Vorsprung durch teknik

73 inlägg 0 nya
Vorsprung durch teknik

Hej!

Tänkte starta ett nytt tråd där alla som ägt och äger tyska bilar ska dela sina kunskaper och erfarenheter av tysk bilteknik. Vill inte göra någon jämförelse denna gång med andra bilar utan jag är ute efter hur nöjda ni är som äger en tysk bil:)

Vill naturligvis också debattera de negativa ,dåliga egenskaperna hos de tyska tillverkarna. Vem börjar?

Förmodligen kommer nya Audi A4 med revolutionerande ny teknik. Ser fram emot att provköra bilen. Å andra sidan tycker jag att Volkswagen ligger inte heller mycket efter, men Leifer har du ägt eller äger du en Audi ?.

Skulle gärna vilja höra åsikter från personer som haft VW, Audi eller BMW årsmodell 1998 och framåt. Hur är kvaliten på dessa bilar? Rostkyddet då? Ni är välkomna med inlägg. :)

Jo, men mycket av det du säger stämmer faktiskt speciellt det här med kvalitetskänslan. Tror också att Audi har satsat mer på kvalitekänslan än det riktiga kvaliten. Trots det så kan jag ändå inte påstå att Audi är dåliga bilar eller så. Om vi är åndå inne på Audi så tror jag att Audin tappar folk på grund av att tillverkar inte längre "bruksbilar". OBS! Det är endast min uppfattning om Audi.

Jag säger detta på grund av att de senaste åren har Audi priserna rasat iväg. Frågan blir naturligvis vilken tysk är kanske det bästa valet när det gäller bruksbilar.

Nu är jag där igen, vill jämföra olika tyska märke för att veta vilken är bäst som vanlig bruksbil, men jag tror att det är lite svårt att svara på den frågan eftersom vi har olika smak och förväntningar när det gäller bilar.

Ni vet tidigare innan jag köpte min bil så har jag startat ett tråd för att få in åsikter om bästa bilvalet då jag ville jämföra tyska bilar med japanska. Jag var 99 % säker på att det kommer att bli en Mazda eller Honda men så blev inte fallet. Men i alla fall jag vill inte insnöa mig igen i en jämförelse det här gången utan vill helt enkelt få fram så mycket som möjligt om tyska bilar.

Jag hoppas att alla som kommer at lägga in inlägg kommer att respektera det.

Vad är det som är dåligt med tyska bilar, Leifer? Eller någon annan? Ni är välkomna:)

Jag har haft ett antal bilar från VW-gruppen den senaste 10-årsperioden, närmare bestämt 6st varav 4st köpts nya.
Två stycken av dessa var Passat variant -03:or. En 1,8T och en V5 4motion.
Vad jag förstått så tillverkades dessa inte i samma fabrik, och det är det jag vill lyfta fram här.
Dessa bilar var liknande utrustade, samma färg. Det som skilde var drivlinan.
Men vilken skillnad det var i dessa bilar. 1,8T:n var en bra bil men kändes inte lika bastant i inredningen, den var troligtvis mindre ljudisolerad och hade aningen gnissel i panelerna ibland. V5:an var knäpptyst.

Kan det vara så att man har olika noggrannhet när man sätter ihop bilar i olika fabriker? (V5 4motion sattes enligt utsago ihop på linan intill W8:an och det kanske hade någon sorts påverkan?)

Nu var ämnet tysktillverkat; det är min Seat Arosa. Seat har fått mycket bitska kommantare i många forum, men min arosa är 10år och drygt 10.000mil, det som jag bytt är avgassystem, tempgivare(utöver vanlig service). Det som skall bytas nu är microbrytaren i förardörren så att lampas tänds när jag öppnar dörren. En billig bil som inte har någon rost alls.

På dessa totalt 30.000mil så har en bil stannat en gång; V5:an som förlorade en tändspole.Blev bärgare för att det är lite långt att åka 40mil hem på 4cyl.
Här är Volkswagengruppens Nonstop-service bra. Andra biltillverkare har ju något liknande, vissa då tidsbegränsat.

Det som jag har som dåliga erfarenheter känner alla till: Serviceverkstan/Plåtverkstad. Uhhh. Kan skriva en bok om hur de förstörde klädseln en gång. Men det en annan gång! (de stod för kostnaden efter många brev till försäljningchefen)

McTar

Leifer: vet inte om du har hört men Porsche vill bygga bilar med hybridteknik. Vet inte om det blir Cayenne eller någon annan bryr mig inte heller för att vara ärlig för jag tror inte att jag kommer att ha råd med en sådan bil någon gång i mitt liv men det låter ändå intressant, eller?

p_a forsgren:

Du påpekade på en väldigt viktig sak och nämligen vart bilen tillverkas. Inte för länge sedan pratade men en VW ägare som bor i Tyskland och har jämfört två liknande Golf. Jag vet inte vilken årsmodell exakt men ena bilen var tillverkad i Tysklan och det andta i Turkiet:) Vilken skillnad allså, sade han. I alla fall jag vill inte gå in för mycket på det här men det ligger nåt i det du säger faktiskt.

