Vi Bilägares forum

Vorsprung durch teknik

Vorsprung durch teknik

Hej!

Tänkte starta ett nytt tråd där alla som ägt och äger tyska bilar ska dela sina kunskaper och erfarenheter av tysk bilteknik. Vill inte göra någon jämförelse denna gång med andra bilar utan jag är ute efter hur nöjda ni är som äger en tysk bil:)

Vill naturligvis också debattera de negativa ,dåliga egenskaperna hos de tyska tillverkarna. Vem börjar?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Förmodligen kommer nya Audi A4 med revolutionerande ny teknik. Ser fram emot att provköra bilen. Å andra sidan tycker jag att Volkswagen ligger inte heller mycket efter, men Leifer har du ägt eller äger du en Audi ?.

Skulle gärna vilja höra åsikter från personer som haft VW, Audi eller BMW årsmodell 1998 och framåt. Hur är kvaliten på dessa bilar? Rostkyddet då? Ni är välkomna med inlägg. :)

Uppdaterat: 2008-01-10 23:21

Jo, men mycket av det du säger stämmer faktiskt speciellt det här med kvalitetskänslan. Tror också att Audi har satsat mer på kvalitekänslan än det riktiga kvaliten. Trots det så kan jag ändå inte påstå att Audi är dåliga bilar eller så. Om vi är åndå inne på Audi så tror jag att Audin tappar folk på grund av att tillverkar inte längre "bruksbilar". OBS! Det är endast min uppfattning om Audi.

Jag säger detta på grund av att de senaste åren har Audi priserna rasat iväg. Frågan blir naturligvis vilken tysk är kanske det bästa valet när det gäller bruksbilar.

Nu är jag där igen, vill jämföra olika tyska märke för att veta vilken är bäst som vanlig bruksbil, men jag tror att det är lite svårt att svara på den frågan eftersom vi har olika smak och förväntningar när det gäller bilar.

Ni vet tidigare innan jag köpte min bil så har jag startat ett tråd för att få in åsikter om bästa bilvalet då jag ville jämföra tyska bilar med japanska. Jag var 99 % säker på att det kommer att bli en Mazda eller Honda men så blev inte fallet. Men i alla fall jag vill inte insnöa mig igen i en jämförelse det här gången utan vill helt enkelt få fram så mycket som möjligt om tyska bilar.

Jag hoppas att alla som kommer at lägga in inlägg kommer att respektera det.

Vad är det som är dåligt med tyska bilar, Leifer? Eller någon annan? Ni är välkomna:)

Uppdaterat: 2008-01-11 08:55

Jag har haft ett antal bilar från VW-gruppen den senaste 10-årsperioden, närmare bestämt 6st varav 4st köpts nya.
Två stycken av dessa var Passat variant -03:or. En 1,8T och en V5 4motion.
Vad jag förstått så tillverkades dessa inte i samma fabrik, och det är det jag vill lyfta fram här.
Dessa bilar var liknande utrustade, samma färg. Det som skilde var drivlinan.
Men vilken skillnad det var i dessa bilar. 1,8T:n var en bra bil men kändes inte lika bastant i inredningen, den var troligtvis mindre ljudisolerad och hade aningen gnissel i panelerna ibland. V5:an var knäpptyst.

Kan det vara så att man har olika noggrannhet när man sätter ihop bilar i olika fabriker? (V5 4motion sattes enligt utsago ihop på linan intill W8:an och det kanske hade någon sorts påverkan?)

Nu var ämnet tysktillverkat; det är min Seat Arosa. Seat har fått mycket bitska kommantare i många forum, men min arosa är 10år och drygt 10.000mil, det som jag bytt är avgassystem, tempgivare(utöver vanlig service). Det som skall bytas nu är microbrytaren i förardörren så att lampas tänds när jag öppnar dörren. En billig bil som inte har någon rost alls.

På dessa totalt 30.000mil så har en bil stannat en gång; V5:an som förlorade en tändspole.Blev bärgare för att det är lite långt att åka 40mil hem på 4cyl.
Här är Volkswagengruppens Nonstop-service bra. Andra biltillverkare har ju något liknande, vissa då tidsbegränsat.

