Vi Bilägares forum

Renault Laguna 4Control

Renault Laguna 4Control

Renault Laguna 4Control (fyrhjulsstyrning) finns i Sverige från och med årsmodell 2011, men tyvärr endast i kombiversion, eftersom Sverige är ett kombiland.
Renault hävdar att detta 4Control-system medför avsevärda fördelar jämfört med fyrhjulsstyrning.

Jag citerar från en Renaultbroschyr.
4Control-systemet: "Bakhjulens styrvinkel varierar beroende på hastigheten. Under 60 km/h styr de i motsatt riktning mot framhjulen för att underlätta manövreringen. Över 60 km/h styr bakhjulen i samma riktning som framhjulen och följer körbanan exakt i kurvor. På slingriga vägar gör systemet att man inte behöver vrida så mycket på ratten, vilket ger en mer bekväm körning..."4Control-tekniken har tagits fram av Renault och finns endast på Laguna. De fyra styrhjulen ger optimal kontroll över spårvalet och tar styrningen till en ny dimension och ger en unik körupplevelse. Nöjet vid ratten förstärks ytterligare av den exakta styrningen. Laguna är stabil i kurvor och är otroligt smidig i stadstrafik, på slingriga vägar och vid parkering, tack vare den minskade styrvinkeln vid låga hastigheter. För att öka säkerheten ytterligare upptäcker 4Control-systemet nödsituationer och dåligt väggrepp (is, vattenpölar etc.) i realtid och aktiverar omedelbart de fyra styrhjulen och hjälper därmed föraren att behålla kontollen."

Kan detta fyrhjulsstyrningssystem verkligen vara bättre än fyrhjulsdrift?

Uppdaterat: 2011-10-08 11:34

Kommentarer

plusminus skrev:

Renault Laguna 4Control (fyrhjulsstyrning) finns i Sverige från och med årsmodell 2011, men tyvärr endast i kombiversion, eftersom Sverige är ett kombiland.Renault hävdar att detta 4Control-system medför avsevärda fördelar jämfört med fyrhjulsdrift.Jag citerar från en Renaultbroschyr.4Control-systemet: "Bakhjulens styrvinkel varierar beroende på hastigheten. Under 60 km/h styr de i motsatt riktning mot framhjulen för att underlätta manövreringen. Över 60 km/h styr bakhjulen i samma riktning som framhjulen och följer körbanan exakt i kurvor. På slingriga vägar gör systemet att man inte behöver vrida så mycket på ratten, vilket ger en mer bekväm körning..."4Control-tekniken har tagits fram av Renault och finns endast på Laguna. De fyra styrhjulen ger optimal kontroll över spårvalet och tar styrningen till en ny dimension och ger en unik körupplevelse. Nöjet vid ratten förstärks ytterligare av den exakta styrningen. Laguna är stabil i kurvor och är otroligt smidig i stadstrafik, på slingriga vägar och vid parkering, tack vare den minskade styrvinkeln vid låga hastigheter. För att öka säkerheten ytterligare upptäcker 4Control-systemet nödsituationer och dåligt väggrepp (is, vattenpölar etc.) i realtid och aktiverar omedelbart de fyra styrhjulen och hjälper därmed föraren att behålla kontollen."Kan detta fyrhjulsstyrningssystem verkligen vara bättre än fyrhjulsdrift?

Uppdaterat: 2011-10-08 11:38

Förstår inte riktigt hur du menar "plusminus" ...Varför tolkar du det som att Renault menar att 4 hjuls-styrning är bättre än 4-hjulsdrift?
Anser att en så udda fågel som Laguna idag kunde ha haft detta som standard men tillbehöret kostar 26000kr och kan endast väljas till på toppmodellen.
Då ingår också i stort sett allt annat ( utom xenon utav en märklig anledning,på tal om märklig "paketering" )
Som jag tolkade det hela så ingår 4Controll på Laguna Coupe,..men jag förstår inte riktigt grejen med finessen.
OM det nu vore så effektivt så kan man ju undra varför inte fler hakade på detta när systemet ( dock då inte så avancerat ) fanns redan på Honda Prelude -87 ( om jag inte minns helt galet )

Uppdaterat: 2011-10-09 11:55

Ja det är många tillverkare som haft liknande system. Varför har ingen fortsatt med det?
Det kanske kostar mer än det smakar?

Uppdaterat: 2011-10-09 17:19
It's a very good idea to leave a sinking ship

Hade faktiskt in en Honda Prelude från -92/-93 för ett par veckor sedan på jobbet med 35 000mil på mätaren som hade detta 4ws och där detta system till råga på det fortfarande fungerade!
Ganska imponerande och om ni frågar mig så kommer förmodligen inte detta att fungara på nämnda Renault efter 18 år och 35 000mil...

Uppdaterat: 2011-10-10 01:18

Ibland framförs det intressanta synpunkter vinklade till att framföra en helt annan åsikt.
Ibland misskrediterar sådant personer som borde veta bättre.
Ibland känns sådana kommentarer bara tråkiga liksom då grammofonspelaren på sin tid fastnade i samma spår.
Ibland blir jag då väldig trött!

Uppdaterat: 2011-10-10 11:32

Okey, ska vi säga att det är väldigt intressant att Renault gör ett nummer av detta system på sina bilar nu och det säkert blir väldigt bra...

Uppdaterat: 2011-10-10 12:44

Troligtvis kommer ingen att märka av detta "nummer" Hanzzon eftersom att ingen pratar om märket.
Om nu någon ändå skulle prata om det så räknas det inte ändå.
Skulle sedan då någon enstaka människa trots allt komma på den dumma iden att köpa en sådan bil så får den skylla sig själv eftersom att alla vet om att dessa bilar aldrig fungerar och kommer att leda till ekonomisk ruin.
Att hävda något annat är sedan länge BEVISAT vara allt annat än riktigt!
Franska bilar är inte bara dåliga,..de är även så dåliga att trots att motorpressen gör sitt bästa för att sänka dem så måste det även tillföras lite extra lök på laxen i varje forum där enskilda frågor ställs...helst då oavsett vad tråden handlat om och de som är riktigt ihärdiga kan i samma inlägg även få med vilket fabrikat som är det bästa...

Uppdaterat: 2011-10-10 15:22

Mistro, beträffande; Förstår inte riktigt hur du menar "plusminus"... Varför tolkar du det som att Renault menar att 4 hjuls-styrning är bättre än 4-hjulsdrift?
Ursäkta! Närmare bestämt var det "enligt" en Renaultförsäljare jag samtalade med, som nämnde att 4Control-systemet medförde avsevärda praktiska fördelar jämfört med fyrhjulsdrift.
Jag har provkört en Renault Laguna 2,0 dCi Sedan -08, vilken inte var utrustad med 4Control, men ändå hade superba vägegenskaper och exakt styrning. Med andra ord, Lagunan kändes ovanligt smidig att köra. Dessutom innehar säkerligen Lagunan med 4Control-systemet inte sämre körbarhet.
Man kan bara hoppas på att någon seriös biltidning genomför ett jämförelsetest mellan Renault Laguna Kombi/Coupe 4Control och någon/några motsvarande fyrhjulsdrivna bilar.

Ur

Uppdaterat: 2011-10-12 17:04