Men Opel ? Hur är med dessa bilar nuförtiden?

Det var lite löjligt det här med att hon frågade om du själv har en Audi:) Hoppas att du inte tar illa upp för jag menar inte så, men vart är vi på väg?
Men det var kul att höra. Jag ska också ringa jag är nyfiken på vad de kommer at säga. Det kanske inte räcker med min Golf:))hehe

Nej, jag tycker att man ska välja bil i första han utifrån behov. Status? Varför? Det är dumt att köpa bil för att visa statuset.

Första bilen jag ägde va en Opel Ascona B GTE -81. Vilken bil, underbara köregenskaper efter lite nya bussningar i hjulupphängningen.

Har haft 3st BMW. En 528 -87, 320 -98 och en 520 Touring -03. Köpte 528 när jag va 20 år ung (gammal) och sen hade gått då 18 400 mil. Kanon bil! 320 va den första bilen jag och min sambo köpte, funkade kanon. 520 Touringen köpte vi ny -03 för att vi väntade barn, detta va den absolut bästa bil jag någonsin ägt.

I dag äger vi en VW Sharan -04 och det är en praktisk pålitlig "spermatruck" Familjebil alltså. Har gått 16380 mil och det märks inte på den, kvalié.

Vilken anser jag vinna tyskligan? BMW!

Jo du leifer. Den har gått på IKEA som chefs bil. 16 mil verkar inte va nått för en sån bil. Men snart blir det BMW igen.

Vad är en normal oljeförbrukning på en VW Golf årsmodel 2000?
Bilen drog 3 liter olja på 1100 mil. Är det för mycket?
Ska ändå ringa verkstan men tänkte höra lite med er.

2,0 liters motorn.

Jag ska kolla handboken men jag tror at handboken säger att upp till 0,5 liter/ 100 mil är acceptabelt.
Det är helsyntes som är i.

Verkstan bekräftade att en normal oljeförbrukning ligger mellan 0,4 eller 0,5 liter per 100 mil.

Att VAG haft/har problem med motorer som drar mkt olja är nog välkänt. Däremot har inte VAG haft problem med detta på dieselmotorerna vad jag vet, så det verkar härröra till bensinmotorerna.

Åker själv diesel, Audi för tillfället och tidigareVW med 1,9 lit TDI. Har inte haft problem med oljeförbrukning fast bilarna gått riktigt lång. Är det ngn på forumet som haft problem med detta på VAG Dieslar?

mvh
arvid

Hej!

Nej, jag gjorde inte det. Har inte prenumererat på Audi magasin. Problemet är att ju mer jag tittar på nya Audin desto mer sugen blir jag på att ha den. Baspriset kommer at ligga på ca. 273 000 kornor så det är inget att ha för en vanlig arbetare som jag. Det är därför jag inte heller ringt till bilfirman för att beställa Audi magasin:)

Jag är nämligen försälskad i Audi märket, men ju mer äldre man blir desto mer kommer jag att prioritera driftsäkerheten,vilket innebär att jag kanske kommer att ha en japansk bil i framtiden:) Man vet aldrig.

Jag vet att vilken bil är bäst kan man debattera hur länge som helst eftersom varje bil har sina plus och minus. Det finns ingen perfekt bil. Vill inte såra någon men det är min personliga åsikt.

Äger en VW Polo men huvudtemat var denna gång Audi. Polo 2001 har relativt låg tekniknivå, något som man har igen på reparationskostnaderna.
Att bedöma bilmärken är ett stort ämne. Tekniknivån är en av de egenskaper som spelar in. Det finns alltså väldigt många andra;

inköpspris
andrahandsvärde
driftskosnader rörliga
fasta eller nästan fasta
hållbarhet
komfort
image
köregenskaper

Jag vill bara lägga till en aspekt som inte alltid kommer fram i debatten om Audi. Det gäller påståendet att vissa Audi har höga reparationskostnader. Har sett detta fler gånger från vanliga bilägare och även en bilhandlare (märkesoberoende) som klagat över det.

Bilhandlaren som jag refererade till var välidgt missnöjd över att vissa av hans beg Audi-bilar var svårsålda.
Han ansåg att anledningen till det var just att de krånglade rätt mycket och att rep-kostnaden var höga.

När det gäller verkstäder är det en konst att hitta verkstäder som har rimliga priser. Själv tycker jag om att anlita sådana med bra referenser men där man också får tala med personen som gjort jobbet. Det finns sådana men det krävs en del pyssel för att hitta dem.

Självklart är märksverkstäder dyra. Inte bara reparartören och verkmästaren skall ha lön. Även reservdelsmannen, VD, sekreteraren och mycket annat i kostnadsväg som är av overheadkaraktär. Oftast är just storleken i sig drivande för verkstadskostnaden.

