Vi Bilägares forum

Toyota som elbil

Toyota som elbil

Det har ju spekulerats en del om varför Toyota går samman med Tesla för att utveckla RAV 4 till elbil.
Det anses ju allmänt att Toyota med sina teknikkunskaper och sina resurser mycket väl borde klarat av att ta fram en elbil själva.
Eller har Nissan och Mitshubishi mer kunnande? Och Renault eller Peugeot?
Verkar underligt i så fall.
Men svaret finns kanske i den här artikeln:
http://www.dn.se/motor/2.2202/lasse-sward-elalskarna-kan-vara-for-tidiga-1.1214996

Uppdaterat: 2010-11-27 14:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

"Vårt mål är att batterierna ska hålla minst tio år, men vi är inte säkra."säger VW.
I framtiden kanske VW gör lika hållbara batterier som batterierna i den här gamla elbilen från början av 2000 talet.
http://www.youtube.com/watch?v=6v2glvOl4FE
Här ser man batterierna från bilen som rullat i över 20 000 mil.
http://www.youtube.com/watch?v=0gXDdZgT7Io&feature=mfu_in_order&list=UL

Uppdaterat: 2010-12-04 17:05
Elbil2

Den där gamla elbilen från 2000 var förmodligen utrustad med Sodium-batterier, knappast NiMH som tappar upp till 50% av kapaciteten på fem år och efter tio är den nära noll.
VW är inte säkra på om Li-Ion håller tio år och det finns det väl ingen som är än.

Men det finns hundra år gamla elbilar där originalbatterierna går att ladda så att de kan ge energi åt bilen.
Det fanns elbilar på den tiden som kunde klara upp till 300km på en laddning.
I dag tycker man att hälften är bra.
Men i dag finns det naturligtvis mycket mer effektkrävande hjälpfunktioner än förr.
Det ska bli intressant att se hur långt strömmen räcker vid 20 minusgrader och normal körning.

Men samarbetet Toyota-Tesla är underligt.

Uppdaterat: 2010-12-05 09:16

Alla NiMH batterier är inte lika bra som dom i elbilarna.
December 10, 1997 - Prius goes on sale to the public in Japan, fully two years ahead of any other manufacturer. First-year sales are nearly 18,000.

The first-generation Toyota RAV4 EV went into production in 1997. Powered by a nickel-metal hydride battery pack, it had a real world driving range of 80-110 miles on a single charge. 1,484 vehicles were sold or leased in the U.S., and more than half of those are still on the road today.
Från den här sidan.
http://www.toyota.com/concept-vehicles/rav4ev.html
Test data provide strong evidence that all five vehicles will exceed the
100,000-mile mark and SCE’s positive experience points to the very strong likelihood of a 130,000 to
150,000-mile battery and drive-train operational life. This is achieved by full or mostly full range use
after every charge. EVs can therefore match or exceed the lifecycle miles of comparable internal
combustion engine vehicles.
Håller alltså längre än en bil med förbräningsmotor ser man på den här sidan.
http://www.evchargernews.com/miscfiles/sce-rav4ev-100k.pdf

Uppdaterat: 2010-12-13 14:09
Elbil2

NiMH är avsevärt sämre än Sodium och LiIon oavsett om de sitter i en hybridbil eller elbil eller en skruvdragare för 79:90 på Ö&B.
Nu har jag fått reda på att samarbetet mellan Toyota och Tesla enbart gäller en provserie av RAV 4.
När det gäller produktionsserien ska Toyota själva stå för den.

Uppdaterat: 2010-12-14 10:46

Nuppe, Skillnaden är att Toyota har avancerade styrsystem och kylsystem som mycket noga övervarkar batterierna och inte accepterar kritiska värden för batterierna utan dessa hålls inom så bra förhållanden som möjligt för att garantera lång livslängd vilket de flesta konkurrenter inte har lika bra koll på eller inte är intresserade av eftersom man tänker kortsiktigt och tex. lättare kan skryta med längre körtid ju mer man tillåter batterierna att ladda ur.