Det som jag har som dåliga erfarenheter känner alla till: Serviceverkstan/Plåtverkstad. Uhhh. Kan skriva en bok om hur de förstörde klädseln en gång. Men det en annan gång! (de stod för kostnaden efter många brev till försäljningchefen)

Uppdaterat: 2008-01-11 10:21
McTar

Leifer: vet inte om du har hört men Porsche vill bygga bilar med hybridteknik. Vet inte om det blir Cayenne eller någon annan bryr mig inte heller för att vara ärlig för jag tror inte att jag kommer att ha råd med en sådan bil någon gång i mitt liv men det låter ändå intressant, eller?

p_a forsgren:

Du påpekade på en väldigt viktig sak och nämligen vart bilen tillverkas. Inte för länge sedan pratade men en VW ägare som bor i Tyskland och har jämfört två liknande Golf. Jag vet inte vilken årsmodell exakt men ena bilen var tillverkad i Tysklan och det andta i Turkiet:) Vilken skillnad allså, sade han. I alla fall jag vill inte gå in för mycket på det här men det ligger nåt i det du säger faktiskt.

Men Opel ? Hur är med dessa bilar nuförtiden?

Uppdaterat: 2008-01-11 10:36

Det var lite löjligt det här med att hon frågade om du själv har en Audi:) Hoppas att du inte tar illa upp för jag menar inte så, men vart är vi på väg?
Men det var kul att höra. Jag ska också ringa jag är nyfiken på vad de kommer at säga. Det kanske inte räcker med min Golf:))hehe

Nej, jag tycker att man ska välja bil i första han utifrån behov. Status? Varför? Det är dumt att köpa bil för att visa statuset.

Uppdaterat: 2008-01-11 10:59

Första bilen jag ägde va en Opel Ascona B GTE -81. Vilken bil, underbara köregenskaper efter lite nya bussningar i hjulupphängningen.

Har haft 3st BMW. En 528 -87, 320 -98 och en 520 Touring -03. Köpte 528 när jag va 20 år ung (gammal) och sen hade gått då 18 400 mil. Kanon bil! 320 va den första bilen jag och min sambo köpte, funkade kanon. 520 Touringen köpte vi ny -03 för att vi väntade barn, detta va den absolut bästa bil jag någonsin ägt.

I dag äger vi en VW Sharan -04 och det är en praktisk pålitlig "spermatruck" Familjebil alltså. Har gått 16380 mil och det märks inte på den, kvalié.

Vilken anser jag vinna tyskligan? BMW!

Uppdaterat: 2008-01-12 15:41

Jo du leifer. Den har gått på IKEA som chefs bil. 16 mil verkar inte va nått för en sån bil. Men snart blir det BMW igen.

Uppdaterat: 2008-01-13 09:42

Vad är en normal oljeförbrukning på en VW Golf årsmodel 2000?
Bilen drog 3 liter olja på 1100 mil. Är det för mycket?
Ska ändå ringa verkstan men tänkte höra lite med er.

Uppdaterat: 2008-01-13 21:08

2,0 liters motorn.

Jag ska kolla handboken men jag tror at handboken säger att upp till 0,5 liter/ 100 mil är acceptabelt.
Det är helsyntes som är i.

Uppdaterat: 2008-01-14 09:04

Verkstan bekräftade att en normal oljeförbrukning ligger mellan 0,4 eller 0,5 liter per 100 mil.

Uppdaterat: 2008-01-14 10:04

Att VAG haft/har problem med motorer som drar mkt olja är nog välkänt. Däremot har inte VAG haft problem med detta på dieselmotorerna vad jag vet, så det verkar härröra till bensinmotorerna.

Åker själv diesel, Audi för tillfället och tidigareVW med 1,9 lit TDI. Har inte haft problem med oljeförbrukning fast bilarna gått riktigt lång. Är det ngn på forumet som haft problem med detta på VAG Dieslar?

mvh
arvid

Uppdaterat: 2008-01-14 10:49

Hej!

