Partikelfilter

20 inlägg 0 nya
Partikelfilter

Jag har en Volvo V 50 2006/07. Köpte den begagnad för fyra år sen. Fick byta partiklelfilter nästan direkt. Volvo lämnade ingen info vid köpet. Nu är det snart dags igen. Intervallet är 12 000 mil. Vad jag har fått fram på nätet är det ingen reservdelsfirma i utlandet eller i Sverige som säljer partikelfilter och additiv till Volvo V 50 utan det är tydligen Volvo som har lagt sig på den lönsamma mjölkkon. Ett sabla sätt tycker jag. Är det någon som kan tipsa om hur man kommer billigare undan?

Va kostar det då?

Det vettigaste tippset är nog tyvärr att byta bil och köpa ett bilmärke med mer seriös avgasrenings-lösning än denna "nödlösning" där bilägaren blir tvungen att byta partikelfilter för svindyra pengar när det blivit fullt av sot partiklar och skit vilket de flesta Européiska biltillverkare tyvärr använder sig av.

Är det någon som vet orsaken/skillnaden varför en V50 eller V60 med manuell låda måste byta partikelfilter medan V60 med 1,6 liters motorn och automatlåda inte behöver byta partikelfilter.

Efter 12000 mil dyker en varning upp om byte av partikelfilter i display, befogad eller obefogad, på S60 - V60 med 1,6 liters motorn och manuell låda.

I dag mätte jag upp en VW Touran TDI-08 på jobbet som motorlampan/partikelfilterlampan tänds på och sen gick bilen bara 40km/h och blev alltså i princip okörbar.
Felkoden sa att det det var fel på dieselpartikelfiltret, enligt vissa kan det gå att bränna ur bilen och sota ur den (vilket ägaren försökt med) så kan dessa fina partiklar delvis försvinna ur partikelfiltret men kommer i stället såklart ut i vår luft vilket inte är så lyckat men förhoppningsvis kan partikelfiltret fungera en stund tills det blir fullt igen för går inte detta återstår ett byte av partikelfiltret vilket inte brukar vara billigt, får se hur det går med denna VW men kunden får lämna bilen över helgen eftersom den är okörbar så kanske vi hinner kolla mer på den nästa vecka.

Har dessutom även mätt upp en Vw Sharan TDI i dag , också den en -08:a där motorlampan lyste där det var EGR-ventilen till avgasreningen var trasig.

Känns inte som en helt lyckade konstruktioner detta med avgasreningen på dagens dieselar.

Hanzzon: Varför måste det vara så dyrt att byta partikelfilter? Beror det på materialet/delen eller att arbetskostnaden blir skyhög pga tidsödande jobb eller rent av båda. Ingår sådant i nybilsgarantin, vanligtvis 3år eller?

Leifer, Jag servar nu i dag en Volvo V50 diesel från mitten av år 2008, jag gör en 6000mila service där bla. partikelfiltertillsats måste fyllas på varje 6000 mil (a 1000kr för en flaska+arbete då burken sitter ovanpå bakaxelramen) för att avgasreningen ska fungera och dieselpartikelfiltret ska bytas varje 12 000 mil enligt service-schemat vilket bara det går på omkring 7000kr i matrialkostnad+arbete samt att tillsatsen då måste fyllas på igen a 1000kr flaskan+arbete.

Förutom kostnaden för partikelfiltret och dess tillsats är arbetskostnaden för servicen högre på en diesel än på en bensinbil trots att samma arbete utförs. Kan vara att det är vid 3000 mils intervall jämfört med 2000 mils intervall, men likväl är det samma arbete som utförs.

Tillkommer även merkostnaden för en dyrare motorolja. Vid 3000 mils intervall fordras ASEA A5 - B5 medan A3 - B3 kan användas vid 2000 mils bytesintervall. (Även med oljekvalitet A5 B5 straffar det sig i längden att byta olja var 3000 mil och kan inte rekommenderas om man skall ha bilen kvar länge.) Redan efter 1500 mil brukar det lukta dieselbränsle av smörjoljan, samma odör som när man tankar bilen.

