Rostskyddsbehandling

49 inlägg 0 nya
Rostskyddsbehandling

Hej,

Jag skulle vilja höra lite synpunkter på värdet av att göra en dyr rostskyddsbehandling på ett helt ny bil (Mazda 6). Där jag bor finns det ett Dinitrol Center och deras dyraste behandling går på 6500 kr. Är det någon som har någon erfarenhet av deras behandling eller på annat sätt har fått reda på om den håller måttet och är värd priset?

Jag läste också på [url=http://www.bilrost.com/]http://www.bilrost.com/[/url] att Tectyl anses vara det absolut bästa rostskyddet. och där står också följande att läsa:
"[color=#339900][b]Obs: [/b][/color]M[color=#000000]ånga företag som Tuff-Kote Dinol är förbjudna av kontrakt att använda Tectyl![/color]"

Jag trodde att Tectyl hade slutat användas pga. det finns bättre rostskyddsmedel, men så kanske inte är fallet utan det kanske "bara" är miljöaspekter som ligger bakom.

Sedan finns det ju Noxudol också som självklart enligt dem själva ska vara det bästa. Men frågan är, finns det någon oberoende undersökning som kunnat konstatera vilket rostskyddsmedel som är bäst?

Mvh
Andreas

När jag jobbade med rostskydd inom Marinen användes både Tectyl och Dinitrol. De ansågs vara likvärdiga.
Det finns dock många varianter som ger olika bra skydd och som har olika långtidsverkan.
Det spelar nog inte så stor roll vilket rostskydd du väljer, huvudsaken är att du väljer ett.
Japanska bilar har generellt dåligt rostskydd, de är inte konstruerade för den miljö som finns här i Norden och bör rostskyddskompletteras så snart som möjligt.
Och har du lagt ut så mycket pengar på en helt ny bil så är det väl värt 6500:- för att förlänga livet på den.
Det är ju dessutom en sak som kanske inte direkt höjer andrahandsvärdet så mycket att man får tillbaka pengar, men det gör absolut bilen mer lättsåld.
Det är den första behandlingen, den som görs så snart som möjligt innan rosten fått fäste, som är den viktigaste.

Jag har träffat på japanska bilar där rosten börjat synas redan innan bilen levererats till kund och samma sak på ett franskt märke som fått beröm för sitt goda rostskydd.

Att spara på rostskyddet är dumsnålt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja jag håller med om att 6500 kr är lite pengar i sammanhanget och dessutom väl investerade pengar, såvida behandlingen ger det resultat man kan förvänta sig. Jag har dock läst en del mycket kritiska inlägg på vissa forum, där bilägaren hävdar att rostskyddsbehandlingen fått bilen att bara rosta ännu snabbare. Har för mig att det var just Tuff-Kote Dinol (som numera tydligen kallas för Dinitrol) som dömdes ut i något av de inlägg jag läste. Men jag har svårt att tro att det skulle vara ett dåligt rostskydd. Det kanske mer har att göra med hur noggrant jobbet blir utfört. Men det är naturligtvis värdefullt att få höra så många synpunkter som möjligt så jag hoppas att de som har någon erfarenhet av att rostskydda bilen skriver i den här tråden.

När det gäller dämpning av vägljud så sägs ju också Tectyl vara överlägset. Men förmodligen dämpar Dinitrol också en del mot vägljud, kanske framförallt mot regnvatten, grus o.dyl. Däremot har väl oljud från grov asfalt mer att göra med bilens konstruktion och är antagligen svår att dämpa bort. Vi Bilägare försökte ju att ljudisolera en Mazda 6 genom att i stort sett fylla den med ljuddämpande medel utan nämnvärd förbättring. Så mot den bakgrunden skulle väl rostskyddets ljuddämpande effekt vara försumbar.

De bilägare som hävdar att rostskyddsbehandlingen får bilen att rosta ännu mer vet väl knappast hur den rostat utan behandling, eller hur?

Men jag har faktiskt sett ett exempel på att en rostskyddsbehandling var ganska värdelös. Det gällde enengelsktillverkad Simca 1508 1978 års modell som fått tröskellådorna inv. vaxbehandlade vid leverans. Efter några år var lådorna upprostade och vid en kontroll visade det sig att det enda som var någorlunda helt var just vaxet som i tjocka lager låg för sig själv, helt fritt från den rostiga plåten. Mellan plåten, där den var hel och vaxet, fanns en vattensamling!
Detta säger en hel del om det du är inne på, det gäller inte bara att få en rostskyddsbehandling utan också det sätt den utförs på.

Betalar du 6500:- får du säkert ett bra jobb, man brukar få vad man betalar för.
Tvekar du kan du ju be om referenser och att få lite mer information om hur arbetet utförs.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man kan se en del oförutsedda lustigheter när det gäller korrosion. Vi
gjorde ett långtidsprov i salthaltig havsmiljö på olika stålplåtar med
varierande korronsionsskador, 1. Delvis ytrost, 2. Kraftig rost, 3. Kraftig rost där all lös rost var stålborstad men kvarsittande på ytan,

4. Renblästrad plåt, och som referens 5. Helt ny blank avfettad plåt.

Samliga ytor behandlades med en tunnflytande penetrerande rostskyddsolja.