Nej, jag gjorde inte det. Har inte prenumererat på Audi magasin. Problemet är att ju mer jag tittar på nya Audin desto mer sugen blir jag på att ha den. Baspriset kommer at ligga på ca. 273 000 kornor så det är inget att ha för en vanlig arbetare som jag. Det är därför jag inte heller ringt till bilfirman för att beställa Audi magasin:)

Jag är nämligen försälskad i Audi märket, men ju mer äldre man blir desto mer kommer jag att prioritera driftsäkerheten,vilket innebär att jag kanske kommer att ha en japansk bil i framtiden:) Man vet aldrig.

Jag vet att vilken bil är bäst kan man debattera hur länge som helst eftersom varje bil har sina plus och minus. Det finns ingen perfekt bil. Vill inte såra någon men det är min personliga åsikt.

Uppdaterat: 2008-01-14 21:32

Äger en VW Polo men huvudtemat var denna gång Audi. Polo 2001 har relativt låg tekniknivå, något som man har igen på reparationskostnaderna.
Att bedöma bilmärken är ett stort ämne. Tekniknivån är en av de egenskaper som spelar in. Det finns alltså väldigt många andra;

inköpspris
andrahandsvärde
driftskosnader rörliga
fasta eller nästan fasta
hållbarhet
komfort
image
köregenskaper

Jag vill bara lägga till en aspekt som inte alltid kommer fram i debatten om Audi. Det gäller påståendet att vissa Audi har höga reparationskostnader. Har sett detta fler gånger från vanliga bilägare och även en bilhandlare (märkesoberoende) som klagat över det.

Uppdaterat: 2008-01-14 22:09

Bilhandlaren som jag refererade till var välidgt missnöjd över att vissa av hans beg Audi-bilar var svårsålda.
Han ansåg att anledningen till det var just att de krånglade rätt mycket och att rep-kostnaden var höga.

När det gäller verkstäder är det en konst att hitta verkstäder som har rimliga priser. Själv tycker jag om att anlita sådana med bra referenser men där man också får tala med personen som gjort jobbet. Det finns sådana men det krävs en del pyssel för att hitta dem.

Självklart är märksverkstäder dyra. Inte bara reparartören och verkmästaren skall ha lön. Även reservdelsmannen, VD, sekreteraren och mycket annat i kostnadsväg som är av overheadkaraktär. Oftast är just storleken i sig drivande för verkstadskostnaden.

Uppdaterat: 2008-01-14 22:29

Nej, du kan göra väldigt mycket på bilen på verkstäder som ej är s k märkesverkstäder. Märkesverkstäderna vill ge sken av motsatsen men det är fel. Istället för att betala 800-1000 kr timme kan man slippa undan med 400-600 kr per timme.

Uppdaterat: 2008-01-15 09:27

Ja, helt riktigt lander 52, jag håller helt med dig. Men det gäller förstås att det inte är något uddamärke man kör.
Jag har de senaste gångerna lämnat bilen för service på en s.k. BSC-verkstad (Bosch Service Center) och det har också den fördelen att man får ett års non-stop försäkring på köpet.
Förutom att märkesverkstäderna är 30-40% dyrare tar de extra betalt för assistansförsäkringen (ca600:-).

Uppdaterat: 2008-01-15 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag prioriterar också förbrukningen naturligtvis men en sak jag funderar på det är min nästa bilval.

Familjen kommer att öka inom 2 år och jag kommer att behöva en större bil. En kombi kanske. Och det så sant det du säger Leifer , bensinen kommer att bli dyrare för varje år. Det kommer att bli svårt eftersom man kommer att behöva den stora kombin i kanske 5 eller 6 år och då kanske inte kommer att finnas någon bensin kvar:)) Nu skojar jag lite men det kan faktiskt vara sanning i det närmaste framtiden.

Det är kanske dumt at fundera redan nu vad man vill ha för bil om 2 eller 3 år, men höjningen av bensinpriset och klimatförändringarna är oroväckande.

Uppdaterat: 2008-01-15 12:55

Ang. pump dyse och common rail. PD är en bränslepump och spridare samtidigt, betyder att en 4 cyl. har 4 bränslepumpar. Detta för att när tekniken kom så kunde man få högre tryck i spridaren och lägre bränsleförbrukning än vad CR-tekniken klarade då. Nackdelen var att motorn kom att låta ännu hårdare än tidigare dieslar. Däremot har hela VAG gått över till CR numera, i och med 2,0 TDI. (6-cyl vet jag ej). Billigare att tillverka med endast en pump antar jag samt att man får en motor som går mjukare, mer "bensin-lik" i motorljudet. Tekniken har antagligen hunnit ifatt på CR och medger lika bra bränsle ekonomi, till och med bättre.

