Vi Bilägares forum

Någon som varit till VW i Tyskland?

Någon som varit till VW i Tyskland?

Fick i dag det uppskattade frågan från min finfina chef om jag var intresserad av att åka till Tyskland och besöka VW:s bilfabrik senare i vår... -Jag hade ju svårt att tacka nej til det så som det ser ut så blir det alltså en resa dit! :)

Anledningen är att vi köpt rekordmycket VW-orginaldelar under 2011 på jobbet för över 240 000kr varpå man premieras av VW om man lyckas sälja över vissa summor per år och vi fick därför en resa till VW:s fabrik och ölnästet m.m tror jag den innehöll, är inte helt uppdaterad med exakt info ännu.

Några förslag om något speciellt att tänka på när man åker dit och har någon av er andra gjort detta?

Oavsett så kommer det garanterat att bli en upplevelse och riktigt intressant!

Ps: En bra chef uppskattar sina anställda! =)

Uppdaterat: 2012-01-25 23:54

Kommentarer

En speciell sak som du bör tänka på när du åker dit måste väl vara att inte åka Toyota! ;-)
Annars är det ju bara att gratulera, du får säkert trevligt.
Men passa dig för att bli indoktrinerad, VW är mycket duktiga på marknadsföring.

Uppdaterat: 2012-01-26 09:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Inte mycket intressant att se i bilfabriker..
Nästan allt kommer färdigmonterat, det är bara att skruva ihop det med karossen..Ingen särskild höjd på "hantverket" Verktygen är förinställda och avpassade till just den stationen.
Robotarna är iofs rätt kul..
De flesta fabr är rätt lika..
Roligare är riktigt hantverk, t ex nån som tar fram en skärm med ett engelst hjul. Äkta hantverk...

Uppdaterat: 2012-01-26 13:01

He-he, Erik du är nog bara avundsjuk på Hanzzon.
Tänk bara hur mycket tyskt premiumöl han får möjlighet att inmundiga!

Uppdaterat: 2012-01-26 13:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Doh, Saabnisse..
Inte avundsjuk alls. Delar av släkten finns åt det hållet så det har blivit en del besök.. och öl.. och riktig wienerschnitzel. En gång var det öl+ schnitzel 10 dar i sträck! Utan att man tröttnade. Mat/öl såväl som bilar kan göras på olika sätt - för att nå nästan samma resultat.
Fö kör jag fn ett svenskt hmmm..nu fd "premiummärke" med framhjulsdrift, och som alltid haft sån...
Men, det var VW tidigare, ett antal.
Fast VW var nog aningen bättre hopskruvade..

Uppdaterat: 2012-01-26 17:21

Du ska du äta Currywurst i Tyskland, är väl rätt nr #1 där...Det största ölmärket du kan dricka i Tyskland är ju Berliner kindl, Super gott också!

Uppdaterat: 2012-01-26 18:20
Pär

Hoppas det är till Autostadt i Wolfsburg? Verkar ju hur kul som helst!
http://www.youtube.com/watch?v=dO7D0MNfeEM

Uppdaterat: 2012-01-26 23:02

Ska du till huvudfabriken i Wolfsburg hoppas jag att du får tillfälle att besöka Autostadt, som ligger alldeles bredvid. Autostadt kan beskrivas som en upplevelsepark med bilismen i centrum, inte bara VAG, utan bilar i stort. Jag var där för några år sedan och det var en storslagen upplevelse.
http://www.autostadt.de/
Tidningen Klassiker har en videosnutt därifrån:
http://www.klassiker.nu/video/upplevelseparken-autostadt-1393

Jes: Gläserne Manufaktur tillverkar väl bara solvagnar :)

Uppdaterat: 2012-01-26 23:14

Jag har varit där ett par gånger, om det är Wolfsburg som avses. Autostadt bör du se, kanske inte så mycket gällande bilar egentligen, men varje märke inom VW-koncernen har paviljonger där. Förutom detta finns det ett gammalt och inte särskilt välbesökt VW-museeum som ligger på Dieselstrasse. Det kan kanske upplevas som lite torrt, men många bilar finns det. Wolfsburg i övrigt har inte så mycket att se, det finns ett museeum på tyska om hur Wolfsburg kom till, det ligger i Altstadt om jag inte minns fel.