Det visade sig att nr 3 och 4 hade klarat sig bäst, därefter kom 2 och sämst gick det för 1 och 5.

Det var ju relativt begränsad tid men en grym miljö.

Det verkar som om oljan fick bättre "grepp" i ytrosten och i den blästrade plåten och därför bromsade korrosionen.

Av det här skulle man ju kunna dra sliutsatsen att det är bättre att
vänta med rostskyddsbehandling tills det börjat rosta, men det tror jag
inte är att rekommendera.

Jag tror det var det som skedde med den nya Simca jag skrev om
tidigare, den hade nog börjat rosta redan vid leverans från fabrik.

Den var visserligen inte behandlad med penetrerande olja utan med vax
och det har vi inte gjort några liknande prov med som med oljan.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med tanke på rapporten som hittas här [url=http://www.swereakimab.se/web/page.aspx?pageid=8592&newsid=30271&amp..., så verkar det ju synnerligen viktigt att rostskydda en Mazda 6. Frågan man ställer sig är på vilken position en bil som ligger längst ner på listan skulle kunna hamna efter en seriöst genomförd behandling? Är det måhända så att en bil som är så dåligt konstruerad och rostskyddad från fabrik inte kan höja sig mer än några enstaka placeringar ens efter en omfattande rostskyddsbehandling i efterhand. Någon som har någon åsikt om detta?

Angående den ljuddämpande effekten som nämndes tidigare i tråden, är det någon som i praktiken har upplevt någon nämnvärd förbättring avseende ljudnivå efter en rostskyddsbehandling? Det är ju annars något som också skulle vara välkommet på en Mazda 6.

[Edited on 2009-05-11]

Se mina tidigare inlägg!
Jag tror att det är ide att göra en rostskyddsbehandling även på en gammal bil om man tänker sig att ha den kvar.
På en ny bil med bristfällig behandling är det idiotiskt att inte kosta på en ordentlig rostskyddsbehandling.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Andreas. Jeg har en Mazda 6 som jeg kjøpte ny høsten 2007. Bilen fikk en total Dinol rustskyddsbehandling noen uket at jeg hentet bilen, men jeg merket ingen forskjell på hjulstøy før og etter rustskyddsbehandlingen. På min bil, som er utstyrt med 16" 205 Bridgestone dekk, har rustskyddsbehandlingen ikke hatt noen lyddempende effekt. Ellers har jeg undret meg på det samme som deg: Hvor godt beskyttet er en Mazda med Dinol-behandling når bilen i utgangspunktet er dårlig konstruert med hensyn til rust? En annen ting som det også kunne vært interessant å vite, er om det er forskjell på behandlingen og rustskyddskvaliteten på Dinol, Tectyl og andre rustskyddsmerker. 

Den person som driver det Dinitrol-center jag har varit i kontakt med sa att man ska göra en inspektion vart 3:e år. Denna inspektion innebär bara att man kollar upp rostskyddets status samt bättrar på slitskyddet ifall behov föreligger. Man repeterar inte på något sätt behandlingen. När jag frågade hur länge den största behandlingen skulle hålla så drog han till med siffran 12-13 år.

Frågan man ställer sig här är ju om varje Dinotrol-center har sin egen uppfattning om hur länge behandlingen håller. Det verkade inte heller som att någon garanti skulle komma att utfärdas efter utförd behandling och på hemsidan [url=http://www.dinitrolcenter.se/]http://www.dinitrolcenter.se/[/url] står det inte heller något om någon garanti. När jag mailade dem så hänvisade de bara till mitt lokala Dinotrol-center för uppgifter om garanti. Så det verkar alltså vara upp till varje enskilt företag som använder Dinitrol-produkterna att avgöra om de vill ge någon garanti eller inte.

Med detta vill jag inte säga att jag tror att allt som har med rostskyddsbehandling att göra bara är bluff och båg, men precis som inom alla andra branscher så tror jag att man måste vara en aning kritisk och omsorgsfull i sitt val av firma.

[Edited on 2009-05-12]

Jag hade för ett par år sen en Nissan Maxima -90 som behandlades 1a året, och sen varit upprepade kontroller/kompletering var 3e år. Jag köpte bilen 2005, alltså 15 år gammal, och det fanns inte ett uns rost på den bilen, och då pratar jag inte bara om karossen, utan även alla detaljer under bilen var som nya.

Ytrost stoppas av behandling, gravrost, där det alltså är rostflagor, kan en behandling påskynda rostandet då man binder inne fukt som finns i flagorna.

Det absolut viktigaste skyddet är det tunna innre som tar sig ner i spalter mm.

Rikard:
Vilken firma rostskyddade din bil? Pris?

Tog kontakt med Rostskyddsspecialisten förut,här är svaret:

Angående rostskyddsbehandling av din Bmw 330d touring 2006

Jag har en hel del erfarenhet av den modellen

En komplett rostskyddsbehandling kostar 6800 kr inkl.
Då ingår 100 talet digitala kort under arbetets gång + 6 års garanti.