Ang. kostnader för Audi kan jag tillföra att försäkringskostnaderna även är högre. Min diesel A4 är nästa dubbelt så dyr att försäkra som min bensin V40. Båda samma årsmodell och utrustning.

mvh
arvid

Uppdaterat: 2008-01-15 13:00

CR och PD gör väl igentligen samma jobb, med en eller fyra pumpar? PD bygger upp tryck direkt till spridaren medans CR bygger upp tryck till just en "rail" som spridarna får bränsle, under tryck, av. Att man får ut mer hästar och därmed en piggare motor har nog inte med om det är en PD eller CR och gör utan hur den är "trimmad". Helt korrekt med effekten av dubbelturbo. Även PSA har en dubbelturbo, en sexa tror jag.

VAG har nog ännu kvar "gamla" PD-motorer i sortimentet, men har sagt att all utveckling framöver skall vara med CR. Började med 2,0 TDI (tror jag i alla fall).

Att PD skulle hålla sämre har jag inte hört, men om det skulle gå sönder en spridare så blir det ju såklart dyrare att reparera om det är en högtryckspump inbyggd i spridaren. Har faktiskt inte hör om ngn som haft problem med detta! Anledningen att de satsar på CR tror jag är att byggkostnaden är lägre, mindre diesel-knack från motor, CR-tekniken visar sig hålla måttet kvalitet/bränsleekonomiskt, alla andra tillverkare satsar på CR.

Uppdaterat: 2008-01-15 15:27

För att få bekymmersfritt ägande och rimliga underhållskostnader (rep o service)

Det ligger också delvis på bilägaren att inte köpa alltför teknikfyllda bilar - om det går alltså. Det är självklart så att ju fler finesser som finns desto större risk för att något av alla dessa skall sluta fungera, få ett fel eller haveri el liknande.

Audi, MB, BMW, Volvo m fl biter sig indirekt i svansen just i detta avseende. Många finesser har sina fördelar men är trots allt i många fall "yta". En bilmodells "djup" handlar om att vara bra bruksbil, fungera i ur och skur, vara hyggligt ekonomisk, ge körupplevelse som är angenäm och mycket mer.

Många av dessa nymodigheter tillverkas dessutom av externa leverantörer. Ju fler externa leverantörer som finns, desto större krav är det på att bra kvalitetssystem finns hos leverantören (genom hela kedjan av tillverkning; alltifrån konstruktion, beredning, inköp, förädling m m) och att granska dem när de kommer till intern montering på bilfabrik.

Detta är en mycket komplex och stor process speciellt om leverantörerna är spridda över olika länder.

Men som sagt tidigare; väldigt många basåtgärder kan fortfarande göras på en rimligt teknikstinn bil av en vanlig "Roy o Roger"-verkstad som du litar på genom t ex referenser eller gammal beprövad erfarenhet.

Uppdaterat: 2008-01-15 20:09

PS. Ett annat skäl till stora rep-kostnader kan vara att många kunder väljer att köpa bilar med starka motorer. En hel del av dessa - inte minst dagens dieslar - är vråltrimmade. Hur länge håller en sådan motor med den kraftiga kompression och den värmeutveckling som turbon alstrar?

En 1,8- el 2,-liters (turbo) bensinmotor på 180-200 hkr - du behöver alls inte den kraften. Det är bekvämt och skönt att köra men det är LYX. Det räcker med drygt hälften!
Och du behöver heller inte de vrålsnabba och upptrimmade commonrail-dieslar som t ex Audi. V-o och MB erbjuder. Okej, det ligger i tiden men jag ifrågasätter den långsiktiga lönsamheten för bilägaren. Föregångaren betr dieslar var "tröttare" men ack så slitstarka.

Uppdaterat: 2008-01-15 20:16

Myntet har oftast två sidor.