Förutom att smörjoljan luktar som dieselbränsle är den svart som sot. Efter samma körsträcka 1500 mil och liknande körning med flitig användning av diesel- resp bensinvärmare är bensinbilens olja något brunare än när den var ny. Gäller V70 i båda fall.

Det jag är lite skeptisk till är hur seriösa eller faktabaserade dom där uppgifterna verkligen är då jag tycker det snudd på låter som en reklam-annons för bilen.
Dessutom presenterades väl V50 Drive först som 2009 årsmodell och enligt tex Teknikensvärld så måste även V50 Drive byta partikelfilter varje 12000mil enligt detta: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110218-byt-partikelfilter/index.xmla

Dock står det även att Vw:s modeller inte behöver byta partikelfilter enligt VW själva och det har jag sett flera exempel på redan där dessa inte verkar hålla bilens liv ut så det kanske är Volvo som är lite ärligare än VW som säger att man faktiskt måste byta partikelfilter vid vissa intervall.

Ska vi vara helt säkra på om hur det är med V50:s fall och om det skulle gälla ännu nyare årsmodeller så kan jag som sagt försöka hinna kolla detta på mitt jobb i service-informationen om de allra nyaste V50 modellerna.

Ok ja jag har ju inte påstått att du har fel även om det inte verkade stämma att V50 fick underhållsfritt partikelfilter från -08 eller -09 enligt Teknikensvärld som du först trodde, men vi får som sagt se då jag kommer tillbaka till jobbet hur det ligger till.

Ett filter som håller 15-20 000 mil är ju väldigt falskt att kalla underhållsfritt i mina ögon åtminstonde, det ska i så fall i regel hålla bilens liv ut.

Vet faktiskt inte hur hållbara Toyotas partikelfilter är då jag hitills inte har varit med om några problem med deras system på de bilar vi servar, Toyota har väl vad jag vet en lite speciell konstruktion på sin avgas/partikelrening med massa patent även om jag inte är helt insatt i exakt hur det är.
Den Corolla Verso D4D-06:a bevakningsbil vi servar som jag tagit som exempel förr just pga att den gått så mycket har hitills inte haft ett enda problem med avgasreningen efter över 45 000mil och som sagt inte heller någon av de andra nyare Toyota-dieselar vi servar men väntar vi något år till så märks det väl om problemen börjar komma även där men hitills har jag inte sett några tecken på det.

Leifer, Jag hade ett ärende till jobbet i dag så jag passade på att kolla det jag aldrig fått tid till tidigare, nämligen att kolla upp vad Volvos Service-scheman säger om deras nyare Dieselar och det styrker det jag hade på känn, nämligen att även tex en V50 Drive 2011 årsmodell har eolys-vätska som måste fyllas på varje 6000 mil för att avgasreningen ska fungera och det står fortfarande med att hela partikelfiltret ska bytas ut varje 12 000mil på 2011-årsmodell enligt Volvos egna service-scheman.
Passade även på att kolla på en V70 Drive -11:a och det var exakt lika även där så dom där uppgifterna du hittat verkar tyvärr inte stämma för Volvo borde väl själva veta vad som gäller kan vi väl anta?

Peugeot 508 är man tvungen att byta detta partikelfilter på också. Jag ringde och frågade om detta och vid byte av detta skulle jag räkna med en kostnad på 12000kr!! De hade inte fått de exakta uppgifterna på denna nya Peugeotmodell sa han men att jag skulle räkna på minst denna kostnad. Han sa också att de inte informerar om detta vid köp. Detta var också anledningen till att jag ringde och frågade om kostnaden för byte till denna Peugeot service i Karlstad. Då jag dagen innan hos Peugeothandlaren frågade försäljaren om kostnaden och vid vilket miltal partikelfiltret skulle bytas och fick ett "luddigt" svar att "det beror ju på vad som mer behöver bytas/göras vid denna service". Han ville inte svara på att det var så dyrt som det var,men är det trovärdigt att göra så mot en kund i förlängningen? Tillslut får jag ju reda på det ändå den dagen då partikelfiltret ska bytas och då kommer det ju som en chock. Är det så Peugeotförsäljare arbetar så förstår jag om Peugeot kommer dåligt till i Autoindex. Och därför ringde jag denna auktoriserade Peugeotservice i Karlstad och frågade då jag fick ett så "luddigt" svar av försäljaren på Gunnar Andersson bil i Karlstad.

