Kör BMW-förare hänsynslöst?

93 inlägg 0 nya
Kör BMW-förare hänsynslöst?

Hej, kollade runt lite och hittade denna artikel (lite gammal men spelar mindre roll)

http://sydsvenskan.se/opinion/signerat/henrikbredberg/article194374.ece

Vad tycker ni? Är det såhär?

Inte för att vara sån men faktiskt så mycket av det som står där överensstämmer med mina upplevelser i trafiken tyvär.

Vad säger då Olof Johansson-Stenman om Malmögåtan, är det fräckt folk som väljer BMW eller gör BMW förarna fräcka?"Svårt att undersöka, men jag tror snarast på det förstnämnda. Med visst inflytande från det sistnämnda."

Jag hittade inte artikeln, den verkar vara borttagen, men jag tror jag förstår vad det handlar om,
Jag åker ofta 30km motorväg till närmaste stad och jag brukar kolla vilka bilar som kör om mig.
Jag håller nästan alltid 116 km/t (110+moms) efter GPS, alltså faktiskt hastighet och den gräns där det börjar kosta pengar enligt länstrafikgruppen.
Det märkliga är att mer än 5 bilar av 10 brukar vara BMW, 2 MB, 2 Volvo och 1 Saab.
Det varierar, men det märkliga är att det alltid (!) är flest BMW.
Om jag själv råkar köra om en BMW blir jag förundrad för det är sällsynt.

Förmodligen är BMW-förare väldigt förmögna och har flera körkort,

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du måste slå ihop i länken så att det blir "henrikbredberg" så att det inte blir "he nrikbredberg". Det blir så hur jag än gör konstigt nog.

[Edited on 2009-09-30]

Men jo precis så är det för mig också, många gånger när någon kör om på motorvägen eller på en vanlig 90-väg så är det just en Bmw.
Haha nu jag tänker på det så kan jag knappt minnas att jag kört om ngn Bmw alls xD.

Hehe lugnt jag känner inte mig speciellt träffad. Har nog spunnit en gång med Volvon då va jag skitförbannad på en husbil som jag fick tvärnita för.

Ja trimmade mopeder är väldigt vanligt att man ser. Snacka om trafikfara 13-16 åringar som åker runt på fordon som kan gå i upp till 120 km/h ibland. Nu krävs det dock någon liten utbildning iaf på alla mopeder som säljs.

En stor skillnad mellan en gammal bakhjulsdriven Volvo är att det vanligaste motoralternativet är B230 som har 116 hk omkring beror på lite. När det gäller Bmw så oftast handlar det inte om några 116 hk utan betydligt mer och då också farligare.

Bmw är nog en bra bil i grunden men det finns några saker som gör att jag aldrig skulle köpa en sådan begagnad (som också stärks av artikeln)

1. Dom är för ofta hårt körda.
2. Dyr försäkring (kommer utav ovanstående)
3. Kebabstämpeln

Skulle nästan vilja tillägga att Audi förare av nyare modeller tycker sig vara lika bra racerförare som bmw och mercedesåkarna. Det är i regel dessa bilar som bränner om med vansinning hastighet. För inte så länge sedan när jag körde på motorväg hemmåt så skulle jag om en långtradare som höll 90 på 110 väg, kollade så jag inte trängde någon och det var fritt förutom en audi långt borta. Jag ger tecken och gasar upp till 120 för att komma om detta väldigt långa ekipage, och det tar ju någon minut. Rätt var de är är Audi föraren bara någon meter bakom mig och blinkar frenetiskt med helljuset, när jag så väl kommit om tradaren och Audin var jämnsides med mig fick jag fingret av honom och sen drog han iväg i 150-170 km/h

Intressant diskussion att följa som BMW-förare...

Det jag tycker ofta lyser igenom i såna här diskussioner är den svenska jantelagen. Att köra en BMW för 350000 kr sticker i ögonen på folk och framkallar diverse känslor, men om man kör en Volvo för samma pris blir man accepterad.

