Toyota Corolla eller Peugeot 306?

12 inlägg 0 nya
Toyota Corolla eller Peugeot 306?

Hej!

Har en bil jag tröttnat på, milt sagt... Det är en Skoda Fabia och det har bara varit [b]problem[/b] med den och dyra utgifter.
Har varit och tittat på bilar hos bilaffärerna. Jag hade bestämt mig för en Toyota Corolla eller Mazda 3. Mazda 3 fanns en och den var för dyr. Toyota C finns det inte heller så stort utbud av. [i]Jag vill ha en bil runt 70-80 000 kronor, inte för höga mil, runt 8000[/i]. De Toyotor som fanns var nyare eller av äldre modell. Vände mig till en Peugeothandlare. Provkörde en Peugeot 307, -05, runt 7000 mil, klimatanlggning... Den låg på ca 80 000 kronor. Bra pris och mycket bil för pengarna! Skön att köra! Jag vågar inte göra någon chansning nu, har haft nog av Skodan... Toyota har jag väldigt goda erfarenheter av, enda kruxet är att den är dyr. Peugeot och Citroen ska väl vara lite detsamma??? Har haft en ny Citroen C4 -05, men den hade en hel del fel den också. Vågar jag då köpa enPeugeot???
[b]Vad har ni för erfarenheter av Peugeot 307 (gärna samma årsmodell, -05)? Och Toyota Corolla med för den delen?[/b]

[b]Ska såklart vara Peugeot 307![/b]

Undvik om möjligt Peugeot. Du besparar dig många problem. Som du sa så hade du dåliga erfarenheter av Citroën och de har även jag med. Min flickväns familj är franskbilsfrälsta och de är ett antal gånger man har fått åka och hämta dom samt ha egna bilen laddad med startkablar och bogserlina för deras skull. Toyotan är ett mycket säkrare kort, jag skulle inte tvekat i det bilvalet. Andrahandsvärdet är mycket högre på Toyotan liksom kvaliteten. Sen är det även möjligt att Toyotan har kamkedja istället för rem. Vad jag vet så är det ytterst sällsynt att franska bilar kör med kamkedja och har då Corolla kamkedja så kan du spara in pengar på servicen med.

Corolla har kamkedja ! Och är en betydligt bättre bil än Peugeot, basta. Så får du ju något tillbaka när det blir dags för bilbyte igen om du väljer Toyota. Men Toyota är som sagt dyrare, med all rätt.

Jag äger personligen en Peugeot 307 kombi från 2003, bilen har rullat
ganska exakt 8000 mil. Jag köpte den beg. i april 06, då hade den
rullat 4078 mil, jag har alltså kört knappt 4000 mil med bilen. Innan
denna bil hade jag en 306 kombi -01 som jag köpte fabriksny och körde
med i ca 5000mil.

Att påstå att Peugeot är skit är ren bullshit
men det finns som hos alla bilmärken svaga sidor. De strul jag har haft
och som jag kan reta mig på är relativt små saker och inte speciellt
kostsamma. Avgasrör har rostat sönder ( kör väldigt mycket
kortsträckor), bytt Skivor och belägg i fram samt en stömbrytare till
bakluckan.

Vidare kan sägas att Peugeot har väldigt humana
priser på reservdelar och service, har själv jämfört priser mellan
fristående verkstäder (som Mekonomen och andra ännu mer fristående) och
den auktoriserade verkstaden på orten...skillnaden är obefintlig....

Dock
att tänka på vad det gäller 307 specifikt är att om du kollar på en 05
så se till att du köper den uppdaterade versionen (den med den större
"fiskmunnen"), den är det ganska stor skillnad på jämfört med tex. min
03:a, det är ca 1000 förändringar genomförda på den nyare varianten.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Undvik Peugeot och Franska bilar överhuvudtaget. Inga bilar av Peugeots eller citroéns modeller har godkänt Wiplachskydd. Enl folksam är de urusla, stolarna rent av farliga. Inte hjeller Reault får godkänt. Volvo Saab och Opel har de bästa skydden för nackskador. Även toyota har bra nackskydd, om än inte lika effektiva som Opel, volvo och Saab. Dessutom klarar dessa tre bilar älgolyckor avsevärt bättre.
Även jag har varit Citroénägare,men numera vägrar jag att ens åka med i en Fransk bil. Jag har med glädje betalat framkörningsavgiften när jag beställt Taxi, och har fått en Fransk bil att åka i. Det var väl värt att vänta på en annan taxibil i dessa fall.

Antisladd har de flesta modeller numera. Varför pratas säkerhetsfrågorna bort av vissa fanatiker. Jag kan förstå det till en viss del, men även ni måste vakna. Om ni ger fasen i att köpa skräpet från Frankrike, knnske fransmännen ger med sig och tillverkar bilar efter svenska säkerhetsmått. Som det nu är håller ingen Fransk bil måttet, även om vissa bilar fått 5 stjärnor. De stjärnor du ser när du som peugeotförare eller passagerare tittar på stjärnorna vid en älgolycka eller vid en påkörning bakifrån, finns inte med i bedömningen i Eurocap.
Peugeots antisladdsystem överträffas vida av ett flertal andra fabrikat, Ex GM s som är överlägset allt annat på marknaden för närvarande.
Jag skulle gärna köpa Citroen igen, om Citroén tog säkerheten på allvar, men som det nu är bojkottar jag Citroén och allt som kommer från Frankrike i bilväg.

