Vi Bilägares forum

Nissan electronik problem

Nissan electronik problem

Har en Nissan Primera 2005 140 hk 2.0 med electronikproblem som verkstaden/verkstäderna inte hittar grundfelet till.
Har 2 nycklar till bilen med fjärrlås/öppning. Den ena nyckeln har tappat sin fjärr förmåga men funkar manuellt i både lås och startposition. Batteriet är Ok i den, den sänder signal till mottagaren men mottagaren tar ej emot denna nyckels signal.
Har bett verkstaden koda om nycklarna men detta hjälper ej eller så klarar de inte av det. Felet återstår eller består.
Vid fuktigt väder slår blinkers start ut farthållaren när man blinkar höger, backkameran tänds när man bromsar, radion växlar kanal vid vridning på ratten, radiovolymen ökar eller minskar beroende på vilket håll mn vrider ratten. Radion växlar övertill Cd spelaren vid kraftig rattrörelse. Detta är problem som bara uppträder ibland och speciellt vid fuktigt eller regnväder. Glödlampor har kort livslängd både bak och fram.
Ingen vill ta mina problem på allvar eller tro på mig.
Vad göra? Vid Nissan Sverige kontakt hänvisas man till verkstaden men de kan inget hitta eller fixa mer än att byta lampor som gått sönder. vad är grund problemt? Har andra nissan primera 2005 samma problem?
Nissan Sverige har lovat på sin hemsida att kontakta mig men så har ej ännu skett.

Uppdaterat: 2011-12-15 12:23
Kekset

Kommentarer

Nu har man kontaktat mig 2 gånger från marknadsavdelningen/marknadsundersökning om jag kan tänka mig köpa en ny Nissan nästa gång, men ingen kontakt från dem om mitt tekniska problem fram tills idag 21/12-11 då en Nissan verkstad ringde och erbjöd fixa nyckelprpoblemet genom att byta ut 1 nyckel (den som ej funkade) mot en ny för ca 2200 kr samt koda om båda nycklarna. De andra elktroniska problemen kvarstår.

Uppdaterat: 2011-12-21 20:43
Kekset

Idag den 24 jan 2012 kl 15 fick jag klartecken att Nissan verkstaden äntligen lyckats koda om min nyckel som ej fungerade i fjärrlåsnings momentet. Men då har bilen varit inne under en period vid 6 tillfällen och senast i 6 dagar. Lång tid för en auktoriserad verkstad för att lyckas koda om en nyckel eller?

Uppdaterat: 2012-01-24 20:49
Kekset

Helt klart knepigt om det ska vara så tillkrånglat från Nissan att lyckas koda en nyckel på deras bilar. Låter lite knepigt men det kan ju även vara något mysko fel på bilen så att den inte tillåter en korrekt nyckelprogrammering eller nått skumt.

Är dom andra underliga elfelen åtgärdade eller blev dom också bra nu?

Uppdaterat: 2012-01-24 23:21

När nyckelproblemet till slut blev löst så berodde det på att verkstaden(Nissan) äntligen skaffade sig rätt utrustning för genomförandet. Men övriga elproblem löstes ej. De har inte hittat felet heter det. Sen jag nu ca et år efter åter pressat dem på felet och själv hänvisat till webb forum i frågan och påstått at det KAN vara jordningsfel i höger bakhjuls ( jordningsplåten) så fixade de de.tta genom att byta ut denna jordningsplåten som vid kontroll var mycket ärrad och anfrätt. Den rEservdelen kostade ca 1100 kr plus jobb. Så ca 2000 kr. Totalt.

Uppdaterat: 2012-12-19 21:46
Kekset

Någon mer Nissan blir det inte för mig då de har sådana auktoriserade verkstäder.

Uppdaterat: 2012-12-19 21:49
Kekset