BMW har ett oerhört starkt varumärke, framför allt när det gäller
körglädje. I likhet med andra tillverkare i premiumsegmentet finns
förstås en viss prestige i varumärket. En del av de egenskaper som gör att man väljer BMW (sportighet, körglädje m.m.) är också sådana som lätt går att koppla ihop med stereotyper av förare som i synnerhet media, film m.m. älskar att förstärka, medvetet eller omedvetet...

Ta som exempel att en tidning rapporterar om en vansinneskörning eller en flykt från ett rån. Skriver de att föraren körde en svart BMW förstärks stereotypen kring brottslingen, medan effekten hade blivit den omvända om man hade rapporterat om en röd Volvo, varför tidningen i det senare fallet (omedvetet?) utelämnar den informationen. Nästa gång vi ser eller hör om en förare som kör hänsynslöst i en BMW förstärks bilden, medan vi kanske inte lägger det på minnet om en Volvo gör samma sak.

Idioter i trafiken kör alla bilmärken sedan kanske dessa oftare kör BMW, det har jag ingen statistik på,
men det är helt klart så att människors förväntningar på oss BMW-förare inte är de bästa. Har vid flera tillfällen varit med om att när jag släppt in andra bilar vid kö, saktat ned i god tid innan övergångsställen m.m., dvs normalt trafikvett, har folk först reagerat med förvåning och sedan brustit ut i ett leende, tummen upp eller liknande, precis som att de väntade sig något annat. Det upplevde jag aldrig när jag körde andra bilmärken.

Ni som är så negativt intällda till BMW-förare, varför inte provköra en BMW själva nästa gång ni skall byta bil så kanske ni själva ser de fördelar som gör att exempelvis jag själv väljer märket; känsla, körglädje, bränsleekonomi, design och kvalitet. Det enda negativa med märket är väl att man måste stå ut med människors attityder.

Tänk på att det bästa sättet att förändra människors beteende och attityder i trafiken är att börja med sig själv ;-)

Leifer, om man vill stödja svensk industri i sitt bilval är upp till var och en. Inget ont om Saab och Volvo, men eftersom det inte fanns någon svensk bil som uppfyllde mina kriterier valde jag i det här fallet en tysk. Jag vänder på frågan... Varför stödja svensk industri enbart för att den är svensk? Bygger vi i Sverige bra bilar som folk vill köpa kommer folk naturligtvis göra det, kanske inte bara för att bilen är svensk.

Ang. mindervärdeskomplex... Ja, på sätt och vis kanske det är det som diskussionen handlar om? Du irriterar dig på att BMW-förare får för mycket respekt. Varför lägga så stor värdering i vilket bilmärke folk kör och placera in dem i fack utifrån det? Det är nog inte BMW-förarna i allmänhet (vissa kanske, men det kan ju lika gärna gälla andra märken) som själva placerar sig på höga hästar, det är andra som placerar dem där. BMW-förare har inget mer gemensamt med varandra än att de valt en bil av samma märke och antagligen ställer liknande krav på en bils egenskaper. Även om nu kriminella/trafikdårar/whatever oftare väljer BMW än andra märken blir det bara löjligt att placera in alla BMW-ägare i samma fack, lika dumt som att alla som kör Toyota är gubbar med hatt.

Jag får väl även bemöta din kommentar ang. bränsleförbrukning. Kör själv en diesel där jag snittar under 0,5 l per mil vid landsvägskörning. Vid hårdare körning (hög fart på Autobahn eller inspirerad körning på kurviga småvägar) ligger jag runt 0,7 Liter per mil. Det är detta som BMW är världsledande inom - hög effekt och körglädje trots låg förbrukning.

