Vi Bilägares forum

Testfråga !!

Testfråga !!

Hej!,

Jag är ny på forumet å har en fråga som jag funderat på ända sen jag började prenumererar på ViB.

I näsan alla "kombitester" så blir jag så förundrad över valet av bilar man tar med i testet!.
Jag har kikat på Teknikens värld och Auto motor sport´s hemsidor å finner samma sak där.

Det jag nu undrar över är följande:

Ett test på "familjekombi" bilar kan innehålla tex,
Ford Mondeo
Opel Vectra
VW Passat
Saab 9:3
Volvo V50
Audi A4 ......etc

Varför jämför man tex opel vectra och ford mondeo med Audi A4 och Saab 9:3??....
Storleksmässigt tycker jag det skulle passa bättre med Audi A6 Saab 9:5, Volvo V70......

Samtidigt när man testar "golfklassen" så blir det ofta
Skoda Octavia
Ford Focus
VW Golf..........etc

är då tex inte Saab 9:3 mindre än Skoda Octavia även om saaben testas mot vectran, mondeon å andra giganter. Och ofta innehåller testerna V50 när jag tycker det borde storleksmässigt vara V70 man bör testa mot övriga "laståsnor"

Förstår inte hur man väljer bilar till de olika "klasserna"...

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Kan inte göra annat än att hålla med! Jag har också undrat över hur de matchar ihop sina tester.

Sen hävdas det ju överallt att t.ex. Kia ceed kombi skulle vara familjebil, eller en Audi A4 Avant. Har själv en A4, och med barnstol bakom passargerarsätet fram så är stolen framställd och ryggstödet så upprätt att en normalbyggd vuxen inte kan sitta på passargerarsidan fram. Vet inte hur marknadsavdeliningarna fått med sig biljurnalisterna - men alla hävdar att dylika bilar är familjebilar. Tror inte de har försökt packa in en normalfamilj med barnvagn och väskor i en sådan bil.

Uppdaterat: 2008-03-10 10:23

Kul att fler har reagerat!!.

Precis som du skriver så har dom nu fått för sig att ta med Kia Ceed i "familjestallet".

Jag jagar en familjekombi som är rymlig och bensinsnål. Har nu en Passat -03. Har precis som du skrev om din Audi en barnstol bakom passagerarsätet. Men i passaten är det gott om plats ändå både fram och bak!. Skulle möjligen vilja ha en bil som drar lite mindre bensin.

Men om man då jagar en familjekombi och tar hjälp av tidningarnas tester så borde jag klara mig på en V50, 9:3 eller kanske Kia ceed, efter som dessa testas mot Opel Vectra, Mondeo.......etc
Men det går ju inte riktigt!.
Jag provsatt nyligen en 9:3 kombi. Det fins inte en möjlighet för oss att få plats i den. 2 vuxna, 1 barn och barnvagn.

Min absolut största fråga i ämnet är:
Varför testar man inte V70, 9:5, A6 mot Vectra, Mondeo, C5........?
Ser oftare tester med V50, 9:3, A4 mot nyss nämda laståsnor!.

Uppdaterat: 2008-03-10 14:41

Ja, intressant iakttagelse. Jag läste här på ViB om de bästa familjebilarna, och då står Citroën C6 med som en av dem!! Hur tänker man? En lyxbil för 400-500 000 som inte ens är en kombi! Vart tog C5 vägen? Ibland undrar jag hur folk tänker.

Uppdaterat: 2008-03-10 15:13

När det gäller Opel Vectra, som i mitt tycke är den bästa bilen av alla testade, om man ser till bränsleförbrukning, utrymme komfort och vägegenskaper, är det tydligen så att den undervärderas av pressen. Pressen har nämligen fått för sig att man ska rädda Saab på alla vis. Man fortsätter hävda att Saab har bottenplattan gemensam med Opel, men verkligheten är den att man delar allt tekniskt. Alla motorer från GM är vidareutvecklade ur Opels 2,0 litersmotor, samma är det med växellådor (5 vx man) som ursprungligen kom i Opel redan -98,( -03 hos Saab.)
Vad beträffar vägegenskaper på halka, skiljer det inte ett dugg mellan en Saab 9-3 och en Vectra sedan. Däremot är Vectrakombin lite mer lik 9-5an o V70 i uppförande. Men någon skillnad i varvtider kunde jag då inte se, på den varbana som jag provade bilarna på.
Nu kanske detta beror på att bilarna jag provkörde hade antisladd och antispinnsystem, men klar är att Saab är klart övervärderad. Och vad sprelar detta för roll nu när Saab ska tillverkas t i Tyskland?
Dessutom är Vctran jämbördig med Saab och Volvo säkerhetsmässigt. Citroen har ju inte ens aktivt nackskydd!!

Uppdaterat: 2008-03-10 15:31

Citroens motsvarighet till Vectra är väl C5:an, och den har inte pisksnärtskydd, vilket inte är bra. Men man får betänka att det är en gammal bil som precis ska avlösas av en ny, och den har säkerligen sådant. Men visst borde alla bilar ha pisksnärtskydd, liksom 5 stjärnor i krockproven, ESP och 5 stjärnigt rostskydd.

Uppdaterat: 2008-03-10 18:36

Jag håller med föregående talare!.
Saab och volvo tenderar att övervärderas i mitt tycke. Eller i alla fall Volvo.
Jag har läst många familjekombi-tester nu på senaste där nya V70 har kammat hem segern över tex Passat, vectra, mondeo. Saab 9:5 skrivs ner hela tiden tycker jag. Förmodligen har väl tidningarna rätt, det är ju en gammal modell som kanske inte håller måttet längre. Men vad jag inte förstår är varför dom envisas med att testa 9:3 tillsammans med nyss nämda bilar. Står ju alltid att saaben är trång i jämförelse. Inte så konstigt med tanke på vilka dom jämför den med.
I övrigt tycker jag att det är konstigt att V70 vinner "familjetester" när den drar mycket bensin, är dyr i inköp och inte rymligast. Där håller jag med om att det ibland verkar handla lite om att försvara de svenska färgerna.
Men visst, det finns tester som föredrar övriga kombi-bilar också!.

Har funderat på att byta min Passat mot en Vectra. Har ni någon bra/dålig erfarenhet av denna kärra??.

Uppdaterat: 2008-03-10 21:00

Frågan som ställdes om tester och bilstorlekar måste vara nån gammal klass indelning från de att ascona taunus senare vectra och mondeo var 4,30-4,50 på längden. volvon har ju inte växt jämfört med 200 serien men de har ju tyskarna gjort till och med passerat i längd och utrymme.
Sedan håller jag med Gunnar 44 helt vad som gäller vectran.
Jag har erfarenhet av vectra c -05 som stor trygg bränslesnål bra rostskydd inte att glömma kan kanske uppfattas lite tråkig och präktig men en familje transportör av rang.

Uppdaterat: 2008-03-10 21:44

Nått tips om bra motoralternativ till Vectran?.

Är lite kräsen på vissa punkter, undrar därför hur det är med komforten (ljudnivån) och bränsleförbrukningen.

Är den kul å köra?!?!..

Uppdaterat: 2008-03-10 23:32

Själv kör jag 2,2 motorn och är mycket nöjd med den. Skiljer inte mycke mot 2,0 t de skiljer nog mer i bränsleförbr 2,2 kör jag ganska enkelt på 0,75 bl körning. komfort vid långkörning mycke bra axelavst 2,83 ger mjuk gång, Ljudnivå bra kul att köra ? de är ju en smaksak, va e kul kan kännas lite stor i stan.

Uppdaterat: 2008-03-11 12:21

Drar 2,0t mindre än 2.2 ?.

Jag kör mest landsväg, så det är väl det jag undrar mest. Om den e behaglig å ha å göra med på landsvägar.

Uppdaterat: 2008-03-11 13:38

Vectran med 2,0t drar mer jag vet inte hur mycket ca dl, turbomotorer är lite törstigare kanske blir gasfoten lite tyngre i dessa.
motorn jag pratar om är den nya 2,2 som kom på modell 05 satt också i nån sen 04. På landsvägen är den mycke behaglig att köra.
Som jag skrev tidigare stor rymlig bruksbil med överkomliga drift och service kostnader och mycket bra rostskydd.

Uppdaterat: 2008-03-11 19:47

Ok, tack!.

Är riktigt sugen på en Vectra. Dom verkar lika praktiska som min Passat, och något billigare tror jag.
Sen gör det ju inget att den i mitt tycke är en av de snyggaste kombibilarna på marknaden!.

Uppdaterat: 2008-03-11 20:00

Återkommer här med nyaste nytt beträffande Fransmännen. Inte en enda fransk bil med aktiva nackskydd finns att köpa av nästa årsmodell -08.
Märkligt att Volvo fortsätter sälja Renault utan dessa skydd. Att Citroén o Peugeot fortsätter är ingen överaskning. Jag har själv försökt att föra en dialog med dem beträffande säkerhetstänkandet, men får inget svar av dem!! A-stolpen är på dagens modeller exakt lika utformade som på 60 talet!! Dock andra vinklar och limmat glas, men konstruktionen är densamma.
Jag har förresten en BX 19 -89 som jag vill bli av med.hade annons inne på blocket, men ingen ville ha den trots endast 12000 mil 7000;-.

Uppdaterat: 2008-03-13 11:19