Rem eller kedja?

46 inlägg 0 nya
Rem eller kedja?

Blev lite fel....det �r en Nissan Pathfinder-98 med 3,3L V6:a.Om det �r rem, n�r b�r man byta den?

Leifer: Den risken att vattenpumpen skär finns på samtliga bilar där pumpen drivs med hjälp utav kamremmen. Ingen bra konstruktion tycker jag.

24,000 mil? Du har nog rätt i det du har sagt innan, dom motorerna är riktigt bra.

Gör såhär, sök på ditt regnr på Mekonomens webshop. Kolla sen på reservdelar och se om dom säljer kamremmar till din bil.

Man kan aldrig till 100% egentligen lita på bilmeken. Så är det tyvär. Kedja är bättre men 24,000 mil är ändå väldigt bra. Vet att kamremmen till 740/940 i praktiken brukar klara 14-15 k mil innan dom går av och då är det bara att hänga på en ny igen. Undra hur många mil dom egentligen klarar i praktiken. Jag känner inte till hur många år remmarna klarar idag faktiskt.

Persomligen skulle jag aldrig köpa en bil med remdriven kam, även om jag tidigare haft en Golf II.
Den bytte jag rem på vid ca 12000 mil, remmen köptes på Biltema för ca 75:- och bytet tog ungefär en timme, beroende på att remkåpan var något rostig och jag var tvungen att vänta på att färgen skulle torka.
Nästa rembyte gjorde jag vid 17000 mil därför att en kompis sa att Bitemas remmar kunde man inte lite på, men det blev en rem därifrån då också och den höll så länge jag hade någon kontakt med bilen ca 26-27000 mil.

En jobbarkompis hade en Golf I, han bytte koppling vid 30000 mil (dåligt att den inte höll längre, han använde aldrig kopplingen vid växling!) samtidigt passade han på och bytte rem för första gången .

En tidigare granne med en Glas 1304 (första standardbilen med rem) i mitten av 1960-talet fick motorras när remmen gick av vid 1500 mil.

Det är en väldig skillnad på motorer, en del tål rembrott, andra rasar helt. Tyvärr är det svårt att bedöma tillståndet på en rem, den kan se helt fräsch ut men ändå gå av när som helst.
Det är skillnad med kedja, den håller ofta väldigt länge om man kör med rätt olja och oljebytesintervaller och den förvarnar när det är dags för byte.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det har jag också funderat över.
Kan det vara så att de bygger på gamla block än så länge?

Här finns Hydrazine, en kille som kan det mesta, han kanske kan svara?

[url=http://www.blogger.com/profile/12735075961376097140]http://www.blogger.c...

Leifer: Din 940 klarar av att kamremmen går av, det gör nästan alla rödblockare (ett undantag finns kmr inte ihåg modellerbeteckningen) 16-ventilarna klarar dock inte av det (4 ventiler per cylinder dvs)

Jodå det vet jag. Det är 8v, 2 ventiler på varje cylinder.

Citat från wikipedia:

"940 fanns även under modellåret -91 med 16-ventilsmotorn vilken då gick under beteckningen GLT."

Dvs 940 fanns endast med 16v under första modellåret..

Jes (ej verifierad)

Rem är ett djävulens påfund men finns tyvärr i många, i övrigt bra motorer.

När jag var mekare för 20 år sedan fanns också kamremmar ..... men inget bytesintervall, det var en bedömning vid service, en orimligt svår bedömning vill jag mena ... men rembrott var ganska ovanligt.

Om enda kriteriet för bilval är "rem eller kedja" .. är svaret .. Kedja!

Pratade med en pensionerad före detta bilmekaniker, som hävdade, att det är spännrullen, vilken orskar kamremshaveriet.

Med andra ord, grundorsaken till kamremshaveriet, skulle visst vara, att kullagret i spännrullen skar.

Den pensionerade bilmekanikern påstod, att om kullagret i spännrullen hade hållt i hundratusen mil, så hade även kamremen varit intakt lika länge.