Uppdaterat: 2012-01-28 17:05

Tack så mycket för alla kommentarer och tips! Jag kan inte säga så mycket mer än eftersom vi inte fått nån mer info av VW ännu men i morgon kommer en reservdels-försäljare från VW till oss så då kanske lite mer info kan komma...

Jes, Lexus ju har förutom effektiva fläktsystem som blåser bort allt ev damm från arbetarnas redan närmast kliniska "vita rockar" vid varje ingångs-sluss även tex. vattenfall i alla sina fabriker så trägolv kanske inte imponerar lika mycket där men det är säkert riktigt snyggt och VW kan ju även har de andra Lexus-exemplen men det kommer säkert märks.
Ska bli väldigt spännande detta iaf!

Ps.Saabnisse, Vi åker nog snarare Folkvagn ner till Arlanda och flyger sen tror jag... ;)

Uppdaterat: 2012-02-07 00:25

Nu på torsdag morgon 4:30 bär det av mot Tyskland och Ingolstadt!
Vi ska först och främst till Audis "huvudfabrik" och kolla in ställningarna där, sedan vidare till Österike och Örnnästet!
Därefter till Munchen så det blir nog en fullspäckad helg med lite vila... :) Riktigt skoj kommer det att bli iaf och jag ser detta som ett tack för alla Audi och VW jag jäklats med under åren vilket resulterat i köp av en hel del reservdelar som var grunden till denna intressanta resa! ;)

Hoppas bara inte att min förkyldning kommer att förvärras, har rejält ont i halsen nu men ska hem från jobbet nu (har passande nog jobbat över med först en VW, sedan en Audi :) ) för att dricka lite starkt nu så kanske jag dödar lite bakterier... =)

Uppdaterat: 2012-05-22 20:33

Tack det ska jag! Här är ett par av Hotellen vi ska bo på för lite försmak:
www.parkhotel-heidehof.de
http://seehotel-anker.at/
Ser väl inte allt för illa ut så det lär nog duga även för mig hoppas jag. =)

Uppdaterat: 2012-05-22 23:59

Jag är nu tillbaka på Svensk mark igen.
Detta var en riktigt bra resa som jag kommer att leva länge på... =)

"Tyvärr" måste jag säga att det jag trodde skulle bli bäst och mest imponerande på hela resan med besöket av Vw:s "topp-anläggning" och Audis huvudfabrik i Ingolstadt blev det minst imponerande, dels pga att så mycket som vi skulle få se i fabriken faktiskt inte fungerade med produktionsstopp på så många avdelningar att guiden började skämmas att vi åkt ända från Sverige för att se station efter station med problem och sa att det inte var normalt (och vi kanske bara hade otur, vem vet?), och dels pga att de andra som var implanerat på resan i stället var desto mer imponerande och riktigt vackert! Och örnnästet var även det väldigt imponerande, vilket otroligt bygge!

Uppdaterat: 2012-05-29 23:43

Om Audi fabriken antar jag?
Ja jag har noterat att man försöker jobba efter något man stolt kallade APS (Audi Produktion System) som var en kopia av Toyotas TPS samt Toyotas Lean-system vilket jag redan förstått då väldigt många seriösa företag försöker jobba efter detta i dag.

Det vi såg just då vi var där var dock ett dåligt exempel på detta men jag antar att vi hade lite otur för så mycket problem hade jag aldrig förväntat mig om jag ska vara ärlig faktiskt.

Station efter station vi skulle få se hur tillverkningen gick till på stod stilla eller hade problem i princip direkt från början (vi fick se en stor plåtpress som fungerade först men sedan knappt något) och Audi-guiden sa att vi kan kolla på nästa station så länge men så var det lika illa när man kom till den vilket gjorde att man blev väldigt besviken nästan direkt från start och vi "missade" tyvärr en massa intressanta stationer vilket var tråkigt.

