Provkörning av nya Toyota Avensis.

59 inlägg 0 nya
Provkörning av nya Toyota Avensis.

Jaha, då har man provkört ! En liten sväng, det var sådan kö till bilen hela tiden fick skriva upp sig på en lista. Inte kunde man prata med försäljarna heller som sprang runt som skållade råttor för att försöka behaga alla kunder. Nej, det får vänta tills det lungnat ner sig lite innan jag går in igen.

Men bilen var trevlig, och den är snygg ju mer man ser den, elegant på något vis. Och ett eget utseende. Jag har varit skeptisk till fronten/grillen först på de bilder man sett på bilen, men i verkligheten så är den snygg. Och huvens dragning ut över framskärmarna påminner en del om Saab 9-5. Nej, jag tycker faktiskt Toyota har lyckats med designen av bilen, den sticker ut utan att vara alltför vulgär. Man tycker om designen ju mer man ser den.

Det fanns heller ingen diesel än [img]http://www.automotorsport.se/forum/images/smilies/icon_eek.gif[/img] Fick prova en 2,0 bensin med panoramatak,skinnklädsel och en massa lull lull. Visst bilen gick fint, mer påkostad inredning än förut (Lexus light). Men priset uppemot 300000kr, billigt nä !

På frågan vad som händer vid en älgkrock med panorama tak tyckte man att det var en intressant fråga, hmmm har man inte tänkt på det innan man satte dit det ? Det skulle vara av samma material som vindrutan fick jag till svar, då undrar jag om jag skulle vilja krocka med en älg [img]http://www.automotorsport.se/forum/images/smilies/icon_eek.gif[/img] Brukar inte de tränga in i passagerarutrymmet vid krock genom vindrutan !? Och det lär ju inte bli bättre med ett panoramatak om det är i samma material som vindrutan som han sa ! Jag tycker den frågan är angelägen nu när bilen är till försäljning, och hur klarar bilen Euro-ncap med panoramatak ? Det borde vara självklart att den bilen borde testas där för att bevisa sin krocksäkerhet med denna typ av tak, kan Toyota bevisa det att bilen är krocksäker ? Och det är ju inte bara Toyota som har dessa panoramatak att erbjuda på bilarna numera, utan flera andra märken har haft det flera år på marknaden. Men man har aldrig hört något om hur krocksäkerheten är med dessa i pressen heller, vad jag läst, och jag läser mycket ! Frågan borde tas upp i pressen så de kunde ställa Toyota mot väggen och fråga hur bilen klarar en kollision med panorama tak, det kan Vi bilägare få i uppdrag !!!

Sedan borde Euro-ncap börja simulera krock med älg, tycker jag ! Dock ska väl tilläggas så är ju Avensis en krocksäker bil, redan förra generationen var ju erkännt krocksäker. Man satsar ju väldigt mycket på krocksäkerhet numera med olika tillägg som pre crash systemet som kan köpas till, men endast till den dyraste modellen så här i början av bilens livscykel. Aktiv farthållare, som håller avstånd till framförvarande. Aktiva nackskydd mot whiplash, justeras automatiskt vid risk för kollition.

Något jag gillade med Avensis var det system som man kunde fixera bagage i bagageutrymmet med så det inte far runt hit och dit. Bagageutrymmet var även stort tycker jag, väldigt djupt såg det ut att vara.

Avensis sedan modell är ju ett lyft mot den tidigare generationen designmässigt. Själv avvaktar jag något med köp, för tidigt att byta efter ett år [img]http://www.automotorsport.se/forum/images/smilies/icon_wink.gif[/img] , ca 160,000kr i inbyte enligt en försäljare vid 3700mil, jag fick en chock. Visserligen lovade ägaren till firman ett bra pris i inbyte som tröst när jag nämnde det för honom, hehe men det blir dyra mil hur man än vrider och vänder på det. Dels hade man haft kampanj pris på diesel Auris 2,2 och sålt ut dom för 199,900kr, längre kom inte diskutionen så jag slapp att pruta. Dessa kampanjer man har är inte bra för andrahandsvärdet, och detta kommer an på att man hade många bilar i lager. Man kör fortfarande kampanj på Auris bensin.....Annars hade nog ett byte varit intressant om man inte bytt för ett år sedan, även handlaren höll med om att det blir fel för mig och att jag borde vänta, förvånad någon ?

Sedan ska jag prova nya Accord med diesel och automat, även nya Mazda 6 med nya dieseln, tyvärr finns inte denna med automat. Mazda 6 är fruktansvärt snygg i mina ögon, något billigare matrial i inredningen än både Accord och Avensis, men det kan jag leva med.

Det som jag tror Avensis har övertag gentemot Mazdan så är det krocksäkerhet, men det är bara något jag har som magkänsla att man är mer seriösa på det området. Både Mazda 6 och nya Accord är snygga bilar. Men vem kommer att vara mest efterfrågad i andrahand med bäst andrahandsvärde av dessa tre, en ganska viktig aspekt att ta med i beräkningen. Men jag tror att Avensis ligger bra till på den punkten.

För att nämna lite om Lexus. Lexus Is 220d kommer inte med automatlåda till denna generation av Is. Kommer till nästa generation 2011 fick jag till svar idag, något jag misstänkt. Då man inte kan köpa nya Avensis med automat till 177hk varianten så kommer den inte heller till Is 220d då det är samma motor.

[Edited on 2009-01-18]

Hej Shogun!

Jag har också provkört nya Avensis! Jag tycker att bilen har hög komfort framför allt och sedan har jag själv undrat hur det är med säkerheten då den jag prövkörde hade glastak. Det var en sedan 2,0 bensin med automatlåda. Priset är för hög tycker jag, men jag har aldirig tidigare funderat köpa ny bil så det blir inte aktuellt ändå. Jag rekommenderar varmt att du provkör både nya Mazda 6 och Honda Accord, vilken upplevelse, måste jag säga.

Jag tycker att inredningen i Accord känns mer påkostad än i Mazdan men jag måste hålla med dig att Mazdan är en mycket snygg bil. Jag tycker att den är snyggare än både Avensis och Accord. Men skulle jag köpa ny bil idag så skulle jag nog välja Honda. Vet inte, har en känsla som säger att det är den rätta bilen för mig:)) Men provkör du, och njut, för det kommer du att göra!

Ja leifer, det är det som är felet med turbo, har man en gång börjat med turbo vill man inte ha en sunkig sugmotor någon mer gång.

Shogun, när det gäller älgkrock vet jag inte om det är mer riskabelt med glastak än med plåttak.
Vid de smällar jag sett har älgen slagit i vindrutan som givetvis krossas och sedan slår den i den tvärgående övre vindrutebalken som på Saab ska vara så kraftig att den klarar smällen.
Det är ju liten tröst för om en klöv går in i bilen, det klarar man ju inte om man inte har tur.
Visst vore det bra om Euro-ncap kunde simulera krock med älg, men finns intresset?
Det är ju egentligen bara vi nordbor som utsätts för detta även om denna krocksäkerhet säkert gör nytta i andra sammanhang.

Ungefär samma system att fixera bagaget har Saab haft i tio år även om det blivit lite förenklat (av snålhet?) på senare årsmodeller.

Men fick du någon uppfattning om event. buller? Och hur var komforten i övrigt?