Nej, du kan göra väldigt mycket på bilen på verkstäder som ej är s k märkesverkstäder. Märkesverkstäderna vill ge sken av motsatsen men det är fel. Istället för att betala 800-1000 kr timme kan man slippa undan med 400-600 kr per timme.

Ja, helt riktigt lander 52, jag håller helt med dig. Men det gäller förstås att det inte är något uddamärke man kör.
Jag har de senaste gångerna lämnat bilen för service på en s.k. BSC-verkstad (Bosch Service Center) och det har också den fördelen att man får ett års non-stop försäkring på köpet.
Förutom att märkesverkstäderna är 30-40% dyrare tar de extra betalt för assistansförsäkringen (ca600:-).

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag prioriterar också förbrukningen naturligtvis men en sak jag funderar på det är min nästa bilval.

Familjen kommer att öka inom 2 år och jag kommer att behöva en större bil. En kombi kanske. Och det så sant det du säger Leifer , bensinen kommer att bli dyrare för varje år. Det kommer att bli svårt eftersom man kommer att behöva den stora kombin i kanske 5 eller 6 år och då kanske inte kommer att finnas någon bensin kvar:)) Nu skojar jag lite men det kan faktiskt vara sanning i det närmaste framtiden.

Det är kanske dumt at fundera redan nu vad man vill ha för bil om 2 eller 3 år, men höjningen av bensinpriset och klimatförändringarna är oroväckande.

Ang. pump dyse och common rail. PD är en bränslepump och spridare samtidigt, betyder att en 4 cyl. har 4 bränslepumpar. Detta för att när tekniken kom så kunde man få högre tryck i spridaren och lägre bränsleförbrukning än vad CR-tekniken klarade då. Nackdelen var att motorn kom att låta ännu hårdare än tidigare dieslar. Däremot har hela VAG gått över till CR numera, i och med 2,0 TDI. (6-cyl vet jag ej). Billigare att tillverka med endast en pump antar jag samt att man får en motor som går mjukare, mer "bensin-lik" i motorljudet. Tekniken har antagligen hunnit ifatt på CR och medger lika bra bränsle ekonomi, till och med bättre.

Ang. kostnader för Audi kan jag tillföra att försäkringskostnaderna även är högre. Min diesel A4 är nästa dubbelt så dyr att försäkra som min bensin V40. Båda samma årsmodell och utrustning.

mvh
arvid

CR och PD gör väl igentligen samma jobb, med en eller fyra pumpar? PD bygger upp tryck direkt till spridaren medans CR bygger upp tryck till just en "rail" som spridarna får bränsle, under tryck, av. Att man får ut mer hästar och därmed en piggare motor har nog inte med om det är en PD eller CR och gör utan hur den är "trimmad". Helt korrekt med effekten av dubbelturbo. Även PSA har en dubbelturbo, en sexa tror jag.

VAG har nog ännu kvar "gamla" PD-motorer i sortimentet, men har sagt att all utveckling framöver skall vara med CR. Började med 2,0 TDI (tror jag i alla fall).

Att PD skulle hålla sämre har jag inte hört, men om det skulle gå sönder en spridare så blir det ju såklart dyrare att reparera om det är en högtryckspump inbyggd i spridaren. Har faktiskt inte hör om ngn som haft problem med detta! Anledningen att de satsar på CR tror jag är att byggkostnaden är lägre, mindre diesel-knack från motor, CR-tekniken visar sig hålla måttet kvalitet/bränsleekonomiskt, alla andra tillverkare satsar på CR.

För att få bekymmersfritt ägande och rimliga underhållskostnader (rep o service)

Det ligger också delvis på bilägaren att inte köpa alltför teknikfyllda bilar - om det går alltså. Det är självklart så att ju fler finesser som finns desto större risk för att något av alla dessa skall sluta fungera, få ett fel eller haveri el liknande.

Audi, MB, BMW, Volvo m fl biter sig indirekt i svansen just i detta avseende. Många finesser har sina fördelar men är trots allt i många fall "yta". En bilmodells "djup" handlar om att vara bra bruksbil, fungera i ur och skur, vara hyggligt ekonomisk, ge körupplevelse som är angenäm och mycket mer.

Många av dessa nymodigheter tillverkas dessutom av externa leverantörer. Ju fler externa leverantörer som finns, desto större krav är det på att bra kvalitetssystem finns hos leverantören (genom hela kedjan av tillverkning; alltifrån konstruktion, beredning, inköp, förädling m m) och att granska dem när de kommer till intern montering på bilfabrik.

Detta är en mycket komplex och stor process speciellt om leverantörerna är spridda över olika länder.

Men som sagt tidigare; väldigt många basåtgärder kan fortfarande göras på en rimligt teknikstinn bil av en vanlig "Roy o Roger"-verkstad som du litar på genom t ex referenser eller gammal beprövad erfarenhet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.