Rostskydd

131 inlägg 0 nya
Rostskydd

Har tidigare haft mestadels äldre modeller av Saab och Volvo som det fungerat mycket bra att rostskydda med rå linolja. Är det någon som har erfarenhet av att rostskydda nyare bilar med rå linolja. Nu är jag ägare till en Toyota 2007 års modell och generalagenten avråder ifrån behandling med petrolium baserade produkter. Vad gäller linolja så kan de inte svara på hur det skulle påverka den vaxbehandling som finns på bilen.Vore intressant att veta om någon provat.

Rent generellt är petroleumbaserade produkter typ Tectyl, Dinitrol och liknande bättre som rostskyddsmedel än rå linolja, de har betydligt bättre kapilläregenskaper och kryper därför bättre in i spalter där rostangreppen brukar vara värst (spaltkorrosion).För att förbättra linoljans kapillärverkan kan den blandas med ca 30% terpentin.Bättre ändå var att som man gjorde förr, blanda i trikloretylen, det blev en suverän blandning, men helt förkastlig ur miljösynpunkt.
Anledningen att man från vissa tillverkare avråder från att använda petroleumbaserade medel är just att man är rädd för att det löser vaxskyddet, men just när det gäller Toyota så är ju inte detta så omfattande så det skadar säkert inte.
Men hör gärna med någon välmeriterad rostskyddsbehandlingsfirma vad de har för åsikter och återkom gärna med dessa här.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kan berätta att en vän som är mekaniker provade krypförmågan hos olika vaxer; 2 ledande märken och Biltemas vax. De dyra märkesvaxerna kröp några centimeter och Biltemas vax kröp uppför hela plåtbiten (som STOD upp i en burk). Plåtbitarna var ca. 1 dm höga. Han rekommenderar därför Biltemas vax, som är mycket billigare än märkesvaxer. Underredsmassa och andra produkter finns också att köpa på Biltema. Det brukar finnas ganska kunniga mekaniker som kan rostskydda bilar för mindre peng än de stora firmorna, men då blir det ofta utan garanti så klart.

Linolja har jag själv använt på två bilar, bl.a. nuvarande bil och den fungerar bra, särskilt i hålrum. Det rinner dock ur dörrarna och linoljan är extremt svår att få bort från lacken. Går knappt/inte ens med lacknafta eller Thinner. Däremot verkar sprit fungera bättre.

Mvh

Erik

Erik, är det säkert att det var vax?
Vax har mycket dålig krypförmåga, däremot är Biltemas tunnflytande rostskydd ganska bra (och billigt), men det är petroleumbaserat.

Att få bort linolja från lacken brukar gå bra med terpentin.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Erik! Vilka årsmodeller och vilka bilmärken har du behandlat med linolja? Är det bilar som haft vaxbaserat rostskydd från början? Har du i så fall märkt att linoljan skulle ha löst upp vaxbehandlingen? Har du behållit dessa bilar länge efter behandling?

Tror leifer nämnde att man skulle behandla med vaxbaserat på ställen där rost inte existerade och med oljebaserade på ställen där det fanns rost. Menar du att det är helt ok att behandla med oljebaserade direkt på typ ytrost?

Läser jag tex på hagmans står det att den är både vax & oljebaserad och kanske bitumen (ej 100 % på sista) är det en bra kombination?

Ajtusan, jag har gjort enligt deras rekommenderationer att använt Hagmans Carosol 30? Inte säker på namnet men den ska vara mer tunnflytande och sen har jag dragit på Hagmans F40 som då är tjockflytande, under allt detta har jag dessutom lagt på en rostomvandlare som är gjord för att läggas på rost och "omvandla" det.

Vad rekommenderar du för produkt på rost som du har direkt erfaranhet av?

Glömde nämna det, efter F40 la jag på hagmans underedsmassa också

Men jag tänker såhär, varför man "måste" ta bort rost innan eller så är för att det är fukt i rosten som ligger i. Därför brukar jag faktiskt spruta på WD-40 som torkar ut och driver bort all eventuell fukt inuti, och jag menar. Det krävs ju syre, värme och fukt för att det ska rosta. Tar man bort fukten som då inte ska existera så borde det inte kunna fortsätta rosta? Om jag dessutom lägger på ett medel som är gjort för att läggas på rost.

Tex hammarlack funkar på det viset att den stänger ute allt syre (det är vad jag har fått höra)

Varför jag inte tar bort rosten är dels för att jag inte kommer åt överallt och dels för att jag inte klarar av att ligga under bilen på det viset. Har inte tillgång till någon lift heller.

Noxudol, vad är det för ena?

Men det finns fosforsyrabaserade betande grundfärger, washprimer, som går att måla på fastsittande ytrost där fosforsyran reagerar med järnoxiden och bildar järnfosfat.
En fosfaterad yta är en bra grund för efterföljande målning.
Men fosforsyrabaserade färger är lite otäcka att hållas med, det gäller att följa skyddsföreskrifterna noga och inte slarva.
Fosforsyra är fruktansvärt farligt, det räcker med en spilld droppe på huden så kan det vara ajöss!