Nu kanske vissa tycker att de får vatten på sin kvarn att jag är en hänsynslös fartdåre. Visst, det händer att jag bryter fartgränserna när tillfället är det rätta, men i min värld handlar trafikvett i första hand om andra saker. Det handlar om att vara uppmärksam, visa ömsesidig hänsyn och ha tillräckliga marginaler för att både jag och mina medtrafikanter kan göra misstag.

[Edited on 2009-10-03]

Föreslår att du provkör BMW:s tvålitersdiesel som du nämner och återkommer efteråt om du tyckte den var kul eller ej. Då får du svar på din fråga.

Ja, dieslar är snålare i allmänhet, men BMW ligger i framkant när det gäller förbrukning för både bensin- och dieselmotorer och har satsat enorma resurser på att minska bränsleförbrukning och utsläpp över hela modellprogrammet - inte bara på någon enstaka miljömodell för att stilla sitt dåliga samvete. Jämför BMW:s bensin- respektive dieselmodeller med andra märkens motorer med motsvarande effekt så ser du förhoppningsvis vad jag pratar om. Min poäng var också att man faktiskt kan utnyttja effekten utan att bränsleförbrukningen skjuter i höjden.

"Tror du missar huvudpoängen. Huvudpoängen är att det är just folk som köper Bmw som placerar sig själva i ett fack, det är status, Bmw och Mercedes leder statusligan."

Och min huvudpoäng är att denna statushysteri är överdriven i allmänhetens ögon och hänger samman med den stereotypa bild av BMW-förare som finns och som media och folk i allmänhet hela tiden söker bekräftelse på och vill vidmakthålla. Status tror jag absolut finns med i en del BMW-köpares urvalskriterier, men att det för den typiske BMW-köparen skulle ha en så avgörande betydelse som många hävdar tvivlar jag starkt på. Att bygga ett framgångsrikt varumärke handlar förstås mycket om att kunderna skall vilja förknippas med företagets produkter och vad de står för, men bara för att en produkt har ett starkt varumärke och hög status behöver det inte innebära att de som köper produkten främst är ute efter att använda produkten för att framhäva sin egen status gentemot andra. Där menar jag att andra faktorer är viktigare (design, kvalitet, körglädje m.m.).

"Ekonomiskt är det vansinne att köpa såna bilar. Dyr i inköp, dyr i service, dyr försäkring etc."

Nu är väl i och för sig alla bilköp ekonomiskt vansinne, men gör gärna en jämförelse... En BMW behöver inte vara nämnvärt dyrare än en motsvarande Volvo om man jämför totalkostnaden för att köra och äga bilen, kan till och med vara billigare, även om BMW förstås även har lyxmodeller i sitt program som kostar en hel del och där Volvo inte har motsvarande modeller att erbjuda. Visst, BMW bygger inga budgetbilar, men det beror ju också på att människor är beredda att betala för de produktegenskaper jag exemplifierade ovan, lika väl som att andra människor kan prioritera andra egenskaper och/eller väljer att lägga sina pengar på andra saker hellre än bilen. Varför skall man fördöma BMW-ägare för att de gjort detta val? Handlar väl om högst individuella prioriteringar?
[Edited on 2009-10-03]

Ang Volvos nya D5:a.

"Piskar" är kanske att ta i, men visst har Volvo gjort stora kliv framåt senaste året. Deras nya motorgenerationer verkar helt klart mycket lovande. Ett utmärkt val för de som gillar Volvo (vilket Robert Collin alltid gjort för övrigt).

BMW:s utveckling har ju dock inte stannat upp med detta utan vi kan nog vänta oss en hel del intressant från det hållet framöver, för de märkliga människor som nu gillar att köra BMW ;-)

Skulle mycket väl kunna tänka mig att titta på en XC60 D5 som ett alternativ om jag var ute efter den typen av bil. Senaste bilvalet hade jag dock andra behov och där passade BMW bättre.

