Reducerad Friktion

35 inlägg 0 nya
Reducerad Friktion

Jag måste berätta något positivt som jag har genomfört på min [b]Mitsubishi Colt[/b] 1,3 07:a. Jag har behandlat motorn, växellådan och hjullagren, i syfte för att minska på friktionen, där metall möter metall, med ett metallkeramiskt ämne som heter [b]RVS[/b].

Resultat: 15-20% reducerad bränsleförbrukning, samt, att bilen rullar lättare.

Angående, att bilen rullar lättare, genomförde jag ett intressant nerförbacketest i friläge. Jag valde givetvis vindstilla testdagar. Det visade sig, att testdagen då bilen hade [b]RVS[/b]-behandlade hjullager, rullade den ett antal meter längre.

Med ovannämnda erfarenhet och testresultat, kan jag verkligen rekommendera [b]RVS[/b]-medlet. [url=http://www.rvs.se]www.rvs.se[/url]

På 80-talet genomförde jag en liknande friktionsbehandling, men då med ett annat varumärke som heter [b]SLICK 50[/b], på min dåvarande [b]SAAB 99[/b] [b]EMS[/b]. Men på [b]SAAB 99:an[/b] preparerade jag endast motorn och växellådan. Det blev ingen skillnad bränsleförbrukningsmässigt, men vad beträffar växellådan märkte jag en viss förbättring.
[b]
SLICK 50[/b] ska ha samma funktion som [b]RVS[/b], m.a.o. reducera friktionen, där metall gnider mot metall.

Skillnaden mellan [b]RVS[/b] och [b]SLICK 50[/b] är, att [b]RVS[/b] är ett metallkeramiskt ämne, och [b]SLICK 50[/b] ett teflonbaserat (polymerer) dito.

En vän till mig som arbetar på Mekonomen, där de bl.a. säljer[b] SLICK 50[/b], berättade något intressant positivt han hade varit med om. Han hade varit på en bil- och reservdelsmässa, där han bl.a. fick beskåda en undersökning med två identiska [b]VOLVO 240:or[/b], varav den ena hade [b]SLICK 50[/b]-behandlade hjullager. Den [b]SLICK 50[/b]-preparerade [b]VOLVON[/b] rullade både lättare och längre. Sedan analyserade han även två hjullagerstålkulor i ett mikroskop, varutav den ena var [b]SLICK 50[/b]-behandlad. Han såg en tydlig skillnad mellan stålkulorna, där den preparerade kulan hade en jämnare (oräfflad) yta, och dessutom kändes den glattare än den obehandlade diton. Men på mässan hade de även undersökt de båda hjullagerstålkulornas fasthet, genom att försöka krossa dem i en verktygspress. Den obehandlade stålkulan krossades, men däremot den [b]SLICK 50[/b]-preparerade diton, förblev intakt.

[Edited on 2010-02-08]

Sånt där tror jag inte på det minsta, bullshit med andra ord..

Saabnisse kan en hel del roliga historier om sånt där :).

[Edited on 2010-01-25]

Ja vi har ju behandlat det här tidigare på det här forumet.

Jag kom på ännu en revolutionerande uppfinning som var helt sensationell.

På 1960-talet kom det remmar som hängde under bilen och släpade mot marken.
De tog bort all statisk elektricitet från bilen och därigenom förbättrades motorns förbränning genom att inga störande spänningar kunde uppstå i tändningssystemet.
Den förbättrade tändningen resulterade, som vanligt, i lägre förbrukning.
Dessutom,som en bieffekt, påverkades även föraren och passagerarnas hälsa till det bättre eftersom inte heller de utsattes för störande statisk elektricitet.

Är det någon som sett några remmar under någon bil nuförtiden?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jes (ej verifierad)

[quote][b]av:[/b] saabnisse
Ja vi har ju behandlat det här tidigare på det här forumet.

Jag kom på ännu en revolutionerande uppfinning som var helt sensationell.