Common rail - diesel är effektivare n d g bränsle. Situationen är dock att fabrikanterna är samtidigt aktiva och tävlar och det går ut på att ha väldigt hög effekt per cyl-volym. Dessutom med mkt effektiv men värmealstrande turbodrift. 160-180 hkr på en cyl-volym på 2,3-2,5 liter. Inte vettigt i mina ögon.

Vill vi konsumenter ha sådant till förfång för driftssäkerhet, livslängd och servciekostnader? Jag vill inte, kanske andra vill.

En bil bör hålla i alla fall 20'-30' mil (för t ex mig). För en konsument som kör 4000-5000 mil per år bör livslängden vara högre.

Uppdaterat: 2008-01-16 20:14

Ta nu inte illa upp, men nu är ni inne på toyota även i denna tråd...

Uppdaterat: 2008-01-17 16:58

Volkswagen Passat och Golf är Sveriges bäst sålda bilar efter Volvo och Saab. Hur förklarar man det?

Uppdaterat: 2008-01-17 17:56

Sällan man håller med Shogun. Men nu har du rätt. Man måste våga testa något annat som passar.
Är man inte beroende av en stor combi eller dragbil som jag självt. Varför då inte testa en japps eller en korean.
Kör skiten ur den och se vad den går för.
Håller den racet då är det ju ett fortsatt klipp.

Uppdaterat: 2008-01-17 23:09

Shogun: ursäkta men när du lägger ett inlägg upprepa inte det jag skrev för det är jävligt irriterande. Meningen med att fråga varför är de så framgånsrika var ju att ta fram vad folk tycker om just dessa bilar, och inte bara positiva sidor utan till och med negativa. Som sagt här jämför vi inte japanska bilar med tyska bilar här pratar vi om tyska bilarnas svaga och starka sidor.

Starta ett eget tråd om du vill där du debatterar hur nöjda ägarna är med Toyota och allat annat japansk, men kom inte med bortförklaringar att folk vågar inte byta. Är man inte nöjd med sin bil så byter man bil. Så enkelt är det.

Så, Shogun var god respektera mitt råd och inga inlägg om japanska bilar, tack!

Uppdaterat: 2008-01-18 10:13

Tack Leifer!

Det känns lite sådär för mig att hamna i den sitsen att diskutionner uppkommer angående at någon försöker övertala någon annan om vilken bil är bäst. Nu kommer mitt sista inlägg som avviker från ämnet: jag tror att japanska bilar är det bästa vad det gäller teknik och elektronik, MEN jag försöker inte dra ner andra bilmärke i skiten eller försöka övertala någon att japansk är bäst. ( Shogun: hoppas du är nöjd) Det finns tillräckligt mycket information om bilar i media eller man kan ringa Motormännens Terje Eklund som jag jort innan jag köpte min första bil och så vidare.

Men i alla fall det var därför jag inte vill jämföra tyska bilar med andra i mitt forum utan jag vill skapa en bra stämning och vill att alla som någonsin ägt en tysk bil ska dela sina kunskaper med andra personer. Så enkelt.

Uppdaterat: 2008-01-18 12:21

Hej Leifer!

Ja, vilket som helst tysk märke går att debattera på mitt forum:) Inga problem. Jag är ute efter hur bra kvaliten är i Passaten som tillverkades efter 2003?

Uppdaterat: 2008-01-18 14:13

Gabbe: Jag har en Passat variant -07 och är jättenöjd än så länge. Kvalitet kanske man inte skall uttala sig om efter 900mil, men den känns verkligen helrätt. Jag gillar den framför allt för att:
1) Rymlig; större än V70 (vilket inte är konstigt då den är ganska trång)
2) På kurviga vägar är den riktigt rolig att köra. En riktig "drivers car".
3) Relativt bränslesnål. Nu har jag bensin, dock finns diesel som drar 0,52L/mil
4) Den omtalade kvalitetskänlan finns där, om än vissa plumpar också. För mig så är sportstolarna perfekt.
5) I mitt tycke prisvärd.

Sedan har jag en dålig punkt:
1) Själlmotorn till varmluften i klimatanläggningen "klickar/tickar" svagt innan motorn har fått arbetstemeratur. Tid beställd.

/Pär

Uppdaterat: 2008-01-18 15:06
McTar

Jag gick kanske lite hårt mot dig och det var inte riktigt meningen. Ta inte illa upp det.