Första artikeln du länkade till är för övrigt inte redaktionellt material utan en annons från Volvo.
[Edited on 2009-10-03]

Här håller jag helt med dig i analysen - det finns en stor märkestrogenhet bland BMW-ägare och många av oss är nog lite extra pedantiska med våra bilar och älskar att köra dem. De flesta köper nog inte en BMW för att ta sig från A till B. Kanske väljer man med hjärta mer än med hjärna?

Och visst är kvalitet ett begrepp som kan ha olika innebörd. Volvo, Saab, Mercedes, Audi, BMW - alla har de sin beskärda del av problem. Är man ute efter en bil som bara går och går skall man nog välja Toyota istället, dvs välja med hjärnan istället för med hjärtat.

Vad jag ville visa på är att bara för att vi BMW-ägare uppskattar våra bilar och älskar att köra dem gör det oss inte automatiskt till rötägg i trafiken.

Självklart kan det vara en risk om det missbrukas lika väl som att en bil i sig är en stor risk om den missbrukas. Säkerhetssystem i all ära, men i slutändan handlar mycket ändå om förarens omdöme och körförmåga.

"Bmw-förare har övertro på sin förmåga"

Då var vi där igen med att dra alla över en kam, eller vi kanske skall kalla det selektiv varseblivning i det här fallet? Jag inser ju att du inte gillar varken BMW som bilar eller dess förare. Gör du samma generaliseringar om människor baserat på andra liknande antaganden blir jag faktiskt mörkrädd.

Hittar du någon statistik som tydligt visar att BMW är överrepresenterade i olyckor som beror på att föraren agerat vårdslöst (och att orsaken till detta vårdslösa beteende kan kopplas till att de kör just BMW) ser jag fram emot en fortsatt diskussion.
[Edited on 2009-10-04]

När vi nu ändå är inne på statistik och diskussionen om huruvida en del förares dåliga trafikbeteende beror på att de kör BMW finns ju följande intressanta exempel som visar på hur lätt det är att blanda samman orsak och verkan i dessa sammanhang:

[url=http://nyhetskanalen.se/1.140708/nyheter/2007/07/16/svarta_bilar_krockar... bilar krockar mest[/url]

Enkel lösning på problemet: Vi målar om alla svarta bilar till vita, så minskar olyckorna... Eller?

bmwgbg
Jag tror inte att du läste mitt inlägg i början av den här tråden.
Där finns en sorts statistik som jag själv gjort och det märkliga är att det är så många som håller med mig i min uppfattning. Det är ju ingen skadestatistik utan enbart en uppfattning om bristen på att hålla rätt hastighet.
Även ett par bekanta som kör BMW har reagerat.
Det innebär givetvis inte att alla som kör BMW beter sig på det viset, jag har faktiskt kört om BMW även om det är sällan.

Men med utgångspunkt från detta borde BMW vara Sveriges vanligaste bil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, Jodå jag läste mycket väl ditt inlägg och har ingen anledning att betvivla dina iaktagelser, men det diskussionen kom att handla om (och som även artikeln det länkades till var inne på) var ju snarare synen på BMW-förare som egotrippade trafikfaror som är ute efter att visa sin status och till och med påståenden om att det är BMW-bilarna som skapar dessa omogna förare.

Jag betvivlar inte att det kan finnas grupperingar av BMW-förare som kan betraktas som rötägg, likväl som att det kan finnas sådana grupperingar inom andra bilmärken. Kanske är dessa rötägg vanligare bland vissa kategorier av BMW-förare, men min poäng är att det inte går att dra slutsatser om BMW-förare i allmänhet på det här sättet.

Om man nu oftare blir omkörd av BMW än andra bilmärken på motorväg innebär inte det att man automatiskt kan tillskriva varken dessa eller andra BMW-förare i allmänhet alla de negativa egenskaper det pratas om. Det är detta psykologiska fenomen som kallas selektiv varseblivning och som innebär att vi människor har en tendens att främst se sådant som bekräftar våra egna sanningar och automatiskt filtrera bort annat. Kanske tänker man när man ser en BMW närma sig i backspegeln: "Nu kommer en sån där jävla BMW-idiot som skall fram först till varje pris och tror att han är viktigare än alla andra".

