Toyota Prius

42 inlägg 0 nya
Toyota Prius

Tänke köpa en ny/begagnad bil. Har fastnat lite för Toyota Prius, men undrar om det är det bästa valet. Jag är ute efter en billig bil i mellanklassen, billig i drift alltså. Tänkte även bila lite i Europa. Prius är lite dyrare än andra bilar av samma storlek, men det känns som att man tjänar in de pengarna på bensinsnålhet, billig skatt samt bra andrahandsvärde. Dieseln har ju dessutom blivit mycket dyrare nu även i Europa, så jag är tveksam om man tjänar så mycket på att köpa en dieselbil. Vad har ni för tankar kring detta. Tack på förhand.

Det beror mycket på hur du bor, eller rättare sagt vilka vägar du kör.
Bor du i en större stad och har mycket stadskörning kan det vara en fördel med en Prius, du kan få ner bränsleförbrukningen en del, men har du mest landsvägskörning kan du med fördel välja en mer konventionell bil som förmodligen blir billigare.
Dessutom kan du nog lättare hitta något roligare än den tröga Priusen.
Kolla ViB:s långtest: [url=http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12085]http://www.vibilagare...

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej !

Vore jag dej skulle jag vänta ca 2år och vänta in nya Prius som plug in hybrid. Denna bil kommer med all sannolighet få ett mycket bra andrahandsvärde om du jämför med bilar som är idag. Jag själv och min fru tittade också på Prius nu strax före nyår då vi köpte oss ny bil. Men frugan som är lite gammaldags tyckte att det kändes otäckt när motorn stannade m.m, det var kort sagt en annorlunda bil för annorlunda för min fru. Men helt enkelt en vanesak.

Vi valde istället en Toyota Auris diesel med 2,2liters motor. Som är mycket trevlig att köra, och bra "drag" i den. Ett köp jag till viss del ångrar idag ! Man skulle ha väntat tills den nya Toyota Prius kommer ut som plug in hybrid, det är framtiden ! Dessa bilar kommer att få ett oslagbart andrahandsvärde på marknaden tex om man jämför med konventionella bilar som våran Toyota Auris, för större bilar typ Volvo mfl blir skillnaden ännu större. Så lyd mitt råd vänta med bil köp tills plug in hybriderna kommer ut på marknaden dessa bilar kommer att vara en del av framtiden. Alla andra bilar som drivs konventionellt är snart utdöda som dinosaurierna, åtminstone på begmarknaden när man även kan välja en plug in hybrid som begagnad.

Toyota ,Fortum, Stockholm stad förbereder redan nu laddstationer för plug in hybrider, och man kan anta att Toyota är med och subventionerar denna utbyggnad kraftigt, och man kan ju förstå varför.......

Om du läser på långtidstesten i den här tidningen så får du inte reda på mycket om gamla Priusen.Där beskrevs mest om hur grannarna satt lappar på rutan,att folk tyckte att den var så otroligt ful ,och hur löjligt små hjul den har.Sen har det skrivits om att klädseln är känslig instrumenteringen rörig och att batteriet skulle bli mycket dyrt att byta när det var slut,den var otroligt dyr att köpa,motsvarande bilar kostade mycket mindre.Fortfarande skrivs det en varning för dyrt batteribyte om man köper en begagnad Prius.Det går bra att byta en enskild cell i batteriet,men det behövs ju inte då det är gjort för att hålla bilens hela livslängd. Läser man detta blir man inte så säker på att man vill köpa en Prius. Men läser du vad motorpressen skriver i USA så låter det helt annorlunda , där prisades den av deras ingenjörsakademi för det årets bästa motor.Vidare skrev dom att cupelängden i första Priusen var bara en tum kortare än Toyota Camrys som ses som en rätt stor bil.Sen skrev dom att den troligtvis har kostat cirka 400 000 kr att tillverka och att dom inte kunde förstå att den bara kostade 20 000 dollar att köpa.Men det trodde dom berodde på att Toyota inte ville misslyckas med introduktionen av det rätt nya hybridsystemet. Här kan man läsa lite av tekniken i Priusen. [url=http://www.lysator.liu.se/upplysning/fa/phevs-public.pdf]http://www.lysa... Första modellen av Priusen går på ca: 5 dl/mil. Den har Acc som fungerar även när bensinmotorn inte igång,vilket även värmen gör.Den har klara rutor som har ett värmeskydd för att Acc inte ska behövas så mycket.Den är jättesmidig vid parkering och manövrering,liten vändradie.Den har genomlastning via fällbara ryggstöd bak vilket alla motorjournalisterna inte vet.Det går bra att montera takräcke vilket dom inte heller vet.Den är försedd med ett elektriskt värmepaket för snabb varmluft till cupen vid start.Motorn har en totalverkningsgrad på 32% från källa till hjul vilket är lika bra som bästa dieslarna.Angående klädseln,titta på en begagnad Prius av första modellen,det går knappt att urskilja att den varit använd överhuvudtaget.Se här: [url=http://bilauktioner.se/]http://bilauktioner.se/[/url] Under Miljöbilar. Det är för övrigt en väldigt bra ljudisolerad coupe och går tystare än många andra bilar.