Men jag undrar, om ovannämnda påstående är trovärdigt, eftersom, kamremen trots allt är tillverkad av gummimaterial, vilket väl ändå med tiden, torkar och spricker.

[Edited on 2010-04-09]

Jes (ej verifierad)

Förut, alltså 20 år sedan var det ofta spännrullen som gav upp först. Den gav upphov till att remmen kuggade så bilen gick illa .... dock oftast utan, om bilägaren kom till åtgärd i tid, att ställa till någon stor skada.

På en del bilar idag drivs även vattenpumpen på samma rem och då på remmens kuggsida. När vattenpumpen skär sliter den av kuggarna och ... tja då går det åt helskotta.

Klart att remmen även kan brista av ålder och allmänt slitage.

Vid kamremsbyte byter man även spännare och i förekommande fall, vattenpump.

Leifer: Jepp det är bara turbo-agget som skiljer. Som jag skrev så
klarar dom 12 000 mil utan problem men man har ju satt stora
marginaler. Det är dock billigt att byta kamrem på B230 8v så det är
inte så farligt ändå, 500 kr kostar en kamremsats och då ingår alla
grejor. Däremot att byta kamrem på en 16v, det är riktigt dyrt och går
remmen av så klarar inte ventilerna sig!

5 år..Ja asså det är svårt att säga den kan säkert hålla mycket längre det är jag ganska säker på men inte exakt hur länge. Jag vet en som körde med samma rem osv 10 000 mil och 15 år utan att den gick av på deras Opel, det satt samma rem på den sen den var ny. Dom visste inte att man skulle byte kamrem tills jag sa det till dom förra året ;)

Volvo RWD, läste du vad jag skrev tidigare om 30000 mil med samma rem?

Saabnisse: Läste det nu och det är ganska många mil om man säger så ;). Verkar som att remmarna i praktiken håller mycket längre än vad dom vill ge sken av. Hur får man fram intervallen egentligen? Kör man motorn på en rigg i en cykel tills remmen går av eller hur funkar det.

Det handlar nog en del om körsättet också, när man tar fram intervallet så måste man väll ta hänsyn till alla tänkbara förhållanden.

[Edited on 2010-03-07]

Det handlar om dimensionering av remmen också.
Golf hade väldigt kraftiga remmar och VW angav inte någon bytesintervall men man brukade byta vid 12-15000 mil, medan t.ex Opel Kadett av samma årsmodeller hade klena remmar som skulle bytas vid 7000 mil.
Körsättet tror jag inte påverkar, däremot åldern.
Men det märkliga var att den Golf I jag skrev om var från 1984 och rembytet skedde 1999[b]![/b]

Jes (ej verifierad)

Körsätt har nog ingen betydelse för varemot jag kan föreställa mej att extrema klimatförhållande skulle kunna påverka en del.
Man bör tänka på att remmar även åldras på lagerhyllan ...

Jag kan inte minnas att Golf I hade något fastställt bytesintervall för kamrem, men liksom kamrem åldras så gör även mitt minne :o) ..

Givetvis har körsättet en inverkan, snabba accelerationer på högre varvtal lär ju slita mer på remmen än om man kör ecodriving. Även en sån sak som att man kanske står längre på tomgång när det är kallt på morgonen eller om man har varmgarage så att man snabbt kommer iväg påverkar. Kör man mycket stadskörning så kommer man inte så långt som man skulle göra om man körde mycket motorväg också.

Nej, allt detta tror jag har marginell betydelse.
Min jobbarkompis som bytte vid 30000 mil, gjorde i princip alla fel man kan göra, han var absolut ingen exemplarisk bilägare.

Det är dimensionering av remmen, materialval och ålder som är de viktigaste faktorerna.

Men med kedja slipper man ju alla dessa problem, då gäller det bara att se till att ha rätt olja och byta i rätt tid.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.