Vi Bilägares forum

Provkörning av nya Toyota Avensis.

Provkörning av nya Toyota Avensis.

Jaha, då har man provkört ! En liten sväng, det var sådan kö till bilen hela tiden fick skriva upp sig på en lista. Inte kunde man prata med försäljarna heller som sprang runt som skållade råttor för att försöka behaga alla kunder. Nej, det får vänta tills det lungnat ner sig lite innan jag går in igen.

Men bilen var trevlig, och den är snygg ju mer man ser den, elegant på något vis. Och ett eget utseende. Jag har varit skeptisk till fronten/grillen först på de bilder man sett på bilen, men i verkligheten så är den snygg. Och huvens dragning ut över framskärmarna påminner en del om Saab 9-5. Nej, jag tycker faktiskt Toyota har lyckats med designen av bilen, den sticker ut utan att vara alltför vulgär. Man tycker om designen ju mer man ser den.

Det fanns heller ingen diesel än [img]http://www.automotorsport.se/forum/images/smilies/icon_eek.gif[/img] Fick prova en 2,0 bensin med panoramatak,skinnklädsel och en massa lull lull. Visst bilen gick fint, mer påkostad inredning än förut (Lexus light). Men priset uppemot 300000kr, billigt nä !

På frågan vad som händer vid en älgkrock med panorama tak tyckte man att det var en intressant fråga, hmmm har man inte tänkt på det innan man satte dit det ? Det skulle vara av samma material som vindrutan fick jag till svar, då undrar jag om jag skulle vilja krocka med en älg [img]http://www.automotorsport.se/forum/images/smilies/icon_eek.gif[/img] Brukar inte de tränga in i passagerarutrymmet vid krock genom vindrutan !? Och det lär ju inte bli bättre med ett panoramatak om det är i samma material som vindrutan som han sa ! Jag tycker den frågan är angelägen nu när bilen är till försäljning, och hur klarar bilen Euro-ncap med panoramatak ? Det borde vara självklart att den bilen borde testas där för att bevisa sin krocksäkerhet med denna typ av tak, kan Toyota bevisa det att bilen är krocksäker ? Och det är ju inte bara Toyota som har dessa panoramatak att erbjuda på bilarna numera, utan flera andra märken har haft det flera år på marknaden. Men man har aldrig hört något om hur krocksäkerheten är med dessa i pressen heller, vad jag läst, och jag läser mycket ! Frågan borde tas upp i pressen så de kunde ställa Toyota mot väggen och fråga hur bilen klarar en kollision med panorama tak, det kan Vi bilägare få i uppdrag !!!

Sedan borde Euro-ncap börja simulera krock med älg, tycker jag ! Dock ska väl tilläggas så är ju Avensis en krocksäker bil, redan förra generationen var ju erkännt krocksäker. Man satsar ju väldigt mycket på krocksäkerhet numera med olika tillägg som pre crash systemet som kan köpas till, men endast till den dyraste modellen så här i början av bilens livscykel. Aktiv farthållare, som håller avstånd till framförvarande. Aktiva nackskydd mot whiplash, justeras automatiskt vid risk för kollition.

Något jag gillade med Avensis var det system som man kunde fixera bagage i bagageutrymmet med så det inte far runt hit och dit. Bagageutrymmet var även stort tycker jag, väldigt djupt såg det ut att vara.

Avensis sedan modell är ju ett lyft mot den tidigare generationen designmässigt. Själv avvaktar jag något med köp, för tidigt att byta efter ett år [img]http://www.automotorsport.se/forum/images/smilies/icon_wink.gif[/img] , ca 160,000kr i inbyte enligt en försäljare vid 3700mil, jag fick en chock. Visserligen lovade ägaren till firman ett bra pris i inbyte som tröst när jag nämnde det för honom, hehe men det blir dyra mil hur man än vrider och vänder på det. Dels hade man haft kampanj pris på diesel Auris 2,2 och sålt ut dom för 199,900kr, längre kom inte diskutionen så jag slapp att pruta. Dessa kampanjer man har är inte bra för andrahandsvärdet, och detta kommer an på att man hade många bilar i lager. Man kör fortfarande kampanj på Auris bensin.....Annars hade nog ett byte varit intressant om man inte bytt för ett år sedan, även handlaren höll med om att det blir fel för mig och att jag borde vänta, förvånad någon ?

Sedan ska jag prova nya Accord med diesel och automat, även nya Mazda 6 med nya dieseln, tyvärr finns inte denna med automat. Mazda 6 är fruktansvärt snygg i mina ögon, något billigare matrial i inredningen än både Accord och Avensis, men det kan jag leva med.