När det gäller ytor som ska oljebehandlas är det ju riktigt att de ska vara rena och helt torra, jag brukar använda värmepistol för att driva ut fukten, därefter en tunnflytande penetrerande olja, efter ett dygn lägger jag på ett lager tjockare massa.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

[i]Det ramlade bort lite text i början av mitt inlägg igår.[/i]
Hammarlack är inte så lyckat att lägga på rost, det sitter inte lika bra som det påstås och om grundplåten är förzinkad, som den är på de flesta nyare bilar, är det helt [b]fel[/b] med hammarlack, den går inte så bra ihop med zink.
[i]Här fortsätter mitt föregående inlägg[/i].

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu tänker jag under bilen, balkar, golv osv. Hur bra är hammarlacken där? För nu när jag letar rost under bilen hittar jag rost lite överallt, det brukar vara så att jag tex ser lite brunt i rostskyddet så tar jag mejseln och trycker så ser får jag fram en bit gravrost, inte så djupt men ändå.

Borde jag hammarlacka det eller ska jag driva ut fukten och dra på oljebaserat, vaxbaserat och bitumenbaserat (tunnflytande) och sen vax & bitumen baserat endast (tjockflytande)? För just nu har jag gjort enligt det senare alternativet. Detta är då hagmans produkter.

Borde inte det MEST ultimata vara att lägga på oljebaserat (det blir som klister) och sen hammarlacka på det? Borde ju vara jättebra? Eller?

Nej, hammarlack har inget där att göra.
Gör rent så mycket det går.
Se till att det är så torrt som möjligt.
Borsta bort all lös rost.
Om det är en yta som är synlig, lägg på fosforhaltig washprimer + grundfärg.
Om det är under bilen, använd först en penetrerande tunnflytande olja avsedd för hålrum.
Efter ett par dagar, lägg på ett tjockflytande preparat.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Okej! Fast var tusan kan jag få tag på fosforhaltig washprimer?

Bara så att jag har förstått det rätt nu, om det är på lacken (synligt) så är det fosforhaltig washprimer.

Är det under så är det tunnflytande oljebaserad olja, är det okej om den är delvis oljebaserad? Tillsammans med bitumen & vax. För att sedan lägga på tjockflytande som är endast bitumen & vax baserat?

AkzoNobel har en etsande washprimer som heter Sikkens 1K CF.

Tunnflytande rostskyddsolja undertill som grund. [i]Huvudsaken är att den är penetrerande.[/i]

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är penetrerande samma sak som vattenundanträngande typ?..Kollade på Hagmans Carosol T03 och det står inte exakt penetrerande, inte på Terosons eller Corrostabils produkter heller. Den enda produkten jag kunde hitta som det stog det på va en av Biltemas sprayer. Vad innebär det exakt?

Akzonobel? Hmm..Vet du någon kedja som säljer detta? Har aldrig hört namnet ens

Egentligen står penetrerande för inträngande, dvs. krypförmågan, eller kapillärverkan.

Här är AkzoNobels hemsida: [url=http://www.akzonobel.com/]http://www.akzonobel.com/[/url]

och här har du Sikkens hemsida: [url=http://www.sikkens.se/sikkens/sweden/]http://www.sikkens.se/sikkens/swed...

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I see, fast vad är anledningen till att inte använda washprimer undertill som grund eftersom det verkar vara väldigt effektivt?

Visst går det, men det är ganska onödigt och det kräver metallren yta, helt avfettad. Det räcker med penetranten som grund.

Den här "Mirakelfärgen" ska visst vara bra, jag har inte provat själv, bara hört om den:
[url=http://www.uscarparts.nu/]http://www.uscarparts.nu/[/url]
Den är i allafall dyr!

[b]MIRAKELFÄRG[/b]

Mirakelfärg stoppar rosten överallt. Används som grundfärg eller ytbehandling på underrede, chassi, bromstrummor, kyl, startmotor, torpedvägg, batterihylla, etc.
Måla gärna tanken utvändigt med Mirakelfärg efter behandling med tanktätning.
Färgen motstår bensin, olja, thinner, batterisyra, vägsalt, mm.
Finns i Svart, Silver samt Klarlack.

0,96 liter + 1 par skyddshandskar á 490:-
0,48 liter + 1 par skyddshandskar á 330:

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Åfan, ja dyr va den! Dock är det värt det om det om den verkligen funkar, kan man ju måla på all rost o så kan man täcka över den med ett annat rostskydd för att säkerhetsställa skydd mot salt, stenskott, fukt osv. Läste om en annan (googlade) som hade efter ett antal tester och prover konstaterat att den höll vad den lovade...Han köpte då den färgen för 7-8 år sen

Vad hade du hört om den? Också att den höll vad den lovade?

Ska tillägga det angående Hagmans F40 med tanke på Leifers erfaranhet när det torkade, jag har nu märkt att F40 torkar FÖRST när den får kontakt med vatten eller väta, innan dess så torkar den alltså inte (jag har prövat i ett antal månader), är fortfarande klistrig så att säga. Så man kan säga att om du lägger på någonting på F40 (helst underedsmassa) men går med vanlig "body" också, färg dvs så kommer nog hållbarheten vara korrekt då det inte torkar och spricker för det går ju hand i hand.
[Edited on 2009-10-05]

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.