Uppdaterat: 2010-12-30 00:00

Där tror jag du har fel Hanzzon.
De tillverkare av elbilar och hybridbilar som använder sig av moderna Li-Ion batterier har minst lika avancerad elektronik för batteriövervakning som Toyota med sin gammaldags batteriteknik.
Det är dessutom ingen speciellt avancerad elektronik som man använder sig av, jämfört med en vanlig PC av billigaste sort blir det väldigt primitivt, men det är ju inget man vill tala om, man vill i stället få oss att tro att den är väldigt exklusiv.
Li-Ion kräver mycket bättre elektronik än den mer tåliga NiMH men ger avsevärt mer effekt/kg.
Men Toyota kommer säkert också de med Li-Ion snart.
Jag läste ett uttalande om att de inte anser Li-Ion tillräckligt prisvärt än och det har de säkert rätt i, det kommer säkert ner avsevärt i pris inom några år.

Uppdaterat: 2010-12-30 10:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Enkel förklaring.
Under en tid då forumet var under omkonstruktion kunde jag inte logga in på forumet överhuvudtaget som "saabnisse".
Men det har ordnat sig nu.
.
Hur har du det själv?
Ibland Shogun och ibland Conny Carlsson, beror det på samma sak?

Uppdaterat: 2010-12-30 15:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ursäkta Conny.
Jag stavade ju Karlsson med C.
:-)

Uppdaterat: 2010-12-30 16:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Conny, vi är helt överens.
Jag håller helt med dig och jag trodde att just dessa pajastyper skulle försvinna när man gjorde om kommentarsfunktionen, men så länge man tillåter kommentarer från icke registrerade så kommer det att förbli en massa smörja.
.
Gott Nytt till dig själv och till alla andra som skriver här och jag hoppas på ett nytt bra år med mycket utbyte av erfarenheter!

Uppdaterat: 2011-01-01 16:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är lite knepigt om tillverkarna verkligen skulle hålla samma kvalitets/kontruktionsstandard på sina hybrid/elbilar då man hört talas om flera berättelser med havererade batterier hos de få andra andra bilmärken som släppt sådana bilar men man har aldrig hört sådana berättelser om Toyota trots att Toyota förmodligen byggt fler hybrid/elbilar än de andra tillverkarna har gjort tillsammans!
När jag var på Miljö/Hybrid-bilskurs berättade tex en kille om en Renault Elbil som kommunen där han bodde hade köpt som "miljöbil" där battri-paketet var trasiga efter bara 3år.
Ett nytt batteripaket var dessutom så dyrt att det var billigare att skrota hela bilen än att byta batterier vilket man gjorde! (Jättebra för miljön...)
Det kan ju inte vara en slump att man aldrig hört talas om något liknande hos Toyota trots de mängder bilar dom har sålt...

Uppdaterat: 2011-01-06 19:38

Det kan nog förklaras med att Toyota fortfarande använder sig av gammaldags väl beprövade NiMH-batterier som är mer toleranta än de nyare (och svindyra) Li-Ion.
Jag läste ett uttalade från Toyota förra året att de hade Li-Ion på gång, men att de ansåg att de dels var för känsliga, de kräver en helt annan elektronik, de måste hålla jämn temperatur och dels är de ännu så länge inte kostnadseffektiva.
Men Li-Ion kommer säkert, man har dem ju i förserien av RAV4 tillsammans med Tesla.

Uppdaterat: 2011-01-07 08:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det märkliga är att det finns hundra år gamla elbilar som fortfarande går att köra med laddade originalbatterier !
Och dessa hade inte tillstymmelse till elektronik.
De var utrustade med NiFe-ackumulatorer, de som hade blyackar är nog borta, de går ju inte att få att hålla särskilt länge.
Här en intressant artikel som väl delvis också förklarar varför Toyota väntar med Li-Ion:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article499041.ece

Uppdaterat: 2011-01-07 08:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bra om länken kommer med också.
http://www.consumerreports.org/cro/magazine-archive/2011/february/cars/toyota-prius/overview/index.htm

Uppdaterat: 2011-01-16 18:36
Elbil2

Såg lite bilder på Prius C Concept.
För liten för mig f.n.
Men riktigt snygg faktiskt

Uppdaterat: 2011-01-18 11:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här ser man att en nio år gammal Prius i Consumer Reports som rullat 33153 mil inte förbrukar mycket mer bränsle än när den var ny, 5,08 liter/100km, och betydligt mindre vid landsvägskörning än stadstrafik. Vilket bör betyda att stora batteriet inte försämrats i så hög grad.

Uppdaterat: 2011-01-23 22:14
Elbil2