leifer wrote:
Hanzzon, håller med om att det är fel att kalla det underhållsfritt när det blir byte efter 15,000. Toyotas system vore intressant att få mer detaljer kring! Speciellt om det nu är så att det är hållbarare än andra tillverkare, liksom vad det skulle kosta om man ändå till sist måste byta.Synd att jag inte hittar igen den biltidning jag är rätt säker på att jag läste om 1,6 motorn till Volvo och när den fick "underhållsfritt", rättare sagt gick från aDPF till cDPF.

Här kan man läsa om Toyotas system som anses ge 50% lägre NOx värde och 90 % lägre partikelvärden än EURO 5 kräver för dieselbilar.
http://www.toyotaegypt.com.eg/innovation/technology/engines/dcat.asp
Verkar hålla bra i 30 000 mil enligt texten här under.
When the system was introduced in 2003, a fleet of 60 cars drove over an extended period without trouble. Some of the cars had more than 300,000 km or roughly 186,000 miles without any signs of trouble.

Hade Leifer inga fler komentarer om bytesintervallerna för Volvos partikelfilter när jag inte fann att det du sa stämmde?

Visst har väl förresten tex. V50 Drive en PSA motor i grunden och därmed liknande den i Peugeot 508 antar jag? Det verkar ju vara samma intervall med partikelfilterbyte varje 12000mil även på den enligt Shoguns kontroller på den.

Leifer, Uppgifterna kommer från Volvos egna serviceprogram "Vida" som vi har tillgång till och enligt detta är det alltså exakt lika med dessa bytesintervaller som på äldre bilarna även på en 2011-årsmodell av både V50 och V70 som jag kollade upp så man borde väl anta att Volvo själva vet vad som gäller?

Detsamma borde väl fö. rimligtvis även gälla PSA då som tex. den nya Peugeot 508 som Conny funderar på där man förmodligen måste fylla på Eolys-vätska varje 6000mil även på den (förutom partikelfilterbyte varje 12000mil) för att avgasreningen ska fungera vilket Conny kanske inte fått fram i sin forskning?

Hanzzon wrote:
Det vettigaste tippset är nog tyvärr att byta bil och köpa ett bilmärke med mer seriös avgasrenings-lösning än denna "nödlösning" där bilägaren blir tvungen att byta partikelfilter för svindyra pengar när det blivit fullt av sot partiklar och skit vilket de flesta Européiska biltillverkare tyvärr använder sig av.

Toyota - Diesel Particulate Filter DPF problems - Removal Service Available - NEW NEW NEW

http://www.ecuflash.co.uk/DPFRemoval.aspx

Nej,det visste jag inte Hanzzon. Tack för upplysningen. Det verkar som att flera europeiska tillverkare använder sig av "billigare" lösningar än tex Toyota på sina dieselmotorer för partikelfilter med eolys-vätska som ska bytas och fyllas på etc. Detta medför en ökad kostnad för ägaren.

murphy.

I den länken du hänvisar till är inte det Toyotas 2,0liters diesel som har DPF?
Toyotas 2,2 diesel har en betydligt mer påkostad konstruktion av rening av dieselavgaser i 2,2-D4D D-CAT motorn och utan eolysvätska som ska fyllas på.

Der fins Kat/partikelfilter på eks. skruvet till volvo v50- ford focus. for ca.4000.kr.
der fins oxe nogle foretag som tvatter partikelfilter. det er sikkert billigere.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.