Det som jag tror Avensis har övertag gentemot Mazdan så är det krocksäkerhet, men det är bara något jag har som magkänsla att man är mer seriösa på det området. Både Mazda 6 och nya Accord är snygga bilar. Men vem kommer att vara mest efterfrågad i andrahand med bäst andrahandsvärde av dessa tre, en ganska viktig aspekt att ta med i beräkningen. Men jag tror att Avensis ligger bra till på den punkten.

För att nämna lite om Lexus. Lexus Is 220d kommer inte med automatlåda till denna generation av Is. Kommer till nästa generation 2011 fick jag till svar idag, något jag misstänkt. Då man inte kan köpa nya Avensis med automat till 177hk varianten så kommer den inte heller till Is 220d då det är samma motor.

[Edited on 2009-01-18]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Hej Shogun!

Jag har också provkört nya Avensis! Jag tycker att bilen har hög komfort framför allt och sedan har jag själv undrat hur det är med säkerheten då den jag prövkörde hade glastak. Det var en sedan 2,0 bensin med automatlåda. Priset är för hög tycker jag, men jag har aldirig tidigare funderat köpa ny bil så det blir inte aktuellt ändå. Jag rekommenderar varmt att du provkör både nya Mazda 6 och Honda Accord, vilken upplevelse, måste jag säga.

Jag tycker att inredningen i Accord känns mer påkostad än i Mazdan men jag måste hålla med dig att Mazdan är en mycket snygg bil. Jag tycker att den är snyggare än både Avensis och Accord. Men skulle jag köpa ny bil idag så skulle jag nog välja Honda. Vet inte, har en känsla som säger att det är den rätta bilen för mig:)) Men provkör du, och njut, för det kommer du att göra!

Uppdaterat: 2009-01-18 13:50

Ja leifer, det är det som är felet med turbo, har man en gång börjat med turbo vill man inte ha en sunkig sugmotor någon mer gång.

Shogun, när det gäller älgkrock vet jag inte om det är mer riskabelt med glastak än med plåttak.
Vid de smällar jag sett har älgen slagit i vindrutan som givetvis krossas och sedan slår den i den tvärgående övre vindrutebalken som på Saab ska vara så kraftig att den klarar smällen.
Det är ju liten tröst för om en klöv går in i bilen, det klarar man ju inte om man inte har tur.
Visst vore det bra om Euro-ncap kunde simulera krock med älg, men finns intresset?
Det är ju egentligen bara vi nordbor som utsätts för detta även om denna krocksäkerhet säkert gör nytta i andra sammanhang.

Ungefär samma system att fixera bagaget har Saab haft i tio år även om det blivit lite förenklat (av snålhet?) på senare årsmodeller.

Men fick du någon uppfattning om event. buller? Och hur var komforten i övrigt?

När det gäller andrahandsvärdet är det ju som du säger alldeles för tidigt att byta bort din alldeles för nya bil, det blir ju alltid ett stort nedåttjack.
Men faktum är att alla lite större bilar (inte enbart Saab) har sjunkit väldigt i andrahandsvärde senaste tiden.
Min granne som var till T.-handlaren och fick sin Avensis värderad mot en ny fick en smärre chock och tog ett beslut att köra ytterligare ett antal tusen mil.
Och pruta, nej som jag skrev, alldeles för tidigt, men kom igen om ett år då får du nog ett bättre pris.
Men 300000:-, inte billigt?
Ok, en väldig massa pengar, men allt beror ju på vad man får för pengarna, vad man behöver, vad man har råd med och vad man vill ha.
När jag köpte min senaste 9-5 kostade den nästan 370000:-, vilket jag tyckte var hutlöst, men det var naturligtvis prutbart.
Den har en massa extra utrustning, kanske ungefär samma som den A. som du tittade på och denna utrustning värderas inte särskilt högt vid ett inbyte, men den som köper bilen i andra hand får i allafall en bra utrustad bil och bör bli nöjd [b]:-)[/b]..

Tittar man på värdet idag så blir man ju skrämd, men det var jag beredd på men jag tror att många köpare av lite dyra bilar för några år sedan blir förvånade över hur mycket de sjunkit i värde.
Jag har en bekant med en tio år gammal V70 i gott skick som trodde att den stod i ca 90000:-, den värderades till under hälften!
Han kör vidare, det är en utmärkt bil.

Uppdaterat: 2009-01-18 19:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyotas 2,0 liters vvt-i bensinmotor med 152 hk räcker gott o väl för mina behov. Behöver ingen turbo.