På 1960-talet kom det remmar som hängde under bilen och släpade mot marken.
De tog bort all statisk elektricitet från bilen och därigenom förbättrades motorns förbränning genom att inga störande spänningar kunde uppstå i tändningssystemet.
Den förbättrade tändningen resulterade, som vanligt, i lägre förbrukning.
Dessutom,som en bieffekt, påverkades även föraren och passagerarnas hälsa till det bättre eftersom inte heller de utsattes för störande statisk elektricitet.

Är det någon som sett några remmar under någon bil nuförtiden?[/quote]

Ha - ha ...

Ja faktiskt ... det där förekommer faktiskt ännu ...
Och jag har aldrig vetat vad det var ... förrän nu !

:oD

Lite ironiskt är att dom remmarna troligtvis är av gummi, i vilka material uppstår statisk elektricitet? :) haha.

Jes (ej verifierad)

[quote][b]av:[/b] Volvo RWD
Lite ironiskt är att dom remmarna troligtvis är av gummi, i vilka material uppstår statisk elektricitet? :) haha.
[/quote]

Men det går ju utmärkt att ladda en vanlig ballong med statiskt ... Du vet man gnuggar ballongen med en tygbit och man får en hårresande effekt så att säja...
Ballonger är annars inte elektriskt ledande

Jes (ej verifierad)

Det är nog utom all tvivel att det ff uppfinns bra saker ... Så det är kanske inte omöjligt att det där "rvs" är av godo ...

Men att det finns ett otal av, mer eller mindre revolutionerande fantasi-produkter som inte gör någon nytta alls, är ännu mera bortom all tvivel. Jag är gammal nog att minnas när folk köpte järnkulor, kan ha hetat typ "metaloy" eller nå't så'nt .. som rullades ner i bränsletanken ... jag minns inte exakt vad de skulle göra för nytta men oavsett vad de skulle göra ... gjorde de endast utrymmet i bränsletanken ett par milliliter mindre.
rvs, som jag läser med viss skepsis, är dock inte lika osannolikt som järnkulorna.

Apropå statiskt .... Ganska obehagligt att få stötar när man kliver ur bilen. Vanligt mjukmedel ... sådant som används i tvättmaskinen, är ofta en lösning på det problemet.

Jes: Precis, statiskt elektricitet uppstår bla i gummi och plast. Och hur man då ska "leda bort" statisk elektrictet genom att skrapa i gummi mot marken de vet jag inte =D, finns ingen logik i det överhuvudtaget.

Jes (ej verifierad)

Jag kan tänka mej att remmen skulle leda ur statiskt från bilen ... Men visst den borde ju skapa likaväl ...

Inte vet jag ... jag har aldrig haft en rem under bilen ... men nog får jag stötar, fast det beror på vilka kläder jag har på mej, för det uppstår av friktionen mellan personens kläder och bilens klädsel .. Spraya vanligt mjukmedel på klädsel .. Och tvätta den där vinterrocken nån gång .. :oD

Jag minns att reklamen för "antistatsremmen" talade om elektriskt ledande gummi.
Det finns visserligen. det billigaste är att tillsätta en stor del kimrök så kan man få en viss ledande förmåga eller att vulka in metalltrådar, men jag tror inte att det gjordes.
Effekten var nog rent psykologisk, tror man att det funkar så gör det det!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Akta er för att behandla motorer som har gått lite längre och är väl inkörda jag lyckades med ett totalhaveri ,efter en slick 50 behandling på min bil Innan så hade jag aldrig problem men för första gången så inträffade det som inte fick hända, efter konsultation så visade sig att dess rengöringsegenskaper var ej bra för motorn!

Det är visserligen riktigt att rengörande, smutslösande, tillsatser , kan förstöra motorn, även om det inte är så vanligt.
Man kan tänka sig att en skitpropp i en kanal lossar och följer med till ett trängre ställe och fastnar där och orsakar skärning i ett lager.
Det brukar inte vara så vanligt och jag tror inte det berodde på slick 50, dess rengörande egenskaper är nog inte så kraftiga.