När det gäller andrahandsvärdet är det ju som du säger alldeles för tidigt att byta bort din alldeles för nya bil, det blir ju alltid ett stort nedåttjack.
Men faktum är att alla lite större bilar (inte enbart Saab) har sjunkit väldigt i andrahandsvärde senaste tiden.
Min granne som var till T.-handlaren och fick sin Avensis värderad mot en ny fick en smärre chock och tog ett beslut att köra ytterligare ett antal tusen mil.
Och pruta, nej som jag skrev, alldeles för tidigt, men kom igen om ett år då får du nog ett bättre pris.
Men 300000:-, inte billigt?
Ok, en väldig massa pengar, men allt beror ju på vad man får för pengarna, vad man behöver, vad man har råd med och vad man vill ha.
När jag köpte min senaste 9-5 kostade den nästan 370000:-, vilket jag tyckte var hutlöst, men det var naturligtvis prutbart.
Den har en massa extra utrustning, kanske ungefär samma som den A. som du tittade på och denna utrustning värderas inte särskilt högt vid ett inbyte, men den som köper bilen i andra hand får i allafall en bra utrustad bil och bör bli nöjd [b]:-)[/b]..

Tittar man på värdet idag så blir man ju skrämd, men det var jag beredd på men jag tror att många köpare av lite dyra bilar för några år sedan blir förvånade över hur mycket de sjunkit i värde.
Jag har en bekant med en tio år gammal V70 i gott skick som trodde att den stod i ca 90000:-, den värderades till under hälften!
Han kör vidare, det är en utmärkt bil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyotas 2,0 liters vvt-i bensinmotor med 152 hk räcker gott o väl för mina behov. Behöver ingen turbo.

Shogun: jag har provkört både nya CX-7 och nya Subaru Forrester med 2,0 boxerdiesel vilka motorer alltså! Måste säga att kraften som dessa motorer tillför är väldigt unik. Man blir nästan rädd när man sitter i bilen och trycker i gasen i botten, härligt:))

Gabbe, håller med. 2.0 boxerdiesel gick som sjutton! och drog väldigt lite bränsle. Imponerad.... man börjar fundera på bilbyte igen... :)

Gabbe, jag skrev inte att det inte räcker med en sugmotor på 152hk, jag skrev att har man en gång börjat med turbo vill man inte ha en sunkig sugmotor.
Det behöver naturligtvis inte vara turbo, det går ju lika bra med någon annan typ av överladdare.

För femtio år sedan räckte det ju med 30-40hk och det räcker nog egentligen nu också .

Sedan är det ju kul med Subarus lyckade boxerdiesel, de har ju förvaltat arvet efter Lloyd väl.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag glömde skriva att vad man vill ha och vad man behöver är ju ofta helt skilda saker.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: lungt:) Jag förstår vad du menar, det är klart att ibland när man lägger sin personliga åsikt så kan det bli olikheter eller vi människor har oftast olika behov.

Jag menade inte att jag absolut inte vill ha turbo det var bara en åsikt:)

Ja, du Leifer , du ser hur det kan vara, men jag skulle vara nöjd med Toyotas bensinare med automat:) Jag är bara 30 år men tänker som en gubbe redan:)) Jag är ganska försiktigt i trafiken utan att ställa till det för de andra:)

Jag brukar köra i lugn ich fin tempo men finns det möjlighet att trycka på gaspedalen om sikten och vägegenskaperna är bra då gör jag det:)

Ja, jag förstår dig leifer. När jag kört V70 som hyrbil, vilket sker ganska ofta och här handlar det aldrig om turbomotorer, men det är ju ändå oftast stora motorn på 2,4l och 170hk, förvånas jag över hur slö bilen verkar.
170hk borde ju sätta lite fart på bilen. Det gör det också, men då måste man varva till minst 4500-5000rpm !
Trycker jag till på gasen på min 9-5 har jag mer vrid vid 1800rpm !
Sedan är det ju en annan sak om det behövs.
Som jag skrev tidigare kanske vi har mer kraft än vi behöver, men det är ju tydligen ändå det som säljer. Utan Saab:s turbomotorer hade de nog inte kommit så här långt.
Och det är ju märkligt att inte japanerna har lågtrycksturbo, det ger ju en helt annan körupplevelse.
Kan det vara så att de anser det onödigt i stadstrafik och på långa oändliga motorvägar?
Ok, de kanske har rätt, men jag tror de tappar en hel del presumtiva köpare.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men, ursäkta.
Det här verkar ju spåra ur (som vanligt [b];-)[/b] ).
Det handlade ju om provkörningen av Avensis.
Är det någon mer än Shogun som har hunnit med att prova?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Årsmodell 2005 kom i oktober-04 och den motorn var i stort sett befriad från de tidigare problemen med oilsludge, det enda som kompletterades var en slangklämma på en av slangarna till oljeventilationen.
Om den kördes enbart i stadstrafik, korta sträckor och med enbart kallstarter kunde det ändå uppstå oilsludge, oljan knäcktes vid tusen mil men det gjorde ju inget under förutsättning att oljan byttes då.
Men fortsätter man att köra till ordinarie servicetillfälle, 2000 mil fram till årsmodell 2004, 3000 mil från och med modell 2005, kan det bli problem.
Detta är ju något som de flesta bilar av andra märken också råkat ut för under dessa driftförhållanden, men det som drabbade Saab berodde också på den förhållandevis lilla oljevolymen, 4 liter, medan de flesta konkurrenter hade 6 liters volym. Därför fick modell 2006 större tråg för att minska belastningen på oljan.
Det är också viktigt att man kör på absolut bästa helsyntetolja, Saab rekommenderar Mobil 1 0W-30, men det finns ju likvärdig olja av andra fabrikat.
Årsmodellen får du lätt fram från "EC CERTIFIKATE OF CONFORMITY"

Det tråkiga med Saab är att man för varje årsmodell ändrat något, ofta småsaker, men för varje förbättring man gjort har det medfört försämring på något annat. (Av snålhet?)
Ända fram till -04 hade man t.ex. haft markbelysning i koffertluckan på kombin. Mycket praktiskt. Dessa försvann på -05.
Däremot kom ESC som standard -05.
-06 kom ju som du skriver den underliga grillen som gör att bilen blir väldigt färgkänslig. I vissa färger är den snygg medan den i andra färger ser enbart konstig ut. Nu kom ju också biopower-modellerna. Men så till försämringarna, färddatorn blev förenkladoch tappade en del funktioner (som man i ärlighetens namn inte behöver), men den fick en bättre placering i hastighetsmätaren, ACCns manöverpanel blev förenklad och fick en sämre utformning enl.mig, bättre enl. vissa motorjournalister. Radion blev något enklare, men där finns många varianter.
Infästningsskenorna i bagageutrymmet som tigigare hade infästning på var 5:e cm fick nu bara fyra fasta punkter, en i varje hörn.

Men nu ska vi inte prata mera Saab i den här tråden, vi får öppna en Saabtråd, den här hör ju till Avensis och jag skulle gärna vilja ha ett svar från Shogun hur han upplevde ljudkomforten.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Åter till Avensis!:)

Shogun, vad har du för erfarenhet av Lexus? Jag är intresserad av det.

Saabnisse och Gabbe.

För att svara på saabnisses fråga om ljudkomforten först, så var inte det några störe problem med den. Men då får man också tänka på att bilen var utrustad med friktionsdäck 17" 215/55 eller 205/55 däck men ska försöka kolla det i morgon. Ska ner till staden i andra ärenden ska också försöka hinna med en provtur i Avensis sedan med 1,8 L motorn och den nya automatlådan som det yvas så om att den ska vara så bra och inte ha någon merförbrukning än manuell låda, ska då också kolla vilka dimention det var exakt på friktionsdäcken på bilen med 2,0 L motor som jag provkörde då och kombi med panoramatak, skinnklädsel,elstolar,elinställbar ratt med minne för 2personer m.m utrustning. Ljudkomforten var helt ok, tycker jag. Kanske det blir värre med sommardäck, min erfarenhet är att friktionsdäck går betydligt tystare än sommardäcken. Det fanns ju också att köpa till då kallade AFS xenon strålkastare som ljuset svänger med vägen beroende på hastighet och rattens position.

Gabbe.

Jag har haft 2 st Lexus. En Gs 300 och en Is 200. Båda mycket bra bilar och komfortabla speciellt Gs 300 som ger mycket bil för pengarna idag vid begköp. Is 200 är ju en mer körglad bil som är skitkul att köra och bilen har en skitsnygg design i mina ögon, förbrukning runt 0,95 per mil.
Gs något över litern per mil, men mycket komforttabel och tyst nästan ljudlöst gled man fram med denna bil.

Du får fråga mera Gabbe vad du vill ha reda på, så ska jag svara dig. Förövrigt var min GS 300 på blocket för några veckor sedan.

mvh Shogun

Tack för svaret Shogun, du har nog rätt om ljudnivån med friktionsdäcken, faktum är att min 9-5 går tystare med dubbdäck än med sommardäcken, kanske subjektivt bedömt, allt beror ju på vilka frekvenser man är känslig för.
Den utrustning du räknar upp är ungefär vad jag har, men jag har inga strålkastare som svänger.
Jag ska kolla Avensis, men jag väntar till i mars, april då det är sommarväg, om jag inte får den som hyrbil innan, men det är nog för tidigt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse.

Du gör helt rätt som väntar med en provkörning. Väntar du till April så kan du också provköra diesel versionerna av Avensis. Det tror jag kommer att bli en ännu bättre upplevelse än bensin versionerna av bilen, jag ser fram emot det. Men jag är så jäkla nyfiken av mig på bilen att jag var tvungen att prova nu. Ändå tycker jag bilen är tämligen prisvärd från 202000kr och uppåt beroende på utrustning i de olika paketen, tillägg för kombi 9000kr, kanske värt att lägga till kombi priset. Man har igen det vid en försäljning av bilen i kombilandet Sverige.

Javisst Shogun är det bättre med kombin, det är ju väl investerade pengar. Jag talade med en Saabsäljare för något år sedan, han talade om att 8 av 10 bilar han sålde var kombi, de kostade 10000:- mer nya men mellan 10-20000 mer begagnade!
Men du kan ju inte byta bil redan, det är ju att kasta pengar i sjön, du har ju alldeles för ny bil, du får väl ge dig till tåls ett par år till.
Och det är nog bara en fördel, man ska aldrig köpa en helt ny bil om man inte har väldigt gott om pengar och tålamod.
Bättre att vänta ett par år och låta de som är utan tålamod ta smällen, om den kommer. [b]:-)[/b]

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun: Jag kom på en sak som jag länge velat ta upp med dig: det var ett inlägg du hade på TV:s webbplats, vet inte vad det handlade om men i alla fall du skrev i ditt inlägg att Volkswagen chefen i ett uttalande sade att de vill uppnå Toyotas kvalíté och om jag minns rätt så var det en artikel som du läst. Har du artikeln kvar eller kan du berätta för mig vad har du läst den. Observera att jag vill absolut inte ifrågasätta detta utan jag är bara nyfiken på såna artikllar i och med att jag äger en Golf och är intresserad av artiklar som rör Volkswagen.

Min nästa fråga: kom gärna med förslag på en bra kombi och japanare så klart. Lexus är intressant men det är en kombi som kommer att bli aktuellt för mig i framtiden. Sedan kan det mycket väl bli en Golf kombi men ändå vill jag ha synpunkter ifrån dig. För att vara ärlig det enda jag är rädd för är rostskyddet , inget annat. Saab och Volvo känns så jävla klumpiga usch nej, men en smart japanare... Måste ändå säga att ju fler verkstadsmännsikor jag kommer i kontakt med desto mer övertygad är jag att det blir en japanare. Så åter till frågan: kom gärna med synpunkter!

Hej Gabbe !

Ja, det stämmer att VWs kvalitetschef sagt detta i en artikel i AMS, att man har som mål att nå Toyotas kvalitet. När det var uppe till diskution på TV som du säger var det någon patriot till VW antagligen som inte höll med om detta att så inte var fallet, då jag gärna vill hålla mig till fakta la jag ner en heldel arbete på att hitta denna artikel igen. Och jag gjorde det och la in den på Tvs hemsida som svar kanske du minns ? Sedan blev det tyst ! Du kan ju pröva att söka efter VWchefens uttalande på AMS hemsida i artiklar, jag ska se om jag får tid att söka igen om du vill läsa den. har för mig att den visades sent 2007 hos AMS om jag inte minns fel.

Förslag på kombi japanare. Det finns ju flera och jag vet ju inte vad du föredrar för egenskaper ? En bra kombi att frakta familjen i är ju Toyota Avensis från 2003-2008 som också är erkännt säker bil enligt Folksam och Euro-ncap. Sedan har vi ju den nya Avensis kombi som just presenterats i dagarna är ju en mycket fin bil tycker jag och ganska prisvärd faktiskt, jag vet heller inte vad en bil får kosta för dej ? Så det är svårt för mig att ge förslag på bil om den ska vara begagnad eller ny bil ? Sedan om du pratar Lexus och kombi så har du ju Lexus IS 300 sport cross, som är en liten kombi typ livsstils kombi. Men en trevlig bil att köra och äga om du inte är rädd för bensinförbrukningen på drygt 1 liter milen idag skulle jag tippa, och bilen är ju snygg som bara den. Men det är ju en begangnad bil vi pratar om då modellen inte finns längre, sök på blocket på Lexus IS 200/300 så kommer det säkert upp någon, men de är inte vanliga. Såg att det var med en silverfärgad för några dagar sedan en IS 300 men jag tror den var importerad om man såg på regnummret.

Honda Accord är ju en annan trevlig bil och en av mina favoriter, speciellt den senaste versionen i diesel version har jag provkört med manuell låda, går riktigt fint och har en bra kvalitetskänsla i inredningen som du själv sagt bättre än Mazda 6. Men jag väntar på den automatväxlade bilen ska komma till Sverige så man kan provköra. Mazda 6 kombi av nya modellen är ju också en riktigt snygg bil kanske den snyggaste i denna klassen just nu. Subaru Legacy en annan med 4wd och diesel motorn är ju också en pärla vad jag förstått, men jag har inte kört den själv

Om du är osäker på rostskyddet och är rädd för att det inte räcker till, lämna in bilen på en behandling då !? Visst det kostar några tusen lappar, men kan vara värt det om du ska behålla bilen länge, och då blir det inte så fruktansvärt dyrt om du slår ut det på milkostnaden i det stora hela. Jag gjorde det på våran Avensis vi köpte ny 2003.

En bil ska inte kosta mer än 100 000 kronor, för mer än det är pengar slängda i sjön. Det är min filosofi och det är ingen som kan ändra på det.

Begagnad är det som gäller för mig, eftersom jag använder bilen för att ta mig från A till B. Men den ska ändå vara körglad och driftsäker. Åker jag utomlands så är det flyg som gäller så, nej, jag använder inte bilen till långa resor. Vad det gäller rostskyddet så har du rätt jag kommer at göra en behandling om det behövs ska inte fundera så mycket på det.

Intressanta förslag du kommer med och jag tackar. Som sagt det är inte atuellt med en bil just nu, därför vill lite försiktigt undersöka olika åsikter. Men man vet aldrig blir jag riktigt sugen...

Men Shogun jag vill gärna använda den här tråden för att snacka om japanska bilar jag kommer att ställa en del frågor.

Jo, jag ska prova, kanske redan innan vintern är slut, av nyfikenhet, men det finns ju ett par till som är intressanta, Insignia som ju är betydligt vackrare än Avensis, kanske den snyggaste bilen f.n. (men det är ju en subjektiv bedömning) och Passat [url=http://javascript:showEngine(7711,9442);]TSI 150 EcoFuel DSG7 [/url]som är dyr men för vissa kanske den mest lönsamma totalt sett.
Jag ber att få återkomma med mina synpunkter när jag vet mer.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.