Jag menar väl, för jag tror att det finns kanske personer som läser våra inlägg och tar lärdom av det iframtida bilköp. Börjar vi bråka om vilket bilmärke är bäst, är det onödigt. Ta fram däremot vilket bilmärke är bäst på hållbarhet, driftsäkerhet och rostskydd är viktigt för konsumenter. Ännu viktigare är kanske vad är det dåligt med vissa bilmärke, eller hur?

Ett sådant tråd ville jag starta egentligen. Ett tråd som hjälper oss konsumenter att ändå välja rätt och kunna så mycket som möjligt om bilar. I alla fall Shogun, vi kan prata lite och jämföra tyska, franska till och med svenska bilar på mitt forum som heter: Japanskt eller tysk Du är så välkommen så, i och med att du sa att du har ägt många tyska och japanska bilar.

Slutligen: du är välkommen att tycka till och i ärlighetens namn vi har yttrandefrihet så säg vad du vill i denna tråd också, jag menar det är fritt fram.

Uppdaterat: 2008-01-18 19:35

Provkörde nya Audi A4 i helgen och blev lite besviken. Jag kanske hade för stora förväntningar men styrningen är hemsk om man överstiger 120 km i timmen. Blev nästan rädd hur svårt det var att styra bilen. Det kändes att man inte hade kontroll över bilen längre. Det var en otäck känsla måste jag säga.

Som sagt är mycket besviken.

Uppdaterat: 2008-01-21 10:57

Ska jag vara lite gnällig så sitter jag ganska obekvämt i bilen jag är 185 cm lång men det kändes lite trångt i bilen. Jag vet inte om det finns någon inställning till styrningen jag provkörde 1,8 T motorn tänkte provköra dieseln också men hoppade över.

Motorn är väldigt pigg och visst det syns naturligvis de här små tekniska finesserna som biltidningarna skriver om men ,vet inte... det är bara en personlig åsikt.

Uppdaterat: 2008-01-21 13:17

Det du skriver är också det jag menar fast du skriver emot dig själv på ett par ställen.

Jag anser fortfarande att dagens "uppskrämda" (ofta hårt trimmade med eller utan turbo) bensin- o dieselmotorer har fördelar men definitivt har nackdelar beräffande livslängd och servicekostnader. Vågar någon köpa en bil med sådan dieselmotor som har gått 25000 mil? Inte jag i alla fall.

En B230 går ofta minst 35' mil, en D24 går oftast 30'-45' mil eller en 250D som gått långkörning går ofta 40'-50'.

En lösning vore att för nya bilar acceptera mindre trimning av motorerna. Med bibehållen miljövänlighet naturligtvis
En bil som väger 1200-1400 kg klarar sig med 70-90 hkr.
.

Uppdaterat: 2008-01-21 20:38

lander52, att motorerna är mer "uppskrämda" idag än för 10-15 år sedan är helt rätt. Men det är genom mer effekt på mindre cyl-volym som man får bränslesnålare och miljövänligare motorer. Sen är det ju frågan om man verkligen behöver så hög effekt... Sen tror jag inte man skall vara rädd för en modern diesel som gått över 25 t mil. Kör själv diesel med snart 35 t mil och det som inte har hållt är automatlådan - men det är välkänt att automaterna inte är lika hållbara som manuella, särskilt på dieslar. (eftersom jag nu sagt detta så rasar den väl snart...)

Uppdaterat: 2008-01-22 12:13

Ja leifer, jag har erfarenhet av "gamla" motorer, min första bil, en B-Ford -34 som säkert inte många som läser detta forum känner till, drog i snitt två liter bensin/mil och en liter olja(spillolja) /10 mil, men den hade verkligen gått långt, den höll alltså länge.
Men på 1950-1960-talet var det inte ovanligt med motorrenoveringar före tiotusen mil, om inte bilarna rostat bort före den sträckan.
Allt prat om att gamla bilar d.v.s förkrigsbilar var outslitliga är rent nonsens. De reparerades dels för att det var lätt och dels för att det var relativt billigt.
Nu för tiden finns det motorer som håller 100000 mil, längre än bilen i övrigt, och det beror på bättre konstruktioner, bättre material, men främst p.g.a. bättre smörjmedel.
Men du har delvis rätt när det gäller gjutjärnsmotorer. Det är svårare att konstruera en al-motor för både livslängd och högt effektuttag.
Ett skräckex. är ju den V6 motor (Peugeot-Renault-Volvo) från 1970-talet som hamnade i bl.a. Volvo 740, (och de Lorean!), där det var svårt att få tätt mellan cyl.foder och block genom att man valt dåliga tätningar.
Det finns andra motorkonstruktörer, först var italienerna, som valde helt andra lösningar när det gällde blocktätningar (sedan blev det kanske andra problem), men de lyckades bättre.
Men det finns moderna al-motorer, utan dessa problem, europeiska, amerikanska och japanska som är bra, även med överladdning.

Uppdaterat: 2008-01-23 00:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer: har du provkört nya A4 an?

Uppdaterat: 2008-01-31 10:08

Det gjorde jag med för ungefär en månad sedan. Jag var också nöjd med Corsan ,det enda jag tycker att det var tråkigt det var ju att när jag körde på motorväg och tryckte in gasen i botten så tog det ungefär 10 sekunder tills bilen reagerade. Men det är inga problem så eftersom Corsa är ju en stadsbil och småbilar brukar inte vara så pigga. Jag kör aldrig i ett sådant fart men det är alltid kul att testa:)

I något tidigare inlägg har du sagt att du är sugen på att byta till en Corsa. Går du i bilköpstankar, Leifer? I så fall kan jag rekommendera Golf 4 an . Jag har en mycket fin exemplar och är mycket nöjd.

Uppdaterat: 2008-01-31 12:23

Nej, det var dieseln jag provkörde. Jag har varit på Bilprovningen förra veckan och det gick smärtfritt. Önskar dig lycka till.

Funderar på en kombi Leifer, har du något bra förslag?

Uppdaterat: 2008-01-31 15:01

av de fyra m�rkena s� �r det Skoda som har b�st andrahandsv�rde!

Uppdaterat: 2008-02-02 06:54

Jag vet inte om det är intressant för er uppe i gamla Sverige men enligt motororganisationen NRMAs årliga undersökning så har Mercedes Australiens mest missnöjda ägare. Tyvärr för oss svenskar kom Saab god tvåa på missnöjeslistan. På listan med de mest nöjda ägarna fanns inte en enda europeisk bil. Listan toppades konstigt nog av det koreanska uddamärket Ssang Yong.

Uppdaterat: 2008-02-02 12:17

Peter: Vilka bilar var i Top 5? Alltså vilka bilar hade de 5 bästa placeringarna?

Uppdaterat: 2008-02-02 13:31

Jo, Australiens nöjdast ägare har:
1 Ssang Yong
2. Honda
3. Mazda
4. Toyota
5. Hyundai

Så det här har ju inget med tyska bilar att göra.

Uppdaterat: 2008-02-03 08:47

Det Leifer säger när det gäller rost är ju helt rätt. Här är rost lyckligtvis inget problem. När det gäller listan så säljer endast Ssang Yong Diesel SUVar här. Det är också ett bra exempel på att det faktiskt går att arbeta bort ett dåligt kvalitetsrykte även om det tar ett antal år. Gamla Musso var en hemskt dålig bil! När det gäller de övriga märkena på listan så är det deras små bilar med 4-cylindriga bensinmotorer som säljs mest. Personbilsdieslar är ungefär lika exotiska här som V8or verkar vara i Sverige nu för tiden. Dessutom är listan inte försäljningsstatistik utan en enkät bland ägarna. Vägarna här i delstaten NSW är precis lika taskiga som i Sverige. I Queensland och Victoria är vägarna mycket bättre.
Fast vi har ju helt kommit från ämnet med tyska bilar.
Min inlägg var egentligen att Mercedes har missnöjda ägare. Det kan ju bero på att ägarna som har betalt en väldigt massa pengar kanske har för stora förväntningar. Men Mercedes har fått en hel del kritik för kvalitetsbrister de senaste åren. Nu tillverkas samtliga Mercedes utom ML- och R-serien som säljs i detta land i Syd Afrika och inte i Tyskland. Jag vet inte om det påverkar kvaliteten. Men å andra sidan tillverkas även samtiliga BMW och VW modeller i Syd Afrika och de verkar inte ha haft några kvalitetsproblem. Även Ford har meddelat att Focus f.o.m. 2008 års modell kommer att importeras från Syd Afrika och inte europa som tidigare. Det verkar som Syd Afrika håller på att bli södra halvkotets stora bilproducent

Uppdaterat: 2008-02-04 06:09

Relevant inlägg?