Men ska man skrämma upp en gammal motor bör den nog rivas först och man bör se till att rensa alla oljekanaler även de i vevaxeln, vilket betyder att man ofta måste borra ur event.tätpluggar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här är något som verkligen förpassar RVS, Slick 50 och liknande till soptunnan.
Här är något som säkert kan transpirera på nästa nobelpris i bränslebesparing.

[url=http://www.carbuyersnotebook.com/hammacher-schlemmer-gadget-can-increase...

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jes (ej verifierad)

Påminner väldigt mycket om kulorna man rullade ner i tanken ..

Ska man skratta eller gråta ?

Är det verkligen lagligt att saluföra sådant ?

Jag tycker det är supersmart.
Det finns ju alltid de som går på det och vill betala för det.
Jag är bara grym för att inte jag är tillräckligt smart för att saluföra det, jag har bara försökt att marknadsföra min mossiga sten, men det har inte gett några mynt.

Det finns folk som älskar att bli lurade!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul att det finns folk som vågar prova nya saker och inte bara tror blint på negativa rykten från personer som aldrig provat själva. Jag har gjorde rvs behandling på motorn förra sommaren och efter det sjönk förbrukningen faktiskt något, ca 5% och det har inte hänt tidigare vid vanligt oljebyte.
Tycker rvs är bättre än slick 50, nackdelen med slick 50 är att det tar längre tid att få upp motorn i arbetstemperatur, särskilt vintertid. Jag testade slick 50 på 80-talet och det tog evinnerlig tid att få upp värmen i min lilla kadett.

Till Saabnisse: Du skriver att det finns folk som gillar att bli lurade, gäller det även dem som slänger slantarna på en ny Saab?

Intressant och skrämmande.
Här tycker några "experter" typ saabnisse till. De har inte provat de s k undermedlen själva men hånar de som verkligen vågar prova dem.
Sedan refererar de till andra inte så bilkunniga tyckare som inte heller har provat som bevis för att medlen inte fungerar och drar som grädde på moset in gummiremmar och annat ovidkommande i resonemanget.
Varför? Äger ni forumet, tror ni, och vill ni inte släppa i andra som har något att säga?
Till Metallkeramik vill jag säga, jag har inte testat Slick 50, tänker inte heller göra det. Kan alltså inte yttra mig om produkten.
Rvs har jag provat i över 10.000 mil. Det är grejer det!
Det fungerar och det är inget konstig med det.

Som saabnisse skrev, rent psykologisk verkan, tror man att det fungerar gör det det.
Men jag rekommenderar den mossiga stenen vid fullmåne , det är billigare.
Det är grejer det!
Det fungerar och det är något konstigt med det.

nuppe= saabnisse.
Det kan man se om man läser resp. 'Min profil'.
Angående "psykologisk verkan" så finns det troligen både hjälp och forum för de med multipla personligheter s k dissociativ identitetsstörning.

Detta är en gammal tråd.
nubbe/ssabnisse kan naturligtvis tala för sej själv, men han har flera gånger deklarerat sina båda alias pga strul med det första ...

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Jes_, Jes_ ...
Tråden är aktualiserad av en annan signatur.
Du tar nubbe -saabnisse i försvar när han använder sig av sina båda alias för att, rejält tillplattad, försöka slingra sig ur en svår situation.
Läs hur nubbe försöker hjälpa saabnisse tidigare i dag.

Det har gissningsvis hänt liknande förut. Varför behöver han annars två alias, ibland använder han saabnisse (så sent som den 8/5 i år om växellåda i Escort), när han har bytt alias till nubbe och "alla" vet att saabnisse och nubbe är samma person?
Låt honom försvara sitt beteende själv!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.