Shogun: jag har provkört både nya CX-7 och nya Subaru Forrester med 2,0 boxerdiesel vilka motorer alltså! Måste säga att kraften som dessa motorer tillför är väldigt unik. Man blir nästan rädd när man sitter i bilen och trycker i gasen i botten, härligt:))

Uppdaterat: 2009-01-19 10:01

Gabbe, håller med. 2.0 boxerdiesel gick som sjutton! och drog väldigt lite bränsle. Imponerad.... man börjar fundera på bilbyte igen... :)

Uppdaterat: 2009-01-19 10:11

Gabbe, jag skrev inte att det inte räcker med en sugmotor på 152hk, jag skrev att har man en gång börjat med turbo vill man inte ha en sunkig sugmotor.
Det behöver naturligtvis inte vara turbo, det går ju lika bra med någon annan typ av överladdare.

För femtio år sedan räckte det ju med 30-40hk och det räcker nog egentligen nu också .

Sedan är det ju kul med Subarus lyckade boxerdiesel, de har ju förvaltat arvet efter Lloyd väl.

Uppdaterat: 2009-01-19 11:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag glömde skriva att vad man vill ha och vad man behöver är ju ofta helt skilda saker.

Uppdaterat: 2009-01-19 11:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: lungt:) Jag förstår vad du menar, det är klart att ibland när man lägger sin personliga åsikt så kan det bli olikheter eller vi människor har oftast olika behov.

Jag menade inte att jag absolut inte vill ha turbo det var bara en åsikt:)

Uppdaterat: 2009-01-19 11:25

Ja, du Leifer , du ser hur det kan vara, men jag skulle vara nöjd med Toyotas bensinare med automat:) Jag är bara 30 år men tänker som en gubbe redan:)) Jag är ganska försiktigt i trafiken utan att ställa till det för de andra:)

Jag brukar köra i lugn ich fin tempo men finns det möjlighet att trycka på gaspedalen om sikten och vägegenskaperna är bra då gör jag det:)

Uppdaterat: 2009-01-19 14:00

Ja, jag förstår dig leifer. När jag kört V70 som hyrbil, vilket sker ganska ofta och här handlar det aldrig om turbomotorer, men det är ju ändå oftast stora motorn på 2,4l och 170hk, förvånas jag över hur slö bilen verkar.
170hk borde ju sätta lite fart på bilen. Det gör det också, men då måste man varva till minst 4500-5000rpm !
Trycker jag till på gasen på min 9-5 har jag mer vrid vid 1800rpm !
Sedan är det ju en annan sak om det behövs.
Som jag skrev tidigare kanske vi har mer kraft än vi behöver, men det är ju tydligen ändå det som säljer. Utan Saab:s turbomotorer hade de nog inte kommit så här långt.
Och det är ju märkligt att inte japanerna har lågtrycksturbo, det ger ju en helt annan körupplevelse.
Kan det vara så att de anser det onödigt i stadstrafik och på långa oändliga motorvägar?
Ok, de kanske har rätt, men jag tror de tappar en hel del presumtiva köpare.

Uppdaterat: 2009-01-19 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men, ursäkta.
Det här verkar ju spåra ur (som vanligt [b];-)[/b] ).
Det handlade ju om provkörningen av Avensis.
Är det någon mer än Shogun som har hunnit med att prova?

Uppdaterat: 2009-01-19 20:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Årsmodell 2005 kom i oktober-04 och den motorn var i stort sett befriad från de tidigare problemen med oilsludge, det enda som kompletterades var en slangklämma på en av slangarna till oljeventilationen.
Om den kördes enbart i stadstrafik, korta sträckor och med enbart kallstarter kunde det ändå uppstå oilsludge, oljan knäcktes vid tusen mil men det gjorde ju inget under förutsättning att oljan byttes då.
Men fortsätter man att köra till ordinarie servicetillfälle, 2000 mil fram till årsmodell 2004, 3000 mil från och med modell 2005, kan det bli problem.
Detta är ju något som de flesta bilar av andra märken också råkat ut för under dessa driftförhållanden, men det som drabbade Saab berodde också på den förhållandevis lilla oljevolymen, 4 liter, medan de flesta konkurrenter hade 6 liters volym. Därför fick modell 2006 större tråg för att minska belastningen på oljan.
Det är också viktigt att man kör på absolut bästa helsyntetolja, Saab rekommenderar Mobil 1 0W-30, men det finns ju likvärdig olja av andra fabrikat.
Årsmodellen får du lätt fram från "EC CERTIFIKATE OF CONFORMITY"