[Edited on 2008-03-20]

Om du går in på skick övrigt ,så anges skicket på inredningen till 3- dvs något under normalt skick. (-04:an på bilauktioner)

Ja nu är ju inte skicket på bilarna som varit leasade och sedan säljs på bilauktioner som några överlag väl skötta bilar ,dom har ju bland annat ofta inte varit på service överhuvudtaget på flera år ,och som någon där sa att man kan grisa ner en bil på så kort tid som vissa personer gjort är helt ofattbar i enstaka fall !Så skicket på inredningen speglar nog mer personen som har haft bilen under leasingtiden än bilens kvalite på inredningen.Det står ju i en del fall att servicebok saknas ,så dessa leasingföretag struntar nog i att servicen ej gjorts så man bör nog åka och titta på bilarna innan köp och därav kan bilar med samma årsmodell och mil kan skilja mycket i slutpris.Se istället på en bil på en vanlig bilhall på klädseln för jämförelse!

[Edited on 2008-03-21]

Inom två år har det nog kommit fler plug-in hybrider från andra tillverkare, det verkar som de flesta har något på gång.
Se bara på GM som lagt beställning på 100000 el/hybrid-bilsbatterier per år med början 2010 från Hitachi.

Men som jag skrev tidigare, det beror på hur man bor och hur man kör om det ska vara någon besparing med en hybrid.
Om man som jag kör 90% landsväg är det bättre och billigare med en konventionell bil.
Dessutom har jag rejält med muskler under huven (vad man nu ska ha det till?)

Men med risk att bli beskylld för att svära i kyrkan tycker jag annars att Hondas Civic hybrid är betydligt trevligare än Prius.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för alla bra svar och goda råd! Det lutar just nu åt att vänta 3-5 år tills plug-in hybriderna tagit ett fast grepp om marknaden. Under tiden tänkte jag införskaffa en "lite" större, begagnad bil än den jag har nu (Opel Astra 5D halvkombi), som är skönare att köra längre sträckor men, som också är hyffsat bensinsnål och har ett bättre andrahandsvärde än Opel. Jag har släppt diesel alternativet helt och hållet. Efter lite beräkningar så måste jag köra kring 3000 mil/år för att tjäna på en diesel. Jag tittar just nu på bensinare, där Volvo V50 lockar ganska mycket. Vad har ni för tankar kring detta? Tack på förhand :)

Jag skulle inte rekommedera att välja en Volvo V50 ! Bilen kan drabbas av många fel vad jag läst mig till om denna modell. Skulle hålla mig till något japanskt (någon som är förvånad ;-) ) Varför inte en Toyota Avensis av senare generation, gärna i kombi version för att få tillbaka så mycket pengar som möjligt. Toyota oavsett modell har höga andrahandsvärden ! Desseutom är den Sveriges krocksäkraste bil enligt Folksam även enligt Euro-Ncap hör den till de bättre.

Honda Accord är en annan trevlig bil som är väldigt underskattad i Sverige. Även Mazda 6 är en trevlig bil, men kolla skärmkanterna bak att de är åtgärdade på tidiga modeller.

Det du skriver om diesel bilar hur långt man ska köra stämmer bra, vi kommer att köra över 3000mil per år med våran. Annars kan jag rekommendera Toyota Auris diesel som vi köpte oss det är en J-T trevlig bil att köra med den största dieselmotorn. Vi har haft lite gnissel från bromsbeläggen på våran och är tydligen ganska vanligt, jag skyller på tyska Bosch för det är dom som levererar beläggen och hela bromsystemet.
Toyota inväntar bättre och mer utvecklade belägg från leverantören har jag fått besked om idag när jag var in på Toyota. Har tidigare aldrig varit med om gnissel från bromsar på en Toyota, och jag har fått medhåll från Toyota att felet ligger hos underleverantören Bosch. Tidigare använde man japanska Nippon Denso på Japan tillverkade bilar och då var det aldrig problem.

