Vi Bilägares forum

Polisen åker lyxbilar

Polisen åker lyxbilar

I senaste numret av Vib-nr 2 finns en artikel om att polisen har köpt in 4 st Mercedes E-klass 350 CDI kombi med
ett grundpris på 536900kr+ca 300000kr för extrautrustning anpassad för polisen.Det är skamligt! Det framkommer inga för mig hållbara argument.Det finns många bra poliser,men polismyndigheten i stora delar av landet är fruktansvärt ineffektiv och uppklarar få brott.När de dessutom väljer att glida omkring i lyxbilar för våra skattepengar blir jag upprörd!

Uppdaterat: 2012-02-05 12:12

Kommentarer

Jag håller med föregående talare.
Eftersom poliserna även krockar ett stort antal bilar vart år skullen en sådan här typ av bil vara lämpligare. http://bizon.se/elins/images/radiobil.jpg

Uppdaterat: 2012-02-05 12:27
Elbil2

Sett till livscykelkostnaden tror jag inte det blir så stor skillnad.
Klaga går ju bra men vad tycker du att de ska åka i som passar deras behov, snabb, säker, driftsäkerhet, dörröppningsvinklar, lastförmåga mm mm?

Extrautrustningen är nog knappast de du tror dessutom utan radiosystem, säkerhetsutrustning, sirensystem, belysning, kraftigare bromsar + en hel del poliselektronik.

Uppdaterat: 2012-02-05 12:52
junkers skrev:

Sett till livscykelkostnaden tror jag inte det blir så stor skillnad.Klaga går ju bra men vad tycker du att de ska åka i som passar deras behov, snabb, säker, driftsäkerhet, dörröppningsvinklar, lastförmåga mm mm?Extrautrustningen är nog knappast de du tror dessutom utan radiosystem, säkerhetsutrustning, sirensystem, belysning, kraftigare bromsar + en hel del poliselektronik.

Jag känner flera poliser och har aldrig hört dem klaga på V70.Vad beträffar livscykelkostnad så är värdeminskningen mycket större på en merca räknat i kronor,reservdelarna är dyrare,dyrare service.
Jag vet att polisen,säpo gärna väljer lyxiga civila bilar Audi,BMW mm.Jag kan förstå att de kan behöva motorstarka bilar,men det finns hos billigare bilmärken.
Det är våra skattepengar som de leker med!

Uppdaterat: 2012-02-05 18:12

Fundera på varför många taxi ät Mercedse, taxiåkare har knappast gott om pengar...

Uppdaterat: 2012-02-05 18:18

Det görs väl knappast bilar med diffbroms nuförtiden. Nu är det elektriska system som styr motorkraft och broms benämnda med olika treställiga bokstavskombinationer. Om vi pratar tvåhjulsdrivna bilar vill säga.

Uppdaterat: 2012-02-05 20:22
It's a very good idea to leave a sinking ship

Intressant att polisen i Sverige anser sig behöva så dyra bilar jämfört med våra grannländer t.ex. i Norge kör polisen Volvo V70, Ford Mondeo och Subaru Outback, i Danmark och Finland olika Fordar, mest Mondeo, i baltikum har man en salig blandning av allt från första generationens Volvo S40, Skoda Octavia, Nissan Primera till Subaru Impreza WRX.

Uppdaterat: 2012-02-05 20:58

Det är väl trevligt att poliserna i Sverige kan visa lite högre status än medelklasspoliserna i våra grannländer :-)

Uppdaterat: 2012-02-06 09:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är väl inte så konstigt att poliser som sitter mycket i bilen vill åka skönt. Helt rätt att köpa Mercedes då.

Uppdaterat: 2012-02-06 09:50
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Där håller jag inte med, jag tycker att man sitter betydligt bättre i en V70.
Men det är ju inte jag som ska sitta där, hoppas jag.

Uppdaterat: 2012-02-06 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bara för att något är dyrt behöver det inte vara lyx.

I senaste avsnittet av "Fuskbyggana" var det en tysk man som lurat tusentals svenskar. Hanses knep var att skriva "Tysk kvalitet" i sina annonser. Och när han fått en svensk kund hånskattade han år dumma svenskar.
Det finns ingen "tysk kvalitet" men svenskar går på det år, efter år, efter år. Inte ens ett världskrig hjälpte för att vi skulle sluta hylla Tyskland.

Det är inte någon tysk bil som år efter år har de nöjdasta kunderna, utan en japansk.

Uppdaterat: 2012-02-06 14:32

Uj uj uj , jämför en Ford som gått 25000mil med en Mercedes så kanske det blir mer förståbart. Polisbilarna rullar säkert 50000 mil innan de byts.

Uppdaterat: 2012-02-06 18:07

junkers, Det finns även anledningar till varför Mercedes under senare år tappat allt mer mark som det starkaste märket som Taxi och det beror kortfattat på att inte ens taxi som kör så grymt mycket anser att man får valuta och kvalitét för pengarna vid köp av en Mercedes.

Min mor som kör 7 mil till och från jobbet varje dag klarar sig utmärkt med komforten i hennes Prius trots att hon åkt flera Merca E-klass på rad före, så nog fasen lär en V70 duga utmärkt till Polisen också...
Inte heller jag förstår alltså varför vi skattebetalare ska få färre polisbilar för pengarna bara för att Polisen vill kunna spegla sig i stjärnglansen hos en onödigt dyr Mercedes.

Uppdaterat: 2012-02-06 23:21

Taxi och även polisen har helt andra värderingar när det gäller val av bil än privatpersoner.
För taxi, där bilen ju är ett verktyg, gäller det ju främst att den kan gå så mycket som möjligt utan stillestånd.
Eftersom alla bilar går sönder gäller det att välja det märke inom den kravspecifikation som är uppställd som kan erbjuda snabbaste servicen.

För polisen gäller lite andra krav eftersom det rör sig om offentlig upphandling och då kommer det in en annan typ av räknenissar som ska lägga sig i.
Man måste också kunna försvara sina beslut och då gäller det att rent mjöl på fötterna och ordentligt i påsen!

De har säkert gjort rätt val enligt sina bedömningar, men visst kan man när man står utanför undra över varför det ska vara sådan skillnad på fordonsbeståndet i de nordiska länderna?

Uppdaterat: 2012-02-07 10:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det inte lite av jantelagen som lyser igenom här? Så fort nån sticker ut lite grann så ska den tas ner på jorden igen. Alla ska gärna vara lika och alla ska köra Volvo, även om det inte är folkets bil längre utan numer har siktet inställt på premiumskiktet.
Typiskt tråkigt svenskt att gnälla så fort något är lite annorlunda.

Uppdaterat: 2012-02-07 12:48
It's a very good idea to leave a sinking ship

polisen i norge har gått over til passat... V70 tror jag är ett bättre val men i korrupta norge så ligger mer bakom valet av ny bil än bare bilegenskaper

Uppdaterat: 2012-02-07 17:35
JohanE_1 skrev:

Är det inte lite av jantelagen som lyser igenom här? Så fort nån sticker ut lite grann så ska den tas ner på jorden igen. Alla ska gärna vara lika och alla ska köra Volvo, även om det inte är folkets bil längre utan numer har siktet inställt på premiumskiktet.Typiskt tråkigt svenskt att gnälla så fort något är lite annorlunda.

Nej min åsikt handlar inte om jantelagen.Det är våra skattepengar som polisen köper bilar med och då skall pengarna användas återhållsamt och med förnuft.Det är inte förnuftigt att köpa en lyxbil,men det är kul och okej om det inte är vi skattebetalare som betalar.Mercorna sänder helt fel signaler.

Uppdaterat: 2012-02-07 19:09

Det handlar om 4 bilar varav 1 är uppe i norr. Alla fyra är fyrhjulsdrivna. Visst finns det V70 D5 AWD och XC70 D5 AWD och sådana har redan polisen åtskilliga exemplar av men det är bra att ha flera märken för att inte helt vara knutet till ett enda.

En bra poäng är det där med utrymmet som i V70 inte är det bästa, en storvuxen person i baksätet så har du knän i ryggen inte direkt skönt och i en polisbil även farligt. S80 L från Kina vore nått. Jag kör taxi lite nu och då så jag har haft knän i ryggen ett antal gånger.

Håller inte med om att Mercedes inte går bra som taxi, E-klass NGT är överallt och även B-klass NGT är vanlig, bland personbilar är det bara Passat Ecofuel och V70 som är vanligare i Sthlm och det är VW som har problem med stillestånd i och med att DSG-lådorna inte klarar taxidrift (i princip garanterat ras inom 15000mil) ska dock gå bra i privattrafik.

Det viktiga är vad totalkostnaden ligger på, en bil som står på verkstad ofta blir lätt dyrare i totalen än en som var dyrare i inköp. Både polis och taxi måste bilarna bara fungera och det går inte att få någon lånebil som för privatpersoner = det går inte köpa vilken "skit" som helst. Min åkare prövade en Ssangyong Rodius och det var en usel bil, lådan låst på trean växel hela vägen till Arlanda bland annat, den byttes ut efter knappt 2år.

Självklart ska det granskas och det är bra att belysa det hela, men i sak behöver inte en 8-900tkr bil vara fel. Som sagt frågan är vad totalen blir efter 5års ägande.

Mvh Stephan

Uppdaterat: 2012-02-16 19:01