På en station frågade guiden en snubbe som stod och flippade något på en dator varför det inte fungerade och han sa (på tyska) att det var något leveransfel/brist på några delar så man hade inget att göra på den linan, Audi-guiden försökte en stund att få oss att tro att arbetarna nog hade rast vilket man knappast stänger ner produktionen för i ett så stort företag men efter några stationer erkännde hon att man hade problem men hon inte visste vad det berodde på...

Till slut kom vi till en helt ny avdelning och en annan line som bla tillverkade Audi A3, A4 och A5 tror jag det var, där rullade i alla fall linen så vi fick se en hel del intressant med olika stationer (man hade 88 sek på sig att göra klart jobbet på varje station för att hålla bandet rullande) så visade dom stolt upp en robot som först limmade runt kanterna på en vindruta och sedan tog en annan robot rätt vindruta (till rätt bil) med sugkoppar vred i väg den mot linen och tröck dit vindrutan med rätt tryck så satt den på bilen sedan, men precis när vi skulle gå från den stationen så gick ett larm och en röd lampa började blinka då det kom en bil ur stationen helt utan vindruta, vet inte varför men tydligen hade roboten missat denna bil av någon anledning och det kom två snubbar springandes från en annan station och hämtade en ruta med händerna och sprang i kapp bilen, tröck dit rutan och bankade några slag runt rutkanterna och bankade dit rutlisterna på några sekunder precis innan nästa station (man ville tydligen inte stoppa linen) varpå man snabbt fick springa tillbaka då man höll på att missa det jobb dom egentligen utförde och man funderade ju med vilket tryck den där vindrutan blev dit-tryckt och om det blev tätt överallt?
Guiden sa ingenting om denna händelse utan bad oss bara att gå vidare...

Men det var ett mycket intressant besök ändå (även om dessa "missöden" var ju intressanta att se med egna ögon) och Audis museum som vi även besökte var väldigt intressant med mycket fina och dyra bilar. =)

Hinner inte berätta mer nu då jag måste sova så godnatt för nu! =)

Uppdaterat: 2012-05-30 00:27

Ett par andra reflektioner från Audi fabriken var att ingen på golvet använde arbetsskor utan alla hade olika privata skor utan tex stålhätta.
Man hade ingen Ac i fabriken och arbetarna svettades redan i maj i den varma fabriken, det måste vara väldigt varmt där om en/ett par månader.
Såg heller ingen som använde hörselskydd trots mycket buller på många stationer så på dessa områden ligger vi nog bättre till i Sverige då det gäller arbetsmiljö.

Uppdaterat: 2012-06-06 00:21

Urk, köp en ny Audi och du får svettpärlor här och där alltså.

Uppdaterat: 2012-06-06 11:38

Märkligt, när jag var på studiebesök i Toyotas fabrik såg jag arbetare som ollade växelspaksknoppen........

Uppdaterat: 2012-06-06 20:32

Är vissa så inbitna att man försöker påstå att jag ljuger ännu en gång?
Är det vad Rustan och Jes påstår, att det jag sett med egna ögon inte skulle ha existerat?
Tur att jag hade ett 20-tal vittnen med mig som jag åkte med som kan intyga vad vi faktiskt såg.
Och så påstår samma personer att Toyota-ägare förnekar problem och annan goja, vilka är det egentligen som står för detta på forumet kan man undra?

Uppdaterat: 2012-06-08 12:48

Var för många år sedan i Tyskland med en VW årsmodell 1951. På den tiden skulle man rundsmörja bilen var 200 mil samt byta olja. Vi körde in på en VW verkstad och fick detta utfört. När det var tid att betala fick vi beskedet att det inte kostade något, utan det var fri service på dessa bilar. Det var då det,nu kostar en service tusenlappar.

Uppdaterat: 2012-06-24 13:07

Ja på de flesta bilar var det rundsmörjning var 100e mil och oljebyte var 200e!
Det vore intressant att få reda på vad det skulle kosta idag.

En MB 180 hade 1954 34 smörjnipplar, det var det år centralsmörjningen från 170 försvann.
Det tog 30-40 minuter att smörja och byta olja om man jobbade snabbt och metodiskt.

En VW hade bara ca 10 nipplar, men tog nästan lika lång tid om man skulle göra ren oljesilen, den tidens filter, som var som ett myggnät!

Uppdaterat: 2012-06-24 16:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur kommer det sig att oljebyte i USA inte kostar mer än 2-300:- medan det kan kosta över 2000:- i Sverige...

Uppdaterat: 2012-06-24 19:18

leifer, oj hur ska jag kunna räkna upp alla?
Men tänk att alla rörliga delar i framvagn och bakvagn hade en nippel, det fanns inga smörjfria bussningar då.
När jag tänker närmare efter var det nog 36, det var nog Saab 92 som hade 24! (därifrån 4an),
Det är ju trots allt nästan sextio år sedan ;o/

Kolla den här och tänk att man byter ut alla smörjställens ändar mot nipplar!
http://merca.zix.se/170Va_p13.htm

Uppdaterat: 2012-06-24 19:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

60år sedan och redan börjat blanda ihop det Nisse! ;-) Du lär vara rejält mycket äldre än mig du inser jag, därför du pratar så mycket historia då? :-)

Junkers, även bensinen är rejält billigare i Usa vilket följs åt, men vi säljer tex 4-liter syntet Motorolja av mindre kännt märke för 329kr vi med och tar 200kr för enbart ett olje och oljefilter byte om man bara är ute efter att få det så billigt som möjligt.

Uppdaterat: 2012-06-24 20:01

Om bilarna klarar sig med detta i USA så borde det gå utmärkt även i Sverige, dvs service 3000mils intervall med ett superbilligt oljebyte däremellan.
500:- kan vara rimligt för detta hos oss ja.

Kostar det mer än 200-300:- i USA så fär tillverkaren kraftiga reprimander vid biltester.

Uppdaterat: 2012-06-24 20:56

Japp Hanzzon, jag började i smörjhall när jag var femton år och jag ber om ursäkt för att jag inte kommer ihåg om det var 34 eller 36 nipplar på MB 180.
Men en jädrans tid tog det att smörja dem.
Och jag undrar fortfarande vad det skulle kostat idag.

Uppdaterat: 2012-06-24 22:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Junkers, Det är inte dumt att använda en välkännd dyrare motorolja på en nyare bil och kolla igenom bilen lite var 1500e/mil med en "riktig" mindre service i stället för enbart ett enkelt oljebyte med den billigaste oljan även om oljebytet är det viktigaste, det kan bli en billig koll om något skulle stå lite galet till någonstans och är en billig investering.

Nisse, Jag skämtar ju bara med dig! ;) Jo det skulle troligen bli för dyrt i dag... :)
Men vi smörjde faktiskt smörjnipplarna i kardanknutar samt spindelleder på en Toyota Hilux-01:a i dag som vi gjorde en 18 000mila fullservice på där detta fortfarande fanns men det går relativt fort på dessa då det nog inte är mer än ca 10st.

Uppdaterat: 2012-06-25 22:18

Kan sätta en peng på att man i USA faktiskt använder högkvalitativ olja (i vart fall där jag läst om det) och detta till det låga priset.
Tror att det räcker alldeles utmärkt med olja och filterbyte mellan ordinarie 3000 mils intervall faktiskt.

Vad är det som du menar skulle vara galet? Jag har i stort sett aldrig varit med om att ngt skulle ha hänt mellan de större servicearna.

Kollade lite på Acura som i Sverige säljs som Honda,
Accord kostar i USA 400:- var 1500:e mil för olja + filter och då är det Mobil 1.
Stor service var 3000:e mil kostar 2700:-

Uppdaterat: 2012-06-26 20:20

Ja men det går inte att jämföra på det sättet då det mesta du jämför är billigare i USA med svag Dollar, testa att jämföra vad bensinen eller en ny Prius kostar tex dock bor vi ju i en annan världsdel så det är inte så relevant för oss... :)

Uppdaterat: 2012-07-09 23:23

Räkna med dollarkurs 10 så stämmer det och det är precis vad jag har gjort.

Uppdaterat: 2012-07-10 00:09