Nu får du ju ge dig Gunnar....
Jag vill inte påskina att varken PSA eller Renault bygger världens bästa bilar men att påstå att dom bygger bilar med dålig säkerhet är ju bara löjligt. Eftersom du själv hänvisar till Folksam så kan vi ju ta just Peugeot 307 som ett exempel....enl. Folksam så får bilens whiplashskydd betyget "godkännt" och betyget från verkliga olyckor blir "bra säkerhet". Hur Cittran klarar sig har jag inte kollat men då bilarna utvecklas tillsammans i stor utsträckning så borde den vara snarlika egenskaper. Renault finns till och med bland de bilar som Folksam rekomenderar som bra köp (sett ur ett säkerhets perspektiv).

Hurvida PSA och Reanult har undermålig antisladd vet jag inte, men det enda "smolket i bägare" är väl senaste Renault Kangoo som misslyckades i ett prov som Tyska ADAC genomförde, problemen skulle enl. Renault åtgärdas med att mjukvaran till ESP:n skulle uppdateras, något som åtskilliga andra biltillverkare också tvingats till emellanåt. bla Mercedes A-klass och Toyota Hilux...

Sluta skäll på Franska bilar, de får (ibland) oförtjänt mycket skit medans andra får enl min erfarenhet lite väl mycket beröm trotts att folk även med dessa bilar har problem. Min egen far är fantast av bilar från VW- gruppen, han får också åka till verkstaden rätt ofta med både mekaniska och elektriska fel men jag ser ingen som skriver att Audi är skit för det...
[Edited on 2009-01-04]

Jag skrev ett inlägg här igår, men det är tydligen ute och åker i cyberrymden så jag gör ett nytt försök.
Jag tror inte heller att Peugeot är skit, men det är något speciellt med franska bilar, jag vet, jag har haft sex stycken och under tiden jag hade dem fick jag ofta höra att det var skitbilar, oftast från sådana som inte ens åkt i en fransk bil.

Men Shogun har en poäng när han påpekar att Peugeot har kamrem och Toyota har kedja.
Kamremmen är en parentes i bilhistorien, Glas var först och det ska bli intressant att se vem som håller ut längst.
Inga nya motorkonstruktioner utrustas med kamrem.

Men tillbaka till det franska. Jag har alltid undrat över hur franska bilkonstruktörer tänker. Ska man byta en halvljuslampa så verkar det som man vid tillverkningen av bilen börjat just med lampan och byggt bilen runt den.
Samma är det med kamremmen, det tar ofta tre gånger så lång tid att byta rem på en fransk bil som på en tysk!
Sedan finns det faktiskt vissa andra detaljer som det är tvärtom med.

Men det går säkert att göra ett bra pris på en 307, men det gäller att se upp med servicen, det finns en stor service vid 6000mil som inte är så billig, det är ju bra om den är utförd eller att man tar hänsyn till den då man räknar på kostnaderna för bilen.

Sedan Gunnar, när det gäller älgkrockar, som man ju hoppas att ingen behöver råka ut för, så är det ju så att älgar är sällsynta i Frankrike, Tyskland och Japan och många flera länder.
Det finns faktiskt bara ett bilmärke som sedan 1980-talet utför älgtester på sina bilar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Betyget på pisksnärtskyddet var knappt med dock godkänt med poäng 3 av 5 möjliga.poäng har endast nya Opel insignia, VW Golf, Audi A4, Volvo XC 60 . 5 poäng har Volvo V70, 60 modellerna och Saabs samtliga modeller, vissa Opelmodeler m.fl. dessa är dock av en tidigare bedöningstyp, vilket gör att dessa modeller endast skulle få 4 i betyget i dagens mätnorm.
Och till sist. Det är inte bara en bilfabrikant som tar viltolyckor i beaktande vid tillverkningen. Det finns ett minimikrav för hur A stolpen ska vara konstruerad för att uppnå säkerhet vid dessa olyckor. Dessa normer har helt anammats av Tysk bilindustri medan Fransmännen kategoriskt vägrar ändra sig. Detta har av Folksam påtalats för dessa, men det verkar inte ha gjort någon nytta.
Jag har vid upprepade tillfällen frågat Citroén vad de gjort för att förstärka A stolpen. De svar jag fått har inte gjort att jag fått något större eller ökat förtroende för märket. Snarare tvärtom tyvärr.

5 poäng i den nya mätnormen har Opel Insignia, VW Golf, Audi A4 och volvo xc60 procenten kom bort i det tidigare inlägget.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.