Det förutsätter att bilen är fri från rost, salt eller lössittande färg,
Dom flesta bilar har bara 10 - 30 % underredsmassa på underredet,
av erfarenhet så börjar stenskott och salt fräta på underredet redan efter
1 år.
Isåfall rekommenderar jag sandblästring av hela underredet lite lätt för
att få bort salt och lössittande färg, sen fortsatt blästring av alla
rostangripna ytor pris 5000kr inkl.

Efter det måste man grundmåla hela bilens underrede 3 gånger då använder
jag en 2 komponent epoxi grundfärg med reaktiv thinner pris 5000 kr inkl.

Bromssköldar & bromsok, bör sandblästras, grundmålas och lackas pris 2000
kr inkl.

Jag kan även göra mindre lackbättringar och maskinpolering.

Väntetiden är för närvarande c:a 2-3 veckor och hela jobbet tar c:a 1 vecka.

Vi finns i Uppsala och vi har lånebilar 100 kr inkl. / dygn.

Ring om du vill boka tid eller ha mer information.

Nils Angerstig
Rostskyddsspecialisten
www.rostskydd.com
0705-362020
018-362020

15.000 kr. for rostskydd av en Mercedes A-klass er utrolig dyrt. Min sambo hadde sin 2007 modell A-klass til komplett rostskyddsbehandling hos Dinol her i Norge for ett år siden, og betalte 6.000 norske kroner. På rostskyddssenteret fortalte de at A-klass av den nyeste modellen (fra 2005) er enklere å behandle enn tidligere modeller. Kanskje 15.000 kr. gjelder den gamle modellen?

leifer. se mitt inlägg ovan från 27/4.
När det gäller Tectyl eller Dinitrol har vi inte funnit några skillnader men personligen föredrar jag Tectyl
Blästring av smidda delar är egentligen onödig men naturligtvis är det en fördel genom att all lös rost avlägsnas.All lös rost måste bort, att spruta olja på rostflagor är meningslöst.
Det finns emellertid fosforhaltiga betande grundfärger som förenar sig med rost och bildar järnfosfater som utgör en bra grund för ytterligare färgskikt eller rostskyddsolja.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok för en helt ny bil med tveksamt rostskydd från fabrik, men det här är något jag aldrig skulle utsätta en beg. bil för.
Risken är att vaxet enbart lägger sig ovanpå den i vissa fall bef, rostskyddsbehandlingen och då händer det som jag beskrev tidigare när det gällde Simca, en bil som var betydligt bättre än sitt rykte och som försvann delvis p.g.a. felaktigt utfört rostskydd.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej, rostskyddsbehandling på alla bilar det har jag ju skrivit om tidigare, men en vaxbehandling på en sex år gammal bil kan skada mer än den hjälper, där är det säkert bättre med ett oljebaserat rostskydd.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En behandling med vax invändigt i hålrum kan vara en nackdel vid en senare behandling med penetrerande rostskyddsoljor.
Vaxet har ibland en förmåga att släppa från plåten och ligga som ett lager för sig själv några tiomselar prån plåten. Då finns det risk för spaltkorrosion och den kommer man inte åt hur mycket olja som än sprutas in, oljan lägger sig ovanpå vaxet.
Se även mitt exempel den 28/4.
Nu är inte risken lika stor idag eftersom de allra flesta bilar har ett zinkskikt på plåten och och trots att detta skikt är väldigt tunt, kanske endast 4mym, utgör det ett gott korrosionskydd genom att det inte utsätts för slitage.
Det har ju länge diskuterats vad som är bäst, vax eller olja. Personligen föredrar jag olja, speciellt på en några år gammal bil, men en väl utförd varmvaxbehandling kan fungera, speciellt på nyare bilar.
Obs att det jag skriver om här gäller främst hålrum, ytor som ej utsätts för mekaniskt slitage.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är helt överens med dig.
Jag tycker också att ViB bör utforska detta ämne lite närmare.

Det är ju helt klart att rostbehandlingsfirmorna rekommenderar just det medel de använder och också anser att det är överlägset alla andra fabrikat.
Men man bör komma ihåg att när dessa företag väljer produkter så är det i första hand inköpspriset som avgör (om inte varan är för usel, förstås).De har ju lönsamheten att tänka på.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det här ligger lite på sidan av tråden men hör ändå hit på sätt och vis.
Ett rengöringsmedel som heter "Strip All" och lär ta bort både rost och smuts.
[url=http://www.strip-all.com/no/]http://www.strip-all.com/no/[/url]
Vore kul om någon som provat kan tala om hur det funkade.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Upptäckte plötsligt att det fanns en svensk sajt
[url=http://www.strip-all.com/se/]http://www.strip-all.com/se/[/url]

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det där är ju det klassiska sättet att göra en lackreparation, men prova gärna vid tillfälle att låta bli att ta bort rosten d.v.s. all lös rost ska givetvis bort, men låt den som är fast sitta kvar.
Måla sedan direkt på rostytan med en betande grundfärg, det finns flera sorter Turtle har en, en finns på Biltema m.fl.
Därefter en primer+täcklack.
Men undvik så långt det går att bättra med vattenburen lack.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.