[url=http://www.truthinengineering.com/]http://www.truthinengineering.com/[/url]

Uppdaterat: 2008-02-04 21:41
McTar

Inte ett dugg men jag tyckte att det var kul ändå!

Uppdaterat: 2008-02-05 13:45

Audi A5, har jag kastat en del blickar på, men jag avstår p.g.a. gapet. (Den förskräckliga grillen...)
Synd att Audi framhärdar med bilar som ser läckra ut frå alla håll utom framifrån. Där liknar de en papperskorg.

Kalle

Uppdaterat: 2008-02-11 15:12

Nya Audi A4 kombin är helt grym!!! Men priset...

Uppdaterat: 2008-02-22 16:07

Någon skrev för ett tag sen om kollegan som köpt en Opel Corsa 1,3 CDTI. Jag provkörde en sådan i veckan, då min svärfar behöver ny pendlarbil snart. Har fram tills dess rekommenderat C3 HDi eller C4 HDi, då komfort, säkerhet och ekonomi är viktigt i en pendlarbil. Visst hade Corsan lite ketchupeffekt i 1:ans och 2:ans växlar, men annars dög motorn bra (Fiatmotor). En mycket bekväm och säker bil, som dessutom har 4/5 i rostskyddsbedömningen i ViB:s register. Just nu är det dessutom 12 000 rabatt på dem i en kampanj + att man får statlig miljöbilspremie på 1,3 CDTI också.

Corsan är en nyare konstruktion än C3 och det märks. Det märks också att Tyskland ligger närmare Sverige och dess vinterklimat än Frankrike, då rostskyddet är bättre. Kvalitetskänslan i bilen var också bra, särskilt med tanke på storleksklassen. Försäljaren läste ur DI för mig, en artikel om att JD Powers (inte Austin Powers) utsett Opel till det tyska märke som håller högst kvalitet på bilarna. Man har frågat ägare, verkstäder etc. etc. vad jag förstått och kollat typ reklamationsfel, barnsjukdomar, etc. Opel var tydligen överlägset bäst, sedan kom BMW och Audi på delad andraplats och sedan Mercedes en bit ner och sist VW.

Jag kan nog förstå det. Detta betyder inte att kvalitetskänslan är bättre i Opel än i BMW, men bilarna pajar inte lika mycket. Jag får nog omvärdera Opel som bilmärke. Har tidigare inte haft mycket gott att säga om Opel, då man ju sett hur de ser ut efter några år. Men nu har tydligen bättring skett. Tyvärr är Opels hemsida ett enda virrvarr där det inte går att hitta en prislista på ett snabbt och enkelt sätt. Där har de kvar att göra.

Uppdaterat: 2008-02-22 20:35

Sveriges skattesystem behöver omgående en översyn, dieselbilar som är bättre ur miljösynpunkt straffskattas och törstiga bensinare subventioneras. Knepigt.

Uppdaterat: 2008-02-23 15:43

Vår miljöminister Hemming Andreas Carlgren sa, i en intervju i radions P1 igår, att regeringens mål var att få bort alla(!) bensindrivna bilar.
Alla bilar ska drivas med etanol eller diesel.
När reportern frågade om etanolen verkligen var så miljövänlig, svarade HAC att den etanol som säljs i Sverige var av en väldigt miljövänlig typ för den kom från brasilienska sockerrör, det var endast amerikansk majsproducerad etanol som inte var miljövänlig!

De får väl skynda sig om de ska få bort alla bensindrivna bilar. De har nog bara två år på sig.

Han sa inget om gasdrift. Det visste han säkert inte om för det är ju verkligen miljövänligt och kan produceras inom landet.

Uppdaterat: 2008-02-24 11:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre