Vi Bilägares forum

Peugeot tror inte längre på sin egen produkt !

Peugeot tror inte längre på sin egen produkt !

Vad jag kan förstå så tror inte Peugeot längre på sina bilar då de har ändrat nybilsgarantin från 5år till 3år.
Vem ska då våga köpa dem ?

Uppdaterat: 2012-09-21 21:25

Kommentarer

Det är väl många märken som har 3 år, folk köper ju dessa!

Uppdaterat: 2012-09-21 21:28

Väldigt lustigt att dom ändrat från 5 till 3 år... Något som har koll varför dom ändrat detta?

Uppdaterat: 2012-09-22 16:48
Pär

Jag förstår väl att de försöker se om sitt hus nu i dessa tider, men jag tycker det sänder fel signaler.
Har man en produkt som man tror på och vet att den är så bra så att man kan ge en 5årig garanti varför sänka till 3år då ?
Nej sälj bilen med 5årig garanti och sluta upp med "cykel på köpet" och annat trams !
Det hade visst varit en hel del väsen i Frankrike med alla uppsägningar utav anställda i Peugeotfabrikerna samtidigt som man har en frikostig utdelning till aktieägarna, hm, tycker jag har hört det förut någonstans.....

Janne

Uppdaterat: 2012-09-22 17:00

Det har du rätt i Jes men en och annan köpare lär dom säkert skrämma iväg eftersom dom nyss satte 5års garanti... Men men det kostar nog mer än vad det smakar, dock så har jag inte haft ett enda fel på min 508 så nog tror jag på produkten ändå.

Uppdaterat: 2012-09-23 00:54
Pär

Håller med, det är en underlig sits man skaffat sig.
Det verkar ju som om man varit för generös med garantier så att man skulle råka ut för alltför stora kostnader när det gäller reparationer efter tre år.
Tre till fem år= dyra reparationer!
Vad händer i så fall efter sex år?

Det kan ju knappast vara så att man vill att alla nybilsköpare ska byta efter tre år i stället för fem för att behålla garantierna?

Nej, jag tror att det finns något annat bakom det här.
Kan det vara något EU-förslag som begränsar?

Uppdaterat: 2012-09-23 13:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror att man insett att 5 års garanti kommer ge Peugeot väldigt stora garantikostnader och jag tror tyvärr att även tex Renault kommer att inse detsamma trots att man har en begränsning på max 10 000mil men det är ändå betydligt mer man måste stå för än tidigare och enligt mina erfarenheter lär det kunna bli väldigt dyrt inom några år vilket man kanske redan nu börjar inse...

Uppdaterat: 2012-09-23 15:44

Jag var tvungen att kolla upp fakta om detta verkligen stämmer då ju Peugeot så sent för lite drygt ett år sedan så stort gick ut med denna 5-åriga garanti och tröck på i sin reklam att bilarna nu höll så bra kvalitét att man vågade ge 5-års nybilsgaranti, men det är tydligen sant att man nu helt plötsligt infört 2-års nybilsgaranti med 1- års "förlängd garanti" om bilen servats på Peugeot verkstad: http://www.peugeotcenter.com/peugeot_nybilsgaranti.asp

Detta sa Ulrik Lundsfryd, vd på Peugeot Sverige så sent som i Maj 2011 i en intervju om att man nu vågade ge 5-års garanti: "Ökad driftsäkerhet och högre kvalitet ligger till grund för beslutet att förlänga nybilsgarantin" och "Peugeot implementerade ett nytt och mer omfattande kvalitetsprogram för några år sedan, vilket bland annat innebär att nya modeller testas in i minsta detalj innan de släpps ut på marknaden" -Slut citat.
Knepigt att man inte gått ut med något pressmatrial alls nu när man helt plötsligt sänkt garantin över hela modellprogrammet, och vad är i så fall grunden till att man nu sänker garantierna kan man fråga?

Uppdaterat: 2012-09-23 22:23

Ja man har uppenbarligen inget långsiktigt tänkande hos Peugeot Shogun.

Visst är det så Leifer, 5-års garanti skulle kosta betydligt mer för Peugeot än Hyundai, det ser jag i mina erfarenheter från mitt jobb och det kanske även Peugeot själva har insett nu då.

Uppdaterat: 2012-09-23 22:50

Det är bara Mercedes som har livstids garanti på 30 år det vet ju alla!
Dock så är det en annan femma att denna garanti inte gäller i 30 år om man skulle få för sig att försöka utnyttja den som vi ville på vår senaste Merca då bla. skärmarna höll på att rosta bort för andra gången, men det måste man förstå att man inte har råd med det då ju Merca ska ha råd att bygga nya fina och dyra bilar som man kan utlova livstids-garanti på, då har man ju inte råd att kosta på alla gamla härkar som är uppåt 6-7 år gamla och så som rostat sönder trots att de egentligen ska hålla i minst 30 år, hur skulle det se ut på ekonomiavdelningen... =)

Tycker inte du seriöst talat att Peugeots garantier är ett märkligt kortsiktigt agerande Jes där man nu bara ett år senare helt plötsligt talar emot sig själv?

Uppdaterat: 2012-09-24 00:05

När jag läser mitt "garantibevis" för den 5 åriga garantin så framgår det att det är Generalagenten KW,Bruun som står för den förlängda garantin , år 3 till 5.
Kanhända att det är mellan Peugeot frankrike och d Generalagenten som det har skurit sig.
Visst jag är nöjd med min 508a, men det måste ju ses som de nästan har panik i Frankrike eller är det GM som redan börjar spöka ?
Tyvärr så har väl inte GM visat sig vara den part i andra inblandningar som har bidragit med något positivt i längden.

Uppdaterat: 2012-09-24 18:56

är 5 års garanti i norge...

Uppdaterat: 2012-09-25 08:42

Ja, vad som är mer intressant är att många fabrikat har olika lång garanti i olika länder, kan någon förklara det?
T.ex. har ju Saab och Volvo haft betydligt längre garanti på USA-marknaden än här hemma.
Det fäller ju tesen om att man inte "törs" ha lång garantitid på grund av dålig kvalitet.

Jag tror snarare att det är någon ekonom som varit framme och presenterat en "genialiskt drag" för ledningen i syfte att spara kostnader.

Som sagt så har många bilar endast 3 år, somliga ännu mindre, med de säljer ändå. Sedan har koreanerna stuckit ut hakan med betydligt längre garantier. Det gäller ju att synas om man ska sälja.

Uppdaterat: 2012-09-26 08:59
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ska kolla den Leifer...
Hultarn, Bara för att en viss tillverkare har längre garanti i tex USA (där även de flesta konkurrenter har längre garantier) betyder inte det att man skulle ha råd att ge dessa i hela världen och klimat.
På min gamla Prius-07:a tycker jag att det är bra att garantin för Hybriddrivlinan & Batteri gäller än efter snart 14 000mil även om det inte bekymrar mig då jag vet hur driftsäker dom är, den gällde upp till 16 000mil i Sverige så att vi Svenskar skulle våga köpa denna nya teknik och förstå att man kunde lita på delarna men i USA gällde garantin upp till 24 000mil på samma bilar, USA-kunderna skulle troligen skrika högst om något mot förmodan skulle strula på en Japansk bil i denna moderna teknik och därför gav man längre garantier för att gardera detta.

Uppdaterat: 2012-09-26 20:08

THP-motorn har ju varit en dålig "gåva" från BMW till Peugeot. Vet inte om man ens i dagens läge vågar köpa en sådan? Garantier är ju alltid + och - för tillverkarna och om det inte leder till en tillräckligt ökad försäljning så måste man ju minska på det. Säljer bilarna bra så kan man ju ha fast 2 års garanti.

Signalen är ju dock dålig men spara måste ju biltillverkarna i dagen kärva läge. Får se hur dåliga den här tidens bilar blir om det ännu går neråt i ekonomin?

Uppdaterat: 2012-09-26 21:51

Nu även 3-års garanti i Finland, samt också för Citroen (som där tydligen hade 2-år förut).

Uppdaterat: 2013-01-02 18:42

De nya garantin är väl 2 år nybil+ ev 1 år förlängd garanti om man servat på märkesverkstad om jag förstod det hela rätt?

Uppdaterat: 2013-01-08 23:41

Tror inte på Peugeots nybilsgaranti. Floskler på papper. 5 eller 3 år spelar ingen roll. Så här ser verkligheten ut bakom garantin. Vi har nu i snart 2år underkastat oss service som inte häver felet och som är detsamma hela tiden och de verkställer ändå inte nybilsgarantin utan utmanar till strid i tron att vinna. Felet rapporterades till Peugeot inom en månad från köp. De kallar sig kundvänliga och kundvårdande ombud. Vi kallar det kontraktsbrott. En varning till alla som tänker investera i en Peugeot 3008 se till att de dokumenterar vem vad och vilken kontakt ni ska ta innan ni lämnar bilfirman. Att ni får dokumentation på alla kontakter för annars kan det bli en lång och smärtsam process.
Så här säger återförsäljarens ombud vars namn jag idag har valt att använda initialerna för. Dokumentationen finns dock i sitt orginal och kan styrkas.

Återförsäljarens fina hänvisning fortfarande efter 2 år!

Jag hänvisar till mitt tidigare mail. Du har de två alternativ som specifierades där.

1. Du låter oss på xxxxxxxx Bil (eller närmaste Auktoriserad Peugeot VST) åtgärda
det fel du har på bilen. Det finns trots allt en lösning på ditt fel. (Fast de 10 andra gångerna kunde man inte lösa det och varför det skulle fungera nu vill man inte svara på eller ge garanti för.Mina ord)

2. Du låter oss ej reparera bilen, du tar detta fall till ARN. Vi kommer följa ARN´s beslut
i denna fråga.

Är detta något som man som kund måste finna sig i? Tacksam för svar från experter i ämnet.

Uppdaterat: 2013-02-21 23:06

Shogun, efter 7 år vill du väcka liv i detta gamla ämne igen för du är tydligen fortfarande sur på KW Bruun för att de ändrade sina garantivillkor. Om du hade läst garantivillkoren för sju år sedan så hade du sett att det var en 2+3 garanti. Dvs år 1-2 var det Peugeot som stod för garantin. År 3-5 var det KW Bruun. Nej, jag har ingen länk till de villkoren längre för de finns inte kvar på nätet. Dstta var 7 år sedan! Men desom köpte en bil med 3+2 garanti för 7-8 år sedan vet att detta stämmer. Och KW Bruuns garantier hade restriktioner som setvice etc. som inte fanns för Peugeots garanti. Idag och sedan många år har Peugeot 3 år garanti.

Du vill att jag presenterar länkar för sju år sedan för att jag ska ”bevisa” att jag inte jobbar på KW Bruun eller PSA. Jag har givetvis inga länkar kvar till för 7 år sedan, det jag skriver är från mitt minne. Jag har inte sparat 7 år gamla länkar. Jag tycker det är löjligt av dig att jag ska leta fram 7 år gamla länkar. Och jag tycker även det är löjligt av dig att anklaga mig för att jobba på KW Bruun om jag inte plockar fram gamla länkar.

Du har alltså gått omkring och varit sur på KW Bruun i 7 år och du är fortfarande sur. Det är dags för dig att gå vidare!

Uppdaterat: 2019-03-15 15:02

Lita aldrig på en Dansk i affärer. Det är Nordens Araber. Du kan vara överens, men sedan ändrar sid Danskar ganska lätt och är oöverens. Raka tydliga men föränderliga.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Shogun, är den berättelsen också 7 år gammal precis som dina övriga klagomål? Din berättelse säger inget om vad problemet är och går därför inte att bemöta på ett vederhäftigt sätt.

Min mor har haft fyra bilar inköpta med KW Bruun som generalagent sedan de tog över, och det har fungerat väldigt bra. Jag har jobbat i kundtjänst, många år sen, och jag vet att vad kunden säger om vad som hänt och om vad som verkligen sagts skiljer sig ofta åt. Kundcentret loggar, man kan tycka att det inte borde gå att bestrida det men människor gör det ändå.

Guran, jag tycker dina generaliseringar om danskar och araber är ovärdiga, otrevliga och inte hör hemma i något forum. Jag har haft med både araber och danskar att göra i mitt liv, jag tycker inte om när man generaliserar, dömer ut och sprider fördomar och kör med kollektivt skuldbeläggande av olika etniska grupperingar.

Uppdaterat: 2019-03-17 02:10

Är detta inte ett sidospår i ett ämne som passar sig bättre att ta i gästböcker och/eller privata meddelanden, måste ni verkligen återuppväcka en sex år gammal forumtråd?

Uppdaterat: 2019-03-17 15:24
Vorwärts skrev:

Är detta inte ett sidospår i ett ämne som passar sig bättre att ta i gästböcker och/eller privata meddelanden, måste ni verkligen återuppväcka en sex år gammal forumtråd?

Stämmer bra, men märkesfanatismen kan ibland skena iväg med somliga. Det gäller liksom att hitta saker att hacka på (när det gäller andra fabrikat än ens eget).
Inget att fästa sig vid.

Uppdaterat: 2019-03-29 12:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...