Annars skulle jag hålla mig till Toyota även när plug-in hybriderna kommer. När Toyota kommer med någonting nytt så kan man vara säker på att det fungerar ! Se hur väl Prius fungerat sedan den kom. Ska bli spännande att följa hybrider från andra tillverkare när de väl kommer hur de fungerar, jag är lite skeptisk till det. Och tror inte att de kommer att fungera lika smärtfritt som Toyotas.

Nej glöm Toyota, för dyra, för bullriga, för obekväma.
Varför inte en Opel Vectra kombi, mycket bil för pengarna, stor och rymlig och betydligt mera bil än låtsasforden V50, då är det ju bättre med en 9-3 kombi som är både större, komfortablare och tystare (än V50).
Eller kanske en Golf +, hög och rymlig.
Kanske Kia C30, jag har en granne som påstår att det är den bästa bil han haft och han har bara kört japanskt av olika fabrikat.
Det finns ju massor av bilar att välja på, stirra dig bara inte blind, som Shogun (förlåt :-) ), på det japanska utbudet, köp det du trivs med och tänk inte bara på andrahandsvärdet.
När du ska byta är bilen värd skit vad du än har köpt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En KIA C30? Intressant blandning, tre bilar i en... :-P
Ska du ha en stor bil röstar jag på Vectra kombi för den är stor. Ska du ha en lite lagom bil och du inte vill ha en Astra till, för det är ju lite tråkigt att byta till samma bil, så gillar jag Kia ceed SW. Eller nån nyare Ford, eller Hyundai eller Saab...

Utan budgetbegränsningar är det väldigt svårt att säga något konkret ;)

Drzeto.

Jag tycker att du visst ska fokusera en hel del på andrahandsvärdet på bilen vid köp, det skilljer faktiskt en heldel mellan olika märken ! På så vis får du ju igen en del pengar när du ska byte till en plug-in hybrid. Så jag håller inte med när vissa påstår att det inte har någon betydelse vad du köpt för märke. Och när det gäller andrahandsvärde så ligger Avensis mycket bra till i jämförelse med andra i klassen. Men jämför själv vad du kommer fram till, och glöm det att "Volvos värde varar" det är en svunnen tid även om många önskar/längtar att det var så fortfarande, och detta gäller också Saab idag. Liksom Opel och Citroen.

Min granne blev bjuden 10000kr för sin Citroen C5a -01a i inbyte på Volvo ! Andrahandsvärde ?! Då blir man förbannad och ångrar att man inte köpt ett annat märke, så fundera en stund innan köp. Fråga också i olika bilhallar vilka märken som är intressanta i inbyte för dom, det kan ge en indikation på vilka märken du ska hålla dig till.

Ursäkta Henke, blev lite fel som du mycket riktigt märkte. Det var KIA Ceed jag menade, C30 är ju systern från Hyundai.
Men ändå, om jag får tro grannen, som åkt Toyota, Mitshubishi och ett par andra japs, så är den här tydligen i särklass.
Jag vet inte, jag har inte kört den, men nog tycker jag att det verkar som man får mycket bil för pengarna, vilket man ju inte får om man köper Toyota eller Saab eller Volvo för den delen.

Och Shogun, det myllrar av dåliga säljare som älskar att missbjuda oavsett vad du kommer med.
Jag har en bekant som köpte en beg, Volvo 460 av Volvoförsäljare för överpris (130000:-!). Tre år och 6000mil senare bjöd samma firma 8000:- vid inbyte mot en något beg V40.
Normalt räknar man ju med en halvering av värdet vart tredje år, han borde alltså varit bjuden ca 65000:-!
Det blev ingen affär.

Och min Avensisgranne, som jag berättat om tidigare, fick sin bil värderad för ett ev. byte.
Hon trodde inbytespriset var ett skämt.

Det är klart att det skiljer mellan olika märken, men det skiljer faktiskt mer mellan försäljare.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ööh, blev det inte fel igen Saabnisse ?! C30 är ju Volvos modell. Hyundai heter i30 som du menar. Säkerligen en bra bil som jag kikade också på i diesel version. Skapligt inköpspris,men det man förlorar på karussellen tar man igen på gungorna. Svindyrservice och dyra reservdelar och nu jämför jag med Toyota Auris.

Jag tilltalades mer av Hyundai i30 än koncernsyskonet Kia Ceed när jag testade de två koreanska bilarna. Fastnade tillslut för ( mest min fru) Toyota Auris pga säkerheten,ekonomin och att det är en Toyota (då vet man vad man får allt enligt min fru). Men jag är övertygad om att en Hyundai eller Kia är ett utmärkt köp, men man ska veta att service och reservdelar är svin dyra om vi jämför mot Toyota Auris som faktiskt har den lägsta milkostnaden av alla i klassen om man får tro Auto motor & sport i deras test av klassen. Något jag själv också kom fram till när jag räknade. Men det testet gäller bensinversioner och det är ju det Drzeto efterfrågar här. Men prova och jämför själv och räkna.

Att det skiljer i andrahandsvärde mellan märken kan man slå fast ganska lätt, och det påverkar milkostnaden ganska avsevärt i slutändan så att bortse från det är nog ganska dumt.

Ursäkta igen Shogun, hjärnsläpp, du har ju helt rätt Volvo C30 anser jag vara det största stolpskottet sedan deras 340/360.
Och när det gäller KIA Ceed och Hyundai i30 är det nog som du säger, trots KIA:s långa garantier kan det ju bli dyrt eftersom den måste servas på KIA:s verkstäder medan Hyundai kan servas på viken auktoriserad verkstad som helst.

Men det är ju en sak som är väldigt viktig, man måste trivas med den bil man köpt, gör man inte det spelar det ingen roll hur låga driftskostnader den har eller hur bra andrahandsvärdet än är (om man inte byter snabbt förstås!).

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller helt med när det gäller Volvo C30 Saabnisse, desseutom är bilen ful i mina ögon. Och troligtvis ingen större succe vad jag hört ute i världen.

Äntligen, Shogun, vi är helt överens om en sak!
Kul!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag läste en artikel om att japanska staten var med och betalade en större del av kostnaderna för utvecklingen av Prius.
Det kanske var en lyckad investering?

Men är det egentligen förenligt med statens engagemang?

I Sverige ska ju staten gå in och subventionera GM och Ford med våra skattepengar för att de ska ta fram hybrider.
Varför?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack än en gång för alla informativa och bra svar. Tänkte bara berätta hur det hela har slutat. Efter moget övervägande så beslutade jag mig att en kombi i mellanklassen var det jag egentligen ville ha, i väntan på plug-in hybriderna. Kanske vi i framtiden får se vätgasbilar också, ser fram emot det. Hur som helst, jag beslutade mig för att söka en större bil med större motor (eftersom jag vill ha en trevlig upplevelse när jag åker runt i Europa på motorvägarna. Jag insåg att detta innebar att jag fick samtidigt tumma på ekonomin. En större bensindriven bil innebär ju högre ägandekostnder. Alternativen som det stod emellan var:

Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI, 06:a, 4772 mil, 168.500:-

Mazda 6 2,0 K:i, 05:a, 4800 mil, 149.000:-

Toyota Avensis 2,0 Kombi, 05:a, 3997 mil, 169.000:-

Volvo V50 2,4 Business, 05:a, 6277 mil, 129.900:-

När jag vägde samman alla för- och nackdelar med bilmodellerna blev valet till slut Volvon. Jag tyckte man fick mest för pengarna i Volvon helt enkellt. Det var också mycket körglädje i den bilen, god komfort och en hög utrustningsnivå.

Ford Mondeo :-) Sen att att flera bilar modeller DRAR mindre soppa än Prius om man åker utanför städerna tycker jag är dåligt ! Sen att dom är hur fula som helst gör att jag inte skulle köpa en sådan .

Det är inte så konstigt att många bilmodeller i samma storleksklass som Prius drar mindre bränsle än Prius på landsväg, det vore konstigare om de inte gjorde det.
Prius måste ju släpa på en högre vikt, den har ju tunga NiMh-batterier och bilen är ju framtagen för att vara en ekonomisk tätortsbil, där kommer den ju till sin rätt.
Vi får väl se hur det blir i framtiden när hybridbilar utrustas med lättare Li-Ion-celler eller något mortsvarande.
Men kommer man att lösa åldringsproblemen med batterierna?
Det verkar inte spela så stor roll vilken typ av batterier man har blyackar, heta salt-NiFe eller NiMh, alla verkar ha en livslängd på åtta till tio år.

Vad kostar en utbytessats batterier till Prius?

När man får fram plugin-hybrider som ska kunna klara längre sträckor på enbart batterier måste man kanske ta fram samma system som norska Think har till sina elbilar.
Ett leasingsystem för 200€/månad.
Inte billigt, men slår man ut kostnaderna för nya batterier hamnar man kanske på samma summor.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.