Vi Bilägares forum

Slut på fjärrlås-batteriet i nyare Ford-nycklar betyder ny nyckel?

Slut på fjärrlås-batteriet i nyare Ford-nycklar betyder ny nyckel?

Jag skulle byta batteri i en -07:ans Ford-nyckel på jobbet i veckan och tänkte att det väl inte skulle vara så speciellt tills jag öppnade nyckeln och insåg att batteriet var fastlött och helt in/ihopbyggt direkt i kretskortet...
Ringde så Ford och frågade hur man skulle bete sig för att byta batteri i en fjärrnyckel på en nyare Ford och fick svaret att det inte går att byta och man måste köpa en ny nyckel när batteriet tar slut vilket kostade över 1000kr plus att nyckeln sen måste kodas in för yttligare en bunt med pengar för att kunna fungera!
Jag häpnade över hur man kan ha mage att göra såhär på en så självklar grej som att att man ska kunna byta batteri i en fjärrkontroll vilket man tycker att även Ford inser att det inte håller i särskillt många år eller mil då tex denna bil bara hade gått 3200mil!
Ett uselt sätt att tjäna extra pengar i mina ögon! Hoppas ni håller med?

Uppdaterat: 2011-06-03 22:46

Kommentarer

Ja, jag håller med.
På t.ex. Saab håller batteriet i minst fem år och tar 30 sekunder att byta. Dessutom kostar batteriet, ett vanligt Li 2032 bara 20:-.
Men visst måste det gå att löda loss batteriet och löda dit ett nytt på Fordnyckeln.
Det kan inte vara så besvärligt och om man inte tar för lång tid på sig ligger säkert koderna kvar.

Uppdaterat: 2011-06-04 09:20

Japp det är ju precis lika de flesta andra märken och det känns väl som en självklarhet att det ska gå att byta... Bytte tex. på morsans Prius-06:a för första gången för ett par veckor sedan så det höll i 5år, kostade 22kr och tog typ 30 sek att byta.

Uppdaterat: 2011-06-04 22:20

Hanzzon, hur har det gått med Fordnyckeln?
Som jag skrev kostade batteriet till Saab bara 20:-, men hos Saab vill man ha flera hundra för att byta det.

Uppdaterat: 2011-06-08 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi tar ingenting att byta detta på jobbet till våra kunder men de får betala mellan 20-30kr för batteriet beroende på vilken sort det är.
Till Forden har vi beställt en ny nyckel på kundens begäran för över 1000kr plus inkodning.

Uppdaterat: 2011-06-14 09:34

Verkar vara en rik kund.

Uppdaterat: 2011-06-14 12:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kunden är ett företag och väldigt många av dessa är oftast inte särskillt nogranna med sina bilkostnader överhuvudtaget eftersom det är "företaget" som betalar, tror man i alla fall för vem betalar egentligen företaget?... :)

Uppdaterat: 2011-06-14 18:33

Nej, då förstår jag, men det hade varit roligt att få reda på om det går att byta batteri genom att löda loss det och löda dit ett nytt.

Uppdaterat: 2011-06-14 22:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre