

Det beror ju helt på effekten.
Många sätter ju in högre effekter på vanliga halogen än vad so är tillåtet t.ex 100/80W.
Xenonlamporna är ju vanligast på 35-60W, men jag har aldrig upplevt problem med is eller snö, varken på Saab eller Volvo.

Uppdaterat: 2011-03-09 13:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tips angående dyra lampor: Snacka med Xenonkungen, de kan sin sak, bra produkter till helt andra priser än märkesverstaden med garanti. Kolla även när ni köper bil att de går att byta utan att behöva beställa tid hos märkesverkstaden, samt vänta på att de ska hinna ta in den. En stilla undran angående den svenska lagstiftningen med bla. kraven på nivåreglering för ett godkänt montage (läs : endast fabriksmonterat) Frugan har haft både en C30 och nu en V50 utrustade med original xenon. Hela tiden blinkar andra bilar när man kör på halvljus. Har flera gånger varit och kollat inställningen. Omgående när jag fick hem min nya Dacia Duster konverterade jag till xenon i både hel och halvljus. Resultatet blev fantastiskt, Jämn bred ljusbild och helljuset lyser faktiskt 500 m på VÄGBANAN!!! Lite tråkigt med fördröjningen när inte helljuset varit aktiverat på en stund, men det får man ju tyvärr leva med. Men! Det konstigaste av allt är att ingen har blinkat på mig, altså bländar jag inte andra trots avsaknaden av nivåreglering. Jag tror att trögheten i dessa system får en negativ effekt vid körning över ojämnheter, eller? Nåväl, tycker att det borde vara lagligt att eftermontera xenon om det skedde under kontrollerade former med Tex test och intyg

Uppdaterat: 2011-03-09 22:39

biltema tar 499 kronor för en xenonlampa till saab.tycker att det priset räcker till för en enda ynka lampa.Lite trångt vid byte men brukar gå fort och lätt.

Uppdaterat: 2011-09-13 23:30

Jag skulle aldrig köpa xenonlampor från märkesverkstaden eller från mekonomen etc. Jag kör med D2S lampor från www.xenonline.se gav 399 för ett par, alltså typ 200 kr styck. Lite mer rimligt pris för ett par lampor, jag märkte ingen skillnad mot original. Bojkotta hycklarpriserna hos märkesverkstäderna.

Uppdaterat: 2013-02-02 16:49
<a href="http://www.xenonline.se/xenonlampor.html">xenonlampor</a><a href="http://www.xenonline.se/led-extraljus.html">LED extraljus</a>

Hej du talar om att du xeonkonverterat din Dacia Duster, jag är väldigt nyfiken hur du gick till väga med detta? Är det svårt?
Jag har en -15 Duster och vill göra samma sak.

Uppdaterat: 2016-01-05 12:38