Det tråkiga med Saab är att man för varje årsmodell ändrat något, ofta småsaker, men för varje förbättring man gjort har det medfört försämring på något annat. (Av snålhet?)
Ända fram till -04 hade man t.ex. haft markbelysning i koffertluckan på kombin. Mycket praktiskt. Dessa försvann på -05.
Däremot kom ESC som standard -05.
-06 kom ju som du skriver den underliga grillen som gör att bilen blir väldigt färgkänslig. I vissa färger är den snygg medan den i andra färger ser enbart konstig ut. Nu kom ju också biopower-modellerna. Men så till försämringarna, färddatorn blev förenkladoch tappade en del funktioner (som man i ärlighetens namn inte behöver), men den fick en bättre placering i hastighetsmätaren, ACCns manöverpanel blev förenklad och fick en sämre utformning enl.mig, bättre enl. vissa motorjournalister. Radion blev något enklare, men där finns många varianter.
Infästningsskenorna i bagageutrymmet som tigigare hade infästning på var 5:e cm fick nu bara fyra fasta punkter, en i varje hörn.

Men nu ska vi inte prata mera Saab i den här tråden, vi får öppna en Saabtråd, den här hör ju till Avensis och jag skulle gärna vilja ha ett svar från Shogun hur han upplevde ljudkomforten.

Uppdaterat: 2009-01-20 13:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Åter till Avensis!:)

Shogun, vad har du för erfarenhet av Lexus? Jag är intresserad av det.

Uppdaterat: 2009-01-20 15:48

Tack för svaret Shogun, du har nog rätt om ljudnivån med friktionsdäcken, faktum är att min 9-5 går tystare med dubbdäck än med sommardäcken, kanske subjektivt bedömt, allt beror ju på vilka frekvenser man är känslig för.
Den utrustning du räknar upp är ungefär vad jag har, men jag har inga strålkastare som svänger.
Jag ska kolla Avensis, men jag väntar till i mars, april då det är sommarväg, om jag inte får den som hyrbil innan, men det är nog för tidigt.

Uppdaterat: 2009-01-20 21:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Javisst Shogun är det bättre med kombin, det är ju väl investerade pengar. Jag talade med en Saabsäljare för något år sedan, han talade om att 8 av 10 bilar han sålde var kombi, de kostade 10000:- mer nya men mellan 10-20000 mer begagnade!
Men du kan ju inte byta bil redan, det är ju att kasta pengar i sjön, du har ju alldeles för ny bil, du får väl ge dig till tåls ett par år till.
Och det är nog bara en fördel, man ska aldrig köpa en helt ny bil om man inte har väldigt gott om pengar och tålamod.
Bättre att vänta ett par år och låta de som är utan tålamod ta smällen, om den kommer. [b]:-)[/b]

Uppdaterat: 2009-01-20 22:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun: Jag kom på en sak som jag länge velat ta upp med dig: det var ett inlägg du hade på TV:s webbplats, vet inte vad det handlade om men i alla fall du skrev i ditt inlägg att Volkswagen chefen i ett uttalande sade att de vill uppnå Toyotas kvalíté och om jag minns rätt så var det en artikel som du läst. Har du artikeln kvar eller kan du berätta för mig vad har du läst den. Observera att jag vill absolut inte ifrågasätta detta utan jag är bara nyfiken på såna artikllar i och med att jag äger en Golf och är intresserad av artiklar som rör Volkswagen.

Min nästa fråga: kom gärna med förslag på en bra kombi och japanare så klart. Lexus är intressant men det är en kombi som kommer att bli aktuellt för mig i framtiden. Sedan kan det mycket väl bli en Golf kombi men ändå vill jag ha synpunkter ifrån dig. För att vara ärlig det enda jag är rädd för är rostskyddet , inget annat. Saab och Volvo känns så jävla klumpiga usch nej, men en smart japanare... Måste ändå säga att ju fler verkstadsmännsikor jag kommer i kontakt med desto mer övertygad är jag att det blir en japanare. Så åter till frågan: kom gärna med synpunkter!

Uppdaterat: 2009-01-21 12:30

En bil ska inte kosta mer än 100 000 kronor, för mer än det är pengar slängda i sjön. Det är min filosofi och det är ingen som kan ändra på det.

Begagnad är det som gäller för mig, eftersom jag använder bilen för att ta mig från A till B. Men den ska ändå vara körglad och driftsäker. Åker jag utomlands så är det flyg som gäller så, nej, jag använder inte bilen till långa resor. Vad det gäller rostskyddet så har du rätt jag kommer at göra en behandling om det behövs ska inte fundera så mycket på det.

Intressanta förslag du kommer med och jag tackar. Som sagt det är inte atuellt med en bil just nu, därför vill lite försiktigt undersöka olika åsikter. Men man vet aldrig blir jag riktigt sugen...

Men Shogun jag vill gärna använda den här tråden för att snacka om japanska bilar jag kommer att ställa en del frågor.

Uppdaterat: 2009-01-21 15:50

Jo, jag ska prova, kanske redan innan vintern är slut, av nyfikenhet, men det finns ju ett par till som är intressanta, Insignia som ju är betydligt vackrare än Avensis, kanske den snyggaste bilen f.n. (men det är ju en subjektiv bedömning) och Passat [url=http://javascript:showEngine(7711,9442);]TSI 150 EcoFuel DSG7 [/url]som är dyr men för vissa kanske den mest lönsamma totalt sett.
Jag ber att få återkomma med mina synpunkter när jag vet mer.

Uppdaterat: 2009-01-21 20:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej Shogun!

Stor tack att du tog din tid och fick fram artikeln!! Nu ska utforska ännu mer i ämnet. Tycker om Golf väldigt mycket därav intresset:))

Innan jag köpte min Golf så var jag inne på att köpa en Accord mycket fin den var så fin men ah...Tycker om Golfen så mycket att jag valde den istället. Och det är något jag inte ångrar idag måste jag säga. Antingen bygger VW bra bilar eller så har jag haft väldigt tur:)

Uppdaterat: 2009-01-22 08:58

Förresten!! Toyota är nu världens största biltillverkare!! Grattis Toyota, GM är ett skämt tycker jag.

Uppdaterat: 2009-01-22 09:53

Kan det inte vara så att Martin Winterkorn använder uttalandet som tändvätska, då jag antar att de flesta på VW-fabrikerna anser att T är den största konkurenten

Uppdaterat: 2009-01-22 20:44
McTar

Hej Shogun!

En annan fundering:

Jag undrar lite hur det är med de europeiska underleverantörerna för Toyota? Har läst att många, eller jag kanske inte ska säga många, men i alla fall en del Toyota ägare tyckte att de europeiska underleverantörerna är ganska dåliga på att leverera reservdelar med bra kvalité.

Jag tror att det är en riskfaktor för Toyotas ryckte, eller? Jag frågade säljaren på Toyota efter jag prövkörde nya Avensis om var de byggs så sade han att de byggs i England. Vore bättre om bilarna skulle transporteras direkt från fabriken i Japan kan jag tycka.

Vad tycker du?

Uppdaterat: 2009-01-23 10:36

Ursäkta Shogun men det finns nog vissa som tvivlar på dina uppgifter om att Toyota är rädda om sitt rykte och att de är tillmötesgående då något inte är bra.
[url=http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13173" added="null]KONSUMENT-FALLET: Toyotas goodwill räcker inte åt Leif [/url]

Uppdaterat: 2009-01-25 10:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nejdå Shogun, så rädd är jag inte att inte kommer att ha en japanare bara för att underleverantörerna inte sköter jobbet.

Risken att en japansk motor går sönder är mycket liten. Jag vill ha en bil som krånglar så lite som möjligt och det finns bevis på att japanarna kan bygga såna bilar. Punkt slut.

Uppdaterat: 2009-01-26 10:46

Som vanligt går det ju inte att klicka på "Konsumentfallet...." utan att få "Server error" osv.
Varför gör inte ViB något åt detta?

Uppdaterat: 2009-01-26 10:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag gillade verkligen Camry, en helt annan bil än Avensis (förra modellen) , men det var den vanliga Camryn. Hybriden är ju intressant och är nog mer "lagom" än Lexus.
Instrumenteringen vänjar man sig ju vid, men fartmätaren måste ju visa km/t tydligt för att bilen ska bli godkänd.
Stolsvärme, grill eller inte, tycker jag är strunt, den slår man ju till och stänger av efter någon km. Jag har fyra lägen på min Saab men använder bara två, max och avstängd.
Jag minns för länge sedan då Saab hade automatisk stolsvärme, d.v.s. den gick alltid till samtidigt som tändningen slogs till och reglerades via termostat.
Då fick man kritik från motorpressen att man inte hade någon stolsvärme, att läsa instruktionsboken och teknisk beskrivning ingår tydligen inte i dessa herrars arbetsuppgifter.
Förlåt Shogun, nu hamnade vi åter utanför Avensistråden.

Uppdaterat: 2009-01-26 17:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det verkar lite, men absolut inte osannolikt. Vändradien på min Saab är 5,65m.

Uppdaterat: 2009-01-27 15:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun, nu ska jag göra dig glad. :-)
Efter att ha läst testen av Insignia och Avensis så skulle jag tro att Avensis passar mig bättre.
Jag värdesätter komfort inkl. tyst gång väldigt högt.
Men jag väntar tills jag kunnat göra en egen bedömning.
F.ö. vet man ju inte om det går att köpa Insignia om ett tag
Opel sitter ju nästan i samma sits som Saab.
För övrigt kan man ju inte byta bort Saaben nu efter det att Maud vägrat gå i borgen för ett lån från EU-banken.

Uppdaterat: 2009-02-19 11:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo Shogun, de anser att Insignia är mer körglad, men Avensis mer komfortabel. Det var därför jag menade att A. skulle passa mig bättre, jag åker ju Saab och är således lite bortskämd med komfort.
Nu hade jag inte tänkt byta bil förrän om två år och efter det senaste som hänt med Saab går det väl inte heller.
Och vem vet idag egentligen hur det går med Opel och Saab?

Men drar jag in en rejäl slant idag på V75 så blir det en ny 9-5, det gäller att passa på så länge de finns kvar. [b];-)[/b]

Uppdaterat: 2009-02-21 12:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är detta som ligger Toyota i fatet, att de inte har bensinturbo.
Det är synd, men det kanske kommer.

Uppdaterat: 2009-02-21 17:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

4 rätt [b]:-([/b] och ändå fick jag in två spikar!
Grymt. Det blir att köra vidare ett tag till. Tur att den går bra.

Uppdaterat: 2009-02-21 23:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Finessen med den här lådan i Avensis är ju att den inte ska dra mer än den manuella.
När det gäller reparationskostnader så vet man ju inte något, den här lådan skiljer sig ju ganska väsentligt från konventionella lådor.
Men även när det gäller dessa så är det en myt att de pajar då bilen har några år på nacken, oftast håller de lika länge som en manuell låda.
Men en rolig detalj när det gäller Avensis låda är ju att den faktiskt stammar från en vidareutveckling av DAFs remjohan.
Volvo köpte upp DAF Pv för att komma åt denna vidareutvecklade låda, med stållameller, men patentet låg hos DAF Lv.
Otur, eller dålig information?
Lådan gick i stället till bl.a. Fiat och några japanska tillverkare bl.a. Toyota som använde dem i olika utföranden i diverse mindre bilar.
Den har också dykt upp i Audi.

Uppdaterat: 2009-02-23 19:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag hade för många år sedan en Saab99 automat, en gammal polisbil som gått förskräckligt långt. Köpte den för 3500:- för att ha som andra bil under tiden min ordinarie andrabil renoverades. Den växlade perfekt, men lådan läckte och det gick åt ca 0,5l/100 mil.
Jag körde flera tusen mil tills ett par ynglingar lånade bilen och skulle se hur snabbt den axade och hur fort den gick.
Bilen höll, men inte lådan. Beg låda från skroten för 1000:-, som egentligen var väsentligt sämre, montering 1500:-, sedan körde jag bara ca 1000 mil innan jag sålde bilen för 3500:-.
Ok, säger inte särskilt mycket, men snacka med taxiåkarna, det har jag gjort och de har oftast bara goda erfarenheter.
De enda som jag talat med som varit kritiska är ett par lantbrevbärare som haft problem med lådan (men jag tror inte de skulle vilja växla manuellt).
Men postbilen växlar ju ändå lika mycket på ett år som en normal bilist låter lådan göra på tjugo år och de ansåg just att problemen bestod i att oljan inte byttes varje år.

Uppdaterat: 2009-02-23 20:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo det är nog ide att byta olja efter ca 12000 mil, det kan man ju kosta på sig om man är rädd om bilen.
I Saaben går det 7 liter olja och det är ju överkomligt.
Men den här typen av låda som Avensis har kan nog inte jämföras med en konv. automat, den fungerar ju helt annorlunda och har säkert en helt annan olja.
Det är ju en utveckling av en mekanisk variator som i liknande utförande använts inom industrin i flera decennier.

Uppdaterat: 2009-02-23 23:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ganska kul hur biltestare upplever bilar.
I ViBs jämförande test av Avensis och Insignia ansågs Insignia var den trevligaste och piggaste av dem, men den var bullrigare.
I TVs test av Insignia var den inte särskilt körglad och det ansåg de att Opel aldrig varit, men däremot ansåg de att den gick tyst.

Man måste definitivt prova själv. Tester verkar vara väldigt subjektiva.

Uppdaterat: 2009-02-24 10:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan man jämföra dessa värden med det "störrre" test som gjordes under förra året?
C5an skulle ju vara en mycket tyst bil, i alla fall enligt reklamen... Hur står sig den i jämförelse med Toyotan och Insignan?

/P

[Edited on 2009-02-24]

Uppdaterat: 2009-02-24 13:02
McTar

Problemet med att använda decibelmätare vid mätning av buller är att den inte mäter det störande bullret.
Om man ska mäta buller är det meningslöst att enbart använda en decibelmätare utan att samtidigt göra en frekvensanalys.
Decibelmätaren kan mycket väl mäta ett högt ljud vid 15 Hz eller vid 20 kHz, men dessa störs man inte av.
Mäter den däremot ett ljud vid 3 kHz kan det vara väldigt störande även om det bara är en femtedel av det vid 15Hz.

Uppdaterat: 2009-02-24 19:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag blev inte alls imponerad av Avensis, i vart fall inte med bensinmotorn på ca 152 hk. Men då var det ju så att jag provkörde nya Insignian med 220 hk turbo och fyrhjulsdrift innan. Opels 140 hk maskin kändes kvickare än Avensis 152 hk, maskin trots att Insignian kändes tyngre och gedignare byggd. Insignian gick som på räls både med fyrhjulsdrift som framhjulsdrivning. Spåriga vägbanor, ja väldigt spåriga, som kändes mycket väl i Toyotan, var helt borta med Insignian. Bra vägegenskaper har inte varit Japanernas huvudstyrka, och kolla gärna det smäck som japanerna bygger upp bakvagnarna kring och jämför med hjulupphängningen på Insignia med flera europeiska modeller så förstår ni.
Jag har haft 4 st AHA upplevelser i bilvärlden; 1 Saab Turbo tidigt 70 tal, 230 hk.2 Audi Quattro turbo Hasse Hanssons tävlingsbil. 3 Vectra OPC 280 hk, 4 Opel Insignia 2,0 Turbo med fyrhjulsdrift.

Uppdaterat: 2009-02-24 22:01

Ja, det är ju roligt att Opel fått lite bra vägegenskaper. Något har de alltså lärt sig av Saab.
Men jag ska provköra Avensis och Insignia så fort snön försvinner och det blir sommardäck.
Intressant ändå att Mondeo och C4 fick högre poäng än Insignia i TVs test, men det berodde kanske på barnsätet bak.
Det blir nog bättre när kombin kommer. (Vi får hoppas att den kommer)!

Uppdaterat: 2009-02-24 23:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gunnar 44. Skriver att Insignian kändes tyngre. Insignians tjänstevikt är mellan 1729-1924 kg Avensis tjänstevikt är mellan 1520-1730 kg Man ser att Avensis Tjänstevikt slutar där Insignians tjänstevikt börjar ungefär, det är väl därför Toyota Avensis hänger med så bra trots svagare motor som det skrivs om i VB test av bilarna. Med den vikt Insignian har kan den väl inte anses så sportig som det nämns? [Edited on 2009-02-25] Här kan man se vilka bilmodeller som uppvisar många och få modellrelaterade fel så att man kan dra slutsattser om bilars kvalite! [url=http://www.bilprovningen.se/Externt/bpwebabout.nsf/va_LookupWeb/04161BA3F56AA7D5C12573E0002C27C6!opendocument&m=7]http://www.bilprovningen.se/Externt/bpwebabout.nsf/va_LookupWeb/04161BA3F56AA7D5C12573E0002C27C6!opendocument&m=7[/url] [Edited on 2009-02-27] Toyotas CVT växellåda. [url=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Toyota_Super_CVT-i_01.JPG]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Toyota_Super_CVT-i_01.JPG[/url] [Edited on 2009-02-28] Många bilar har CVT: [Edited on 2009-02-28] [url=http://www.transdetail.ru/vartype.html]http://www.transdetail.ru/vartype.html[/url] [Edited on 2009-02-28] [Edited on 2009-02-28]
Opel Insignia har en del drag av den här gamla bilen!
[url=http://images.jdpower.com/images/vehicles/evox/stills_0640/3181/3181_st0640_048.jpg]http://images.jdpower.com/images/vehicles/evox/stills_0640/3181/3181_st0640_048.jpg[/url]

[Edited on 2009-03-01]

Uppdaterat: 2009-02-25 11:37
Elbil2

Ja Shogun, när det gäller växellådan var det just detta jag skrev tidigare. Det är en nästan 40 år gammal konstruktion som har vidareutvecklats, men den härstammar från Daf, men den ska inte förväxlas med den kilremsvariator som Daf hade och som Volvo tog över.