Denna typen av tankar skapar bara aggressioner och självutnämnda trafikpoliser i trafiken som kan vara lika illa som de attityder vi ser hos "rötäggen" det pratas om. Farliga situationer uppstår i trafiken hela tiden och kan uppstå genom att någon kör över sin förmåga lika väl som att någon missar att använda blinkers, eller ägnar sig åt annat än att köra bil och brister i uppmärksamhet. Att börja dra slutsatser om förare utifrån vilket bilmärke de kör skapar bara helt fel fokus när vi i stället borde fundera på hur vi själva kan bli bättre förare och underlätta för andra i trafiken oavsett vilket bilmärke de kör och oavsett hur dåliga bilförare de andra är. Det är bara vårt eget beteende och attityder vi kan förändra - inte andras.

Leifer, jag är säkert inte en bättre bilförare än någon annan. Jag gör säkert vissa typer av misstag som andra inte gör och tvärt om. Har inte under de 15 år jag haft körkort varit inblandad i någon olycka eller åkt fast för något trafikbrott, men det gör mig inte automatiskt till en bättre bilförare än någon annan.

Jag undviker dock att dra slutsatser om hur mina medtrafikanter kör utifrån vilken typ av bil de sitter i. En idiot är en idiot oavsett om han eller hon sitter i en Volvo, BMW eller Toyota.

Ang. försäkringspremier. Kom gärna med exempel som visar premier för BMW jämfört med andra bilar av motsvarande modeller där förutsättningarna i övrigt är desamma. En stöldbegärlig motorstark och lättstulen bil (vilket äldre BMW-modeller ofta är) som ägs av en ung man med nytaget körkort i ett förortsområde lär aldrig vara en bra kombination för att ta ett exempel.

[Edited on 2009-10-04]

bmwgbg
". Det är detta psykologiska fenomen som kallas selektiv varseblivning och som innebär att vi människor har en tendens att främst se sådant som bekräftar våra egna sanningar"
Vännen, jag har fört anteckningar under en tid vad det var för bilmärken som körde förbi mig på den aktuella sträckan.

Rekordet togs förmodligen av en BMW som med god fart passerade mig, i min inte helt laglydiga fart 116km/t, med en båttrailer lastad med en större motorbåt.
Han skulle få åka i max 80km/t!

Naturligtvis borde jag som god samhällsmedborgare ringt och anmält honom, men dels såg jag bara reg.numret på trailern och dels tror jag inte att någon trafikgrupp haft tid att göra något. (Obs. förutfattade meningar).

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Där jag bor har det varit ligor som specialiserat sig på BMW, de tar sig in i bilarna med hjälp av en batteridriven hålsåg, de själ främst krockkuddar (?) och på utsidan strålkastare+blinkers.

Naturligtvis höjer detta försäkringspremien.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Vännen, jag har fört anteckningar under en tid vad det var för bilmärken som körde förbi mig på den aktuella sträckan."

Som jag skrev i tidigare inlägg betvivlar jag inte alls att du såg vad du såg, men det gör likväl inte att det går att dra slutsatser om att BMW-ägare i största allmänhet kör som idioter. Min synpunkt om selektiv varseblivning handlade om hur människor som kollektiv verkar tänka i det här fallet, inte om dig specifikt. Ledsen om du uppfattade det så. Du verkar bli oerhört upprörd över att bilar kör om dig i högre hastighet på motorväg, kanske inte världens grövsta trafikbrott direkt, men det är ju närmast komiskt att se hur diskussionen i denna tråd leds vidare mot att BMW-förare i allmänhet kopplas till de mest allvarliga händelser i trafiken. Varför inte passa på att njuta av bilresan istället för att hetsa upp sig över en massa andra bilar som man ändå inte kan påverka?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.