Sedan när det gäller tester som ViB gör så är det väldigt vanligt att man jämför äpplen och päron.
Jag minns när man för många år sedan hade en långtest till Istanbul (!) och fick fram en slutsats att en Mercedes var betydligt bekvämare på långkörning än en Micra (eller vad det var). Det hade jag bara behövt åka mellan Stockholm och Södertälje för att tala om.

Uppdaterat: 2009-02-25 18:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag provkörde Avensis nyss också. Fin bil, men MED FILTMATTOR UNDERTILL för ljuddämpningen!!!! Skandal! Enligt Vi Bilägare så är Avensis en tyst bil, men jag tyckte att det bullrade mer än i min gamla 406:a. På de vägar jag körde så bullrade det mycket i högre fart, kan jag säga.

Snål och stark motor (1,8 VVT-i), men varför inte sätta på turbo och krympa motorn mer? Lägre förbrukning och lägre utsläpp.

Själv gillar jag inte Volvos tänk, att så fort man lyckats effektivisera en motor så tar de ut det/det mesta av det i höjd effekt. Sänk effekten genom mindre motorer och få lägre utsläpp! För en svenssonbil räcker det gott och väl med 140-160 hk! 205 hk i nya S80 - vad är det för något? Leksak för män.

Det var lite tankar om provkörning av Avensis.

/Erik

Uppdaterat: 2009-03-12 19:17

Här är en bil till som har en CVT låda.
2010 RX 450h: 295-hp 3.5L V6; ECVT Transmission.
Från den här sidan. [url=http://en.autos.sympatico.msn.ca/cross_over_special/article.aspx?cp-documentid=16623352]http://en.autos.sympatico.msn.ca/cross_over_special/article.aspx?cp-documentid=16623352[/url]

Uppdaterat: 2009-03-13 14:22
Elbil2

Det verkar vara en bra sida Shogun.

Efter att läst testet så framgår det att jag valt rätt då. Passaten var körgladare,större lastutrymme och lägger man till bättre rostskyddat samt går att få med fyrkrafs så stämmer det mesta på mig.

Kanske inte på alla, men på mig. :-)

Uppdaterat: 2009-03-18 09:19
McTar

Beror lite på vad man tittar på. [url=http://www.teknikensvarld.se/tv8/sasong-2/090316-tv-allt-om-bilen/index.xml]http://www.teknikensvarld.se/tv8/sasong-2/090316-tv-allt-om-bilen/index.xml[/url]
Ser att du skrivit lite där också....

Uppdaterat: 2009-03-19 16:26
McTar

Shogun
Apropå vad som skrivits om älgkrockar och speciellt vad du skrev om Avensis med glastak här så tycker jag att vi flyttar diskussionen från trollskogen där det tydligen inte finns älgar enligt trollen.
Jag vet inte om Toyota testar för älgkrock, men de kanske gör det i USA.
Att krocka med bison är nog som att krocka med björn eller vildsvin, det blir skrot av bilen, men bison har också en låg tyngdpunkt så den går nog inte lika lätt över huven och in i rutan och rutbågen.

Uppdaterat: 2011-01-30 08:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, leifer definitivt Saaben.
9-5 från -05 och framåt är ett mycket bra köp om den är servad enligt boken. Den är ju älgtestad och det går ju att hitta en välutrustad med en utmärkt (japansk) konv. automatlåda med loc-up på trean, fyran och femman till ett väldigt bra pris.
Försök hitta en Arc.
9-3 är ju nyare, men de första årgångarna är betydligt bullrigare och de senare går inte att göra lika bra pris på som på 9-5.
Men detta måste man ju prova själv.

Jag såg just ett program på Discovery, Mythbusters, där man krockade en älg med olika biltyper i olika hastigheter.
Och här finns nog ett svar på det som Shogun undrade över när det gällde glastaket på nya Avensis.
När man sett det här programmet inser man lätt att det inte spelar någon som helst roll om taket är gjort av plåt eller glas, det blir skrot i båda fallen.
Det enda som hjälper i någon mån är en rejäl balk över vindrutan. Det hade inte någon av bilarna i det här programmet.
Så Shogun, det gäller bara att kolla om det finns en riktigt kraftig balk, glastaket på Avensis är säkert ok. och det tycker jag är trevligt, det ger ju ett luftigt intryck, nästan som en cab! [b]:-)[/b]

Uppdaterat: 2011-01-30 08:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun
Jag kanske skulle lagt det här under Toyota, men jag tyckte att ditt tidigare inlägg och funderingar om Avensis glastak var värda att lyftas fram.

Uppdaterat: 2011-01-30 08:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre